Fractal design Newton R3 1000W + RTX 4090

Permalänk
Medlem

Fractal design Newton R3 1000W + RTX 4090

Hej!
Håller hårt kvar i mitt "äldre" Newton R3 1000W då det gått tyst som en klocka och levererat ström i alla år

Men..
För första gången har jag stött på patrull i och med byte till ett RTX 4090 med tillhörande 12VHPWR adapter och sträcker därför ut en hand till er som har stenkoll på ström

I adaptern finns det anslutning för 4st 8pin PCIe-kablar.

I nätagget finns två fasta kablar med med 2 x 6+2pin i varje kabel. Alltså, varje kabel delar upp sig i slutet till 2st 6+2pin = 4 totalt. Se bild nedan.

Orkar dessa med ett 4090 mån tro?

Eller ska man använda dessa två modulära uttag (se bild) också för att få jämnare last på respektive kabel? Då skulle varje anslutning i adaptern ha en egen kabel från nättagget.

Hoppas jag ät tillräckligt tydlig!

Enligt tester ska nättagget orka med upp till 960W på 12V kablarna vilket borde räcka till

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)

Permalänk
Medlem

Kanske börjar gå sönder med tanke på dess ålder ? Testat med annat agg ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS RTX 5090 TUF Gaming | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Nejdå allt fungerar.
Har testat kortet med endast de 2 fasta kablarna med dubbla 6+2 kontakter och det fungerar.

Frågan är egentligen bara ifall någon har erfarenhet eller kunskap om det vore bättre att koppla in de två modulära också för att få lägre och jämnare belastning på 4 istället för 2 kablar.

Visa signatur

// (+_+)@=(^@)