Avsaknaden av funktioner och störningsmomenten i Firefox är påtaglig! (Övergång från Chrome)

Permalänk
Medlem

Avsaknaden av funktioner och störningsmomenten i Firefox är påtaglig! (Övergång från Chrome)

Så jag gjorde hoppet till Firefox nu när UBlock inte fungerar längre (Eller kommer sluta fungera snart)
Har kört Chrome jag vet inte hur många år, och jag trodde verkligen att övergången inte skulle märkas av direkt.
Webbläsare som webbläsare, dom borde ligga rätt nära varandra med funktioner 2025 tycker man.
Men det är förvånansvärt många designval, eller avsaknad av funktioner som jag känt av på bara ett dygn.

Man kan inte ändra "Tillägsprivilegier" så dom bara får fungera på vissa sidor.
Många tillägg vill ha orimligt stora privilegier och kunna se/ändra data på alla sidor du besöker, vilket jag inte alls är sugen på.
Chrome har en funktion där man kan se till att dom bara har tillgång till vissa webbplatser. Den funktionen verkar saknas helt i Firefox.
Vilket känns riktigt konstigt i webbläsaren som har Privacy som sitt måtto.

Ett gäng konstiga designval eller avsaknader av funktioner när det kommer till flikar.
Man kan i about:config göra en hel del inställningar, vilket är super bra!
Men många designval förstår jag mig inte ens på hur dom tänkt!

Chrome trycker ihop flikar när du har många öppna, medans Firefox vill att du ska scrolla eller trycka en pil för att komma åt resterande flikar.
Det går att ändra så minimum storleken på flikar blir mindre, men det ser fortfarande inte lika bra ut som i Chrome, och avsaknaden av avskiljare mellan flikar blir påtaglig!

Det går också att lägga till, men känns som ett konstigt designval spontant. (smaksak förstås)

Gruppering av flikar.
Funktionen är inte på by default så man får slå på det i Config, men Firefox implementation av gruppering är super kass jämfört med Chrome.
Om du har gjort en grupp, så kan du inte sen flytta runt den gruppen på din bar, utan den blir "låst".
Du kan därför inte heller dra ut en grupp till ett nytt fönster eller liknande.

Se vid en snabb anblick vilken flik som sänder ljud.
Du kan hitta den om du hovrar med din mus över och sen muta, men jag vill se med att bara kasta upp blicken på din bar.
Det här går också att ändra via .CSS filer. Men det är också ett konstigt designval kan man tycka.

I slutändan så går det att ställa in sjukt mycket i Firefox vilket är bra, och jag fattar att en del av det här är smaksak, men det känns som att allt man ställer in är en sämre version av vad Chrome gör by default.

Och det jag trodde jag absolut inte skulle märka av är laddning av sidor, men den känns slöare på Firefox också än Chrome.

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Hedersmedlem

Du är inte en person som brukar ha många flikar? Sidebery fixar alla tre flik-klagomålen, men det blir ju en helt annan grej.
Jag har stängt av den ordinarie flik-listan i kanske 6-7 år nu.

Tycker inte deras screenshots är helt toppen heller, jag har bredare och med lite mindre text, så man faktiskt kan läsa titlarna (långt mer än på en vanlig flik).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du är inte en person som brukar ha många flikar? Sidebery fixar alla tre flik-klagomålen, men det blir ju en helt annan grej.
Jag har stängt av den ordinarie flik-listan i kanske 6-7 år nu.

Tycker inte deras screenshots är helt toppen heller, jag har bredare och med lite mindre text, så man faktiskt kan läsa titlarna (långt mer än på en vanlig flik).

<Uppladdad bildlänk>

Jo och det är la det som är kruxet ^^
Att Firefox inte fungerar lika bra med många flikar som Chrome gör.
Mycket möjligt att jag missar någon inställning. Jag hade tex gärna haft annan färg på "flik baren" mot flikarna i sig. (vet inte vad man ska kalla den, det som ligger bakom flikarna)
Grupperingsdetaljerna, ljud och squish är dock bättre på Chrome native, även om det går att få något "liknande" på Firefox.

Jag har för vana att jag kanske håller på med en viss sak en stund, säg att undersöka ett inköp av en ny monitor som jag hållit på med nyligen.
Då är det super smidigt att ha 10 flikar för just det ämnet i en grupp. Jag kan komma tillbaka och återuppta "undersökningen" när jag vill, utan att behöva öppna bokmärken eller liknande.
Jag kanske stöter på något sidospår om HDR inställningar osv som jag inte vill glömma när jag fått monitorn osv osv.
Samma med en grupp för vissa sidor jag besöker flera gånger om dagen, typ mina mejladresser, någon nyhetssida osv.
Eller så har jag en grupp med YT videos som jag vill se.
Jag kan tex öppna upp alla nya videos som kommit i mitt prenumerationsflöde som jag vill se, och sen ha dom i en grupp.

Alla dom här detaljerna går att lösa med att spara bokmärken, eller "watch later" osv osv.
Men gruppering av flikar är sjukt mycket snabbare (Iaf för mig)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

@zOlid Är inte Sidebery (eller någon annan extension med samma funktion) bra då? Det är sånt den är gjord för.

T ex om du kollar på ny skärm. Säg att du går till Prisjakt eller nåt, sen öppnar du 10 skärmar i nya flikar därifrån. De hamnar automatiskt i ett träd (eller "grupp") med Prisjakt som parent, och resten av flikarna inuti, så kan du minimera dem till att bara ta upp en rad medan du pausar, samt högerklicka och ta "Unload" så tar de inget minne heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@zOlid Är inte Sidebery (eller någon annan extension med samma funktion) bra då? Det är sånt den är gjord för.

T ex om du kollar på ny skärm. Säg att du går till Prisjakt eller nåt, sen öppnar du 10 skärmar i nya flikar därifrån. De hamnar automatiskt i ett träd (eller "grupp") med Prisjakt som parent, och resten av flikarna inuti, så kan du minimera dem till att bara ta upp en rad medan du pausar, samt högerklicka och ta "Unload" så tar de inget minne heller.

Kanske får kika på det.
Vill helst ha det på baren högst upp dock, men får se vad jag hittar!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det här med att den inte kan låsa ett tillägg till en viss sida är verkligen synd, men tillägg som är bra skrivna har en funktion i sig som gör att de bara används på en sida. t.ex. Enhancer for YouTube får bara tillgång till www.youtube.com

Jag använder Firefox varje dag och är väldigt van vid just hur den fungerar. Jag är en sådan person som inte har många flikar öppna så för mig blir aldrig det ett problem. Firefox (och även chromium) har väl en dropdownmeny där man kan se alla flikar man har öppna väl? Sidebery verkar ju riktigt vettigt annars. Ser man alltid vad varje flik heter fast man har många.

Firefox har en riktigt bra funktioner också som inte Chromium har. markera en text och dra den till tab-baren, så söker han på det i en ny flik, går med chromium när man drar till + tecknet men inte hela baren. Du kan även i Firefox dra en tab till bookmarksen direkt, slippa markera adressen och hålla på och dra. Sedan är faviconen mycket bättre kvalité än Chromium (Edge har fixat det). I toolbaren kan man ändra rätt mycket också vilka ikoner och var man vill ha dom, mer än Chrome.

Just snabbheten kan stämma i vissa fall, men tycker det knappt är märkbart. Kan ju bero på plugin och så, nackdelen där att pluginen kan ta tid när de inte ska göra något. T.ex Stylus. vet inte exakt hur mycket det påverkar. Man ska verkligen försöka ha så lite plugin som möjligt men blir ju van.

Jag vill att de flesta ska byta till Firefox. Det är viktigt att så många som möjligt använder ett alternativ till Chromium, men du borde titta på Vivaldi eftersom du tycker om gruppering av flikar och liknande funktioner. Även Workspaces
Här finns det en uppsjö inställningar för tabbar:

Dold text

Vivaldi är kungen av inställningar, kan kännas för mycket i början men man kan få den precis som man vill. Har den som extra läsare och tycker den är riktigt bra. Nästan så jag vill gå över till den ibland.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det här med att den inte kan låsa ett tillägg till en viss sida är verkligen synd, men tillägg som är bra skrivna har en funktion i sig som gör att de bara används på en sida. t.ex. Enhancer for YouTube får bara tillgång till www.youtube.com

Jag använder Firefox varje dag och är väldigt van vid just hur den fungerar. Jag är en sådan person som inte har många flikar öppna så för mig blir aldrig det ett problem. Firefox (och även chromium) har väl en dropdownmeny där man kan se alla flikar man har öppna väl? Sidebery verkar ju riktigt vettigt annars. Ser man alltid vad varje flik heter fast man har många.

Firefox har en riktigt bra funktioner också som inte Chromium har. markera en text och dra den till tab-baren, så söker han på det i en ny flik, går med chromium när man drar till + tecknet men inte hela baren. Du kan även i Firefox dra en tab till bookmarksen direkt, slippa markera adressen och hålla på och dra. Sedan är faviconen mycket bättre kvalité än Chromium (Edge har fixat det). I toolbaren kan man ändra rätt mycket också vilka ikoner och var man vill ha dom, mer än Chrome.

Just snabbheten kan stämma i vissa fall, men tycker det knappt är märkbart. Kan ju bero på plugin och så, nackdelen där att pluginen kan ta tid när de inte ska göra något. T.ex Stylus. vet inte exakt hur mycket det påverkar. Man ska verkligen försöka ha så lite plugin som möjligt men blir ju van.

Jag vill att de flesta ska byta till Firefox. Det är viktigt att så många som möjligt använder ett alternativ till Chromium, men du borde titta på Vivaldi eftersom du tycker om gruppering av flikar och liknande funktioner. Även Workspaces
Här finns det en uppsjö inställningar för tabbar:

<Uppladdad bildlänk>

Dold text

Vivaldi är kungen av inställningar, kan kännas för mycket i början men man kan få den precis som man vill. Har den som extra läsare och tycker den är riktigt bra. Nästan så jag vill gå över till den ibland.

Ja det är lite konstigt att man inte kan låsa tillägg till vissa sidor tycker jag.
Och givetvis så föredrar man ju bra skrivna tillägg, men det är ju inte helt ovanligt att dom kräver betydligt mer än vad man tycker är nödvändigt, bara för att någon funktion ska fungera som man aldrig använder, eller i värsta fall för att sälja data osv.

Vivaldi är ju Chromium baserat, så det blir ju lite moment 22 där.
Vill ju ifrån Chromium, så jag kan fortsätta använda Manifest 2 och UBlock Origin.

Det finns säkerligen fördelar med Firefox som jag inte hittat eller märkt än, men min första tid har varit allt annat än positiv tyvärr.
Men som sagt, jag kan stå ut med lite saker jag inte är helt nöjd med, för att få behålla Ublock.
Men jag önskar verkligen att jag slapp!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Ja det är lite konstigt att man inte kan låsa tillägg till vissa sidor tycker jag.
Och givetvis så föredrar man ju bra skrivna tillägg, men det är ju inte helt ovanligt att dom kräver betydligt mer än vad man tycker är nödvändigt, bara för att någon funktion ska fungera som man aldrig använder, eller i värsta fall för att sälja data osv.

Vivaldi är ju Chromium baserat, så det blir ju lite moment 22 där.
Vill ju ifrån Chromium, så jag kan fortsätta använda Manifest 2 och UBlock Origin.

Det finns säkerligen fördelar med Firefox som jag inte hittat eller märkt än, men min första tid har varit allt annat än positiv tyvärr.
Men som sagt, jag kan stå ut med lite saker jag inte är helt nöjd med, för att få behålla Ublock.
Men jag önskar verkligen att jag slapp!

Visst blir det lite moment 22, men Vivaldi och Brave kör ju inbyggda reklam/spårblockerare men den slår ju inte Ublock så förstår dig där. Du kommer nog bli van vid Firefox till slut. När jag hade kört Brave och även Edge (i början när den blev Chromium) så försökte jag flera gånger att gå över till Firefox men till slut fastnade jag och den är verkligen bra enligt mig. Finns ju alltid fördelar och nackdelar med alla läsare.

Du kommer säkert få ändra några rutiner när du surfar men får hoppas du vänjer dig, annars är ju vivaldi en bra ersättare.

Att inte plugin kan låsas till vissa hemsidor är en de tråkigaste sakerna. Kör violentmonkey (bsc) och stylus (custom swec) på SweC men helt onödigt att de får tillgång och kanske slöar ner andra sidor också utan anledning.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem

Jag gjorde själv hoppet tillbaks till Firefox, men stör mig bland annat på avsaknad av vettig flik-gruppering såsom den jag hade vant mig med i Chrome. Men jag inser ju att detta förstås finns i Brave eftersom denna bygger på Chromium-basen. Jag såg även att det finns begränsat MV2-stöd i Brave för bland annat uBlock Origin vilket är en trevlig överraskning, så nu håller jag på och återställer alla funktioner till Brave.

Det finns dock en funktion i Firefox som jag har lärt mig att älska, och det är flik container-funktionen som gör det möjligt att logga in mot samma tjänst med olika konton i samma webbläsare. Det är som vanligt, man kan inte få allt utan man får nöja sig med att få in så mycket som möjligt under samma paraply, eller helt enkelt köra flera olika webbläsare parallellt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Chrome trycker ihop flikar när du har många öppna, medans Firefox vill att du ska scrolla eller trycka en pil för att komma åt resterande flikar.
Det går att ändra så minimum storleken på flikar blir mindre, men det ser fortfarande inte lika bra ut som i Chrome, och avsaknaden av avskiljare mellan flikar blir påtaglig!

Personligen tycker jag googles variant är hemsk. Det ser förfärligt stökigt ut bland flikarna. Att skrolla eller klicka ner flikfönstret i firefox är mycket mer överskådligt.

Skrivet av zOlid:

Se vid en snabb anblick vilken flik som sänder ljud.
Du kan hitta den om du hovrar med din mus över och sen muta, men jag vill se med att bara kasta upp blicken på din bar.
Det här går också att ändra via .CSS filer. Men det är också ett konstigt designval kan man tycka.

Jag får en liten högtalarikon i den fliken som sänder ljud. Jag har inte ändrat något utan så har det "alltid" varit.

Smaksak eller vanesak.

Visa signatur

///Arch