Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en Shelly 3EM som jag kan mäta alla tre faser och får information i realtid till Home Assistant. Finns det någon fördel med att köpa en mätare för HAN-porten? Visar den in/ut per fas? Visar den i realtid? Har den några andra fördelar jämfört med Shelly 3EM?

Jag har Vattenfall som nätägare.

Nej, du vinner inget. Mer än att du kan flytta din shelly och mäta en annan last.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nej, du vinner inget. Mer än att du kan flytta din shelly och mäta en annan last.

Tack, då låter jag den sitta kvar. Har redan andra Shelly EM för att mäta på andra ställen, så jag behöver inte flytta 3EM heller. Tack för svar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack, då låter jag den sitta kvar. Har redan andra Shelly EM för att mäta på andra ställen, så jag behöver inte flytta 3EM heller. Tack för svar.

Du måste ha en 3 EM PRO för att kunna ersätta Vattenfalls mätare.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem
Skrivet av larryd:

Du måste ha en 3 EM PRO för att kunna ersätta Vattenfalls mätare.

Hur menar du? Jag har haft en 3EM i flera år?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

En växelriktare har gått sönder och vi ska köpa ny. En elektriker i familjen säger att man numera får betala för toppeffekten som man skickar ut i elnätet. Stämmer det och vad innebär det mer konkret? Får man betala för att sälja egenproducerad el nu eller pratar han om något helt annat?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

En växelriktare har gått sönder och vi ska köpa ny. En elektriker i familjen säger att man numera får betala för toppeffekten som man skickar ut i elnätet. Stämmer det och vad innebär det mer konkret? Får man betala för att sälja egenproducerad el nu eller pratar han om något helt annat?

Vid minuspriser så får du ju betala för det du skickar ut på elnätet redan idag.
Hur det ser ut med effekt tariff som håller på att införas vet jag inte hur det kommer att bli med vid export. Enklast är väl att kolla med nätägaren där man bor då det är dom som står för det och kan se lite olika ut från nätägare till nätägare.

Visa signatur

Samsung S34E790C |Gigabyte Z490 UD | DDR4 64Gb | i9 - 10850K | Noctua NH-D15 Black | RTX 3070 | Samsung 960 PRO 256GB M.2 |
UnRAID - 2*1Tb SSD Cache 4*8Tb Storage - Xeon E5-2697 - 64Gb DDR3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skrivet av bjornsson:

Vid minuspriser så får du ju betala för det du skickar ut på elnätet redan idag.
Hur det ser ut med effekt tariff som håller på att införas vet jag inte hur det kommer att bli med vid export. Enklast är väl att kolla med nätägaren där man bor då det är dom som står för det och kan se lite olika ut från nätägare till nätägare.

Jag har ju ett påslag på 73,5öre per såld kwh. Så det behöver vara minus 73,5öre för att jag inte ska tjäna på det, (60öre+10öre+3,5öre nätnytta).

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag frågade min nätägare (Göteborg Energi) om just detta; vid försäljning tas _inte_ hänsyn till toppeffekt. YMMV!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Beroende på vilken nätägare du har så kan det bli olika "kul" att exportera solel framöver. Jag håller själv på att installera möjligheten att helt stänga av export från min rätt tilltagna anläggning. Antagligen försvinner 60-öringen nästa år och det känns som nätägarna är sugna på att plocka avgifter för exportörer, exempel finns redan. Lägg på minuspriser stora delar av året. Tyvärr känns det som egenförbrukning är det enda som blir kvar.

Tur i oturen är att jag fått min anläggning väldigt billigt då den satt där när jag köpte huset och knappt påverkade priset, även om det naturligtvis är svårt att helt bedöma hur stor eller liten del av köpeskillingen den utgjorde.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Hej, nybyggare här.
Som marknaden ser ut idag, ser skakigt ut att överväga solceller?

Nästa bil blir säkerligen en elbil, och jacuzzi på altan ska man ju ha, men kanske ändå tvek? Hjälp en rookie på området.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej, nybyggare här.
Som marknaden ser ut idag, ser skakigt ut att överväga solceller?

Nästa bil blir säkerligen en elbil, och jacuzzi på altan ska man ju ha, men kanske ändå tvek? Hjälp en rookie på området.

Svårt att få kalkylen att gå ihop. Det är visserligen mycket billigare nu än när jag skaffade, men elpriserna är ju nästan noll nu så fort det är lite sol.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjornsson:

Export får du bara betala för om du har över 64A säkring vad jag förstår, men om du har så stor säkring så är du stor konsument av el och oftast storproducent så har du andra avtal.

Sedan så får man oftast snittpriset månad och inte timpris när man säljer solel.

Själv skaffa jag batteri förra året för att använda så mycket el som möjligt själv och funderar på att öka på med mer batterier senare i år.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Vi flyttar inom kort, tillträde nu i veckan till nya huset. Går från solceller på nuvarande hus och vill gärna fortsätta vara något så när mindre beroende av ful-el.

Har börjat ta in lite offerter och läst lite i nåt forum, men verkar vara lså mycket lättare att få nåt "billigt" idag än för 2 år sedan när allt peakade. Tack och lov för prisfall

Nån annan som har färska offerter som är daterade 2025?
Jag är lite sugen på svenskt Ferroamp, som kör kampanj 14kwh @ 129000 kr https://ferroamp.com/kampanj/villapaket/

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Sedan så får man oftast snittpriset månad och inte timpris när man säljer solel.

Nej, export är i regel timpris.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Vi flyttar inom kort, tillträde nu i veckan till nya huset. Går från solceller på nuvarande hus och vill gärna fortsätta vara något så när mindre beroende av ful-el.

Har börjat ta in lite offerter och läst lite i nåt forum, men verkar vara lså mycket lättare att få nåt "billigt" idag än för 2 år sedan när allt peakade. Tack och lov för prisfall

Jag är lite sugen på svenskt Ferroamp, som kör kampanj 14kwh @ 129000 kr https://ferroamp.com/kampanj/villapaket/

Vad är det för paneler du får med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

30 öre för såld el, 80 öre för köpt el i mars.
Det är ju inte minus iaf

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

Snart kört min Sigenery i 1 månad. Än sålänge väldigt nöjd.
24paneler 450w, 10,78kw.
12kw växelriktare
10kwh batteri.

Just nu ligger förbrukningen på -78% jämfört med förra årets april.
Idag blir vädret inte så bra, så Ai har fyllt batteriet redan inatt då priset var som billigast.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

24paneler 450w, 10,78kw.
12kw växelriktare
10kwh batteri.

Jag funderar på att beställa en Sigenergy för att få ö-drift och batteri

Har en dialog med min elfirma, men undrar ifall du är öppen för att svara på en bunke frågor?
Har du kanske länken till manualen för själva AI-bryggan.

(fler frågor kommer ifall du säger att du kommer orka svara... )

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U4025QW 40" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 11 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

24paneler 450w, 10,78kw.
12kw växelriktare
10kwh batteri.

Idag blir vädret inte så bra, så Ai har fyllt batteriet redan inatt då priset var som billigast.
https://i.imgur.com/TjT4kCU.png
https://i.imgur.com/sI8kx9A.png
https://i.imgur.com/nGMcVhh.png

Så jäklar coolt. Hade gärna haft liknande setup. Inte omöjligt att jag investerar efter Eon släppt sina tariffer och hur dom blir. Flyttar till nytt hus i juli.

Du måste göra av med en hel del el? 10k i peak laddar ju ditt batteri till full SoC på en timme.

Vad kostade kalaset?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om Wallbox Quasar tillsammans med elbil med dubbelriktning för att köpa el när det är billigt + undvika effekttoppar nu när det blir effekttariff? Hur står det sig (gissningvis) mot hembatterilösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad är det för paneler du får med?

Ingen aning vad Ferroamp kör med, men ska begära in offert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

24paneler 450w, 10,78kw.
12kw växelriktare
10kwh batteri.

Vad landade slutnotan på, inkl grönt avdrag? Någon skillnad offert mot slutfaktura?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag sammanfattar lite svar här.

Notan: 140k + 80k grönt teknik avdrag, (jag och frugan). Ingen skillnad från offert. Jag fick faktiskt en större växelriktare och batteri än vad det var tänkt från början. Bristen på 8kwh batteri gjorde att jag fick 2x5kwh.

Förra året drog hushållet 14000~ kWh. Så inte så hög förbrukning. Men det finns framtidsplaner för Jacuzzi.

Jag har en laddbox för elbil också, men dragit jordfelsbrytaren på denna då jag saknar elbil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag funderar på att beställa en Sigenergy för att få ö-drift och batteri

Har en dialog med min elfirma, men undrar ifall du är öppen för att svara på en bunke frågor?
Har du kanske länken till manualen för själva AI-bryggan.

(fler frågor kommer ifall du säger att du kommer orka svara... )

Har med Sigenergy satte in det Juli förra sommaren med 24Kw batteri.
Vad är det för AI brygga du pratar om ?
Här är en bild hur min ser ut just nu Vet inte hur stor bilden blir här inne om det går att se vad den visar

https://imgur.com/a/RazjyFI

Lite fixande med större bild
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har med Sigenergy satte in det Juli förra sommaren med 24Kw batteri.
Vad är det för AI brygga du pratar om ?
Här är en bild hur min ser ut just nu Vet inte hur stor bilden blir här inne om det går att se vad den visar
<Uppladdad bildlänk>

https://imgur.com/a/RazjyFI

AI bryggan som min elfirma talar om är den delen som kopplar upp batteriet på nätet och kan avgöra om det ska ladda batteriet på natten när det är som lägst pris, eller skippa laddningen på natten för att det ska bli super soligt på dagen och att solcellerna då laddar batteriet.

Dvs den funktionen som ska göra systemet smart.

Hur tycker du att det fungerar, gör den rätt automatiskt eller måste du in och pilla och tala om vad som den ska prioritera?

Är det några särskilda "gotcha" som du kan dela med dig så här i efterhand när du kört systemet ett tag?

Har du någon hemautomation (Homey eller Home Assistant) som du kopplat systemet till ? (Var det isf smidigt?)

En annan fråga, när de grävde ner jordspett hos dig. Blev det ett eller flera och hur djupt blev det?

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

AI bryggan som min elfirma talar om är den delen som kopplar upp batteriet på nätet och kan avgöra om det ska ladda batteriet på natten när det är som lägst pris, eller skippa laddningen på natten för att det ska bli super soligt på dagen och att solcellerna då laddar batteriet.

Hur tycker du att det fungerar, gör den rätt automatiskt eller måste du in och pilla och tala om vad som den ska prioritera?

Är det några särskilda "gotcha" som du kan dela med dig så här i efterhand när du kört systemet ett tag?

Har du någon hemautomation (Homey eller Home Assistant) som du kopplat systemet till ? (Var det isf smidigt?)

En annan fråga, när de grävde ner jordspett hos dig. Blev det ett eller flera och hur djupt blev det?

Jag har inte installerat ö-drift så inget jordspett har funderat på at installera det senare då jag prioriterade batteri.
När det gäller jordspett så beror allt på hur marken är där dit hus ligger så alla hur är olika angående det beroende på vad det är för typ av jord.

Använde AI funktionen under vintern och den funkar helt okej då jag fick effekt tariff 1 november förra året
Eftersom jag bara har 24Kw Batteri så satt jag en Begränsning på dagen at max 6A fick användas av nätet under dagen och gick den över det så använde den batteriet räknade ut efter vintern att jag hade kunna ha det lägre men vill inte chansa.
Då avgiften för effekten på dagen var 40kr KW så vill jag hålla kostnaden nere på dagen på natten kosta det 22kr Kw

Du kan ställa appen så den använder Ai rakt av men jag tyckte in om det för då börja den sälja av elen på morgonen för att tjäna pengar och det var inte jag ut efter utan jag ville dra ner kostnaden, så jag ställde in ett manuellt schema som jag vill ha det.
Så du kan ställa hur fort den ska ladda batteriet.
Jag hade låg taxa mellan 23:00-06:00 så då ladda jag bilen och batteriet till huset.

Sedan April så har jag bara ställt appen på själv konsumtion så den använder solel och batteriet så mycket som möjligt.

Ai'n läser av priset på nordpol och du ställer vilken region du är i men du kan inte ställ in effekt avgiften i vintras vilket var orsaken till att jag gjorde som jag gjorde så den inte skulle ladda batteriet på dagen även om det var låg taxa för då hade jag fått en hög effektavgift istället vilket jag inte ville ha.

Nej har ingen hemautomation men jag har en kompis som har installerat batteriet för några dagar sedan och ska köra med det men han är iväg på en resa under påsken så ska fråga honom om hur det funkar när han är tillbaka igen för att se om det är något man ska fixa i framtiden.

Då jag hade solceller innan på taket så byta jag bara ut gamla invertern till Synenergi och med 24Kw batteri och fick ge 103052:- för det med grönt avdrag på 97048:-(50000:- per person och år är max) och en vis del får man inte avdrag för tror det är typ 5% av som som räknas som övrigt arbete typ resor till/från firma/kund.

I april har jag bara importerat 94KW(1115kw 2024 hela månaden) från nätet denna månad men exporterat 200Kw med lite större batteri så skulle jag kunna köra från slutet av mars till oktober utan att ta ström från nätet.

Vart lite lång text tror jag fick med det mesta annars får du fråga på så ska jag se om jag kan svara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag har inte installerat ö-drift så inget jordspett har funderat på at installera det senare då jag prioriterade batteri.
När det gäller jordspett så beror allt på hur marken är där dit hus ligger så alla hur är olika angående det beroende på vad det är för typ av jord.

Använde AI funktionen under vintern och den funkar helt okej då jag fick effekt tariff 1 november förra året
Eftersom jag bara har 24Kw Batteri så satt jag en Begränsning på dagen at max 6A fick användas av nätet under dagen och gick den över det så använde den batteriet räknade ut efter vintern att jag hade kunna ha det lägre men vill inte chansa.
Då avgiften för effekten på dagen var 40kr KW så vill jag hålla kostnaden nere på dagen på natten kosta det 22kr Kw

Du kan ställa appen så den använder Ai rakt av men jag tyckte in om det för då börja den sälja av elen på morgonen för att tjäna pengar och det var inte jag ut efter utan jag ville dra ner kostnaden, så jag ställde in ett manuellt schema som jag vill ha det.
Så du kan ställa hur fort den ska ladda batteriet.
Jag hade låg taxa mellan 23:00-06:00 så då ladda jag bilen och batteriet till huset.

Sedan April så har jag bara ställt appen på själv konsumtion så den använder solel och batteriet så mycket som möjligt.

Ai'n läser av priset på nordpol och du ställer vilken region du är i men du kan inte ställ in effekt avgiften i vintras vilket var orsaken till att jag gjorde som jag gjorde så den inte skulle ladda batteriet på dagen även om det var låg taxa för då hade jag fått en hög effektavgift istället vilket jag inte ville ha.

Nej har ingen hemautomation men jag har en kompis som har installerat batteriet för några dagar sedan och ska köra med det men han är iväg på en resa under påsken så ska fråga honom om hur det funkar när han är tillbaka igen för att se om det är något man ska fixa i framtiden.

Då jag hade solceller innan på taket så byta jag bara ut gamla invertern till Synenergi och med 24Kw batteri och fick ge 103052:- för det med grönt avdrag på 97048:-(50000:- per person och år är max) och en vis del får man inte avdrag för tror det är typ 5% av som som räknas som övrigt arbete typ resor till/från firma/kund.

I april har jag bara importerat 94KW(1115kw 2024 hela månaden) från nätet denna månad men exporterat 200Kw med lite större batteri så skulle jag kunna köra från slutet av mars till oktober utan att ta ström från nätet.

Vart lite lång text tror jag fick med det mesta annars får du fråga på så ska jag se om jag kan svara.

Tack så mycket för den långa texten.
Den hjälper mig (och säkert andra) som står i valet att köpa batterier.

Att du löste det med import på natten under vintern på ett ganska smidigt sätt ändå känns bra att det går att göra de inställningarna.

Jag har funderat på ett 16 Kw system men kanske ska göra så att jag tittar på 24 då det verkar vara smidigt att få till billig el under vintern med att köpa in under natten.

Om din kompis kommer koppla det till hemautomationen så hade hans erfarenheter också varit intressanta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Tack så mycket för den långa texten.
Den hjälper mig (och säkert andra) som står i valet att köpa batterier.

Att du löste det med import på natten under vintern på ett ganska smidigt sätt ändå känns bra att det går att göra de inställningarna.

Jag har funderat på ett 16 Kw system men kanske ska göra så att jag tittar på 24 då det verkar vara smidigt att få till billig el under vintern med att köpa in under natten.

Om din kompis kommer koppla det till hemautomationen så hade hans erfarenheter också varit intressanta.

Ska låta han testa några veckor och sedan fråga hur det funkar.
Kan meddela att idag kom en uppdatering som jag håller på att installera som tydligen ska lägga massa funktioner bland annat med shelly för den som har det vilket jag inte har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Vad heter din "Ai-brygga"?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Vad heter din "Ai-brygga"?

Vet inte då jag inte köpt något system ännu.

Visa signatur