Vinn nätagg från Seasonic

Vilka eller vilken PC-klassiker skulle du vilja se en remake av?

Permalänk
Medlem

kan bara hålla med @NodCommander (Kane lives!?!), C&C Tiberian Sun vore fantastiskt som remake, "håller tummarna"

Visa signatur

|| Ola Ekegren || Xog.gy || INITIAL D Fan ||
|| IBM Aptiva 2176 Retromod || Acid Burn ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:
Skrivet av s0sdaf:

Mirror's Edge!

Har inte spelat det på ett tag, men behöver verkligen det spelet en remake? Har för mig det var rätt snyggt och stilrent redan som det är.

Det är sant, men jag tror det skulle kunna ha nytta av en remake. Finns ett community-projekt som lägger till raytracing och det ger ett ballt lyft!

Tycker spelet förtjänar mer uppmärksamhet. Det behöver någon form av ny release, oavsett om det är en remake eller ett nytt spel i serien.

Permalänk
Medlem

Leisure Suit Larry 😎

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miindz:

Hade gärna sett en remaster av Witcher 1 & 2.

Witcher 1 skall få en remaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av napahlm:

Dungeon Keeper och Theme Hospital har två andliga uppföljare som är väldigt bra, War for the Overworld och Two Point Hospital.

War for the Overworld har jag spelat igenom och det var sådär, det hade inte riktigt samma mörka humor (och ett uselt slut)
Two Point Hospital är kul, men Theme Park är ju en annan grej.

Edit
Ja! Det glömde jag helt bort i mitt inlägg, Rainbow 6. Helvete vad kul det var i Lan

minneslucka
Permalänk
Medlem

City skylines med multiplayerstöd typ Coop

Permalänk
Medlem

Red Alert 2 & Red Alert 2 Yuri's Revenge

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Duke Nukem 3D

Visa signatur

/GannTrader

Permalänk
Medlem

Star Wars Rebellion! Hade varit coolt med modern motor för rymdstriderna och lite mer visuell/interaktiv rymdkarta. Och sen kanske nått sätt att spela co-op på.

Rymdjakten/Djuphavsjakten. Var roliga och lärorika spel! Hade kanske inte ens behövt göras om mer än med nyreleaser med modern kompabilitet. Den enkla grafiken funkar nog fortfarande eftersom den är stiliserad.

Permalänk
Medlem

Colin McRae Rally.
Tror det kom ca 1997 och är enligt mig det bästa rallyspel som gjorts, än idag. Framförallt är det fysiken och den perfekta svårighetsgraden som gör spelet oslagbart. Jag har spelat många rallyspel efter det, men inget slår det.

Richard Burns Rally kanske må ha mer realism, men det är inte lika kul. I början av 2000 gjorde Digital Illusion ett rallyspel som också var bra.

Har också kommit ett nytt Flat Out (men det heter nått annat nu) som har sanslös fysik, överdrivet men kul.

Nåja, CMR har jag inte spelat på 15år, så det kan vara att det inte upplevs lika bra idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Inget officiellt direkt, men har du hört talas om Manic Miners?

Nej!

Men tack! 😁😎👍

Visa signatur

Power > Ideology

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en remake av Seven Kingdoms: Ancient Adversaries

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Zoo Tycoon 1!

Permalänk
Medlem

Håller med någon tidigare i tråden om Mulle meck spelen. Tycker att de på många sätt är bra men flera av dem innehåller buggar som gör att det är omöjligt att spela klart dem, iaf på de datorer jag testat på. Skulle må bra av att kunna regera mer än 640x480 pixlar. Det blir så hemskt litet på en modern skärm.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk

Fallout 2
Fallout Tactics
Dungeon Keeper 2
Dark Colony
Total Annihilation
Supreme Commander: Forged Alliance
Z (ja, det är korrekt)
Empire Earth
Freelancer
Star wars Galactic Battlegrounds
The Settlers 2
Submarine Titans
*Dominion Storm Over Gift 3

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Förutom originalversionen av Syndicate, som redan nämnts, skulle jag vilja se ett par andra omgjorda med modern grafik och i viss mån också expanderade i omfattning, utan att ändra den grundläggande spelmekaniken.

1. UFO: Enemy Unknown
Ett magiskt bra spel från det tidiga 90-talet, men som är långsamt även i emulerad form på en modern dator, och grafiken är förstås av sin tid. En ny version med samma vy och grafiska upplägg i grunden, men där det är 3D-baserat i stället för animerade bitmaps, skulle bli fantastisk! Gärna också med möjlighet att spela antingen originalupplägget där man är konstant stressad av ekonomiska skäl, och en som är "långsammare" där man har mycket mer tid på sig, utan risk för att stora delar av finansieringen försvinner över en natt bara några veckor in i spelets tid.

https://www.youtube.com/watch?v=7OdbkcR1ByE

2. EF2000
En flygsimulator från det mitten av 90-talet, med en dynamisk kampanj och en stridsmiljö som sällan eller aldrig annars representeras i krigsspel, nämligen Norden! Spelet kändes väldigt realistiskt genom att man flög på höga höjder, långa sträckor, kommunicerade med andra enheter som flög uppdrag samtidigt och en hel rad andra grejer. I dag ser grafiken oerhört torftig ut, men det är just där man skulle kunna hjälpa upp det.

https://www.youtube.com/watch?v=YOMiXXSX8sY

3. F-19 Stealth Fighter
Egentligen skulle jag vilja se den omgjord helt i modern tappning, men där grundkonceptet är oförändrat. Man flyger det nya, hemliga smygflygplanet på diverse hemliga uppdrag i olika områden i Europa, Mellanöstern och Nordafrika, utan att bli upptäckt eller bli identifierad. Det gjordes en uppföljare, F-117, några år senare, men även om den på flera sätt var bättre, hade den en del brutala buggar som gjorde det jobbigt att spela. T ex låstes flygplanets kontroller när landningsstället fälldes ner - lycka till att landa då...
Det häftiga med F-19 var att man hade mätare inne i flygplanet som visade styrkan på inkommande radarsignaler, som staplar som kom uppifrån. Samma mätare hade en annan stapel undertill som visade hur stark reflektion man gav själv. Om radarsignalen inte nådde ner i den egna reflektionsstapeln, kunde man utgå från att man var odetekterad. Flög man lågt och nära marken var den lägre än om man flög högt. Manövrerade man så man hade bredsida eller undersida platt mot radarn ökade reflektionen jämfört med om man flög rakt mot eller från. Fällde man ut landningsstället ökade reflektionen. Öppnade man "bombluckorna" ökade reflektionen. Flög man snabbare ökade reflektionen. Sen behövde man också hålla koll på om radarn var av pulstyp (minimera reflektion) eller dopplertyp (minimera radiell hastighet). Riktigt kul, och nåt jag gärna skulle vara med om igen, men då med en modern flygsimulator, med modern grafik. I övrigt samma funktionalitet.

https://www.youtube.com/watch?v=EYPAKu2sP7w

F-19 var ju grymt!

Sen fanns nått som hette A-10 Cuba!
https://youtu.be/h2ByLSydXYQ?t=145

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
ASUS GeForce RTX 5060 Ti 16GB Prime OC
ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Kingston Fury Renegade PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett:
Tie Fighter
Dark Forces/Jedi Knight serien
1NSANE

Permalänk
Medlem

Tiberian Sun och Red Alert 2.

Morrowind.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

EA, med flera har en hel del intressant käll-kod till gamla fina spel, kvar i sina kassaskåp. Ett litet antal har släppts till modd-grupper, ibland med tillhörande NDA-klausuler, vilket är okey. Andra, blankt vägrar, trots fler-åriga petitioner och andra påstötningar.

Ett grattis, till Oblivion-fansen är det i alla fall !

Permalänk
Medlem

Duke Nukem.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Leisure Suit Larry 😎

Gärna det. Men med helt nyskapad musik !

Permalänk
Medlem

Några PC-spel jag gärna sett några upphottnigar av;

Commander Keen-serien
Syndicate
Aliens vs. Predator 2
Unreal

Edit: Och givetvis Deus Ex.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miniklumpen:

Total Annihilation
Z (ja, det är korrekt)
Empire Earth
Freelancer
The Settlers 2

5 spel som jag jätte gärna skulle vilja se som remakes också utöver dom jag själv har sagt

Visa signatur

nuvarande dator: ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 7800X3D, Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns givetvis en hel säck spel som skulle vara kul att spela i en omarbetad och moderniserad version, men det jag helst skulle vilja se är antagligen Planescape: Torment som släpptes 1999. Trots att jag under de åren spelade en hel drös andra isometriska roll- och äventyrsspel var P: T alltid den där titeln som blev "Ja det vill jag spela, direkt efter X..." där nya titlar en efter en trillade in längst upp och petade ner Planescape: Torment från förstaplats på priolistan.

När jag någonstans i mitten av 2010-talet väl tog tag i saken och gav mig på spelet kändes det hopplöst föråldrat så jag hade svårt att engagera mig och gav snabbt upp. Inte spelets fel egentligen, utan snarare jag som låtit mig bli förklemad av en spelindustri som över tid lärt sig polera bort de hårda kanterna och leverera en mer lättillgänglig och snabbtillfredsställande upplevelse.

När det nu finns så många andra roliga och för vår tid bättre anpassade titlar som ligger härnäst på listan och väntar på uppmärksamhet (BG 3 har legat först i kön, installerat och klart i över ett år och ser sig trots det om och om igen omsprunget av titlar som inte tar riktigt lika mycket energi att sätta sig in i) blir det etter värre att ta mig över den där tröskeln, så en omarbetning av Planescape: Torment hade åtminstone gett en möjlighet att eventuellt kanske spela igenom det ordentligt

För övrigt är nyversionen av Myst (också en titel jag aldrig spelade vid nysläpp och inte kunnat ta mig igenom de senaste åren eftersom det känts så föråldrat) nedsatt med 60% på Steam nu... det tar aldrig slut

edit: Det finns tydligen en upphottad version av P: T som släpptes 2017 vilket jag helt missat. Får klämma lite på den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

I början av 2000 gjorde Digital Illusion ett rallyspel som också var bra.

https://en.wikipedia.org/wiki/Michelin_Rally_Masters:_Race_of...

Mer arkad än sim, men roligt som attan minns jag.
Har det som bigbox i hyllan

Permalänk
Medlem

Som många redan nämnt: Morrowind. Som en gammal unreal älskare, unreal 2 xmp, alla tournament i unreal 5 motorn. Mer fluff (..grafikfluff..) åt folket! Men unreal 2 xmp ligger nog varmast om hjärtat eftersom det va de första multiplayer liret jag spelade aktivt. Blev data-mupp sent i livet (20+) köpte diablo 2 innan jag ens ägde en dator själv för att spela på svågerns dator…

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xog:

kan bara hålla med @NodCommander (Kane lives!?!), C&C Tiberian Sun vore fantastiskt som remake, "håller tummarna"

Tror att det spelet skulle bli svårt då den typen sv grafik är en så stor del av känslan och atmosfären.

Carmageddon 2 skulle vara kul som remake.

Total annihilaton men som ovan är grafiken där en stor del sv spelet.

Fallout new vegas och 3an skulle vara kul stt se i en modernsre motor.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lessismore:

Colin McRae Rally.
Tror det kom ca 1997 och är enligt mig det bästa rallyspel som gjorts, än idag. Framförallt är det fysiken och den perfekta svårighetsgraden som gör spelet oslagbart. Jag har spelat många rallyspel efter det, men inget slår det.

Nåja, CMR har jag inte spelat på 15år, så det kan vara att det inte upplevs lika bra idag.

Körde det nyligen på PS1, tyckte det var förvånansvärt bra för sin tid, hade grymt många fler banor än andra bilspel på den tiden.

Unreal hade varit nice med remake på, och nåt med Quake eller reboot som nån sa innan. Total Annihilation har jag också länge önskat mig en nyversion på. Nåt C&C, Dune 2000.

Permalänk
Medlem

Saknas ju bra shoot em up, så, Hybris, Battle Squadron, Terra Cresta, Deluxe Galaga (bästa Galaga-varianten, men kan behöva en varsam uppdatering), Slap Fight, etc.

Dvs, snygga, minst 60fps, varsamma grafiska uppdateringar - inga bombastiska explosioner för allt man gör. (som ofta är fallet idag)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror att det spelet skulle bli svårt då den typen sv grafik är en så stor del av känslan och atmosfären.

Carmageddon 2 skulle vara kul som remake.

Total annihilaton men som ovan är grafiken där en stor del sv spelet.

Fallout new vegas och 3an skulle vara kul stt se i en modernsre motor.

Finns inget svårare med det än något annat. Har sett konceptskärmdumpar på hur det skulle kunna se ut i högupplöst grafik (communityskapade). Otroligt vackert, finns någonstans på ModDB.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841