Avsaknaden av funktioner och störningsmomenten i Firefox är påtaglig! (Övergång från Chrome)
Så jag gjorde hoppet till Firefox nu när UBlock inte fungerar längre (Eller kommer sluta fungera snart)
Har kört Chrome jag vet inte hur många år, och jag trodde verkligen att övergången inte skulle märkas av direkt.
Webbläsare som webbläsare, dom borde ligga rätt nära varandra med funktioner 2025 tycker man.
Men det är förvånansvärt många designval, eller avsaknad av funktioner som jag känt av på bara ett dygn.
Man kan inte ändra "Tillägsprivilegier" så dom bara får fungera på vissa sidor.
Många tillägg vill ha orimligt stora privilegier och kunna se/ändra data på alla sidor du besöker, vilket jag inte alls är sugen på.
Chrome har en funktion där man kan se till att dom bara har tillgång till vissa webbplatser. Den funktionen verkar saknas helt i Firefox.
Vilket känns riktigt konstigt i webbläsaren som har Privacy som sitt måtto.
Ett gäng konstiga designval eller avsaknader av funktioner när det kommer till flikar.
Man kan i about:config göra en hel del inställningar, vilket är super bra!
Men många designval förstår jag mig inte ens på hur dom tänkt!
Chrome trycker ihop flikar när du har många öppna, medans Firefox vill att du ska scrolla eller trycka en pil för att komma åt resterande flikar.
Det går att ändra så minimum storleken på flikar blir mindre, men det ser fortfarande inte lika bra ut som i Chrome, och avsaknaden av avskiljare mellan flikar blir påtaglig!
Det går också att lägga till, men känns som ett konstigt designval spontant. (smaksak förstås)
Gruppering av flikar.
Funktionen är inte på by default så man får slå på det i Config, men Firefox implementation av gruppering är super kass jämfört med Chrome.
Om du har gjort en grupp, så kan du inte sen flytta runt den gruppen på din bar, utan den blir "låst".
Du kan därför inte heller dra ut en grupp till ett nytt fönster eller liknande.
Se vid en snabb anblick vilken flik som sänder ljud.
Du kan hitta den om du hovrar med din mus över och sen muta, men jag vill se med att bara kasta upp blicken på din bar.
Det här går också att ändra via .CSS filer. Men det är också ett konstigt designval kan man tycka.
I slutändan så går det att ställa in sjukt mycket i Firefox vilket är bra, och jag fattar att en del av det här är smaksak, men det känns som att allt man ställer in är en sämre version av vad Chrome gör by default.
Och det jag trodde jag absolut inte skulle märka av är laddning av sidor, men den känns slöare på Firefox också än Chrome.
Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE