Libreoffice nära en miljon ned­laddningar i veckan

Permalänk
Medlem

Också en nöjd LibreOffice-användare sen många år. Men för de få tillfällen då jag behöver köra till exempel nån fil med gamla excel-macros så finns fortfarande MS Office utan prenumeration, bara man letar lite. Jag tror den senaste heter "Office Home 2024 Medialess".

Visa signatur

* i7-4790K * EVGA GeForce GTX 1070 Ti 8GB * Asus Z97-E * 32GB DDR3 * SuperNOVA 750 G2 * Fractal Design R5 * NH-U14S * Samsung 850/860/970 EVO 0.5/1/2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Alternativet är ju att du som användare faktiskt utvecklar din kompetens och lär dig själv hur saker o ting skall göras? Du som användare måste veta hur du skall göra, och också faktiskt göra det.

Men nu går ju i princip all utveckling av "allt" i riktning att allting skall "bara funka" helt automagiskt, helt utan minsta krav på kunskap och minimal arbetsinsats från användaren.

Det behövs ingen djupare analys för att inse att "AI-hjälp" är direkt beroende av "användardata", ha full tillgång till allt du gör och tillåtas analysera både datan i sig men också användarens beteende för att ha möjlighet att utföra sitt uppdrag.

Den stora massan bara älskar när "allt bara funkar", eller "det är så smidigt och lätt".... att de inte orkar/vill ifrågasätta hur det fungerar bakom kulisserna.

Jag personligen älskar att det fortfarande finns organisationer och företag som medvetet har gjort det till sin affärsidé och primära fokus att tillhandahålla digitala tjänster och produkter som INTE varken samlar in eller behandlar användardata.
Det ökar ofta kraven på kompetens och kunskap hos mig som användare absolut, man måste förstå vad man gör och vet hur man ska göra (eller veta hur man tar reda på det) för att få något att fungera. Man måste också vara beredd på att offra vissa bekvämlighetsfunktioner som gör att "allt bara funkar smidigt"...
Men det är alla dagar i veckan en deal som jag är villig att ta, hundra gånger om, för att komma undan att mitt beteende övervakas och kartläggs av den teknik jag använder.

Jag tror du missuppfattar mitt ställningstagande, antingen medvetet eller inte, men det låter jag vara osagt. Det jag menar och skrev är att det uppenbarligen finns användningsområden där AI hjälp ar bra och underlättar samt effektiviserar arbete. Att helt bara såga hela grejen för att dagens datainsamling/träning är tveksam gör att man enligt mig kommer hamna efter, när man istället för att såga hela grejen borde hitta en väg att göra det "rätt" och samtidigt skippa datainsamling etc.

Vill man åt företagskunder, exempelvis, så skulle ju möjlighet att träna en lokal modell (helt lokalt kontrollerad) på alla (eller utvalda) dokument inom ett företag kanske vara vettigt. Då skulle detta kunna hjälpa med exempelvis att skapa och fylla mallar för dokumenten korrekt samt hitta information som uppenbarligen redan finns bland saker som skrivits förut inom företaget så att man slipper göra samma jobb flera gånger. Kanske hjälpa till med förslag på var (och med vilket namn) dokument ska sparas för att följa rätt struktur (ofta en riktig röra, etc.). Det finns gott om saker som skulle kunna göras med mindre lokala modeller.

Men visst, såga hela skiten istället för att se potentialen i saker och innovera runt det, då lär vi ju få fram massa bra alternativ till jättarnas.

Om man går lite off-topic in på programmeringsdelen av det. Då finns det ju också användning där som är, enligt mig, mycket hjälpsam men inte omoralisk, exempelvis kan den ofta hjälpa ganska bra med att ge en bra start för kommentarer kring vad man gjort (kanske till och med skriva de enklare och tydligare än en själv ibland). Någonting som det slarvas med något enormt, främst för att det är jobbigt/tråkigt.

Och köper inte argumentet "lär dig själv hur saker ska göras", alla har olika kompetens inom olika områden om man då kan få lite hjälp med de saker som inte är ens största styrka så kan man spendera mer tid på att göra det man faktiskt är bra på, som ger mycket mer värde.