Permalänk

Ram fel

Hej!

Har ett am4 rigg med ett moderkort som jag trodde redan hade stöd för 5700x3d. Men jag måste uppdatera bios, det jag tycker är konstigt är att datorn börjar spinna och jag får ett gul ljus som indikerar ram error.

Det jag undrar är om det kan beror på att cpun är inte kompatibel eller är mina ram minne defekt samt att jag måste uppdatera bios?

Funderar på om jag ska köpa med mig ny ram minnen även om bios uppdatering löser allt.

Jag har provat båda ram stickorna ensam i varje lane. Får bara gul ljus.

Uppskattar hjälp

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vet att du har fel bios så är det det första du bör fixa innan du felsöker annat för minneskontrollern är i cpun så funkar inte den ok kan det nog leda till felmeddelanden som pekar mot minnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om du vet att du har fel bios så är det det första du bör fixa innan du felsöker annat för minneskontrollern är i cpun så funkar inte den ok kan det nog leda till felmeddelanden som pekar mot minnet.

Bästa ville bara veta om det va värt att köpa ram innan felsökning då jag är ute idag. Men då avvaktar jag. Tack!