Permalänk

Fick en falsk 5700x3d av amazon

Har hållit på skruva isär datorn för att uppgradera den med aio och en 5700x3d från en 3700x. Då märkte jag att när det var dags att montera 5700an så har den helt fel pin layout jämfört med min 3700x, har ju en massa pinns i mitten där det inte ska finnas några.

Det som är lite jobbigare är ju att en av mina pinns på 3700an böjdes när den kom ut fml.

Hur i hela världen ska jag lösa detta nu sådär kl 20 på en jädra måndag.

Permalänk
Medlem

Det ser inte så farligt ut med de böjda "pinsen", ta en stiftpenna och och böj försiktigt tillbaka dem och sätt därefter försiktigt CPUn och sockeln.
Amazon säljer returvaror som nya så det är kanske en sådan som du har fått där någon har returnerat en falsk CPU?

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Det ser inte så farligt ut med de böjda "pinsen", ta en stiftpenna och och böj försiktigt tillbaka dem och sätt därefter försiktigt CPUn och sockeln.
Amazon säljer returvaror som nya så det är kanske en sådan som du har fått där någon har returnerat en falsk CPU?

Gjorde som du sa och det verkar ha böjts tillbaka en bra bit, den har en typ en micro millimeter i spel nu, ska testa slå ihop den och testa.

Permalänk
Medlem

CPUn du har fått är en socket AM2/AM3-CPU av något slag.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en anledning att undvika Amazon. Skulle det här ha hänt från t.ex. Inet hade hela forumet rasat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Tyvärr mina kära clockers, det verkar som den gamla cpun är bortom räddning för nu när allt är ihop igen och jag trycker på den så blir det ett klick, kort flimmer från rgb sen tvär stopp. Fläktarna hinner inte ens försöka komma igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermelio:

Tyvärr mina kära clockers, det verkar som den gamla cpun är bortom räddning för nu när allt är ihop igen och jag trycker på den så blir det ett klick, kort flimmer från rgb sen tvär stopp. Fläktarna hinner inte ens försöka komma igång.

Så kan det bli när någonting är kortslutet och nätagget stänger av sig pga för hög belastning. Eftersom du meckat med datorn kan det ju vara något annat än CPUn som är orsak till detta; kanske grafikkortet inte sitter i 100% som det ska? osv.

Permalänk
Skrivet av DrSwizz:

Så kan det bli när någonting är kortslutet och nätagget stänger av sig pga för hög belastning. Eftersom du meckat med datorn kan det ju vara något annat än CPUn som är orsak till detta; kanske grafikkortet inte sitter i 100% som det ska? osv.

Jag misstänker att något har kortslutit för jag plockade ur gpun och testade också men tyvärr samma sak.

Får kolla upp om jag hittar något budget uppgraderings paket för runt 3-4 tkr och köpa det och bara bita smällen tills jag har råd för nästa generation x3d med annan sockel.

Permalänk
Medlem

Fortsätt du att felsöka lite till innan du köper nya grejor; koppla ur allt utan det absolut nödvändigaste osv.

Permalänk

Har kopplat ur i princip allt som kan påverka start av cpun tills det bara var 8 pin och 24 pin kvar att ta bort, testade också en kabel i taget och olika kombinationer av kablar att ha kvar/borttaget. Tror jag ger upp för ikväll måste få lite sömn innan jobbet.

Permalänk
Medlem

Retur med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermelio:

Har kopplat ur i princip allt som kan påverka start av cpun tills det bara var 8 pin och 24 pin kvar att ta bort, testade också en kabel i taget och olika kombinationer av kablar att ha kvar/borttaget. Tror jag ger upp för ikväll måste få lite sömn innan jobbet.

Ta ur cpu och kolla pinnarna igen

Permalänk
Medlem

Så du får hem en fejk CPU och samtidigt förstör din fungerade CPU samtidigt?

Den är tuff gubben.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thermelio:

Skrivet av Thermelio:

Det här låter precis som en kortslutning, inte som ett CPU-relaterat problem.
Du har skruvat bort en hel del saker när du tagit bort din gamla CPU.
Min gissning, du har en skruv som ligger fastkilad någonstans och orsakar denna kortslutning, kan vara mellan någon kylare på moderkortet och ledningsbana eller rent av på baksidan mellan moderkort och chassi.

Något man kan prova med datorn är att skaka runt lite försiktigt på datorlådan för att höra om det är någon skruv som skramlar runt.
Tänk på att om du har en tung CPU-kylare så kanske du behöver göra det med vikten nedåt så du inte belastar moderkortet i onöda i sidled med en en tung kylare monterad.
Om nätaggregatet sitter nedtill och det finns en öppning där som drar luft från datorlådan så kan en skruv ha halkat in i PSU:n den vägen också...

Annars får du skruva loss moderkortet också och sedan skaka runt på en tom datorlåda och lyssna om något skramlar.