Permalänk
Avstängd

Formatera hårdisk med tails

Hej jag hade windows 10 home och en dag så startar inte win,Jag har försökt laga mm tror det är bitblocker plus bios lösenorden som sammtidigt som gör att det inte startar,nu när jag försöker installera winn igen på nytt så godkänner inte hårdisken,kan jag formatera hårdisken med tail så win godkänner att jag kan installera win på den? Ska det vara Mbr formatet? jag har en som jag ändra format till det men det är en extern hårddisk.

Visa signatur

Mvh Alex

Permalänk
Medlem

Om du "avslöjar" vad det är för dator det handlar om, bärbar: märke och modelbeteckning eller stationär: komponenter/hårdvara, märken och modelbeteckningar, så blir det lättare för oss i forumet att hjälpa dig.
Vad är är tail för något?
Hårddisk/SSD ska partitioneras i GPT och formateras i NTFS.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alex800717:

Hej jag hade windows 10 home och en dag så startar inte win,Jag har försökt laga mm tror det är bitblocker plus bios lösenorden som sammtidigt som gör att det inte startar,nu när jag försöker installera winn igen på nytt så godkänner inte hårdisken,kan jag formatera hårdisken med tail så win godkänner att jag kan installera win på den? Ska det vara Mbr formatet? jag har en som jag ändra format till det men det är en extern hårddisk.

MBR eller GPT har med är partitionering och inte formatering att göra.
Moderna win och enheter över 2 Tbyte ska ha GPT partitonering.
MBR är "gammalt" och bör bara användas i "retrosammanhang" där man tvingas använda det av kompatibilitetsskäl.

Jag är inte helt säker på vad du bör göra då jag aldrig använt Bitlocker men det kanske räcker med att radera alla partitioner, partitionera om med GPT och sedan formatera lagringsenheten för att få den tom och okrypterad men nån som verkligen avkrypterat en Bitlockerenhet kanske kan svara på om man kan göra så ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag har en Asus k52f och använder linux nu det ända systemet jag kan använda nu vet inte hur jag ska installera win för har en ssd och en hdd men ingen av dom godkänns när jag kör win10 intallations skivan.

Visa signatur

Mvh Alex

Permalänk
Medlem

Vad menar du med ingen "godkänns", att disken inte syns, att du får något felmeddelande mm?

Permalänk
Medlem

Med "tail", menar du "Tails"? https://tails.net/

Då Tails är en linux-distro så borde du kunna boota från en USB-sticka och sedan använda "dd" för att nollställa de första 2MB av disken. Sedan borde den acceptera att du börjar om genom att anlägga rätt partitionstabell. Om du skall köra Windows så har jag för mig att man "aktiverar" en sådan här nollstäld volym genom att högerklicka i diskhanteraren?

$ cat /proc/partitions # Välj rätt devicefil. $ dd if=/dev/zero of=/dev/..... bs=4096 count=512