Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Snart ett år med solceller.
Ca 10k i förtjänst att jämföra med prognosen på 24k...
Antal kWh stämmer dugligt dock.

Första året avklarat.

Avkastning strax över 10k, installationen kostade 185k.

Det känns ändå rätt ok, med tanke på ett rätt dåligt solår och oväntat låga priser.
Däremot känns det inte ett dugg ok att~3,6k av "vinsten" är den numera hotade 60-öringen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag har inte räknat så mycket på avkastningen.
Jag vet att förbrukningen ligger under 9000kwh, jämfört med 12000 innan solceller.
Har bara 6.4kwp och ingen batteri. Produktion förra året 3.85mwh, i år ca 3.6mwh.
Till nästa år räknar med att grannen tar ned en stor asp på hans tomt som skyggar jättemycket. Sen får vi se
Jag betalade dock 95000 för min anläggning 2022.

Tittar man på elskling, så går det fortfarande att låsa priset i ett år för 80ö inkl allt.
Det får mig att tro att det inte skenar i väg så mycket över närmaste månaderna.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Första året avklarat.

Avkastning strax över 10k, installationen kostade 185k.

Det känns ändå rätt ok, med tanke på ett rätt dåligt solår och oväntat låga priser.
Däremot känns det inte ett dugg ok att~3,6k av "vinsten" är den numera hotade 60-öringen.

När du räknar avkastningen räknar du med överförings avgifter och energiskatt som du sparar på den elen du själv använder?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

När du räknar avkastningen räknar du med överförings avgifter och energiskatt som du sparar på den elen du själv använder?

Japp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läsvärt tll morgonkaffet - https://checkwatt.se/framtiden-for-batteristyrning

Synd bara att de fortfarande anger (även om förtydligande finns i texten under kalkylen, https://checkwatt.se/batteri-intresse) ersättning som historisk avkastning från 2020 och framåt.

Artikeln anger värde ungefär "800 SEK/kW/år före avgifter och säkerhetsmarginaler i budgivning" vilket känns hyfsat nära sanningen för 2024 i sin helhet.

Men men. Jag hoppas att värdet på ersätting sakta kan krypa uppåt och på sikt var en god marginalförstärkare i hemmets totala elkostnad. Att kalkylen för återbetalningstiden redan spruckit vet jag, men samtidigt var investeringen i vårt system betald av vinst från tidigare husförsäljning

Visa signatur

ASUS Strix laptop | R9 5900HX | RTX3070 | 32GB RAM | 17,3" 300 Hz IPS

Permalänk
Medlem

@Vapo

Nu hänger jag inte med här riktigt.

” I augusti och september har priserna på FCR-D upp och ned tillsammans legat på runt 8 €/MW/h i Sverige, vilket på årsbasis motsvarar runt 800 000 SEK/MW/år eller 800 SEK/kW/år före avgifter och säkerhetsmarginaler i budgivning.”

Vem, har detta år, fått 800kr/kW? Ingen såvitt jag har läst eller pratat med, det har varit ett riktigt dåligt år.

Eller menar dom att den totala ersättningen har varit 800kr/kW fördelat på ALLA som hjälper till att stötta marknaden?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Vapo

Nu hänger jag inte med här riktigt.

” I augusti och september har priserna på FCR-D upp och ned tillsammans legat på runt 8 €/MW/h i Sverige, vilket på årsbasis motsvarar runt 800 000 SEK/MW/år eller 800 SEK/kW/år före avgifter och säkerhetsmarginaler i budgivning.”

Vem, har detta år, fått 800kr/kW? Ingen såvitt jag har läst eller pratat med, det har varit ett riktigt dåligt år.

Eller menar dom att den totala ersättningen har varit 800kr/kW fördelat på ALLA som hjälper till att stötta marknaden?

Av dom 800 SEK/KW/ÅR så får nog inte kunderna ens hälften av beloppet om jag skulle gissa dom som har tjänsterna har ju massa avgifter för all personal och så ska dom tjäna pengar med.
Sedan har det kommit upp flera och större batteriparker i Sverige med så hur mycket en hemma användare kan supporta nätet kommer minska.

Jag skaffa batteri så var det inte för att supporta nätet utan få ner min egen förbrukning samt nu i vinter minska topparna då mitt elnätsbolag har börja med effektavgifter vilket kommer kunna bli dyrt då vinter avgiften är på 40kr KW.
Skulle jag förbruka 10KW i timmen så kommer jag få en avgift på 400Kr
vet bara att dom tar dom 3 högsta timmarna man förbrukat slår ihop det och sedan delar det i tre och så får man effekt avgiften man ska betala.

Om jag jämför sedan förra året med förbrukning så kommer det göra skillnad installerade batteri 19 juli
Juli förra året gjorde jag av med 712Kwh i år 388Kwh
Augusti förra året 887Kwh i år 73,3Kwh
September förra året 709Kwh i år 141Kwh
Tror jag förlorar mindre på att använda elen själv än at balansera nätet då jag slipper elskatt/moms och överförings avgifter på det jag själv använder.

Nu har jag bara 24Kw batteri men planen är den ska uppgraderas till 48Kw nästa år.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag menar, ersättningen i år har legat långt under vad deras glädjekalkyler visar och är rena rama lurendrejeriet.

Just detta med tariffen är om jag får prata helt stört.

Vi har under lågsäsong 55kr på toppen av effektförbrukning och under hög last månaderna 85kr på toppen.

Allt detta mellan 06:00 och 20:00 (ej helger för hög effekt) så med andra ord kommer elnäts ägarna få in så brutalt mycket pengar på vanliga hushåll även om man ”snålar”.

Kanske låter bitter men Sverige, landet där nya skatter, avgifter växer som mygg under en regnig sommardag.

Spelar ingen roll i vad man investerar i för nog fan ska staten/regeringen hitta på något som gör att man alltid kommer få kämpa uppströms.

Detta är sinnessjukt, om något borde de som faktiskt investerat i ”gröna” produkter slippa X antal miljöavgifter och straff?

Pengarna som fås in sägs användas för att rusta upp och investeras i nya bättre saker för elnätet, så här har det låtit i 20 år minst men ser fan ingen skillnad.

Ursäkta OFF TOPIC men jag blir på riktigt så jävla trött på detta landet och politiker som har näsan för nära röven.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Av dom 800 SEK/KW/ÅR så får nog inte kunderna ens hälften av beloppet om jag skulle gissa dom som har tjänsterna har ju massa avgifter för all personal och så ska dom tjäna pengar med.
Sedan har det kommit upp flera och större batteriparker i Sverige med så hur mycket en hemma användare kan supporta nätet kommer minska.

Jag skaffa batteri så var det inte för att supporta nätet utan få ner min egen förbrukning samt nu i vinter minska topparna då mitt elnätsbolag har börja med effektavgifter vilket kommer kunna bli dyrt då vinter avgiften är på 40kr KW.
Skulle jag förbruka 10KW i timmen så kommer jag få en avgift på 400Kr
vet bara att dom tar dom 3 högsta timmarna man förbrukat slår ihop det och sedan delar det i tre och så får man effekt avgiften man ska betala.

Om jag jämför sedan förra året med förbrukning så kommer det göra skillnad installerade batteri 19 juli
Juli förra året gjorde jag av med 712Kwh i år 388Kwh
Augusti förra året 887Kwh i år 73,3Kwh
September förra året 709Kwh i år 141Kwh
Tror jag förlorar mindre på att använda elen själv än at balansera nätet då jag slipper elskatt/moms och överförings avgifter på det jag själv använder.

Nu har jag bara 24Kw batteri men planen är den ska uppgraderas till 48Kw nästa år.

Skrivet av Izenoz:

Det är ju det jag menar, ersättningen i år har legat långt under vad deras glädjekalkyler visar och är rena rama lurendrejeriet.

Just detta med tariffen är om jag får prata helt stört.

Vi har under lågsäsong 55kr på toppen av effektförbrukning och under hög last månaderna 85kr på toppen.

Allt detta mellan 06:00 och 20:00 (ej helger för hög effekt) så med andra ord kommer elnäts ägarna få in så brutalt mycket pengar på vanliga hushåll även om man ”snålar”.

Kanske låter bitter men Sverige, landet där nya skatter, avgifter växer som mygg under en regnig sommardag.

Spelar ingen roll i vad man investerar i för nog fan ska staten/regeringen hitta på något som gör att man alltid kommer få kämpa uppströms.

Detta är sinnessjukt, om något borde de som faktiskt investerat i ”gröna” produkter slippa X antal miljöavgifter och straff?

Pengarna som fås in sägs användas för att rusta upp och investeras i nya bättre saker för elnätet, så här har det låtit i 20 år minst men ser fan ingen skillnad.

Ursäkta OFF TOPIC men jag blir på riktigt så jävla trött på detta landet och politiker som har näsan för nära röven.

De 800kr/kw / 8000kr/kwh (som de referera till för sensommarmånaderna), tycker jag stämmer bra med den ersättningen vad det lutar åt på helåret. Kör ni Checkwatt? Jag har snitt på 900kr Feb till Okt men tror jag hamnar nån stans strax under 9000 för 2024.
Det är ju såklart en 20% av vad första glädjekalkylen sa, men ändå så är det reda pengar att minska total elkostnaden varje år.
Jag har anmält mig till att köra driftläge SO + OC, alltså "Self Consumption + Currently Optimized" som förväntas ge (ännu) lägre avkastning men mer kontroll att förbruka vad batteriet har att ge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Min gamla växelriktare har dött helt. Under förra året så började den krångla och producerade ingen el. Det gick då att starta om den och så fungerade den i några timmar till någon dag. Strax efter så började felmeddelandet "EEPROM fault" dyka upp på displayen, men ibland fungerade det. Nu är den död och ingenting lyser upp överhuvudtaget, inte ens fellampan.

Jag kan egentligen inte mycket om sådant här och vet inte vilka modeller på solpaneler jag har. Jag vet att växelriktaren klarade max 2800W så det ligger däromkring.

Min växelriktare är 1-fas men jag tror att en elektriker i släkten kan ordna 3-fas om det behövs. Men panelerna är ju inte så starka så 1-fas räcker om det är mycket billigare.

Det här är det enda faktablad jag har hittat om växelriktaren som heter Sunville SV2800x:
https://sun2volt.de/media/pdf/Datasheet-SV1500x-4000Ax.pdf

Jag såg en växelriktare från Sungrow (jag har bra erfarenhet av Sungrow i två andra fastigheter samt SMA i en tredje) men den är 3-fas samt att den har högre öppningsspänning (180V istället för 100V på nuvarande). T.ex. Sungrow SG5.0RT V115:
https://www.mg-solar-shop.com/media/pdf/ab/3b/a7/datasheet_su...

Tror ni att en sådan skulle funka om elektrikern kan ordna 3-fas? Är startspänningen för hög?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vapo:

De 800kr/kw / 8000kr/kwh (som de referera till för sensommarmånaderna), tycker jag stämmer bra med den ersättningen vad det lutar åt på helåret. Kör ni Checkwatt? Jag har snitt på 900kr Feb till Okt men tror jag hamnar nån stans strax under 9000 för 2024.
Det är ju såklart en 20% av vad första glädjekalkylen sa, men ändå så är det reda pengar att minska total elkostnaden varje år.
Jag har anmält mig till att köra driftläge SO + OC, alltså "Self Consumption + Currently Optimized" som förväntas ge (ännu) lägre avkastning men mer kontroll att förbruka vad batteriet har att ge.

9000:- på ett år låter som rena drömmen, jag installerade min i Mars 2024 tror jag det var och har nog inte ens kommit upp i 1000:- totalt när jag tar bort avgiften på 65:-
Har 20kWh batteri hemma med en 10kW växelriktare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

9000:- på ett år låter som rena drömmen, jag installerade min i Mars 2024 tror jag det var och har nog inte ens kommit upp i 1000:- totalt när jag tar bort avgiften på 65:-

Damn...bättre att köpa indexfonder. Tjänade 30% förra året utan att göra ett skit. Känns rätt meningslöst med solceller om syftet är att tjäna pengar. Sen kommer nån "jag hade 0kr i elräkning" ja men har du räknat på alternativkostnaden då?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Damn...bättre att köpa indexfonder. Tjänade 30% förra året utan att göra ett skit. Känns rätt meningslöst med solceller om syftet är att tjäna pengar. Sen kommer nån "jag hade 0kr i elräkning" ja men har du räknat på alternativkostnaden då?

Mina paneler betalade sig på 3 år mer eller mindre.
Har inte haft en elräkning på 5år nu.
Handlar mer om att få en ROI på checkwatt då den kostade cirkus 9500:-
Men ja avkastningen på panelerna har varit 25-30% första åren.
Gick förövrigt +34% på börsen 2024.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tjänade 30% förra året utan att göra ett skit.

Ja, för så brukar det ju vara varje år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

10% iaf 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

10% iaf 😁

Nej, inte det heller.
Snarare runt 7% i globala index över tid.
Minus skatt (även om den är låg på ISK).

Ska man nu jämföra med att investera på börsen så får man ju räkna ärligt och inte välja ett år där börsen var fenomenal och solceller hade det förmodligen minst lönsamma året någonsin.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej, inte det heller.
Snarare runt 7% i globala index över tid.
Minus skatt (även om den är låg på ISK).

Ska man nu jämföra med att investera på börsen så får man ju räkna ärligt och inte välja ett år där börsen var fenomenal och solceller hade det förmodligen minst lönsamma året någonsin.

?
Statistik för Stockholmsbörsen under perioden 1870 – 2023

Nedan följer lite statistik för den intresserade:

Årsmedelavkastning: ca 9 % (CAGR).
76 % av alla år slutade plus.
Avkastning (genomsnitt): 10.93 %
Avkastning (median): 9.66 %.
Standardavvikelse: 19.8 %.
Utfall ett enskilt år med 68 % sannolikhet: -8,83 % till +30,70 %
Utfall ett enskilt år med 95 % sannolikhet: -28,6 % till +50,5 %

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

?
Statistik för Stockholmsbörsen under perioden 1870 – 2023

Nedan följer lite statistik för den intresserade:

Årsmedelavkastning: ca 9 % (CAGR).
76 % av alla år slutade plus.
Avkastning (genomsnitt): 10.93 %
Avkastning (median): 9.66 %.
Standardavvikelse: 19.8 %.
Utfall ett enskilt år med 68 % sannolikhet: -8,83 % till +30,70 %
Utfall ett enskilt år med 95 % sannolikhet: -28,6 % till +50,5 %

Stockholmsbörsen är inte en global indexfond.
De siffrorna tar inte heller hänsyn till skatt och avgifter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Stockholmsbörsen är inte en global indexfond.
De siffrorna tar inte heller hänsyn till skatt och avgifter.

Ha sade ju inte index fonder heller bara "börsen 2024"

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ha sade ju inte index fonder heller bara "börsen 2024"

Han skrev indexfonder, ok inte specifikt globala.
Men rör vi oss in på annat ökar också risken.

Jag säger inte att varken han eller du har fel, men ska man jämföra är det viktigt att inte cherrypicka ett exceptionellt år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur är ersättningen från Checkwatt idag? Är den påväg uppåt?

Någon som vill dela med sig? Någon som fått deras AI tjänst med self consumption ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

7% kan man räkna med över längre tidsperioder om vi snackar globalt index iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Mina paneler betalade sig på 3 år mer eller mindre.
Har inte haft en elräkning på 5år nu.
Handlar mer om att få en ROI på checkwatt då den kostade cirkus 9500:-
Men ja avkastningen på panelerna har varit 25-30% första åren.
Gick förövrigt +34% på börsen 2024.

Alla som köpte paneler innan 2021 har ju mest haft tur, vi får väl se vad vår dysfunktionella elmarknad bjuder på.härnäst.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Alla som köpte paneler innan 2021 har ju mest haft tur, vi får väl se vad vår dysfunktionella elmarknad bjuder på.härnäst.

Självklart har jag haft tur, men panelerna är betalda.
Jag räknade på ROI på 7år men fick betydligt bättre utfall vilket givetvis alltid är trevligt.
Men det ska sägas också att jag känner han som sålde panelerna till mig och fick väldigt fin rabatt på allt.
Sjukt att Vattenfall säger att dom påskyndar omställningen samtidigt som dom tar ut 200% marginal på solceller eller något liknande.

Nu handlar det mer om att få mina batterier betalda, men även om vissa påstår att solpaneler inte är så gröna som man vill tro så ser jag även ett värde i att producera egen grön el.

Kör dessutom ca 4500mil per år med min elbil så det är skönt att bränslet till stor del är ”gratis”

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Skrivet av lasseTM:

Självklart har jag haft tur, men panelerna är betalda.
Jag räknade på ROI på 7år men fick betydligt bättre utfall vilket givetvis alltid är trevligt.
Men det ska sägas också att jag känner han som sålde panelerna till mig och fick väldigt fin rabatt på allt.
Sjukt att Vattenfall säger att dom påskyndar omställningen samtidigt som dom tar ut 200% marginal på solceller eller något liknande.

Nu handlar det mer om att få mina batterier betalda, men även om vissa påstår att solpaneler inte är så gröna som man vill tro så ser jag även ett värde i att producera egen grön el.

Kör dessutom ca 4500mil per år med min elbil så det är skönt att bränslet till stor del är ”gratis”

Så här landade mina senaste 12 månader med Checkwatt, inkl månadsavgiften.
Januari nu i år räknar jag snittet för månaden som kommande utfall för hela månaden. Tor inte det händer något extravagant dem sista veckan i månaden.

Feb 993 kr
Mars 441 kr
April 3 109 kr
Maj 1 381 kr
Juni 719 kr
Juli 484 kr
Aug 332 kr
Sep 272 kr
Okt 456 kr
Nov 243 kr
Dec 350 kr
Jan 372 kr
9 152 kr
Snitt 763 kr / månad.

Jag laddade bilen med 2652 kwh hemma under året.
Jag laddade (gratis på jobbet eller sponsrat med gratis el av Elon) 5841 kwh. Appen till bilen säger att jag sparade 49524 kr på gratis laddning över året. Bättre än börsen som bara gav mig 43943 kr tillväxt för 2024

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hur är ersättningen från Checkwatt idag? Är den påväg uppåt?

Någon som vill dela med sig? Någon som fått deras AI tjänst med self consumption ?

Väntar fortfarande på utrullningen, har anmält mig.
Nu flyttar vi framåt våren så hoppas att nästa ägare får god nytta av smartare Smarta Tjänster
Ska bli intressant att se om det kan löna sig med solcellslösning dit vi flyttar. Borde ju kunna komma ner i investeringskostnad ganska rejält mot de 230K vi la på nuvarande anläggning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en Shelly 3EM som jag kan mäta alla tre faser och får information i realtid till Home Assistant. Finns det någon fördel med att köpa en mätare för HAN-porten? Visar den in/ut per fas? Visar den i realtid? Har den några andra fördelar jämfört med Shelly 3EM?

Jag har Vattenfall som nätägare.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har en Shelly 3EM som jag kan mäta alla tre faser och får information i realtid till Home Assistant. Finns det någon fördel med att köpa en mätare för HAN-porten? Visar den in/ut per fas? Visar den i realtid? Har den några andra fördelar jämfört med Shelly 3EM?

Jag har Vattenfall som nätägare.

Bygg en egen baserad på ESPhome. RJ11 kabel samt en ESP8266.

Får ut import, export per fas för aktiv och induktiv last. Spänning per fas. Strömförbrukningen som vattenfall mäter.

Ska se om jag hittar någon länk om du är nyfiken.

Min är baserad på denna som grund.
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader

Mvh z

Länk
Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Bygg en egen baserad på ESPhome. RJ11 kabel samt en ESP8266.

Får ut import, export per fas för aktiv och induktiv last. Spänning per fas. Strömförbrukningen som vattenfall mäter.

Ska se om jag hittar någon länk om du är nyfiken.

Min är baserad på denna som grund.
https://github.com/psvanstrom/esphome-p1reader

Mvh z

Tack, men det behövs inte eftersom jag redan har Shelly 3EM. Frågan var mer om HAN-porten visar samma sak eller bara total förbrukning/försäljning?

Jag skulle aldrig klara av det där ändå!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack, men det behövs inte eftersom jag redan har Shelly 3EM. Frågan var mer om HAN-porten visar samma sak eller bara total förbrukning/försäljning?

Jag skulle aldrig klara av det där ändå!

Detta är alla värden som jag får ut via HAN/P1 porten på min Vattenfall-elmätare:

Cumulative Active Export 12,067.236 kWh Cumulative Active Import 21,947.289 kWh Cumulative Reactive Export 13,479.954 kvarh Cumulative Reactive Import 48.683 kvarh Current Phase 1 5.300 A Current Phase 2 2.200 A Current Phase 3 3.100 A Daily Active Energy Export 0.014 kWh Daily Active Energy Import 24.500 kWh Daily Energy Export 8.319 kvarh Daily Energy Import 0.091 kvarh Energy export kwh hour 0 kWh Energy import kwh hour 1.205 kWh Momentary Active Export 0.000 kW Momentary Active Export Phase 1 0.000 kW Momentary Active Export Phase 2 0.000 kW Momentary Active Export Phase 3 0.000 kW Momentary Active Import 2.048 kW Momentary Active Import Phase 1 1.125 kW Momentary Active Import Phase 2 0.404 kW Momentary Active Import Phase 3 0.518 kW Momentary Reactive Export 0.969 kvar Momentary Reactive Export Phase 1 0.311 kvar Momentary Reactive Export Phase 2 0.240 kvar Momentary Reactive Export Phase 3 0.416 kvar Momentary Reactive Import 0.000 kvar Momentary Reactive Import Phase 1 0.000 kvar Momentary Reactive Import Phase 2 0.000 kvar Momentary Reactive Import Phase 3 0.000 kvar Voltage Phase 1 226.600 V Voltage Phase 2 227.800 V Voltage Phase 3

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]