Permalänk
Medlem

Dator stendöd efter uppgradering

Tjenis,

Tänkte vända mig hit för lite vägledning. Skulle gå över till AM5 så köpte nytt B650, 9600X och DDR5. Bygget gick som smort tills när det väl var dags att sätta på datorn. Hörde en litet klick och sen var det konstant spoltjut.

Började först misstänka PSUn men den bootar utan problem med den gamla plattformen.

Drog ut allt ur chassit och körde så basic jag kunde med CPU, en RAM sticka och 24pin samt 8pin CPU. Ingen skillnad. Spoltjutet hördes dock fortfarande. Vid närmare inspektion hör jag att det är från RAM stickan. Låter dock exakt likadant när jag testar med den andra stickan. BIOS flashback fungerar inte heller, förutom när CPU och RAM är avlägsnat, då gick det tillslut igenom.

Noterade också att RAM stickorna blev väldigt varma när datorn hade ström. Möjlig kortslutning kanske?

Jag misstänker mobo men när BIOS Flashbacken genomfördes blev jag mindre säker. Något av CPU, mobo eller RAM ställer till det, frågan är vad. Några tankar och synpunkter på vad ni tror felet är?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | Ryzen 9600X - ASUS Prime 9070 XT

Permalänk
Medlem

Dum nog hade jag inte testat att sätta på datorn utan RAM och då kickar den igång.

Så fort någon av RAM slottarna används av den ena eller den andra stickan så sätts datorn ej igång och spoltjut hörs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

går fläktarna inte igång alls etc när du kör med ram? am5 kan ta många minuter att boota första gången pga minnesträning

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

går fläktarna inte igång alls etc när du kör med ram? am5 kan ta många minuter att boota första gången pga minnesträning

Helt stendött. Jag antar att PSUn känner av en kortslutning och därför inte låter något gå igång. Med strömbrytaren påslagen så hörs bara spoltjut från ramstickorna som efter en stund blir mycket varma. Datorn går igång när ramstickorna tas bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Helt stendött. Jag antar att PSUn känner av en kortslutning och därför inte låter något gå igång. Med strömbrytaren påslagen så hörs bara spoltjut från ramstickorna som efter en stund blir mycket varma. Datorn går igång när ramstickorna tas bort.

mysko, men är nog bäst att kontakta återförsäljaren då

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - kingston fury 64gb 6000mhz ddr5 - xfx 9070 xt - 2tb kingston fury m2 - 1tb wd black sn850 - 1tb wd black sn850x - corsair hx1200 - lg 34gs95qe - lg 27gl850-b - acer xv322qkkv

Permalänk
Medlem

Är alla pins på moderkortet under cpun som de ska? annars är det nog rökt moderkort

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Pinsen ser bra ut, både innan montering och när jag nyss tog av CPUn. Kan man kolla av med multimeter om RAM slottarna fungerar korrekt?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för RAM du köpt? Har du kollat så att de är med på QVL?
Går det att uppdatera BIOS utan RAM så skulle det också kunna vara något att prova.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det är inte klassikern att du har modermodem med bios som inte stödjer cpu/ram för att det för gammalt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Lyckades flasha om BIOS till senaste version men det gjorde ingen skillnad.

Det är DDR5 6000mhz CL30 från Kingston, har AMD EXPO iaf. Även om de eventuellt inte skulle finnas med på QVL så borde ju datorn åtminstone gå igång tycker jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Lyckades flasha om BIOS till senaste version men det gjorde ingen skillnad.

Det är DDR5 6000mhz CL30 från Kingston, har AMD EXPO iaf. Även om de eventuellt inte skulle finnas med på QVL så borde ju datorn åtminstone gå igång tycker jag.

inte helt säkert men borde gå igång utan expo tycker man, dock om datorn är stendöd utan leds/fläktar etc känns det som att det är något som är galet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej!

Har du vågat och kunnat prova andra RAM-minnen?
Eller vågat och kunnat prova nuvarande minnen i en annan fator?

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Min gissning ligger på CPU:n främst för att flashback fungerar när denna inte är monterad.

Med det sagt, har du 1 eller 2 EPS-kontakter? Om 2, se till att du monterat EPS-kontakten i kontakt märkt nr1 och anslut bara denna.

Tillägg, Vad är det för moderkort?

Permalänk
Medlem

Kollat efter skräp i RAM-slotsen?

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Har du vågat och kunnat prova andra RAM-minnen?
Eller vågat och kunnat prova nuvarande minnen i en annan fator?

Tyvärr inga andra minnen att pröva med eller annat mobo till hands.

Skrivet av Viita:

Min gissning ligger på CPU:n främst för att flashback fungerar när denna inte är monterad.

Med det sagt, har du 1 eller 2 EPS-kontakter? Om 2, se till att du monterat EPS-kontakten i kontakt märkt nr1 och anslut bara denna.

Tillägg, Vad är det för moderkort?

Testade faktiskt en annan Zen 5 CPU och det var samma visa, så CPU kan jag utesluta nu.

Det 8+4 kontakter för CPUn, körde både med 8+4 och 8+0 men det ändrade inget.

Asus b650 Tuf Wifi Plus

Skrivet av Keffmode:

Kollat efter skräp i RAM-slotsen?

Får ta en titt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får väl ta och köpa ett par DDR5 ram för att utesluta sista felet. Verkar inte kunna komma längre på min felsökning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Får väl ta och köpa ett par DDR5 ram för att utesluta sista felet. Verkar inte kunna komma längre på min felsökning.

Vet hur det är. Hoppas verkligen det löser sig fort!

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Uppdatering:
Med nytt RAM funkar datorn direkt och låter mig komma in i BIOS. Dags för att bygga igen.

Tack för all hjälp och kloka tankar!

Visa signatur