Några frågor kring nätaggregat

Permalänk
Medlem

Några frågor kring nätaggregat

Tjenare. Nätagget la av(coolermaster mpx 6501-AMAAB) och det blev dags att införskaffa nytt. Ett ämne jag är helt okunnig inom. I mina ögon har det varit, nog med watt? Perfekt! Helst inte överdrivet högljud. Därför kommer jag nu här med några frågor!

Har kollat runt lite och ser massor med folk kommentera hur de kör de mest toppmoderna riggarna på 750W kort och i vissa fall även 650w. Samtidigt ser jag folk rekomendera införskaffningar av 850w-1000w för motsvarande och även klenare builds vilket jag inte kan förstå motivet till? Värkar ju redan finnas uppgraderings potential med 750-850 eller är det något jag missar?

Sedan det där med brons-platinummärkning. Jag förstår att det handlar om effektiviteten och därmed hur dyr den är i drift men det värkar ta många år om inte hela psuns livstid att betala av de där ca 400kr man betalar för guldmärkeringen? Bör man ändå skaffa guld och isf varför?

Vad rekommenderar ni mig för nytt nätagg? Mitt psu tidigare nämnt var 650W bronsmärkt. (Gissningsvis det billigaste jag hittade när jag byggde riggen)

Datorn i fråga har följande delar

Rtx 2080
Vengeance lpx DDR4 16gb 3000mghz
Z370-A PRO moderkort
Intel core i7 cpu 8th gen.
4TB HDD disk
1TB ssd disk
Primärskärm 27 tum 144hz 1440P skärm
Sekondärskärm 24 tum 144hz 1080P

Lär nog försöka sitta på denna tills uppgradering behövs vilket först lär bli när gtaVI släpps till pc om några år eller om AAA spelen börjar bli bra igen.(Hoppas att nuvarande ska klara av Kingdom come 2) Men då kan det bli dags för uppdatering. Blir kanske någon extra hårddisk/ram längs vägen. Sedan lär det knappast bli värstingens värsting men ändå en hyfsad uppgradering om det skulle behövas och är ju inte helt fel om psun kan hänga med. Kommer tex inte skaffa ett nytt grafikkort dyrare än 8000.

Bör man börja nöja sig med ett 650W igen och tänka att det klarar en uppgradering eller behövs tex 750W för att vara någorlunda framtidssäkrat? Spara in 4-5hundra på brons eller gå över till guld? Något mer man bör tänka på? Några rekommendationer? Ser att de flesta trådar snackar om 850w idag vilket jag tänker är overkill?

Ursäkta för lång text men ville få med alla tankar. Kom gärna med tankar och idéer!

Permalänk

genrellt sett så behöver en vanlig hemdator sällan mer än typ 400-500W nånting men givetvis lite överdimensionering är sällan en nackdel.

men men vissa tycker man ska ha typ 100% överdimensionering vilket genrellt bara är slöseri då det inte kommer göra jobbet bättre än ett agg med typ 10% överdimensionering.

sedan angående effektivitetsmärkningen så ja den gör generellt ingen större skillnad men du kan spara ett par kronor om året kanske.

skillanden på 80% och 90% verkningsgrad vid 500w last är att det från väggen drar 600w eller 550W från väggen vid 110V som är testspänningen för 80+ stämpeln vid 230-240V som vi kör så är verkningsgraden bättre har för mig runt 5% högre ungefär.

sen är väl största skillnaderna har jag för mig framförallt effektivitet vid låg last aka när datorn står i idle och puttrar på typ 50W eller lägre.

där de lägre faller av fortare vid lägre belastning.

men genrellt lägger man sig så man hamnar runt 50-75% genomsnittlig last vid hög användning så brukar skillnaderna vara ganska små i slutänden.

den enda fördelen med att överdimensionera mer är att agget kommer eventuellt gå svalare och att potentiellt behöver inte kylfläkten starta alls eller iaf lika ofta när det kommer till halvpassiva agg vilket kan va en fördel.

men personligen tror jag aldrig jag ägt ett nätagg som lyckats överrösta gpu vid full belastning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

genrellt sett så behöver en vanlig hemdator sällan mer än typ 400-500W nånting men givetvis lite överdimensionering är sällan en nackdel.

men men vissa tycker man ska ha typ 100% överdimensionering vilket genrellt bara är slöseri då det inte kommer göra jobbet bättre än ett agg med typ 10% överdimensionering.

sedan angående effektivitetsmärkningen så ja den gör generellt ingen större skillnad men du kan spara ett par kronor om året kanske.

skillanden på 80% och 90% verkningsgrad vid 500w last är att det från väggen drar 600w eller 550W från väggen vid 110V som är testspänningen för 80+ stämpeln vid 230-240V som vi kör så är verkningsgraden bättre har för mig runt 5% högre ungefär.

sen är väl största skillnaderna har jag för mig framförallt effektivitet vid låg last aka när datorn står i idle och puttrar på typ 50W eller lägre.

där de lägre faller av fortare vid lägre belastning.

men genrellt lägger man sig så man hamnar runt 50-75% genomsnittlig last vid hög användning så brukar skillnaderna vara ganska små i slutänden.

den enda fördelen med att överdimensionera mer är att agget kommer eventuellt gå svalare och att potentiellt behöver inte kylfläkten starta alls eller iaf lika ofta när det kommer till halvpassiva agg vilket kan va en fördel.

men personligen tror jag aldrig jag ägt ett nätagg som lyckats överrösta gpu vid full belastning.

Tack för svar