Permalänk

Hjälp vid nytt datorköp

Tjena Sweclockers!
Med en ca 10 år gammal dator känner jag att det börjar bli dags för nytt. Började kika på vad man ska klicka hem men känner att det är ett träsk att navigera sig igenom och därför vänder jag mig till er för hjälp. Är väll inte sådär jättekunnig inom det här området men kan väll grunderna. Att bygga den själv är inget problem då jag har kunnig familj som kan hjälpa.

För att kunna få bästa möjliga hjälp tänker jag lista mina behov, önskemål och pris.

Behov

• Klara dom nyaste spelen på minst 1080p gärna på högsta inställningarna. Är sugen på att senare köpa en 1440p monitor så att klara de hade varit ett plus i kanten.

• Vill gärna att den är framtidssäker så gott det går. Förstår att man någon gång kommer behöva uppgradera men gärna kunna hålla tillbaka det så länge som möjligt.

Önskemål

• Ingen RGB. Sambon och även jag börjar bli trötta på den lysande burken som yngre jag tyckte var häftig. Sugen på ett chassi i stil med Fractal Design North. Med andra ord stilrent bygge.

• Skulle föredra Nvidia grafikkort då de är det jag är mest bekant med. Självklart om någon kan förklara varför motparten är bättre så är jag öppen för förslag.

• Har kikat på AMD processor då vad jag förstår är dessa mest prisvärda men jag kan ha otroligt fel.

Pris:
Jag tänker mig en budget mellan 20-25k självklart gärna åt det billigare hållet. Vet inte riktigt om den budgeten är orimlig med mina behov men kom gärna med synpunkter om sådant är fallet.

Tack på förhand och jag ser fram emot att läsa era förslag!

Permalänk
Medlem

Strax över 20k:

Fractal North för att du nämnde det, för stil samt är lite rabatterad just nu.

7800x3d då även om 7500f räcker väl, så är 7800x3d med större cache och 2 fler trådar mer framtidssäkert- samtidigt som det inte är mycket långsammare än 9800x3d (speciellt inte vid samma låga TDP) och har gått ner i pris.

9070xt Reaper, billigaste 9070xt just nu, vet ej hur bra kylaren är men verkar OK, annars kan man undervolta och möjligen begränsa strömmen lite ifall det känns lite högljutt. Kanske välj rtx 5070 ifall du vill ha mer RT, eller 5070ti ifall du vill ha max+RT i 1440p.

Moderkortet har ok funktioner och bra pris just nu. Kylare, enkelt bäst i prisklass (den eller "Peerless Assassin"). Ram bäst pris/prestanda med Am5.

2tb ssd då 1tb fylls snabbt av spel, 4tb kostar fortfarande mer (pris/gb), övervägde välja Kingston Fury men för nästan 50% högre pris kan man bara köpa en till ssd, prestandamässigt är det svårt att se skillnad förutom vid spelinstallationer/stora filöverflyttningar (jag har själv använt både Lexar och Kingston Fury).

Permalänk
Medlem

Ingen väljer väl icke modulär PSU vid annat ät budgetbygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

https://komponentkoll.se/bild/eBCxJ.png

Hittade en PSU med ATX 3.1 för runt 50 kr mindre.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

https://komponentkoll.se/bild/eBCxJ.png

Kanske en dum fråga men hur ska man gå tillväga vid kylning? Ser att chassit har 2 fläktar framtill original, räcker dessa eller bör man installera flera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Offbeat20:

Kanske en dum fråga men hur ska man gå tillväga vid kylning? Ser att chassit har 2 fläktar framtill original, räcker dessa eller bör man installera flera?

2st fram som blåser in och 1st 120mm bak som blåser ut är typ standard.
Sen finns det dem som sätter i onödigt många fläktar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Offbeat20:

Kan vara en bra att lägga till en 120 mm-fläkt att ha bak på chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Offbeat20:

Jag tog en 120 mm baktill + en 140 mm i toppen. Du behöver givitvis inte göra det, men i min setup hör jag väldigt irriterande ljudekon från chassit när fläktarna i fronten går på lite högre varv. Valde då att sätta ner varvtalet lite och kompensera med de extraa fläktarna.