Veckans fråga: Vad gör du fortfarande vid datorn?

Permalänk
Medlem

Slösurfar. Sjukt mycket effektivare än att göra det via mobil. Samma när det gäller att skriva saker på forum etc givetvis.

Betalar överlag de flesta räkningar med dator, likaså grejer med Försäkringskassan (VAB etc), deklaration, med mera. Hemma använder jag inte mobilen så mycket, det är mest på rasterna på jobbet jag mobilar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Allt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Allt förutom ringa och scrolla tiktok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

New & improved variant av frågan med Flervalsmöjligheter™.

"Du har redan deltagit i den här omröstningen."

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Alltid en enorm kompromiss att göra något på telefonen eller plattan som jag kan göra framför datorn tycker jag. Så det är endast om jag inte har något alternativ (ej hemma) som man är på tex telefonen. Men jag har dock börjat titta serier på plattan, då för man har det bekvämare i soffan/sängen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT | OLED G6 G60D

Permalänk
Medlem

Gör allt via en dator, allt som har en skärm och inte är mobilen är kopplad till en dator. Använder inte mobilen alls mycket hemma.

Permalänk
Medlem

Desktop > mobil när det ska skrivas och tittas på rörlig media. Kommer aldrig att ändras för min del.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Jag gör bankärenden på mobilen. Tycker appen funkar bättre än hemsidan(icabanken). Annars föredrar jag att göra det mesta på datorn.
Jag spelar ordlig, worldle och flagle samt läser på SweClockers via mobil. Svårt att ha med datorn in på dass.

Förutom ovan så försöker jag dra ner på användandet av mobilen så mycket som möjligt. Den är mest ett nödvändigt ont som tar fokus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har typ slutat använda dator, nästan bara mobil och surfplatta nu.

Din surfplatta (iPad M4) med tangentbord och touchpad är dock kraftfullare än flertalet moderna laptops här

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Allt. Mobilen är ett så ofantligt fattigt och torftigt alternativ. Oerhört begränsat. Mobila enheter har bara en fördel: mobiliteten.
När jag är utanför hemmet: mobilen.
Hemma: 100 % dator, förutom för telefonsamtal.

Kör du Windows kan du ju enkelt koppla in telefon till datorn och köra både samtal och sms via datorn (där telefonen används som en relay)

Men en nyfiken fråga; när du sitter på dass, tar du med dig datorn in då eller läser du texten på tvålflaskan alternativt tar med dig en bok/tidning för underhållning den stunden du skiter?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk
Medlem

Spelar gör jag på spelkonsoller och filmer och serier tittar jag på på TV:n, annars använder jag datorn till allt. Mobilen använder jag bara när jag inte har datorn tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Allt. Mobilen är ett så ofantligt fattigt och torftigt alternativ. Oerhört begränsat. Mobila enheter har bara en fördel: mobiliteten.
När jag är utanför hemmet: mobilen.
Hemma: 100 % dator, förutom för telefonsamtal.

Kanske ditt val av mobil som inte varit det bästa? Samsung DeX är trevligt och Apples Stage Manager gör min gamla iPad Pro till en stationär dator. Även smidigt med Side Car med plattan som portabel skärm till huvuddatorn

Permalänk
Medlem

Annat: Pr0n?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Spel, forum, Youtube/podcasts, streams, följer tech och finans.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D - Arctic Freezer 36 A-RGB - ASRock B850 Steel Legend - G.Skill 64GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 - Gigabyte RTX 5080 Aero SFF - Corsair RM850X ATX 3.1 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Allt! Är jag hemma så är det datorn som gäller. Men mobilen är ju förstås bra att ha när man är ute.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Surf/chat och musiklyssnande på PC. Film/serier ses på TVn och spelar gör jag på PS5:an.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro
TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)
A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Triangle Esprit Antal EZ, Triangle Esprit Voce EZ, Triangle Borea BRA1, XTZ 10.16
Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Fan, kryssade inte i "arbeta" för jag läste fel och trodde det enbart stod "plugga". Jobba hemifrån gör jag 50%, plugga blev jag däremot färdig med för 25 år sedan.

Jag kryssar i SAMTLIGA rutor, jag gör precis allt, och mer.

Telefonen har inte tagit över något, och det enda jag har min platta till är för att glo på YouTube när jag tränar inomhus.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Betalar även och fortfarande räkningar och köper grejer via datorn.

Permalänk

Allt,
Mobilen används bara i nödfall, om den av någon anledning skulle börja ringa, då "lyfter" man luren och pratar lite.
Just det en sak till, skanna QR-koden på datorskärmen med mobilens bank-id.

Permalänk
Medlem

Allt som man använder en dator till!
telefon-eländet eller bärbart bara jobb i fält & att prata i & i nödfall läsa mej ,sms.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Spelar och onanerar 🤪

Visa signatur

Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Första prio spela, sen en kombo av surfa,läsa,youtub/musik.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Spelar och läser Sweclockers, samt surfar runt när den andan faller på. Och skall jag handla något på nätet föredrar jag att göra det på datorn allt som oftast.

Den största ändringen från förr (Nu pratar vi ICQ och MSN) så chattar jag mer (nästan uteslutande) via telefonen och kollar sociala medier.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av walkir:

Din surfplatta (iPad M4) med tangentbord och touchpad är dock kraftfullare än flertalet moderna laptops här

Och det ironiska är att den inte ör overkill i funktionalitet utan mer i pris.
Jag gör det jag kan för att skilja privat och arbetsliv, därav mycket Apple privat så blir gränsen tydligt.

Permalänk
Medlem

Så mycket som möjligt.

Varför skulle jag välja bort ett riktigt tangentbord och använda en jätteliten skärm?

Permalänk
Medlem

Det mesta (spela, surfa, konsumera media som t.ex. youtube, shoppa o.s.v.) om jag är hemma. Datorn är så överlägsen mobiler/surfplattor när det gäller det mesta, tycker jag. Tycker mobiler och surfplattor är en kompromiss som jag helst slipper i sån stor utsträckning som möjligt. Som nån annan sa, i stort sett det enda mobiler/surfplattor har som fördel är just att dom är mobila (tycker jag iallafall).

Kollar dock aldrig på film/serier på datorn, det gör jag hellre på större skärm (TV). Spelar en del på konsol också.

Och eftersom dass frågan har kommit upp flera gånger så får jag väl svara att det blir bok el.dyl. då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kanske ditt val av mobil som inte varit det bästa? Samsung DeX är trevligt och Apples Stage Manager gör min gamla iPad Pro till en stationär dator. Även smidigt med Side Car med plattan som portabel skärm till huvuddatorn

Har inget med modell eller märke att göra. Det har att göra med att man inte har en normalstor skärm, inte har tangentbord och inte har mus. Plus att en del saker på nätet fungerar sämre för att de känner av att man har en mobil enhet och gör anpassningar eller begränsningar som, för mig, försämrar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Kör du Windows kan du ju enkelt koppla in telefon till datorn och köra både samtal och sms via datorn (där telefonen används som en relay)

Inget behov av det. När jag ringer uppfyller mobilen alla krav jag har på funktionen.

Skrivet av car2ns:

Men en nyfiken fråga; när du sitter på dass, tar du med dig datorn in då eller läser du texten på tvålflaskan alternativt tar med dig en bok/tidning för underhållning den stunden du skiter?

Jo, då har jag faktiskt en äldre mobil, som jag enbart använder inomhus. Om jag inte läser nåt i en bok eller tidning. Jag har en stol framför toastolen för att kunna lägga ifrån mig mobilen, och även ha tidningar och böcker liggande på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Datorn är min huvudsakliga musikmaskin. Speciellt nu när jag skulle damma av högtalarna i vardagsrummet och såg att baselementet i den högra högtalaren till stereon är lite trasig. Man ska aldrig spela med trasiga element. Då kan förstärkaren ta skada. Så tills jag fått ändan ur och lämnat in den för omkantning kör jag 100% från högtalarna kopplade till datorn vilka iofs är helt ok. Så detta kommer nog ta tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem