Datorn dör efter 40-60 minuter av spelande

Permalänk
Medlem

Datorn dör efter 40-60 minuter av spelande

Hej!

Jag står lite hjälplös, min dator dör när jag spelar alla spel. Den dör inte direkt utan efter 40 min-1tim. Det som händer är att skärmen blir svart, burken fortsätter gå en kort stund för att den sedan dör. Det blir inga felloggar förutom att datorn stängts av plötsligt.

Hade problem tidigare så bytte moderkort och minnen men samma problem. Prövat 2 olika cpu med samma fel.
GPU är en RX 6900xt från asrock. Installerat om windows och bytt bootdrive till en ny. PSU är en EVGA supernova 1300+ gold och det är väl här jag börjar fundera på om problemet är. Läste sisådär saker om evgas psu.

Några bra bud eller råd?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Permalänk
Medlem

Om det alltid sker efter 40-60 min är det nog mest troligt överhettning. Kolla/mät temp i bakgrunden medans du spelar.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

det hände att min gamla dator bara stängdes ner när min gpu överhettades p.g.a. trasiga fläktar som jag inte hade märkt.
kolla temps som ovan skriver

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Det blir inga felloggar förutom att datorn stängts av plötsligt.

När du säger att det inte blir några felloggar... Har du kört kommandot "Loggboken" (Event Viewer om du kör på engelska) och kollat att det verkligen inte finns någonting loggat där? Eller menar du att det inte skrivs något på skärmen?

Om det är nätagget som är problemet så kan det ändå bli en logganteckning, där det står någonting typ "kernel power". Men det beror förstås på om Windows hinner logga något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

När du säger att det inte blir några felloggar... Har du kört kommandot "Loggboken" (Event Viewer om du kör på engelska) och kollat att det verkligen inte finns någonting loggat där? Eller menar du att det inte skrivs något på skärmen?

Om det är nätagget som är problemet så kan det ändå bli en logganteckning, där det står någonting typ "kernel power". Men det beror förstås på om Windows hinner logga något.

När jag kikar i loggen så blir det en felkod att datorn stängdes av felaktigt. Inget annat kopplat till nåt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om det alltid sker efter 40-60 min är det nog mest troligt överhettning. Kolla/mät temp i bakgrunden medans du spelar.

Ja det jag klurat på är om det är gpu men har kört amd adrenalin och gpu tempen ligger på 95 över tid. Har dock sett att varmaste punkt gått upp till 110 grader nån gång. Cpu går aldrig över 65 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Ja det jag klurat på är om det är gpu men har kört amd adrenalin och gpu tempen ligger på 95 över tid. Har dock sett att varmaste punkt gått upp till 110 grader nån gång. Cpu går aldrig över 65 grader.

95 och 110 hotspot på grafikkortet är nog på gränsen och när den överskrids, även ett kort ögonblick, så blir resultatet det du upplever.

Har du kollat så att inte kylaren på grafikkortet och fullt av damm? Och att fläktarna snurrar som de ska som ovan nämnt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

95 och 110 hotspot på grafikkortet är nog på gränsen och när den överskrids, även ett kort ögonblick, så blir resultatet det du upplever.

Har du kollat så att inte kylaren på grafikkortet och fullt av damm? Och att fläktarna snurrar som de ska som ovan nämnt?

Jo tryckt ur den med tryckluft. Fläktarna går men frågan om fläktkurvan är dålig. Ska testa att köra loggning via amd adrenaline och se om den sparar loggen även när datorn dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Jo tryckt ur den med tryckluft. Fläktarna går men frågan om fläktkurvan är dålig. Ska testa att köra loggning via amd adrenaline och se om den sparar loggen även när datorn dör.

Om du inte har möjlighet att se tempen samtidigt som du spelar med Adrenaline så finns det många andra program som har stöd för att visas som overlay (så att du ser tempen samtidigt som du spelar i fullscreen).

Och du kan ju alltid testa att ställa fläktarna på GPU manuellt på max för att se om det eliminerar problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testa att undervolta kortet i amd´s adrenaline. (kanske finns bättre sätt än det programmet)?.

Mitt varma rx6750 xt (94grader hotspot) gick ner till närmare 80 efter det utan några märkbara förluster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Kikade lite mer och den gör felkoden kernel power händelse id 41. Att den startats om utan att ha stängts av ordentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Testa att undervolta kortet i amd´s adrenaline. (kanske finns bättre sätt än det programmet)?.

Mitt varma rx6750 xt (94grader hotspot) gick ner till närmare 80 efter det utan några märkbara förluster.

Körde stresstest i adrenaline och efter 7 min låg gpu på 96 grader och hotspot på 111 grader. Testat öka fläktkurvan men gav inget. Så ska testa undervolta imorn och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Körde stresstest i adrenaline och efter 7 min låg gpu på 96 grader och hotspot på 111 grader. Testat öka fläktkurvan men gav inget. Så ska testa undervolta imorn och se.

Det låter lite väl högt! 🤔

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, men mycket äldre kort. Jag var tvungen att skruva bort kylaren och byta ut kylpastan (som hade konsistens likt sten)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Det låter lite väl högt! 🤔

Skrivet av Megamannens:

Hade liknande problem, men mycket äldre kort. Jag var tvungen att skruva bort kylaren och byta ut kylpastan (som hade konsistens likt sten)

Tror min helg kanske får ängnas åt att skruva bort och byta pasta på gpu helt enkelt 👌 svårt att se nåt annat just nu.

Permalänk
Medlem

Öppnade upp GPUn och täckningen va sådär. Pastade om och nu ligger tempen på hotspot på runt 82 grader efter 4 min stresstest. Så närmare 20 grader bättre 🤔

Permalänk
Medlem

Tyvärr vart inte problemet löst. Dör fortfarande efter 30-40 minuter spelande. Tempen låg aldrig över 75 på varken cou eller gpu. Det kom upp nån form av bsod men den va liksom 5 dubbel och full i regnbågsstreck. Kollade i loggen och den har inte gjort nån dumpfil utan säger att det inte gick. Sen va det kritisk kernal power eftersom datorn stängdes av felaktigt. Det som är intressant är att den själv startade om efter bsod och då sa den att den inte hittade en boot drive. Startade om datorn själv och då går den igång som vanligt.

Jag är lite vilse i vad det kan vara?
Bootdriven är ny. Windows är nyinstallerat. Drivrutiner är uppdaterade. Tempsen är bra.

Permalänk
Medlem

Har du ett annat nätagg att testa med? 1300W Gold lär ju knappast bli överbelastat. Men det kan ju vara något fel på det? Kylningen kanske är kaputt, så att den överhettar efter 40-60 minuter.

Vad har du för CPU förresten?

vad för CPU?
Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Har du ett annat nätagg att testa med? 1300W Gold lär ju knappast bli överbelastat. Men det kan ju vara något fel på det? Kylningen kanske är kaputt, så att den överhettar efter 40-60 minuter.

Vad har du för CPU förresten?

Har inget men klurar på om den hade gett BSOD om den överhettar? Men kan ju vara så. Är en Ryzen 9 5950x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Har inget men klurar på om den hade gett BSOD om den överhettar? Men kan ju vara så. Är en Ryzen 9 5950x.

Njae det har du väl rätt i...

Med tanke på att det är en AMD CPU, du har inte varit inne och pillat på PBO Curve Optimizer?
Vet att när jag själv pillat med det, och främst med negativa värden, så har jag fått BSODs, låsningar och att datorn spontant "dör".
Kör jag -15 på alla kärnor uppstår det slumpmässigt. Men oftast när jag spelar. Fenomenet visar sig inte när jag kör CPUn i stockinställningar, eller med PBO aktiverat utan att ändra något på CurveOptimizer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Använder du en DP-kabel? Kanske värt att prova en annan eller kanske en HDMI-kabel och se om det gör skillnad.

Sedan reagerar jag lite på att det endast syns tydliga spår på tre av minneschippen efter kontakt från de termiska kuddarna mellan minneschipen och kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Njae det har du väl rätt i...

Med tanke på att det är en AMD CPU, du har inte varit inne och pillat på PBO Curve Optimizer?
Vet att när jag själv pillat med det, och främst med negativa värden, så har jag fått BSODs, låsningar och att datorn spontant "dör".
Kör jag -15 på alla kärnor uppstår det slumpmässigt. Men oftast när jag spelar. Fenomenet visar sig inte när jag kör CPUn i stockinställningar, eller med PBO aktiverat utan att ändra något på CurveOptimizer.

Skrivet av Viita:

Använder du en DP-kabel? Kanske värt att prova en annan eller kanske en HDMI-kabel och se om det gör skillnad.

Sedan reagerar jag lite på att det endast syns tydliga spår på tre av minneschippen efter kontakt från de termiska kuddarna mellan minneschipen och kylaren.

DP kabel använder jag. Får testa en ny men lär köpa en. Har provat hdmi med samma resultat. Kör ingen PBO eller XMP så är nog inget sånt. Kan det vara minneschippen som överhettar? Kan man mäta det i adrenaline?

Läste på nu om att dumpfiler inte skapade så ställde in det i nån systeminställning.

Permalänk
Medlem

Jag hade liknande problem att datorn började throttla och tvärdog efter en timmes spelande eller så, alla temperaturer såg korrekta ut och alla möjliga stresstester var fullt OK.

Det visade sig i slutändan att det var överklockningen av CPUn via CTR som spökade, trots flera timmars stresstester. Tog jag bort överklockningen så var problemet borta. Kanske är något sånt? eller klockning av minnen och så?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jag hade liknande problem att datorn började throttla och tvärdog efter en timmes spelande eller så, alla temperaturer såg korrekta ut och alla möjliga stresstester var fullt OK.

Det visade sig i slutändan att det var överklockningen av CPUn via CTR som spökade, trots flera timmars stresstester. Tog jag bort överklockningen så var problemet borta. Kanske är något sånt? eller klockning av minnen och så?

Hittade att PBO hade lagts på automatiskt i bios så tog bort det och lyckades köra strax över timman. Håller tummarna att det var det! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Hittade att PBO hade lagts på automatiskt i bios så tog bort det och lyckades köra strax över timman. Håller tummarna att det var det! Tack!

Håller tummarna för dig!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Samsung S22

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrV:

Då var jag inte helt ute och cyklade då 😅 även om det faktiskt inte var du personligen som aktiverat PBO.
Hoppas att detta var orsaken nu då så att du inte bara hade tur när du kunde spela >1h.
Vilken PBO profil var aktiverad? På mitt moderkort finns det massa olika, enabled, asus enhanced, manual...osv. tycker inte att det är särskilt väl beskrivet vad de olika gör, men Asus egna profil tror jag är rätt så aggressiv. Och den har orsakat krascher även om jag inte pillar med Curve Optimizer vill jag minnas.
Om jag har PBO enabled bara är det stabilt, så länge jag inte lägger på en för stor negativ offset i CO.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Cool:

Då var jag inte helt ute och cyklade då 😅 även om det faktiskt inte var du personligen som aktiverat PBO.
Hoppas att detta var orsaken nu då så att du inte bara hade tur när du kunde spela >1h.
Vilken PBO profil var aktiverad? På mitt moderkort finns det massa olika, enabled, asus enhanced, manual...osv. tycker inte att det är särskilt väl beskrivet vad de olika gör, men Asus egna profil tror jag är rätt så aggressiv. Och den har orsakat krascher även om jag inte pillar med Curve Optimizer vill jag minnas.
Om jag har PBO enabled bara är det stabilt, så länge jag inte lägger på en för stor negativ offset i CO.

Haha nej! Det var auto. Blir konstigt när det är av i ryzen master men auto i bios. Men verkar fungera än så fingers crossed!

Permalänk
Medlem

Livar upp denna härliga tråd då felet tydligen inte var avhjälpt. Har samma problem där datorn fryser efter några timmars spelande och bootar sedan om, när den bootar om hittar den inte bootdriven och man får starta om datorn manuellt. Sen funkar den. Samma som förut blir det ingen riktig dumpfil som berättar vad som hänt, det står att datorn stängdes av oväntat och en felkod för att den inte kunde skapa dumpfil.

Har som sagt tidigare snart bytt allt i den. Noggrant har jag övervakat tempen på det som går och allt är svalt. Vet faktiskt inte vad jag ska göra härnäst. Några kloka råd?

Permalänk
Medlem

Du du har väl bytt allt förutom PSU?
Hur gammalt är PSU?
Använder du någon överklockning?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag har inte läst så mycket i denna tråd, men har du bytt kylpasta?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.