Vinn nätagg från Seasonic

Var köper ni Windows 11?

Permalänk
Medlem

Var köper ni Windows 11?

Hej

Ska bygga en ny dator åt brorsan och behöver win11. För cirka 1 år sedan uppgraderade jag sonens dator till windows 10 och köpte en nyckel på livecards.se tror jag det hette. Valde det företaget med högst betyg. Koden visade sig vara förbrukad, när jag påtalade detta till livecards så slog dom bara ifrån sig och sa att den fungerade. Jag skulle bara följa deras installationssteg. Det fungerade givetvis inte. Jag ringde MS support och kom till en engelsktalande indier, lite som på Simpsons eller nåt :). Han var mycket hjälpsam och trevlig och konstaterade snabbt att min kod var förbrukat. Trots detta så aktiverade han den åt mig.
När jag påtalar detta till Livecards slår dom ifrån sig först och hävdar att koden fungerar, som om inte MS egna support vet bättre om sina egna koder. När jag påtalar detta får jag en ny kod som plåster på såret.

Så nu är min fråga, var köper köper jag säkrast en kod för win 11? Jag är inte sugen på att köpa en riktig skiva för 12-1300kr när man kan få en kod för 89kr. Dessutom verkar det inte som om Microsoft ser det som olagligt, verkar vara okej för dom att köpa en sådan kod.

vad tycker ni?

Mvh Emil

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inte olagligt att använda dem skulle jag tro men sälja vidare kan vara. Vill man chansa så kör på!

Permalänk
Medlem

Jag köpte på: https://www.gamekeys.se/produkt/windows-11-professional-retai...

Det är inte grånycklar, utan dom importerar produktnycklar från lågprisländer.

Dom har också bra betyg på Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Dom har också bra betyg på Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/gamekeys.se

Det är väl definitionsmässigt ett perfekt exempel på vad som räknas som "grånycklar"?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl definitionsmässigt ett perfekt exempel på vad som räknas som "grånycklar"?

Grånycklar är väl när man säljer volymlicenser till privatpersoner. Att importera från lågprisländer är inget avtalsbrott mot Microsoft vad jag vet?

Permalänk
Medlem

Såhär svarade GameKeys på mail:

Hej,

Tack för att du kontaktar oss.

Våra produkter är äkta och varje licens är officiellt registrerad på Microsofts servrar.

Vi kan sälja billigt eftersom de flesta av våra licenser är importerade från lågkostnadsländer, och vårt företags löpande kostnader är också låga.

Programvaran och produkterna vi tillhandahåller passar bra för både privat och företagsbruk.

Kontakta oss igen om du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning
GameKeys.se kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Grånycklar är väl när man säljer volymlicenser till privatpersoner. Att importera från lågprisländer är inget avtalsbrott mot Microsoft vad jag vet?

Det är väl ett annat exempel bara.

Gråmarknaden rent allmänt handlar om saker börjat säljas utanför de officiella kanalerna. Dvs, något som inte säljs så som de officiella leden av tillverkare, importörer, återförsäljare m.fl. tänkt sig.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är väl ett annat exempel bara.

Gråmarknaden rent allmänt handlar om saker börjat säljas utanför de officiella kanalerna. Dvs, något som inte säljs så som de officiella leden av tillverkare, importörer, återförsäljare m.fl. tänkt sig.

Det är ändå inget avtalsbrott att köpa från ett lågprisland, då nyckeln inte har några geografiska begränsningar.

Så nyckeln riskerar inte att bli spärrad på grund av avtalsbrott, som den kan bli när man som privatperson köper en nyckel ur en volymlicens.

Sen om det kallas grånyckel eller inte är en annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Det är ändå inget avtalsbrott att köpa från ett lågprisland, då nyckeln inte har några geografiska begränsningar.

Så nyckeln riskerar inte att bli spärrad på grund av avtalsbrott, som den kan bli när man som privatperson köper en nyckel ur en volymlicens.

Sen om det kallas grånyckel eller inte är en annan sak.

Jag håller med om att det är olika saker. Men det var du som poängterade att det inte skulle vara grånycklar, och det var ju just detta påstående som jag kommenterade.

Sedan vad det faktiskt är för nycklar är ju svårt att veta. Och det hör ju lite till problembilden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag håller med om att det är olika saker. Men det var du som poängterade att det inte skulle vara grånycklar, och det var ju just detta påstående som jag kommenterade.

Sedan vad det faktiskt är för nycklar är ju svårt att veta. Och det hör ju lite till problembilden.

Det var mest för att jag inte visste att nycklar från lågprisländer klassades som grånycklar.

Men då finns det i så fall tre typer av grånycklar:

1: Köpta med stulen kortinfo. (Riskerar att spärras)
2: Volymlicens som säljs till privatperson. (Riskerar att spärras)
3: Importerat från lågprisland. (Ej avtalsbrott mot Microsoft då nyckeln ej har någon geografisk begränsning)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Det var mest för att jag inte visste att nycklar från lågprisländer klassades som grånycklar.

Men då finns det i så fall tre typer av grånycklar:

1: Köpta med stulen kortinfo. (Riskerar att spärras)
2: Volymlicens som säljs till privatperson. (Riskerar att spärras)
3: Importerat från lågprisland. (Ej avtalsbrott mot Microsoft då nyckeln ej har någon geografisk begränsning)

Det första skulle jag kalla för något slags svartnycklar isf. Inget grått med dessa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det första skulle jag kalla för något slags svartnycklar isf. Inget grått med dessa.

Nej det har du rätt i. Svartnycklar är ett mer passande ord för dessa nycklar. Men det vet ju inte kunden, om dom är köpta med stulen kortinfo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pruttmuff:

Tackar 👍

Permalänk
Medlem

Jag kan ändå rekommendera GameKeys.se. Jag själv köpte produktnyckel därifrån och jag fick den på mail direkt och den fungerar felfritt. Dom har en bra kundservice med som svarar snabbt på mail om det är något man undrar över.

Permalänk
Medlem

Man bör kanske ställa sig själv frågan vem eller vilka man väljer att skicka sina pengar till när de säljer nycklar på detta viset. Visst, nycklarna fungerar säkert, men frågan är - är det värt det? Värdet man får ut av programvaran windows torde vara väldigt mycket högre än de 1200 kronorna som en nyckel egentligen skall kosta. Vad är det, två biobesök och lite popcorn och läsk? För något man sannolikt använder varje dag, året om i flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Havrefras_:

Man bör kanske ställa sig själv frågan vem eller vilka man väljer att skicka sina pengar till när de säljer nycklar på detta viset. Visst, nycklarna fungerar säkert, men frågan är - är det värt det? Värdet man får ut av programvaran windows torde vara väldigt mycket högre än de 1200 kronorna som en nyckel egentligen skall kosta. Vad är det, två biobesök och lite popcorn och läsk? För något man sannolikt använder varje dag, året om i flera år.

Att köpa in volymlicenser och sälja till privatpersoner tycker jag är fel, skumraskaffärer.

Däremot så tycker jag inte det är fel att företag köper in produktnycklar från lågprisländer, som gamekeys.se. Det är ju bara ekonomiskt, och bryter heller inte mot Microsofts avtal då produktnycklarna inte har någon geografisk begränsning.

Permalänk
Medlem

Köpte min från Inet, tror den kostade 1400kr. Hoppa över ett krogbesök så har man förmodligen även sparat 600kr i processen.

Så resonerade jag 🤷‍♀️

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem

Keys4us.com har jag köpt ett gäng olika Windows 10 och Server 2025 nycklar för ett par 2-4 Euro styck. Lagom pris.

Permalänk
Medlem

Varför köpa och betala pengar till ett korrupt bolag, speciellt när de låter en använda Windows gratis (om man nu är så fast vid det och inte vill använda Linux). Är ju gratis att ladda ner, installera och använda.

Edit:

Man kan även aktivera det på olika sätt för att slippa vattenmärkningen.

"Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk."

"EULA (End User License Agreement), licensavtal, köpeavtal och liknande avtal är inte lagar utan enskilda överenskommelser mellan de parter som har ingått dem. Det berör således inte SweClockers och diskussionsforumet."

Jag vill inte göra jobbet svårt eller irritera modsen mer då de redigerat min kommentar men vad jag ser är det inget som bryter mot kopierringskyddet (eller andra relevanta lagar) att ta bort vattenmärkning eller låsta funktioner på en legal kopia man har (även om det kan bryta mot Microsoft's EULA).

§ 7 - MOD
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pruttmuff:

Får man köpa nycklar och sen sälja dem vidare? Vad säger EULA och MS?
Allt utanför MS legitima kanaler och återförsäljare är gråzon

Använd hellre Windows gratis

Permalänk
Medlem

Då Swec själva hade en instruktion så poster jag länken så kan du läsa och avgöra själv

https://www.sweclockers.com/nyhet/40752-copilot-hjalper-dig-f...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

kinguin.net eller g2a.com, minns inte från vilken jag köpte just windows från men har köpt många spel från båda och har aldrig varit något problem

Permalänk
Livsnjutare 😎

Köper man en nyckel för 10% eller mindre av listpriset kan man utgå från att det är en sk. ”Gråmarknadslicens”

Att tro något annat är bara trams, även i ”lågprisländer” kostar inte en äkta licens 5% utav vad vi betalar här…

99% av dessa nycklar är MAK-nycklar från företag som köper in de via volymlicensavtal. Dessa nycklar är alltid goda för minst 25 aktiveringar (så var det förr i varje fall) och man betalar inte för varje aktivering utan varje aktiv dator i ens domän vilket kontrolleras via licensrevisioner.

Det är ett förtroende mellan köparen/företaget och Microsoft att inte nyttja fler licenser än man köpt, vilket kan kontrolleras vid dessa stickkontroller.

Säg att jag köper 10st Win11 licenser och 2st Windows Server, då får man 1st nyckel för Win11 och det 1st nyckel för Win Srv.
Nycklarna i sig kan aktiveras betydligt fler gånger än så - för grejer händer i ett företag betydligt snabbare än i en privatpersons liv.
Därav dessa MAK-nycklar, vilket står för Multiple Activation Key’s.
Men det hela är ett förtroende mellan den som köpt licenserna och Microsoft att inte nyttja fler licenser än vad som är införskaffat. Gör man det, och det visar sig vid en kontroll, får man betala dels vad de extra licenserna skulle kostat + en straffavgift per klient/server.
Detta görs dock bara på den interna domänen / nätverket, och datorer som som är utanför detta räknas inte in i aktiveringarna som skett - för de är inte aktiva vid kontrollen.

… men man behöver ju inte vara hjärnforskare för att förstå att klåfingriga IT-tekniker eller andra människor med åtkomst till licenserna vill tjäna en snabb hacka genom att sälja dem vid sidan av eftersom det just går att aktivera dem många, många gånger om…
Blir det dock osannolika mängder aktiveringar på en nyckel så spärras de hos MS.

Så, nu har jag skrivit lite från min arbetslivserfarenhet. Men ni drar ju självklart era egna slutsatser och får tro vad ni vill

Huruvida man skall köpa en äkta licens som du faktiskt äger hos Inet för 1100kr+ eller en för 70 spänn på eBay låter jag vara upp till var och en, men tänk till lite innan. Får man sedan problem med licensen som kostade en spottstyver utav vad den egentligen borde kostat kanske man inte riktigt har rätten att klaga… vilket man mer eller mindre borde fatta.

Folk är inte dumma, men man kan spela dum - det är en stor skillnad.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

[quote postid="20856009" userid="5355" name="andreas_dock"]
Får man sedan problem med licensen som kostade en spottstyver utav vad den egentligen borde kostat kanske man inte riktigt har rätten att klaga… vilket man mer eller mindre borde fatta.

Nja. Företaget som säljer en grålicens vet ju om att dom är i diffusa vatten, så fungerar inte det som dom faktiskt har tagit betalt för så kan man med gott samvete klaga.

Permalänk
Medlem

https://royalcdkeys.com/products/windows-11-pro-retail-cd-key

49kr för 11 pro, har fungerat klockrent på typ 3 datorer nu, bra support om det mot förmodan skulle strula

Permalänk
Medlem

Själv så skriver jag in MAK i Google och + sökordet github......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Då Swec själva hade en instruktion så poster jag länken så kan du läsa och avgöra själv

https://www.sweclockers.com/nyhet/40752-copilot-hjalper-dig-f...

Skrivet av M_X_E_Q:

Själv så skriver jag in MAK i Google och + sökordet github......

Ovan tycker jag etiskt är det självklara valet framför att ge pengar till kriminalitet, om man inte vill betala fullpris. Det kanske känns bättre att betala lite än inget alls, men det hamnar i fel fickor.

Permalänk
Medlem

Köp där det är billigast. Bara dumt att betala mer än man behöver. På Wincdkey kan du köpa Windows 11 Pro för €0.79 (~8 kr) om du använder koden AKS74.