Permalänk

Övertänkande angående cmos batteri?

Tänkte byta ut cmos batteriet på min Strix Z270H gaming då jag har börjat nojja om ålder om denna och ev läckagemöjligheter och noterade att batteriet sitter under grafikkortets slot, och då slår övertänkaren till...grafikkort kan ju bli rätt varma och värme är väl inte batteriets bästa kompis...men det som sitter i verkar ju ha funkat bra hittills...är det någe värmeresistent specialsort kanske? Såatteja...de e väl bara att sätta i först bästa 2032:a av välkänt märke och sluta att vara en fjompas som min käre hädangångna mor skulle kalla det...eller hur?

Mvh...Eintelivetalldelesunderbartändå.

Visa signatur

E6850@3Ghz, Noctua NH-12F, Asus P5K Deluxe/WiFi-AP, 4GB Corsair 6400C4DHX, Corsair HX 520W, Antec P182 Gun Metal, X-Fi Xtreme Gamer, Asus ENGTX 260, Samsung 320GB/500GB. Top-notch...years ago.

Permalänk
Medlem

Den dagen du märker att BIOS resetas varje gång du stänger av datorn kan du tänka på att byta batteri. Dom håller fruktansvärt länge. Dom driver ett litet chip som håller BIOS minnet o ser till att klockan går.
Så nä. Byt det inte om du inte behöver.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Läcker 2032 batterier? Aldrig vart med om sedan de introducerades som cmos backup. Värre var det med de gamla Varta batterierna i AT/XT modellerna, Hujedamig.
Är batteriet dåligt?

Permalänk
Medlem

@Superluminal:
Bytte efter nära 10 år i en ThinkCentre här efter att klockan börjat nollställa sig.

Köpte en karta med Kodak CR2032 på Normal och nu tuffar allt på fint

Permalänk
Medlem

Nåt som kan börja läcka är kondesatorerna på riktigt gamla moderkort.
Tror inte dom där knappbatterierna läcker alls. iaf inte före kondesatorerna.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig varit med om en läckt CR/litium-cell. Urladdade SR/silveroxid är en annan femma, precis som LR/alkaliskt.

Det satt ett urladdat original CR2032 i en burk som bör vara från ~2010, som jag bytte förra året när jag skulle sparka igång den. Inget läckage, men förstås nollat BIOS (på riktigt, ej UEFI ).

Permalänk
Medlem

Klart övertänkande.
Vi har en stationär som är inne på tionde året.
Bytt på någon laptop som varit 10-15 år.
Syrran har min HP laptop som jag köpte 2009, utan att bytt batteri.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11