Starta om och boota min Ryzen 7700X tar åratal!

Permalänk

Starta om och boota min Ryzen 7700X tar åratal!

Att starta om Windows är inga problem men tiden när den ska boota in i BIOS igen dröjer det flera minuter. Det är inte normalt så långt vet jag!

Är det någon som vet vad som står på? Jag har inte ägt ett AMD-system sedan Athlon tiden och AMD var bra då men nu? Jag börjar tappa tålamodet! För inte testar den minnena eller något sådant varje gång man startar om datorn?

Permalänk

minnesträning troligen.

kan ta upp mot 10 min i värsta fall.

ska gå att stänga av i bios med risken att eventuellt minnena går ostabilt men det blir du varse om datorn börjar blåskärma till höger och vänster med det avstängt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Har du uppdaterat bios?

Ska definitivt inte ta upp mot 10min att posta till bios.

For ca. ett år sedan behövde ramminnet tränas varje gång om man överklockade det. Men med varje ny bios har saker optimerats.

I dags kan jag ladda in en profil med manuellt ställda ram timings, pbo med per Core CO, stänga av ett 10-tal onödiga funktioner och aktivera diverse tweaks. Tar inte mer än 20-30s så är allt redo, och det behövs bara göras en gång (eller varje gång man andrar något som har med cpu och minne I bios).

Funktionen "Memory Context Restore" kan nu för tiden lämnas på Auto. Då vet bios själv när något har ändrats, tränar minnet, men bara en gång. Efter det ska det inte ta många sekunder innan post.

Permalänk
Skrivet av Rullarbak:

Har du uppdaterat bios?

Ska definitivt inte ta upp mot 10min att posta till bios.

For ca. ett år sedan behövde ramminnet tränas varje gång om man överklockade det. Men med varje ny bios har saker optimerats.

I dags kan jag ladda in en profil med manuellt ställda ram timings, pbo med per Core CO, stänga av ett 10-tal onödiga funktioner och aktivera diverse tweaks. Tar inte mer än 20-30s så är allt redo, och det behövs bara göras en gång (eller varje gång man andrar något som har med cpu och minne I bios).

Funktionen "Memory Context Restore" kan nu för tiden lämnas på Auto. Då vet bios själv när något har ändrats, tränar minnet, men bara en gång. Efter det ska det inte ta många sekunder innan post.

han skrev flera minuter inte att det tog 10 min...

var jag som skrev att det [kan ta UPP TILL 10min beroende på hur mycket den behöver mixtra för att få dem stabila.

men som du säger så ska de oftast bara hända typ 1-2 ggr efter saker ändrats typ läst in XMP/DOCH/EXPO profil så låter som potiellt att minnena ev är lite halvostabila.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tidigare erfarenheter av Memory Context Restore summerat av "Mangemcfly" i tråden #20800437

Permalänk
Medlem

Noterade samma sak.

Nybliven AMD-ägare av 7700 på ett Asus PRIME B650M-K med 7600XT och Kingston FURY Beast RGB 64GB DDR5 5600MT/s CL36.
Jag uppskattar det till "ett par minuter", som i 2-3.
Dualboot med Win och Fedora, där Fedora är default.

Min lösning är att inte starta om datorn.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Den rotar nog runt med "minnesträning", det är väl inte hypersnabbt på min X570-bräda heller men... 20-25s som värst, när jag pregade in fler minnesstickor, vet ej hur slött det kan va på AM5, men prova o flasha nyare BIOS/UEFI o se om du har tur.

Annars när du så att säga lekt färdigt i BIOS så föreslår jag "suspend" eller "sleep" från OSet och inte kallstart av datorn varje gång, om du inte måste av nåt skäl.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Tidigare erfarenheter av Memory Context Restore summerat av "Mangemcfly" i tråden #20800437

@Dinkefing Farsan har också 7700X och vi slog på Memory Context Restore och det har rullat på utan problem sedan augusti förra året. Då blev boot runt 22 sek till loginskärmen.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

han skrev flera minuter inte att det tog 10 min...

var jag som skrev att det [kan ta UPP TILL 10min beroende på hur mycket den behöver mixtra för att få dem stabila.

men som du säger så ska de oftast bara hända typ 1-2 ggr efter saker ändrats typ läst in XMP/DOCH/EXPO profil så låter som potiellt att minnena ev är lite halvostabila.

Då ber jag ursäkt.

Så länge OP har ny bios bör det inte vara några problem.

Har hitintills inte hört att det är minnena som skulle vara anledningen till lång minnesträning. Snarare moderkortet. Tyvärr är det inget jag kan svära på, eftersom det var runt ett år sedan problem med memory context restore, power down mode enable: disabled och långa träningstider på minnet var väldigt vanligt att se folk som var irriterade på (mig inkluderat).

----

Följande är kanske lite off-topic, men har med ddr5 och am5 att göra.

Har spenderat en hel del tid på just justering av minne senaste månaderna pga. minnets bandbredd är bottleneck vid videorendering och upskalning. Slutade med att jag tog minnesöverklockning väldigt mycket längre än tänkt. Uppskattningsvis norr om 100 reboots för att justera spänning, timings osv.

Hade hoppats på lite intresse här på Sweclockers och startade därför nedan tråd.

AM5 DDR5 Överklockning