Ansluta ett en CPU med 2x8 pins kontakter till GPU med 12-pins kontakt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Måste vara från exakt samma modell eller kabeltyp.

Ok tack!

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jag har faktiskt fler kablar hemma i reserv. Byggde en dator till syrran också med corsairs psu. Och jag har kvar hennes extra kablar som följde med. Så jag har ju faktiskt 3st corsair originalkablar hemma. Kan lika gärna köra på det då.

Så länge det är EXAKT samma modell av nätagg involverade så ska det fungera

Men är du det minsta osäker: kör med de 2 kablar du redan har.

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara exakt samma modell, de flesta Corsair-nätagg kör med antingen Type 3- eller Type 4-kablar där PCIe-kablarna är identiska. Corsair är en av få tillverkare som faktiskt är tydliga med detta och har även en tabell för det.

Men är man det minsta osäker så är det bäst att ta det säkra före det osäkra och inte blanda kablar från olika nätagg, även om de är från samma tillverkare (eller t.o.m. samma modell i vissa extrema fall).

Permalänk
Medlem

Dubbelkollade tidigare ordrar nu och det är exakt samma modell, samma version med så kablarna kommer vara identiska.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5700X3D (Arctic Liquid Freezer III 280mm) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS Prime 5070 ti OC
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk

Alltså utan att låta för dum så måste jag fråga er som säger att det måste vara kablar från exakt likadant nätaggregat.

I min lilla värd så borde det inte spela någon roll så länge kontakten passar och är rätt utformad i kontaktstycket. Då det är raka kablar från punkt A till punkt B så ska det inte spela någon roll. Hade det suttit nån omkopplare på kabel skulle jag nästan kunna köpa fast ändå inte.

Tex. om grafikkortet tar emot 12V ström på stift 1 så måste ju även nätagget skicka 12V på stift 1 osv enl standard. Annars skulle ju vissa nätagg inte kunna leverera det som krävs till grafikkortet. Om nåt nätagg skulle ha nån annan funktion som jord eller nåt på stift 1 så skulle det bli ganska galet och ansluta den till ett grafikkort som följer standard på kontakt.

Sen om olika tillverkare på nätagg skulle ha en annan utformning på själva kontakten mot PSU kan jag förstå att det inte går att använda i andra nätagg. Men att det skulle vara annorlunda kopplat har jag svårt att få ihop om uttaget är för en speciell port som PCIe.

Det är bara min hjärna som började fundera på det när jag läste inläggen att det kan vara olika kopplade mellan olika PSU:er.

Visa signatur

Ryzen 5 5500 - TUF Gaming B550 - Fury Beast - Asus RTX 4060 Dual OC Evo - i3 Neo White

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Sen om olika tillverkare på nätagg skulle ha en annan utformning på själva kontakten mot PSU kan jag förstå att det inte går att använda i andra nätagg. Men att det skulle vara annorlunda kopplat har jag svårt att få ihop om uttaget är för en speciell port som PCIe.

Ändan som går in i PSU kan skilja, till och med mellan olika versionsnummer av samma PSU!

Därför man måste vara oerhört noga med att få en korrekt kabel!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ändan som går in i PSU kan skilja, till och med mellan olika versionsnummer av samma PSU!

Därför man måste vara oerhört noga med att få en korrekt kabel!

Ja, själva ändan mot PSU ja. Det skrev jag oxå. Men att det skulle vara annorlona kopplat i nätagget får jag inte ihop. Så länge kontaktstycket är lika dan bör det funka då det är bara raka kablar. Det är det jag menar

Visa signatur

Ryzen 5 5500 - TUF Gaming B550 - Fury Beast - Asus RTX 4060 Dual OC Evo - i3 Neo White

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Ja, själva ändan mot PSU ja. Det skrev jag oxå. Men att det skulle vara annorlona kopplat i nätagget får jag inte ihop. Så länge kontaktstycket är lika dan bör det funka då det är bara raka kablar. Det är det jag menar

Njae, kablarna kan variera också.

T.ex. pinne 1 som kanske kräver 12V i PCIE anslutningen som går in i nätagget, kan mycket väl koppla på pinne 1, pinne 2 eller nån helt annan pinne i PSU. Tillverkaren har bestämt vilken pinne som ska matchas, och kräver då att man har en kabel som matchar PSU.

Vilken pinne som är 12V i PSU är olika mellan tillverkare.
Så om du då inte har en kabel som parar ihop pinne 1 på PCIE anslutningen med rätt pinne i PSU så går nått sönder.

EDIT: Vet inte exakt vad du menar med kontaktstycket men det varierar vilken pinne i PSUn som ska matcha i PCIE kontakten t.ex.

En tillverkare kanske har pinne 1 som 12volt, medans en annan har pinne 2 som 12V.

Men jag tror du misstar dig, det är inte raka kablar mer än i bemärkelsen att 1 tråd i PCIE kontakten matchar 1 tråd i nätagget. Sen är det upp till PSU tillverkaren att bestämma vilken kontakt som faktiskt ansluter var.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

Njae, kablarna kan variera också.

T.ex. pinne 1 som kanske kräver 12V i PCIE anslutningen som går in i nätagget, kan mycket väl koppla på pinne 1, pinne 2 eller nån helt annan pinne i PSU. Tillverkaren har bestämt vilken pinne som ska matchas, och kräver då att man har en kabel som matchar PSU.

Vilken pinne som är 12V i PSU är olika mellan tillverkare.
Så om du då inte har en kabel som parar ihop pinne 1 på PCIE anslutningen med rätt pinne i PSU så går nått sönder.

EDIT: Vet inte exakt vad du menar med kontaktstycket men det varierar vilken pinne i PSUn som ska matcha i PCIE kontakten t.ex.

En tillverkare kanske har pinne 1 som 12volt, medans en annan har pinne 2 som 12V.

Men jag tror du misstar dig, det är inte raka kablar mer än i bemärkelsen att 1 tråd i PCIE kontakten matchar 1 tråd i nätagget. Sen är det upp till PSU tillverkaren att bestämma vilken kontakt som faktiskt ansluter var.

Ok då är jag med. Trodde att kablarna va "raka" så att säga. men om dom kopplat om och dragit dom lite kors osv föratt sen ha standard mot grafikkortet såklart.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboDanne:

Ok då är jag med. Trodde att kablarna va "raka" så att säga. men om dom kopplat om och dragit dom lite kors osv föratt sen ha standard mot grafikkortet såklart.

Man hade ju kunnat önska att det fanns en fastslagen standard på PSU-sidan också, så att alla kablar skulle funkat till till alla nätagg...men tyvärr fungerar det inte så

Visa signatur