Vinn nätagg från Seasonic

Uppgraderingsalternativ 2019-bygge

Permalänk
Medlem

Uppgraderingsalternativ 2019-bygge

Hej!

Tänkte uppgradera dator som byggdes 2019 (ej GPU i första läge). Spel som jag spelar flyter hyfsat men upplever allmän seghet, långa "load"- och uppstartstider. POE2 är i princip ospelbart men det kanske inte är en bra referens. Är det läge att uppgradera ex. CPU, moderkort och minne nu för att försöka förbättra prestandan eller vänta några år och införskaffa samtliga nya delar?

Sitter på följande komponenter:
Intel i5 9600K
Corsair 16GB DDR4 3200Mhz
ASUS ROG Strix Z390-F
Auros 3060 TI 8gb
M2 SSD för operativsystem och ett par "vanliga" SATA SSD för övriga delar.

Edit: Använder 2560x1440p 165hz skärm.

Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske? Kanske inte tillräckligt bra uppgradering för att vara värt det dock men X3D-processorerna är väldigt dyra.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör

Det känns tufft att uppgradera datorn i sig. Att köra dubbla 16GB-stickor vore att rekommendera, om POE2 är krävande på den fronten. Hur ställer du dig till att köpa en ny CPU, moderkort och RAM? Vad har vi för budget att spela med? Här kan vi se rejäla lyft, även om du väljer att behålla ditt RTX 3060 Ti ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Det känns tufft att uppgradera datorn i sig. Att köra dubbla 16GB-stickor vore att rekommendera, om POE2 är krävande på den fronten. Hur ställer du dig till att köpa en ny CPU, moderkort och RAM? Vad har vi för budget att spela med? Här kan vi se rejäla lyft, även om du väljer att behålla ditt RTX 3060 Ti ett tag till.

För ny CPU, moderkort och ram tänker jag mig runt 8tkr i så fall.

Permalänk
Medlem

Kanske lite dum fråga men, det är inte så att det är ett problem som orsakar det här, och att det ska elimineras innan vi börjar kolla på att köpa nytt? Jag tycker det låter som rimliga delar som inte borde kännas "ospelbart" i poe2.

Det ligger nära, eller på Recommended requirements.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Kanske lite dum fråga men, det är inte så att det är ett problem som orsakar det här, och att det ska elimineras innan vi börjar kolla på att köpa nytt? Jag tycker det låter som rimliga delar som inte borde kännas "ospelbart" i poe2.

Det ligger nära, eller på Recommended requirements.

Tycker som du, något låter fishy. Hade försökt felsöka, den där datorn bör klara POE2.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av futcher:

För ny CPU, moderkort och ram tänker jag mig runt 8tkr i så fall.

Om du absolut inte vill gå över budget hade jag själv kikat närmare på 7600X3D med B650-bräda och 2x16GB GB 6000 mhz-minne. Du borde landa någonstans runt 7500 kr. Om det är okej att gå lite över budget så kan man kika på 7800X3D. Eftersom jag inte behöver beakta grafikkortet blir det full fräs på processorn istället. Skönt att känna sig någorlunda framtidssäkrad. Det kan dock vara ren overkill för just PoE 2, jag har själv inte tittat närmare på det spelet.

Permalänk
Medlem

Tack för tips, kikar vidare på detta!