Permalänk
Medlem

En liten varning för 576.40 drivisen. Flera användare rapporterar sämre prestanda i både spel och syntetiska benchmarks.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

En liten varning för 576.40 drivisen. Flera användare rapporterar sämre prestanda i både spel och syntetiska benchmarks.

Märkte detta själv , backade en version

Visa signatur

Moderkort:Rog Strix X870F-Gaming Wifi l CPU: Ryzen 7 9800X3D l GPU: MSI 5090 Vanguard Launch Edition SOC l CPUkylare: NZXT Kraken X73 360 mm l RAM: Trident Z5 NEO RGB 6400 2x24 GB l SSD: 2x WD BLACK SN850 NVMe 1TB, WD BLACK SN850x NVMe 2TB, Samsung 860 Evo 1TB SSD l PSU: Seasonic Prime PX 1300W l Chassi: Lian Li O11 Dynamic EVO l Fläktar: 13x Lian Li UNI FAN AL l Skärmar: TUF Gaming 1x ASUS VG27AQ, 1x Acer Predator XB323QK NV l Tangentbord: Logitech G915 Lightspeed l Mus : Logitech G502 Lightspeed Wireless l Hörlurar: Steelseries Nova 7 l Win 11 Pro lllllll Steam Deck 512GB lllllll
Testrigg: BC1 V2 I Moderkort: Asus Rog Strix Maximus Ranger VII LGA 1150I I 4790K I 1070 Hybrid (Kraken G12), I Evga 2060 SUPER SC I MSI 1080 Ti FE x2 I Rog Strix 1080 Ti OC x4 I Dubbla AiOs 240 NZXT, ASUS ROG STRIX LC2 240 AIO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Denna är också den enda drivrutin som gett mig svart skärm Som tur var funkade det efter omstart utan monitor 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Funkar bra här, inte en glitch, kör vidare på den.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6000c28 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Har du någon uppfattning om prestandan?
Ska vara en del problem med directx 12 från vad jag läst på reddit.

Provade att få igång 5090 i arch någon vecka efter launch, fungerade riktigt uselt (kan vara skit bakom spakarna).
Sedan dess har det fått vara windows och så har jag inte tänkt så mycket mer på saken

Skrivet av lambdan:

Prestandan är något sämre jo. Har bara spelat Clair Obsucr på sistone, men får något lägre FPS än vad jag fick på Windows. Inte mätt exakt, men kanske kring 10 fps sämre.
Har tänkt mäta exakt men bara varit fast i detta spel på sistone så, inte blivit av

Har nu pilat lite mer och får Steam att fungera ok.

Dels kräver Native Steam tillägg av Environment Variables för att inte krasha (ska beror på något med Nvidia drivrutiner).

Sen försökte jag ha min bibliotek på en NTFS partition och Proton ville inte fungera, kanske går att lösa om man mountar på rätt sätt men orkar inte så det blev Ext4 .

Fick igång Cyberpunk med FrameGen, kanske inte samma prestanda som Windows men inte långt ifrån. Counterstrike samma prestanda i stort sett som Windows utan input lag. Doom håller bara max fps. Finns lite plats för optimering kanske med rätt version av proton och lite launch options.

Permalänk
Medlem

Funkar bra att värma upp frysta bullar. Ca 5 minuter av Clair Obscur var det som direkt ur ugnen.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Funkar bra att värma upp frysta bullar. Ca 5 minuter av Clair Obscur var det som direkt ur ugnen.

Snyggt! Har ett liknande bygge i en Lian Li A3.

Testade du med och utan fläktar undertill? Såg tillbaka på några mätningar och det ser ut som det blir bättre temperaturer utan fläktarna (2x Noctua NF-A14). Känns märkligt då jag kör dom rätt snabbt. Dom ligger under kant så insuget från sidan borde inte påverkas.

Någon annan med FE och mindre chassi som upplevt att stora ytor framför vs fläkthjälp ger bättre temps?

Permalänk

Tjena!

Är det någon som äger ett MSI GeForce RTX 5090 32GB Ventus 3X OC som vill dela med sig av upplevelsen ?

Mvh

Visa signatur

Må ditt kaffe vara starkt och din dag vara produktiv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Leroy:

Tjena!

Är det någon som äger ett MSI GeForce RTX 5090 32GB Ventus 3X OC som vill dela med sig av upplevelsen ?

Mvh

Tjena, har ett Ventus tillsammans med ett 9800x3D.

3DMark score (Steel Nomad) 14 288. Maxtemp under test var 72 grader.

Jag spelar i 4K med maxade inställningar och kortet är ett monster för det både native och med DLSS. På nya Doom tex ligger native på ca 125 +-10 FPS och med DLSS ca 500 FPS. Tempen maxade då 63 om jag inte minns fel.

Högsta tempen nådde jag i Cyberpunk (4K, maxade inställningar) med 73 grader. Annars ligger det oftast kring 60-70 grader in game. Runt 37 grader i idle.

Har inte hört någon coilwhine alls.

Jag behöll plasten på men har nu tagit av den då jag tog beslutet att behålla det och det ser väldigt cleant ut nu

Overall, är mycket nöjd med ökningen av prestanda från mitt tidigare 3080. Fungerar klockrent i game och redigering. Jag behöll kortet för att den gör det den ska göra snabbt, tyst och svalt. Har läst att fler har haft problem med Ventus i tidigare generationer. Jag har inte märkt något av det alls och inte heller min vän som också köpte det. De enda negativa är att rummet blir varmt efter en några timmar game men jag antar att det är svårt att komma ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Testade du med och utan fläktar undertill? Såg tillbaka på några mätningar och det ser ut som det blir bättre temperaturer utan fläktarna (2x Noctua NF-A14). Känns märkligt då jag kör dom rätt snabbt. Dom ligger under kant så insuget från sidan borde inte påverkas.

Inte testat. Har alltid haft fläktarna där under. Dock, en gång, provade jag vända på dem (så jag hade utblås både upp och ner) men det var riktigt dåligt (inte helt oväntat). Varmaste jag sett grafikkortet gå, och den behövde inte ens köra länge 😅

Nu har jag beställt ett Fractal Ridge, så värmen får blåsa ut direkt istället för att värma upp resten av delarna + kan gömma datorn bakom min skärm. Blir svårt att tina upp bullar dock :/

Skrivet av Yoopapa:

De enda negativa är att rummet blir varmt efter en några timmar game men jag antar att det är svårt att komma ifrån.

Har märkt detta också. På vintern var det ju mysigt med praktiskt taget en kupevärmare på 400-500 W i rummet, men nu på sommaren så blir det lite kvalmigt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Yoopapa:

Tjena, har ett Ventus tillsammans med ett 9800x3D.

3DMark score (Steel Nomad) 14 288. Maxtemp under test var 72 grader.

Jag spelar i 4K med maxade inställningar och kortet är ett monster för det både native och med DLSS. På nya Doom tex ligger native på ca 125 +-10 FPS och med DLSS ca 500 FPS. Tempen maxade då 63 om jag inte minns fel.

Högsta tempen nådde jag i Cyberpunk (4K, maxade inställningar) med 73 grader. Annars ligger det oftast kring 60-70 grader in game. Runt 37 grader i idle.

Har inte hört någon coilwhine alls.

Jag behöll plasten på men har nu tagit av den då jag tog beslutet att behålla det och det ser väldigt cleant ut nu

Overall, är mycket nöjd med ökningen av prestanda från mitt tidigare 3080. Fungerar klockrent i game och redigering. Jag behöll kortet för att den gör det den ska göra snabbt, tyst och svalt. Har läst att fler har haft problem med Ventus i tidigare generationer. Jag har inte märkt något av det alls och inte heller min vän som också köpte det. De enda negativa är att rummet blir varmt efter en några timmar game men jag antar att det är svårt att komma ifrån.

Wow låter ju hur bra som helst. Vad använder du för strömkabel? 😊

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Leroy:

Wow låter ju hur bra som helst. Vad använder du för strömkabel? 😊

Ja, jag är nöjd😊. Löjliga priser men detta får hålla några generationer fram, tänker att 32 GB lär göra det😁

Både jag och min vän använder den som kom med PSU. Vi båda har NXET ATX 3.1, 1200w. Kablen sitter som berget, försökte få ur det när jag satte i det men lyckades ej 😅 så det sitter väldigt tight.

Jag har ju 9800x3D och vännen nya I9 och kan säga att min rigg ger ut 10 fler FPS än hans i 3DMark. Så kring 7% snabbare med AMD än intel.

Permalänk
Skrivet av Yoopapa:

Ja, jag är nöjd😊. Löjliga priser men detta får hålla några generationer fram, tänker att 32 GB lär göra det😁

Både jag och min vän använder den som kom med PSU. Vi båda har NXET ATX 3.1, 1200w. Kablen sitter som berget, försökte få ur det när jag satte i det men lyckades ej 😅 så det sitter väldigt tight.

Jag har ju 9800x3D och vännen nya I9 och kan säga att min rigg ger ut 10 fler FPS än hans i 3DMark. Så kring 7% snabbare med AMD än intel.

Jag har också en 9800x3d. Kör allt stock så inget OC, det behövs inte atm. Mitt PSU är ett Corsair RM1000e V2 1000w. Får börja så och tror det är tillräckligt. Rekommendation är ju ett 1000w. Kommer ej använda MSI splittern då den verkar vara lite sisådär. Blir att använda 12VHPWR kabeln som kom med PSUn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon som har köpt ett INNO3D RTX 5090 X3 eller X3 OC som kan berätta om sina erfarenheter? Har börjat titta på mATX och ITX formfaktorn och då det är ett av de mindre 5090 varianterna är det ett intressant kort

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av lambdan:

<Uppladdad bildlänk>

Nice att tina bullar på kortet Xd

Fläktarna du har i botten är det 2st vanliga 120mm chassifläktar du lagt där ?

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Leroy:

Nice att tina bullar på kortet Xd

Fläktarna du har i botten är det 2st vanliga 120mm chassifläktar du lagt där ?

Mvh

Jepp, vanliga 25mm tjocka. Noctua NF-A12x25 för att vara exakt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Jepp, vanliga 25mm tjocka. Noctua NF-A12x25 för att vara exakt.

Oki, kyler dom eller drar dom bort värmen ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uncle Leroy:

Oki, kyler dom eller drar dom bort värmen ?

De drar in luft underifrån. Fläktarna i taket blåser ut det varma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Märkt av ett underligt problem nu när jag använder HDR lite mer, och det är att när jag sätter på eller stänger av HDR i Windows så uppstår "lagg" när man öppnar/stänger tex webbläsare, flikar i webbläsaren osv. Klicka på saker i allmänhet eller scrolla är plötsligt mindre responsivt. Starta om datorn brukar hjälpa. Känns som att problemet snarare är med GPU drivrutinerna än något annat? Rör jag inte HDR efter att jag startat om datorn så funkar allt som det ska.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9