Permalänk

Ny GPU gammal PSU

Halloj ni vassa clockers!
Har en kort undran om en sak.
Känner att det är dags för att uppgradera min burk från ett Asus Strix GTX 970 som nu är ca10år, till antingen ett ASUS 4070ti Super eller ett 5070 ti. Är sugen på att spela i 1440p.
Det mesta av min dator är i övrigt från 2018 så inte nytt men inte det som rör min undring.
Har ett Corsair HX1000W PSU från 2009. Det är rent effektmässigt fult tillräckligt, men har lite dålig koll på om nätaggen har blivit mer sofistikerade nu mer. Skulle det kunna ge problem iomed dess ålder?

Permalänk
Medlem

TLDR; Kolla så att det finns nog med kablar av rätt typ så borde allt vara lugnt förutsatt att effekten räcker till

Nu är jag inte super-påläst så se detta mer som en kill-gissning men skulle tro att förutsatt att effekten räcker till (vilken den gör med råge i ditt fall) så handlar det mest om huruvida alla nödvändiga kablar finns att tillgå från PSU till grafikkort.

Byggde själv precis ihop en dator häromdagen med gammalt nätagg.
I mitt fall var PSU ett Corsair RM750. Nya moderkortet (MSI x870 Tomahawk Wifi) ville utöver 24-pins ATX ha två 8-pins CPU-kablar och ytterligare en 8-pin PCIe-kabel. Kvar av 8-pins blev en ensam PCIe-kabel som tur var räckte för min brödrost till grafikkort.
Sen går det ofta att med hjälp av adaptrar "trolla fram" nog med matning för grafikkort etc men det är såklart att föredra att skippa adaptrar.

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem

Gamla goda HX serien från Corsair, grymt på sin tid men det har hänt en del senaste åren, hade du skrivit 2019 och 1000w Corsair hade jag sagt kör på det men nu är det så pass gammalt.
Har du pci-e kontakter så kommer det funka för nya kort kommer med adapter men hade investerat i nytt, 1500kr-ish så får du 750-850w 80+ golds atx 3.x med 10års garanti som klarar 4070/5070 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish_Centurion:

Skulle det kunna ge problem iomed dess ålder?

Endast om något fel med psun. Annars ordnar adaptrar det som behövs.