Ny chassifläkt och användning av splitter

Permalänk

Ny chassifläkt och användning av splitter

Tänkte sätta in en till chassifläkt i fronten och då komplettera med en Noctua NF-A14 PWM 140mm då jag redan har en sådan monterad. Tanken är att använda en splitter men är lite fundersam hur man ska tänka vid användning av just en splitter.

Om jag sätter utgången på moderkortet med två fläktar på 800rpm, kommer då båda fläktarna gå i 800rpm eller delar fläktarna på strömmen så båda går i 400rpm? Rätt enkel fråga som jag säkert kan testa själv men är nyfiken ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bloodshed:

Tänkte sätta in en till chassifläkt i fronten och då komplettera med en Noctua NF-A14 PWM 140mm då jag redan har en sådan monterad. Tanken är att använda en splitter men är lite fundersam hur man ska tänka vid användning av just en splitter.

Om jag sätter utgången på moderkortet med två fläktar på 800rpm, kommer då båda fläktarna gå i 800rpm eller delar fläktarna på strömmen så båda går i 400rpm? Rätt enkel fråga som jag säkert kan testa själv men är nyfiken ändå.

Båda kommer att snurra i 800rpm om du kör en vanlig fläkt splitter utan motstånd.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av bloodshed:

De kommer bägge få 12v, Gnd, och pwm parralellt

Den ena kommer ha rpm sence kopplad och visa rpm från den fläkten den andra kommer köra i blindo på samma pwm signal så de kommer köra samma hastighet om de har samma maxhastighet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av shugge:

Båda kommer att snurra i 800rpm om du kör en vanlig fläkt splitter utan motstånd.

Skrivet av Rouge of Darkness:

De kommer bägge få 12v, Gnd, och pwm parralellt

Den ena kommer ha rpm sence kopplad och visa rpm från den fläkten den andra kommer köra i blindo på samma pwm signal så de kommer köra samma hastighet om de har samma maxhastighet.

Toppen, kommer köra splittern som följer med fläkten. Tack för snabba svar, fläkten är beställd