Permalänk

Långsam 9800X3D

Hej, har nyligen byggt mig en ny dator. Det är en SFF med 9800X3D. Bygget har funkat utmärkt och varit igång någon vecka nu. Glädjande nog ser jag en jätteboost i spel jämfört med min gamla burk, trots att det är samma GPU. Får ungefär dubbla FPS med samma inställningar, tänkte att det mycket är nya processorns förtjänst.

Men - jag fick för mig att testa hur bra den är med Cinebench, och det skulle jag inte ha gjort. Den testar jättedåligt. Får 952 poäng i Cinebench 2024, där testet i Sweclockers landar på 1358. Det är ungefär 68 % av förväntat. I Cinebench 23 är det iika dåligt, runt 16000 poäng mot 23-24000 som all andra ligger på.

Har skrivit lite med en kille på Discord. Han har tipsat om att lägga på Curve Optimizer på minus 20. Ingen skillnad. Har läst på Reddit om att dGPU mode ska stängas av, så det har jag gjort. Ingen skillnad. Slagit på EXPO. Ingen skillnad. Har i övrigt inte pillat något mer i Bios.

Allt annat funkar bra. Den blir inte särskilt varm efter Cinebench, toppar på 83 grader vid 40 - 50 % av CPU-fläkt. TDP ligger som mest på 129 W, som förväntat. Inga bluescreens eller annat krångel.

Det känns som att den är någon inställning jag missat slå på. Någon som har något tips på vad jag kan kolla? Tips emottages tacksamt.

Grundfakta:
MB Asrock B850i Lightning Wifi
CPU Ryzen 9800X3D
GPU Inno3D RTX 4070Ti X3 (från förra datorn)
RAM Kingston FURY Beast DDR5-6000 CL30, 2x32GB
CPU-kylare Thermalright Phantom Spirit 120 EVO

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Do. Or do not. There is no try. [Jedi Master Yoda]

Permalänk

Kan tillägga att jag visserligen byggt några datorer under mitt liv, men detta är första gången med AMD. Har förstått att de är lite annorlunda än Intel.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat BIOS? Vilken version kör du?

Uppdaterat AMD chipset driver från amd.com?

Vad visar tempen under pågående test?
Hur mycket boostar cpu:n under testets gång? MHz?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du uppdaterat BIOS? Vilken version kör du?

Uppdaterat AMD chipset driver från amd.com?

Vad visar tempen under pågående test?
Hur mycket boostar cpu:n under testets gång? MHz?

1. Nej, men kortet är helt sprillans, kom ut för bara några veckor sedan. Ska förstås kolla.

2. Ja

3. Temp ligger nog på 70-75 oftast, kan knte säga exakt

4. Osäker på vad du menar här. Nvidias HUD visar närmast 100 % hela tiden. Är det något värde från Hwinfo du menar?

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

1. Nej, men kortet är helt sprillans, kom ut för bara några veckor sedan. Ska förstås kolla.

2. Ja

3. Temp ligger nog på 70-75 oftast, kan knte säga exakt

4. Osäker på vad du menar här. Nvidias HUD visar närmast 100 % hela tiden. Är det något värde från Hwinfo du menar?

1. Gör så.

2. Bra.

3. Kolla exakt.

4. Ja, med t.ex. hwinfo kan du se max och medel MHz cpu:n har under testets gång.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Vet inte om IF betyder nått i cinebench, men se till att du kör IF i 2000 synkat om du kör ram på 6000.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Vet inte om IF betyder nått i cinebench, men se till att du kör IF i 2000 synkat om du kör ram på 6000.

Vad är IF? Har aldrig använt Cinebench innan idag. En inställning i Bios? Förklara gärna vad det är, vad det styr och om du kan var jag hittar detta i Bios.

Är inte så haj på inställningar i Bios generellt. Mitt RAM är ju på 6000, men hur vet jag att jag kör det i 6000? Fattar inte riktigt inställningen jag gjorde ovan med EXPO, men den hade ju något med RAM att göra. Man kunde välja två olika EXPO-lägen, och jag valde den jag tyckte lät högst och bäst. Tror inte den hette just EXPO-6000 men något åt det hållet.

Tillägg
Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Viking

Har du slagit på Gaming Mode i BIOS? I så fall stängs SMT av.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Gissar att du stängt av hyperthreading. Så kan det bli om man aktiverar "x3d gaming mode" i bios. Så heter det iaf hos MSI. Andra tillberkare kanske kallar det något anna4

Permalänk
Skrivet av shugge:

1. Gör så.

2. Bra.

3. Kolla exakt.

4. Ja, med t.ex. hwinfo kan du se max och medel MHz cpu:n har under testets gång.

Tack, will do!

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Har du slagit på Gaming Mode i BIOS? I så fall stängs SMT av.

Hur kollar jag det? Allt heter ju olika i olika tillverkares Bios. Aldrig använt Asrock förut, så jag hittar inte där.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Skrivet av lumpa:

Gissar att du stängt av hyperthreading. Så kan det bli om man aktiverar "x3d gaming mode" i bios. Så heter det iaf hos MSI. Andra tillberkare kanske kallar det något anna4

Aha! Nu tycker jag det börjar likna något. Ska kolla allt i tur och ordning, men detta låter lovande. Om någon har tips om vad detta heter hos Asrock (och VAR man hittar det), så ska jag absolut kolla.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Viking
Skrivet av Joppe Apa:

Hur kollar jag det? Allt heter ju olika i olika tillverkares Bios. Aldrig använt Asrock förut, så jag hittar inte där.

Ganska säker på att det heter just Gaming Mode på Asrock.

Men först kan du kolla i aktivitetshanteraren om du ser 8 eller 16 logiska processorer. (högerklicka på grafen för CPU-användning och ändra grafen till logiska processorer)

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk

Hörni, tusen tack för alla snabba och bra svar. Kommer inte titta på detta på ett par dagar, men nu har jag ju en bra lista att kryssa av systematiskt.

Lovar att återkomma i denna tråd om vad som löste problemet, om jag nu kommer så långt. Men det tror jag! Har i fler tips får ni gärna fylla på nedan, men jag kommer inte svara på dem på ett par dagar.

Den stora frågan är väl om detta betyder något på riktigt. CPU:n verkar ju funka alldeles utmärkt. Spelar det då någon roll vad man får för poäng i syntetiska tester? Eller får den inte blomma ut ordentligt som den är nu?

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem

Syntetiska speltester kanske är mer relevant än cinebench? Om det är spel du kör tänker jag.
Finns ju även benchmarks i vissa spel.

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: 32" QD-OLED Samsung G80SD + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Har inte Asrock haft problem med just detta cpu:t? Har för mig den går sönder på just dessa moderkorten. Vet att jag läste en reddit tråd om just detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valle92:

Har inte Asrock haft problem med just detta cpu:t? Har för mig den går sönder på just dessa moderkorten. Vet att jag läste en reddit tråd om just detta

Antar att du syftar på:
https://www.sweclockers.com/nyhet/40723-mystiskt-fel-drabbar-...

Och låter iaf som att de inte gått sönder men att det ska ha uppstått något kompatibilitetsproblem som ska vara fixat i senaste UEFI-versionen.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Valle92:

Skrivet av evil penguin:

Antar att du syftar på:
https://www.sweclockers.com/nyhet/40723-mystiskt-fel-drabbar-...

Och låter iaf som att de inte gått sönder men att det ska ha uppstått något kompatibilitetsproblem som ska vara fixat i senaste UEFI-versionen.

Jo, läste den Reddit-tråden också. Men de problemen stämmer inte överens med det jag upplever, och gäller mest X870-kretsar. Jag har B850. Men det är också en av anledningarna till att jag inte började med att uppdatera Bios. Tänkte de skulle få lite tid på sig att åtgärda problemet.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk

Slutsats, lösning och sammanfattning

Nu har jag haft lite tid att testa. Kan börja med att meddela att problemet är löst, tack vare er hjälp, @Donnerstal och @lumpa.

Bakgrund
Felet som gjorde att jag fick kassa resultat i Cinebench var mycket riktigt att "Gaming Mode" var aktiverat i BIOS. Försöker här sammanställa vad jag lärt mig, om någon skulle råka ut för samma sak, på en puckonivå som jag skulle behövt själv. All cred till er.

Problem: lågt resultat i syntetiska produktivitetstester som Cinebench
Asrock introducerade i bios 3.12beta ett "Gaming Mode" (reddit-tråd). Det stänger av SMT (hyperthreading), och gör i praktiken att hälften av de 16 logiska processorerna stängs av.

Jag kan inte svara på om detta var aktiverat från start på mitt kort (se trådstart och mitt galleri, länk i signatur), eller om jag klåfingrigt nog aktiverade det själv. Inte heller kan jag svara på om denna funktion finns hos andra tillverkare än Asrock, eller vad den i så fall heter hos dem.

@Snusious och @Donnerstal har hjälpt till att förklara vad Gaming Mode är bra för i inlägg nedan. Infogar det även här för tydlighets skull. Om man har en Ryzen X3D-processor med två CCD:er (kärnkluster, t ex 7900/7950X3D) men ägnar sig mest åt att spela, hjälper Gaming Mode till med att deaktivera den CCD som saknar extra 3D-Cache. Vid spel riskerar man annars att fel kärna används, med sämre prestanda i spel som resultat. Men även här blir prestanda i produktivitetstestet sämre (egen gissning).

Jag förstår inte hur det är tänkt att fungera i praktiken, för de som har en 7900/7950X3D. Tror inte någon vill ändra i Bios varje gång man startar datorn, beroende på vad man ska ägna sig åt just denna session.

För 9800X3D och andra mer spelorienterade CPU:er har Gaming mode ingen fördel, enbart nackdelar.

Symtom
Utöver låga resultat i produktivitetstester, kan man i aktivitetshanteraren se att man bara har 8 logiska processorer istället för 16. Öppna Aktivitetshanteraren med ctrl+alt+del, klicka på "Prestanda". Klicka på CPU. Först dyker det upp en sammanställningsgraf. Högerklicka på den, välj "Ändra graf till" "Logiska processorer". Om du har detta problem ser du åtta logiska processorer istället för de förväntade 16. När man kör test i Cinebench står det också "8C" efter processorn, istället för "8C/16T".

Lösning
För den som råkar ut för samma sak är lösningen mycket enkel. I Bios, växla till "Advanced". Under "OC Tweaker" hittar man "Gaming Mode" högst upp. Ändra till "Disabled".

Fakta och kuriosa
Poängen i Cinebench 23 gick upp från runt 15800 till 22264. Det märktes skillnad direkt, jag såg verkligen att renderingarna gick mycket snabbare. I HWiNFO 64 låg Boost på samma nivåer (Max 5215,6 MHz). TDP max gick upp från 127 till 149 W. Kärntemp (CPU CCD1 (Tdie) max använder jag, har aldrig förstått om alla använder denna eller annan) gick upp från 74,9 till 87,3, genomsnitt från 68,8 till 79 med min CPU-kylare (se trådstart). Fläktarna på CPU-kylaren gick förstås också hårdare. Har gjort egen styrning i Fan Control. Lade sig på 100 % (2083 RPM) direkt, och stannade där.

Jag har Bios 3.15. Det är den senaste ordinarie versionen, finns en 3.20 Beta. AMD Chipset drivers har jag inte heller behövt uppdatera, är version 7.01.08.129.

Slutsats
Att datorn fungerade så bra i spel trots detta, beror på att spel inte utnyttjar hyperthreading. Detta spelar bara roll i produktivitetsarbete, vilket jag förvisso ägnar en hel del tid åt också (CAD, renderingar framför allt).

Tack igen, alla som hjälpt till. Nu kan jag sova gott om natten.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Medlem

Utmärkt sammanställning.

Jag planerar att plocka upp en X3D CPU i närtid och är lite nyfiken på varför man skulle vilja ha gaming mode aktiverat om man både spelar + gör produktiva saker som utnyttjar HyperT. För inte ska man behöva hålla på att skifta mellan på / av för gaming mode beroende på vad man använder datorn för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppe Apa:

Slutsats och lösning

Nu har jag haft lite tid att testa. Kan börja med att meddela att problemet är löst, tack vare er hjälp, @Donnerstal och @lumpa.

Felet var mycket riktigt att "Gaming Mode" var aktiverat i BIOS. Försöker här sammanställa vad jag lärt mig, om någon skulle råka ut för samma sak, på en puckonivå som jag skulle behövt själv. All cred till er.

Problem: lågt resultat i syntetiska produktivitetstester som Cinebench
Asrock introducerade i bios 3.12beta ett "Gaming Mode" (reddit-tråd). Det stänger av SMT (hyperthreading), och gör i praktiken att hälften av de 16 logiska processorerna stängs av. Jag har inte förstått vad detta är bra till. Möjligen är det tänkt att förbättra prestanda i spel, har inte utvärderat eller läst om detta. Kanske är det tänkt för de som enbart spelar. Kanske är det något helt annat.

Symtom
Utöver låga resultat i produktivitetstester, kan man i aktivitetshanteraren se att man bara har 8 logiska processorer istället för 16. Öppna Aktivitetshanteraren med ctrl+alt+del, klicka på "Prestanda". Klicka på CPU. Först dyker det upp en sammanställningsgraf. Högerklicka på den, välj "Ändra graf till" "Logiska processorer". Om du har detta problem ser du åtta logiska processorer istället för de förväntade 16. När man kör test i Cinebench står det också "8C" efter processorn, istället för "8C/16T".

Lösning
För den som råkar ut för samma sak är lösningen mycket enkel. I Bios, växla till "Advanced". Under "OC Tweaker" hittar man "Gaming Mode" högst upp. Ändra till "Disabled".

Fakta och kuriosa
Poängen i Cinebench 23 gick upp från runt 15800 till 22264. Det märktes skillnad direkt, jag såg verkligen att renderingarna gick mycket snabbare. I HWiNFO 64 låg Boost på samma nivåer (Max 5215,6 MHz). TDP max gick upp från 127 till 149 W. Kärntemp (CPU CCD1 (Tdie) max använder jag, har aldrig förstått om alla använder denna eller annan) gick upp från 74,9 till 87,3, genomsnitt från 68,8 till 79 med min CPU-kylare (se trådstart). Fläktarna på CPU-kylaren gick förstås också hårdare. Har gjort egen styrning i Fan Control. Lade sig på 100 % (2083 RPM) direkt, och stannade där.

Jag har Bios 3.15. Det är den senaste ordinarie versionen, finns en 3.20 Beta. AMD Chipset drivers har jag inte heller behövt uppdatera, är version 7.01.08.129.

Slutsats
Att datorn fungerade så bra i spel trots detta, beror på att spel inte utnyttjar hyperthreading. Detta spelar bara roll i produktivitetsarbete, vilket jag förvisso ägnar en hel del tid åt också (CAD, renderingar framför allt).

Tack igen all som hjälpt till. Nu kan jag sova gott om natten.

Skrivet av Bankai:

Utmärkt sammanställning.

Jag planerar att plocka upp en X3D CPU i närtid och är lite nyfiken på varför man skulle vilja ha gaming mode aktiverat om man både spelar + gör produktiva saker som utnyttjar HyperT. För inte ska man behöva hålla på att skifta mellan på / av för gaming mode beroende på vad man använder datorn för?

Bra att du delar lösningen.

Har själv en 7800X3D så kan inte bekräfta om detta är fallet, och har inte heller letat svar utan bara ren killgissning.
Kan gaming mode kanske vara tänkt för de X3D med två CCDer? Att det deaktiverar den CCD utan extra cache?

Visa signatur

Nr 1: X670, 7800X3D, Peerless Assassin, 32GB 6000MHz CL36, 9070 XT, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, FD North.
Nr 2: B550, 5700X, Hyper 212 Evo V2, 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Viking
Skrivet av Snusious:

Bra att du delar lösningen.

Har själv en 7800X3D så kan inte bekräfta om detta är fallet, och har inte heller letat svar utan bara ren killgissning.
Kan gaming mode kanske vara tänkt för de X3D med två CCDer? Att det deaktiverar den CCD utan extra cache?

Det är precis det som det är menat för. Så främst för 7900/7950X3D.

Visa signatur

Permalänk

@Bankai
Kan lägga till att jag inte säkert kan säga om Gaming mode var aktiverat i Bios från början, eller om det är jag som varit klåfingrig och råkat slå på för att det lät som något bra.

Som jag skrev i trådstart upplevde jag en enorm boost i spel, trots samma GPU. Det hade jag inte riktigt väntat mig. Om du behöver argument för att gå vidare med uppgraderingen, menar jag 😏

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Det är precis det som det är menat för. Så främst för 7900/7950X3D.

Tack, då fattar även jag vad det ska användas till. De som mest vill spela men har en 7900/7950 X3D. Eller?

Har alltid tyckt att Bios är svårt och läskigt att arbeta i. Det finns ingen manual, det är kraftfulla globala kontroller som ändrar mycket, saker heter olika hos olika tillverkare, och bara ibland finns det ett popup-fönster som förklarar vad inställningen gör.

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025

Permalänk
Viking
Skrivet av Joppe Apa:

Tack, då fattar även jag vad det ska användas till. De som mest vill spela men har en 7900/7950 X3D. Eller?

Ja. Eftersom de två processorerna bara har 3D-cache på hälften av kärnorna så kan prestandan försämras p.g.a det, om spelet använder "fel" kärnor.

Visa signatur

Permalänk

@Donnerstal @Snusious

1. Har redigerat mitt inlägg ”Slutsats och lösning”. Infogat det jag lärt mig av er, för att samla all info till andra. Kolla gärna så jag skrivit rätt om ni orkar.

2. Eftersom tråden är löst tänker jag att den kanske ska låsas. Vet ni hur man får till det?

Visa signatur

McPrue Apollo SE V2 2025