Återförsäljarens tips om smälta RTX 5000-kablar

Permalänk
Medlem

ohms lag gäller för datrorer.

6 kablar 50A
i en kabel la jag till 0.02 ohm i kontaktresistensen och i den andra drog jag bort 0,02ohm.
Det är låg resistens i kablarna därför får kontaktresistensen sån förödande inverkan.
11 A i en kabel då är det ett fel det får inte gå 11A i en kabel.
Nvidia har gjort fel DET ÄR ETT URSPRUNGLIGT FEL, DET KAN KOSTA MILJARDER.
Nvidia kan inte hävda att kontaktresistens inte finns och att ohms lag inte gäller för deras produkt.

Flera har mätt upp olika strömmar i kablarna och den mest sannolika orsaken är kontaktresistensen.
När dom tar bort och sätter dit kablarna och strömens fördelning ändras så har dom endast ändrat på kontaktresistensen.

https://www.digikey.se/sv/resources/conversion-calculators/co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

6 kablar 50A
i en kabel la jag till 0.02 ohm i kontaktresistensen och i den andra drog jag bort 0,02ohm.
Det är låg resistens i kablarna därför får kontaktresistensen sån förödande inverkan.
11 A i en kabel då är det ett fel det får inte gå 11A i en kabel.
Nvidia har gjort fel DET ÄR ETT URSPRUNGLIGT FEL, DET KAN KOSTA MILJARDER.
Nvidia kan inte hävda att kontaktresistens inte finns och att ohms lag inte gäller för deras produkt.

Flera har mätt upp olika strömmar i kablarna och den mest sannolika orsaken är kontaktresistensen.
När dom tar bort och sätter dit kablarna och strömens fördelning ändras så har dom endast ändrat på kontaktresistensen.

https://www.digikey.se/sv/resources/conversion-calculators/co...
<Uppladdad bildlänk>

Blir ca 15A i pinnen med lägst motstånd i extremfall förutsatt att man håller sig inom specifikationen.

Citat:

Low Level Contact Resistance (LLCR)
Tested according to method EIA 364-23C.
All pins LLCR < 6 mOhms initial insertion
All pins LLCR < 6 mOhms after 30 insertion-removal cycles
LLCR shall not vary on any pin more than 50% from the average for each of these groups.
Pins 1 – 6
Pins 7 - 12

ATX3.1

Någon form av lastbalansering behövs helt klart.

Permalänk
Medlem

Skrivet av Kibbo:

Jag tror du och jag har missförstått varandra någonstans på vägen. Jag försvarar inte Nvidia i detta på något sätt eller bortser från Ohms lag (jag läste själv elprogrammet en gång för längesedan), men samtidigt väntar jag på en grundlig undersökning av problemet, för det är vad som kommer krävas för att Nvidia inte bara ska sopa det hela under mattan. Gamers Nexus jobbar på det, vi får se vad de hittar och hur Nvidia reagerar på det.

Där är säkert ingenjörer på Nvidia som lyft fingrar angående den elektriska designen men prioriteten över allt annat verkar ha varit att trycka in allt i en två-slotslösning istället för att göra en säker produkt. Detta är inte heller det enda problemet som denna designfilosofi verkar ha orsakat, har bland annat kommit en del rapporter om problem med PCI express anslutningen samt skärmutgångarna, något som GN också håller på att undersöka.

Så jag tycker vi sitter lugnt i båten och inväntar deras videos.

Vi är nog överens, men jag tvivlar på att Gamers Nexus klarar av att reda ut felet.

kontaktresistans är en vetenskap som är svår och det krävs mycket kunskap för att förstå alt, jag kan inte alt om Low Level Contact Resistance (LLCR) .
Jag kan bara konstatera att kontakternas resistans är ett problem.
Googla det finns standarder
LOW LEVEL CONTACT RESISTANCE
TEST PROCEDURE FOR ELECTRICAL
CONNECTORS AND SOCKETS

mer

Det finns dom som kan alt redan, för dom som orkar så hittade jag en video.
Webinar: Electrical contact resistance
https://www.youtube.com/watch?v=VEtIswXT5m4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Vi är nog överens, men jag tvivlar på att Gamers Nexus klarar av att reda ut felet.

kontaktresistans är en vetenskap som är svår och det krävs mycket kunskap för att förstå alt, jag kan inte alt om Low Level Contact Resistance (LLCR) .
CONNECTORS AND SOCKETS

mer

Och den kan ju ändras över tid (temperatur, temperaturcykler, isättningar, och så vidare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

CONNECTORS AND SOCKETS

mer

Jag sätter högre tillit till GN än andra när det gäller sånt här. Har de inte kompetensen in-house så konsulterar de experter på området, samt att de har anlitat ett felsökningslaboratorium vid de tillfällen som det krävs väldigt speciell analysutrustning. Och tyvärr verkar det lite som att alla andra bara sitter och väntar på att GN ska göra sin GN-grej.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem

standarden och värsta tillåtna värde på Low Level Contact Resistance

Standarden?
https://edc.intel.com/content/www/us/en/design/ipla/software-...

"All 12 pins must be connected to the power supply using 16 AWG cable, with no depopulation "
hittade inget om minsta längd, det är i så fall ok med 1cm vilket skulle vara en katastrof.

"Low Level Contact Resistance (LLCR)
LLCR shall not vary on any pin more than 50% from the average for each of these groups."

0,006 ohm +- 50% = 0,003 till 0,009, det får skilja 0.007 ohm
Två kontakter i vage ände 0,006 till 0,018, det får skilja 0.012 ohm
En kabel kan ha 0.001 ohm

Detta är väl utanför specifikationen men möjligt när resistansen tillåts skilja så mycket.

(support of 9.2 A det är max ström i en kabel.)

Någon ingenjör får kontrollräkna det jag tog fram.

LLCR shall not vary on any pin more than 50% from the average for each of these groups.
Måste tänka igenom vad som exakt menas med det, dom skulle kanske klara av standarden som är satt.
Det är svårt att veta hur mycket det får skilja i resistans.
Vad är minsta tillåtna kabellängd?

Kortare kablar då blir felet bara större, 1cm kabel då dominerar kontaktens resistans totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Standarden?
https://edc.intel.com/content/www/us/en/design/ipla/software-...

"All 12 pins must be connected to the power supply using 16 AWG cable, with no depopulation "
hittade inget om minsta längd, det är i så fall ok med 1cm vilket skulle vara en katastrof.

"Low Level Contact Resistance (LLCR)
LLCR shall not vary on any pin more than 50% from the average for each of these groups."

0,006 ohm +- 50% = 0,003 till 0,009, det får skilja 0.007 ohm
Två kontakter i vage ände 0,006 till 0,018, det får skilja 0.012 ohm
En kabel kan ha 0.001 ohm

<Uppladdad bildlänk>
Detta är väl utanför specifikationen men möjligt när resistansen tillåts skilja så mycket.

(support of 9.2 A det är max ström i en kabel.)

Någon ingenjör får kontrollräkna det jag tog fram.

Måste tänka igenom vad som exakt menas med det, dom skulle kanske klara av standarden som är satt.
Det är svårt att veta hur mycket det får skilja i resistans.
Vad är minsta tillåtna kabellängd?

Kortare kablar då blir felet bara större, 1cm kabel då dominerar kontaktens resistans totalt.

Sen får du tag med värme etc.
rent krasst klarar 1.5mm2 12A utan problem, den klarar I gynnsamma förhållanden 17A.
man kör ju 16A I 1.5mm i Tyskland under vissa förutsättningar.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Blir ca 15A i pinnen med lägst motstånd i extremfall förutsatt att man håller sig inom specifikationen.

ATX3.1

Någon form av lastbalansering behövs helt klart.

Samt säkring för kabeln.... Helt sjukt att psu får skicka ut 3x över gränsvärdet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Inte van att räkna på parallellkopplade kablar med 2 kontakter i varje ände.
Räknat på 600W vilket kräver 50A
Räknat på högsta tillåtna R i kontakten, < 6 mOhms initial insertion
kabel 0.001R + kontakt 0.006R + kontakt 0.006R = 0.013R
Samma men vi tar en kontakt med halva R 0.003 det ger 0.01R

10.3 A i en kabel.

Det värsta är när en kontakt får låg resistans.
En kontakt som bränns fast med 0 R då blir det bara ännu värre.

En kontakt fastbränd 0R då blir strömmen 13A
Båda kontakterna fastbrända i samma kabel, då är det bara kabelns resistans kvar och strömmen blir 36A

Frågan är om standarden kan fungera i verkligheten?

Ingenjörer kan kontrollräkna.

Permalänk
Medlem

Low Level Contact Resistance (LLCR) orsakar problemet

Det är svårt att räkna på parallellkopplade kablar med kontakter som har resistans.
Men en sak är tydlig och det är att korta kablar med låg resistans gör att kontakternas resistans bestämmer vart strömmen går.

Räknar vi med 1cm kabel då blir det kontakternas resistans som helt bestämmer vart strömmen går.

För att minska på problemet kan vi använda en så lång kabel som får användas då minskar kontaktens betydelse.
Har inte en aning om vad som tillåts i spänningsfall över kabeln.
AWG 16 3m skulle ge 0.044R vilket blir 0.3V i spänningsfall över kabeln vid 9A.
(kabelns tjocklek kan inte minskas men längden kan öka)

Dilemmat är att det måste gå lätt att trycka in kontakten då måste LLCR vara stor.
En lösning vore att ha större kontakttryck på stiften och då minskar LLCR, men då måste kablarna monteras separat, en och en.

För dom som redan har en PSU och GPU så kan en aktiv lastbalansering monteras mitt på en kabel det borde Nvidia ta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

För dom som redan har en PSU och GPU så kan en aktiv lastbalansering monteras mitt på en kabel det borde Nvidia ta fram.

Borde snarare följa med PSU så att oavsett vad som kopplas in i andra änden så matas det rätt fram. Särskilt när kvalitetssäkringen (som verkar sisådär) av kablarna ligger hos PSU tillverkarna.

AMD, Intel, Nvidia har varit med och tagit fram standarden (enligt tidigare i tråden). Dom borde ju vara stora nog att kräva detta. Men det har dom inte gjort? Ligger nog mer bakom än vad vi tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknik:

Det är svårt att räkna på parallellkopplade kablar med kontakter som har resistans.
Men en sak är tydlig och det är att korta kablar med låg resistans gör att kontakternas resistans bestämmer vart strömmen går.

Räknar vi med 1cm kabel då blir det kontakternas resistans som helt bestämmer vart strömmen går.

För att minska på problemet kan vi använda en så lång kabel som får användas då minskar kontaktens betydelse.
Har inte en aning om vad som tillåts i spänningsfall över kabeln.
AWG 16 3m skulle ge 0.044R vilket blir 0.3V i spänningsfall över kabeln vid 9A.
(kabelns tjocklek kan inte minskas men längden kan öka)

Dilemmat är att det måste gå lätt att trycka in kontakten då måste LLCR vara stor.
En lösning vore att ha större kontakttryck på stiften och då minskar LLCR, men då måste kablarna monteras separat, en och en.

Om du dessutom räknar med att vissa pinnar inte sitter rätt i kontakten från början och kanske helt saknar kontakt som den bör vara (jays video med corsair kablar) så kan ju resistensen vara mycket högre över vissa ledare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nästan all strömförsörjning är parallel.. Det är ju vad single rail bygger på.
Felet I hela kedjan är att de inte finns skydd mot överström (vilket vi gått igenom i cirklar tidigare).

Kabeln kan förbättras men den är långt bättre än vad många vill få det att låta som.

Hela detta spektakel är en röra för ÄNTLIGEN har vi nått effektnivåer där denna idiotiska standard aldrig satt en fungerade standard för säkerhet.

För även om Nvidias borttagning av balansering ( som inte funnits på alla kort ändå) var lite naivt så har de inte brutit mot något regelverk.

Ansvars frågan diskuteras just nu hos pc-sig och atx
https://media3.giphy.com/media/UAHZijO91QCl2/100.webp?cid=6c09b952nx9pwyxys5vvvr5afio269kddscqz4osobsgux9u&ep=v1_gifs_search&rid=100.webp&ct=g

Det börjar nästan bli lite tröttsamt att du kommer in i alla dessa trådar och gormar om hur detta är något som PSU borde ha fixat (när de till skillnad från Nvidia aldrig har gjort det tidigare).

Angående ditt påstående att Nvidia inte har haft balansering på alla kort; absolut sant, det är bara en slump att det är de kort som de tagit bort det från som också är de som smälter kablar (4090, 5080, 5090).

Det som egentligen saknas och behöver fastställas för att avsluta detta är om det Jay visade i sin video är något nytt, eller om vi har haft samma "tolerans" på tidigare 8-pin, och om de har haft samma "problem" med ojämn resistans som 12V 2x6/12VHPWR. Om de har det så är det 100% bara nvidia som har ändrats, och därmed i mina ögon ensamt skyldiga, har de inte det så ska absolut PSU/Kabeltillverkarna också ha en släng pga bristande kvalitet.

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Det börjar nästan bli lite tröttsamt att du kommer in i alla dessa trådar och gormar om hur detta är något som PSU borde ha fixat (när de till skillnad från Nvidia aldrig har gjort det tidigare).

Angående ditt påstående att Nvidia inte har haft balansering på alla kort; absolut sant, det är bara en slump att det är de kort som de tagit bort det från som också är de som smälter kablar (4090, 5080, 5090).

Det som egentligen saknas och behöver fastställas för att avsluta detta är om det Jay visade i sin video är något nytt, eller om vi har haft samma "tolerans" på tidigare 8-pin, och om de har haft samma "problem" med ojämn resistans som 12V 2x6/12VHPWR. Om de har det så är det 100% bara nvidia som har ändrats, och därmed i mina ögon ensamt skyldiga, har de inte det så ska absolut PSU/Kabeltillverkarna också ha en släng pga bristande kvalitet.

Problemet är ju att i verkligheten kan man aldrig vara ansvarig för någon annans produkt.
Kabeln är från psu tillverkaren, då är det deras ansvar (kvalité)
kabeln kommer från gpu tillverkaren, deras ansvar(kvalité)

Psu skickar ut för mycket ström på en kabel, det kan enbart vara psus ansvar. Här borde de ha en säkring eller någon form av termisk skydd som motorer har.

En förbrukare kan aldrig ansvara för matade ände.

Precis som det är ju inte min pelarborrs fel på 4600W att den inte fungerar i 10A uttag.

För som det fungerar nu så kopplar jag in min pelarborr och har en spik som säkring som klarar 50A och kabeln fram är inte skyddad för lasten.

Men felet är pelarborren och inte anläggning i sig enligt vissa av er.

Felstavat
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att i verkligheten kan man aldrig vara ansvarig för någon annans produkt.

Psu skickar ut för mycket ström på en kabel, det kan enbart vara psus ansvar. Här vorde de ha en säkring eller någon form av termisk skydd som motorer har.

Precis som det är ju inte min pelarborrs fel på 4600W att den inte fungerar i 10A uttag.

För som det fungerar nu så kopplar jag in min pelarborr och har en spik som säkring som klarar 50A och kabeln fram är inte skyddad för lasten.

Nvidias nya kort har ju belyst ett fel i hela single-rail PSU historiken som inte uppdagats förut

Men det är ju många saker som är fel, inte bara PSU-sidan

Kontakten är fel:
Klenare kablar
Klenare pinnar
4x effekten mot 8-pin
Bara några fler ledare
Dålig kvalitet och ojämn isättning

Nvidias fel:
Lastbalanserar inte alls
Tillåter inte andra OEM att göra det heller
Ökar effekten ännu mer trots tidigare problem

PSU fel:
Tillåter all effekt att gå ut över enskilda pinnar utan någon kontroll över deras kapacitet

Väldigt många dåliga kockar här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidias nya kort har ju belyst ett fel i hela single-rail PSU historiken som inte uppdagats förut

Men det är ju många saker som är fel, inte bara PSU-sidan

Kontakten är fel:
Klenare kablar
Klenare pinnar
4x effekten mot 8-pin
Bara några fler ledare
Dålig kvalitet och ojämn isättning

Nvidias fel:
Lastbalanserar inte alls

PSU fel:
Tillåter all effekt att gå ut över enskilda pinnar utan någon kontroll över deras kapacitet

Väldigt många dåliga kockar här

Håller helt med.

Förhoppningsvis kommer en atx 4 (Yaay) med termiska skydd per ledare och krav för balansering (psu/kabel /gpu vad nu som är enklast/bäst)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Psu skickar ut för mycket ström på en kabel, det kan enbart vara psus ansvar. Här borde de ha en säkring eller någon form av termisk skydd som motorer har.

Jag tror vi kan ha lite olika syn på det rörande vem som har mest ansvar.
Jag tycker dessutom att dina liknelser med hemma-ström haltar en del om vem som har ansvar för regleringen, då vi inte har någon säkring på varje uttag i hus/lägenheter; säg att jag har tre uttag i vardagsrummet på en 10A-säkring, så kan säkringen inte se vilket uttag som drar de 10A, säg nu att någon släpper en produkt som drar 9A, men som kommer med tre stycken kablar som ska föra, och är dimensionerade för, 3A var (parallellkopplade), vem ska då se till att det balanseras och inte 9A över en av dem?

I ett sådant scenario tycker jag till 100% att det är lasten som ska se till att dess strömförsörjning sker korrekt och inte i obalans.

Ditt scenario med pelarborren är redan löst, om du t.ex försöker köra ett 5090 på ett 400W nätaggregat så kommer det slå av när kortet hamnar under belastning (strömspik)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk

Här är lösningen, skaffa Asus astral som felsöknings verktyg om du kör gamla kablar för att se så det inte är något problem med dom så kanske du slipper köpa nya kablar direkt eller köp ny kabel med ditt nya kort om du inte kan testa kablarna på något sätt. Eller använd adaptern i lådan tills vidare haha

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Här är lösningen, skaffa asus astral om du kör gamla kablar för att se så det inte är något problem med dom eller köp ny kabel med ditt nya kort haha

https://youtu.be/w3BXarPl1F0?t=660

Fast, som nämnts tidigare, Astral kan bara informera om problemet, det kan inte lösa det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Fast, som nämnts tidigare, Astral kan bara informera om problemet, det kan inte lösa det

Vet inte hur du kom fram till den slutsatsen om du läste förbi ordet Astral.

Som jag skrev så är meningen att du kan då testa dina gamla kablar istället för att köpa nya direkt då du inte har något att testa med om du inte har ett astral. Såvida du inte har externa test verktyg såklart. Så du kan kanske spara in på ny kabel i det fallet
Man kanske till och med kan få nya utbytes kablar från PSU tillverkaren eller kabel tillverkaren om det vill ta astral gpu tweak infon som bevis.
Jag vet at logan i videon sa att han lyckades vicka på kablarna så fick de bra kontakt igen så om man vill köra på det och hålla öga på gpu tweak så kan man köra lite riskey med sina gamla kablar.

Jag tror inte det finns så mycket bättre alternativ i dagsläget om man vill försöka sig på att använda sitt 5090 asap och man vill vara någorlunda säker. Man kan ju använda kabeln man får med i lådan tills vidare då den är ju helt oanvänd men då kanske vissa måste köra med sin sido panel av (som mig, kan bara ha en 90 vinkel på kabeln om jag ska ha panelen).

Visa signatur

Ryzen 9950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 5090 Astral LC Alphacool WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x24TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2024 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Här är lösningen, skaffa Asus astral som felsöknings verktyg om du kör gamla kablar för att se så det inte är något problem med dom så kanske du slipper köpa nya kablar direkt eller köp ny kabel med ditt nya kort om du inte kan testa kablarna på något sätt. Eller använd adaptern i lådan tills vidare haha

Det är dock inte en lösning, man får bara en varning vid en eventuell obalans

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Som jag skrev så är meningen att du kan då testa dina gamla kablar istället för att köpa nya direkt då du inte har något att testa med om du inte har ett astral. Såvida du inte har externa test verktyg såklart. Så du kan kanske spara in på ny kabel i det fallet
Man kanske till och med kan få nya utbytes kablar från PSU tillverkaren eller kabel tillverkaren om det vill ta astral gpu tweak infon som bevis.
Jag vet at logan i videon sa att han lyckades vicka på kablarna så fick de bra kontakt igen så om man vill köra på det och hålla öga på gpu tweak så kan man köra lite riskey med sina gamla kablar.

Jag tror inte det finns så mycket bättre alternativ i dagsläget om man vill försöka sig på att använda sitt 5090 asap och man vill vara någorlunda säker. Man kan ju använda kabeln man får med i lådan tills vidare då den är ju helt oanvänd men då kanske vissa måste köra med sin sido panel av (som mig, kan bara ha en 90 vinkel på kabeln om jag ska ha panelen).

Läser du mitt citat så var det inte det du hade skrivit från början
Jag tycker dessutom inte att det är rimligt att det ska behövas göras sådan felökning vid nyköpta grafikkort.

Skrivet av RaW D Coy:

Vet inte hur du kom fram till den slutsatsen om du läste förbi ordet Astral.

För att det är så kortet fungerar? Det kan mäta strömmen på varje pin, och varna om det skulle vara obalans, men utöver det så gör det inget. Det kan alltså inte balansera strömmen, och kommer således att smälta lika mycket som alla andra kort så länge användaren inte gör något åt det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det är dock inte en lösning, man får bara en varning vid en eventuell obalans

Ja det är bara steg 1, slut steget som slutför lösningen blir å se om du behöver byta kabel eller inte. så lösningen är i slutändan att komma fram till om du behöver en ny kabel eller inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Liten applåd för den Videon, en kille som faktiskt genuint vill hjälpa folk med 5000 serie kort och kommer med lite bra råd. En rare sight bland techtubers. Även Brian - Tech yes city har lite riktiga råd.

Visa signatur

- 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nvidias fel:
Lastbalanserar inte alls

Problemet på founders korten är väl att dom inte har separata pinnar utan att alla går ihop i ett plan så kortet har ingen aning om var den drar strömmen utan fortsätter att dra det kortet vill ha oavsett hur många pinnar som har kontakt, och därför börjar grejor brinna?.

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Läser du mitt citat så var det inte det du hade skrivit från början
Jag tycker dessutom inte att det är rimligt att det ska behövas göras sådan felökning vid nyköpta grafikkort.

För att det är så kortet fungerar? Det kan mäta strömmen på varje pin, och varna om det skulle vara obalans, men utöver det så gör det inget. Det kan alltså inte balansera strömmen, och kommer således att smälta lika mycket som alla andra kort så länge användaren inte gör något åt det.

Ja jag menade lika då också, man får tänka lite out of the box där bara. Men jag skrev till det lite tydligare vad jag menade.

Den riktiga lösningen är att göra om kort designen eller ha en bättre speccad kabel men det är ju inget du kan göra själv i källaren?
Så vad är lösningen du kan göra i dagsläget? Se till så kabeln fungerar som den ska, med då hjälp av det jag sa innan. Astral är bara verktyget..

Kortet är inte lösningen.. Den är vägen till lösningen och lösningen är kanske inte heller permanent heller då kabeln försämras med tiden speciellt vid re-plugs. Problemet är att det är för tajta marginaler med strömmen så fort kabeln får problem med vad det nu kan vara, dålig kontakt osv. då kommer man se det på Astral gpun och då kan man ta action, fixa kabeln eller byt ut den. Finns inte mycket mer du kan göra själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Problemet på founders korten är väl att dom inte har separata pinnar utan att alla går ihop i ett plan så kortet har ingen aning om var den drar strömmen utan fortsätter att dra det kortet vill ha oavsett hur många pinnar som har kontakt, och därför börjar grejor brinna?.

Gäller det endast founders korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Gäller det endast founders korten?

Nej det ser ut så på alla korten som släppts hittills. Det Asus har gjort med sitt Astral-kort är att de har satt in övervakning innan de går samman i en ledare.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Så fungerade även 4000-serien, men absolut ät det felet

Permalänk
Skrivet av medbor:

Så fungerade även 4000-serien, men absolut ät det felet

ah precis,

Visa signatur