Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Inte allt för ovanlig syn när man öppnar dörren. Grannarna bor i husets största lägenhet och tycker tydligen ändå att de behöver använda trapphuset som förråd. På bild syns även en påse som förefaller vara blöjor och på golvet ligger även en en Bahco skiftnyckel. Ibland står där två barnvagnar istället. Dessutom kör de nästan varje natt tvättmaskin efter kl 22. Det är inga luffare heller utan högt avlönade akademiker men husets förhållningsregler gäller väl inte dem.

Förutom brandrisken så ser det förjäkligt ut. Bara att anmäla. Om det fortsätter riskerar man vräkning.

Permalänk
Medlem

Man kan undra varför trafikraseri inte var ett särskilt utbrett fenomen förr i tiden. Visst fanns det undantag, men i dagens Sverige känns det som att aggressiviteten i trafiken eskalerat. Tutar man på någon som håller på att köra in i en så möts man inte sällan av ilska, nävar i luften. Om två förare är på väg mot samma parkeringsplats är det ofta smockan hänger i luften. Det krävs väldigt lite för att saker ska eskalera. Verbalt kan dom säga vad dom vill, det är just våldet man vill undvika.

I USA är det ett stort problem: 96 % av amerikanska bilförare uppgav att de bevittnat aggressivt beteende i trafiken under de senaste sex månaderna. 50 % av förarna erkände att de svarat på aggressivt beteende som tutande eller oförskämda gester med egen aggression. https://www.thezebra.com/resources/research/road-rage-aggress...

Tack och lov är det inte lika djävligt i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Inte allt för ovanlig syn när man öppnar dörren. Grannarna bor i husets största lägenhet och tycker tydligen ändå att de behöver använda trapphuset som förråd. På bild syns även en påse som förefaller vara blöjor och på golvet ligger även en en Bahco skiftnyckel. Ibland står där två barnvagnar istället. Dessutom kör de nästan varje natt tvättmaskin efter kl 22. Det är inga luffare heller utan högt avlönade akademiker men husets förhållningsregler gäller väl inte dem.

Är en fara för sig själva och andra. Tråkigt att det är så då det är väldigt enkelt att åtgärda problemet...

Skrivet av doomas:

Räddningstjänsten har nog ett och annat att säga om det där..

Det har vi
/Blivande brandman

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Antingen hade jag burit ut grejorna och ställt dom långt från huset, eller så hade jag förstört dom.
Men sådan ska väl inte uppmuntras, så gör inte det.

Sånt där folk får mig att brinna.

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem

Beställde en grej från webhallen i lördags som fanns på lager, det va helg man får vänta. Nu är det vardag, har de skickat varan? Nope 🤬

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Petersv:

Man kan undra varför trafikraseri inte var ett särskilt utbrett fenomen förr i tiden.

Det är rimligen betydligt vanligare idag med tanke på att befolkningsmängd och antal fordon är mångdubbelt högre, men konceptet i sig är absolut inget nytt.

En 700 år gammal klassiker:

Citat:

On Tuesday after the Feast of St. Luke [18 Oct.] the year aforesaid [a.d. 1321], it happened that John de Harwe, "portour," lay dead of a death other than his rightful death
...
when, on the preceding Monday, after the hour of Vespers, a certain Thomas atte Chirche, esquire to the Earl of Arundel, and a certain unknown man, whose name they know not, were riding together through "Tamsetrete" towards the Tower, and had come opposite the house of Olive Sorweles, a widow, in the parish of St. Botolph in the Ward of Billinggesgate, the said Thomas atte Chirche nearly threw to the ground with his horse a certain unknown woman carrying a child in her arms, and because the said John de Harwe begged them to ride more carefully, the said Thomas, moved to anger forthwith drew his sword and struck the said John on his right side inflicting a mortal wound, two inches long and five inches deep

Ett annat lite mer nutida exempel gäller när bilar började introduceras. Då var det under lång tid också mycket konflikter och en hel del våldsamheter då hästekipage, fotgängare och bilar skulle dela på en gemensam yta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är rimligen betydligt vanligare idag med tanke på att befolkningsmängd och antal fordon är mångdubbelt högre, men konceptet i sig är absolut inget nytt.

En 700 år gammal klassiker:

Ett annat lite mer nutida exempel gäller när bilar började introduceras. Då var det under lång tid också mycket konflikter och en hel del våldsamheter då hästekipage, fotgängare och bilar skulle dela på en gemensam yta.

Kul att du grävt fram ett medeltida trafikbråk ur historiens dammigaste fotnoter, men att använda det som bevis för att dagens trafikraseri inte är ett modernt fenomen är ungefär lika logiskt som att påstå att internetmobbning inte är nytt eftersom folk skrek åt varandra på torget på 1300-talet. Du missar poängen helt ingen har sagt att människor inte kunde vara idioter förr, bara att utbredningen och intensiteten av trafikrelaterat vansinne är något betydligt mer samtida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Är en fara för sig själva och andra. Tråkigt att det är så då det är väldigt enkelt att åtgärda problemet...

Det har vi
/Blivande brandman

Det beror var man bor. En kompis har liknande problem, klagat hos alla som behövs, gett noll resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petersv:

Det beror var man bor. En kompis har liknande problem, klagat hos alla som behövs, gett noll resultat.

Lagen om skydd mot olyckor (LSO, SFS 2003:778)

2 kap. 2 § – "Ägare eller nyttjanderättshavare ska i skälig omfattning hålla byggnader i sådant skick att bränder förebyggs och utrymning kan ske på ett säkert sätt"

Boverkets byggregler (BBR)

BBR 5:335 – "Utrymningsvägar ska hållas fria från hinder"

Antar att det ej hjälpte att prata snällt med grannen, och hyresvärden. Har hen prova att vända sig till sin lokala räddningstjänst och tipsa/fråga om detta? Kan leda till en tillsyn.

Hoppas att de slutar med att ha saker där det ej ska finnas

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av twit:

Skrivet av Petersv:

Du missar poängen helt ingen har sagt att människor inte kunde vara idioter förr, bara att utbredningen och intensiteten av trafikrelaterat vansinne är något betydligt mer samtida.

Nej, det missade jag tydligen inte alls

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det missade jag tydligen inte alls

Att hävda att du inte missade poängen förändrar inte det faktum att ditt exempel inte adresserade frågans kärna nämligen skillnaden mellan enstaka historiska incidenter och dagens systematiskt utbredda trafikrelaterade aggressionsbeteende. Det är en klassisk sammanblandning av förekomst och prevalens, vilket underminerar ditt argument oavsett hur bestämt du påstår motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extol:

Lagen om skydd mot olyckor (LSO, SFS 2003:778)

2 kap. 2 § – "Ägare eller nyttjanderättshavare ska i skälig omfattning hålla byggnader i sådant skick att bränder förebyggs och utrymning kan ske på ett säkert sätt"

Boverkets byggregler (BBR)

BBR 5:335 – "Utrymningsvägar ska hållas fria från hinder"

Antar att det ej hjälpte att prata snällt med grannen, och hyresvärden. Har hen prova att vända sig till sin lokala räddningstjänst och tipsa/fråga om detta? Kan leda till en tillsyn.

Hoppas att de slutar med att ha saker där det ej ska finnas

Kompisen bor i en stad som om jag nämner den är det lätt att det blir, "den djävla staden", väldigt mycket bråk och stök i den staden, en del i stadsdelen han bor i, han sa bara till mig dom gjort allt, men skall säga detta till honom du skrev. I kompisens fall kom t.o.m hot från dåren, han bor i bostadsrätt, hans styrelse är likgiltigt nonchalanta idioter.

Permalänk
Skrivet av airhead:

Olika utvecklare, ATX är Intels påhitt och ITX är från VIA
Lyckligtvis (?) fick BTX och DTX inget momentum, annars hade vi kanske haft det ännu jobbigare...

Herregud vilken röra det hade varit då.
Men tack för informationen

Permalänk
Medlem

Va inne en sväng på Hemköp idag, 27kr för en liten chokladbit man brukade förr för inte så länge sedan kunna få 3st för runt 30kr. Fy fasen va dyrt !!

Nä det blev en loka, en banan och ett wienerbröd istället, allt för 29kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Va inne en sväng på Hemköp idag, 27kr för en liten chokladbit man brukade förr för inte så länge sedan kunna få 3st för runt 30kr. Fy fasen va dyrt !!

Nä det blev en loka, en banan och ett wienerbröd istället, allt för 29kr

Hemköp är som alltid galet dyra (gubbgnäll)!
Håll ut till på torsdag! Lidl är fortfarande billiga.
Deras choklad är ok, även om den inte är riktigt lika bra som mina favoritmärken.

Permalänk
Medlem

Går förbi en byggarbetsplats där dom har pallvis med reglar som ligger öppen för väder och vind men se, alla är "skottraka" inget j-vla skit vi dödliga måste köpa på byggvaruhusen. Sen används dom till gjutformar och skickas till förbränning när det rivs...
Man blir ju less...

Permalänk
Medlem
Skrivet av styken:

Går förbi en byggarbetsplats där dom har pallvis med reglar som ligger öppen för väder och vind men se, alla är "skottraka" inget j-vla skit vi dödliga måste köpa på byggvaruhusen. Sen används dom till gjutformar och skickas till förbränning när det rivs...
Man blir ju less...

Hittar du rätt butik, så kan du säkert köpa sådana också. Troligen får du betala för det också.
Vilket blir mitt gnäll:

Företag som säljer till andra företag kan tydligen ta vad i betalt som de vill. Rimligt eller ej...

Såg i lokalblaskan att en firma som säljer rengöringsprodukter m.m till företag, hade öppet hus och lite erbjudanden. Roade mig med att titta in på deras priser. WC Duck, används för toalettrengöring, kostar 25-30 i handeln, de ville ha typ 68kr för det...
Okej, städfirman som handlar där, för ju priset vidare till kunden. Och kunden betalar ju uppenbarligen.
Men är det rimligt pålägg?

(Nota bene om jag missförstår firmans hemsida och lyckas räkna ut fel pris/st baserat på deras pris per kartong.)

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Hittar du rätt butik, så kan du säkert köpa sådana också. Troligen får du betala för det också.
Vilket blir mitt gnäll:

Företag som säljer till andra företag kan tydligen ta vad i betalt som de vill. Rimligt eller ej...

Såg i lokalblaskan att en firma som säljer rengöringsprodukter m.m till företag, hade öppet hus och lite erbjudanden. Roade mig med att titta in på deras priser. WC Duck, används för toalettrengöring, kostar 25-30 i handeln, de ville ha typ 68kr för det...
Okej, städfirman som handlar där, för ju priset vidare till kunden. Och kunden betalar ju uppenbarligen.
Men är det rimligt pålägg?

(Nota bene om jag missförstår firmans hemsida och lyckas räkna ut fel pris/st baserat på deras pris per kartong.)

Alla grossar kör ju liknande prissättning bara för att kunna ge deras kunder extrema rabatter.
Ahlsell är kända för att ha sinnesjuka bruttopriser.

Kan ta ett exempel ur mitt yrke;
EQLQ installationskabel
Bruttopris: 67:-/m
Mitt pris: 4,69/m

Alltså 93% rabatt och ändå så går de med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

Alla grossar kör ju liknande prissättning bara för att kunna ge deras kunder extrema rabatter.

EQLQ installationskabel

Eller så tar de in nån krona på nåt annat.
Ser att Hornbach tar 24kr/m för sådan kabel (3G1,5 50m).

Så, tillbaka till "min" situation, så är det ju billigast att handla WC Duck på Ö&B eller Rusta. Speciellt när de har erbjudande ibland... Gör-det-med-RW har lite prylar också för hemstädning... Bra pris/l och god effekt.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av EXAWOLT:

Jag brukar bråka med folk i spelchatter med att felkorrigera i just detta, och det blir total hysteri! 😂

Exempel:
Han: "What are you doing!?"
Jag: "youre*"

Du felkorrigerar inte, du rättar något som är rätt.
Eller vad menar du? Du rättar till :"What you are doing", dessutom heter det "you're".

Någon ordning får det vara här i gnälltråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TbeL:

EQLQ installationskabel

Ja, och sedan när kunden klagar på priset, så får han "rabatt" typ 20-30%.. men då på listpriset.

Borde vara förbjudet att ha sånna listpriser.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Du felkorrigerar inte, du rättar något som är rätt.
Eller vad menar du? Du rättar till :"What you are doing", dessutom heter det "you're".

Någon ordning får det vara här i gnälltråden.

Skämtet är ju att han korrigerar rätt till fel för att trolla.

Permalänk
Medlem

Jag ska (tamejtusan?) köpa en extra frys och bunkra upp råvaror. Även om det kommer kosta (tio?) tusentals kronor att bygga upp sitt matförråd så utslaget på alla månadens 30 dagar så kan man nog komma ner i $3-$5 per tallrik inklusive dessert.

Kyckling, gris, anka, ko, häst (ja jag har inget emot hästkött) ren, (orm), ja allt utom hund...

Låt 🎶 oss säga att tallriken med efterrätt blir lite mer dyrare MEN du får dubbelt upp för pengarna i mat vinst fördel...

Rensing av Smiley's.
Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag ska (tamejtusan?) köpa en extra frys och bunkra upp råvaror. Även om det kommer kosta (tio?) tusentals kronor att bygga upp 🔼 sitt matförråd så utslaget på alla månadens 30 dagar så kan man nog komma ner i $3-$5 per tallrik inklusive dessert 🍰.

Kyckling, gris, anka, ko, häst (ja jag har inget emot hästkött) ren, (orm), ja allt utom hund...

Låt 🎶 oss säga att tallriken med efterrätt blir lite mer dyrare MEN du får dubbelt upp för pengarna i mat 🍲 vinst fördel...

Tack ChatGPT för ett amerikaniserat svar?

Permalänk
Medlem

Jag skrev svaret själv. Det är ju inte brevet till drottningen vi talar om här om det ska klagas på satsbyggnad och språkpoliseri...

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Storken Han Svävar i skyn ovanför: Storken Skiter På Orättvisor med Energi ⚡ och Ligger i: Det Hurrar, Det Hurrar, Det Hurrar vi för! 😃 😃 Absolutely Vodka. 😊 Det är träning som gör Susen! 🪿

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Jag skrev svaret själv. Det är ju inte brevet till drottningen vi talar om här om det ska klagas på satsbyggnad och språkpoliseri...

Det var alla onödiga emojis som skrek chatgpt

Permalänk
Medlem

Dags att bli lite gubbsur igen...

Vad är det som händer med Sweclockers?

Redaktionen gör enbart krönikor och saknar nyhetsvärde samtidigt som de i princip spökskriver nyheter tagna från andra källor hejvilt...

Detta är bara min personliga åsikt och jag kan mycket väl ha fel men kvaliteten på det som släpps är bra mycket sämre än när Jonas, Emil och Jacob hade sina storhetsdagar...

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll med glimten i ögat. @Radovic går inte igenom inställningarna för sitt tangentbord på mobilen och stänger av de automatiska emojisarna...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Dagens gubbgnäll med glimten i ögat. @Radovic går inte igenom inställningarna för sitt tangentbord på mobilen och stänger av de automatiska emojisarna...

Jag kan stänga av dem, det är lugnt. Du har inte helt fel när du säger att "det dyker upp en automatisk smiley" och så Dunkar man in den.

Den andra orsaken är att jag tycker att smiley's bidrar till en Fredlig Go känsla. Men visst, visst jag kan stänga av funktion. ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förbannade jävla helvetesskrivare! Fel på skrivhuvudet säger den. Men den funkar ibland. Glapp? Tusan vet, men irriterande är det. Beställde ett refurbat huvud i december, varpå skrivaren plötsligt behagade fungera utan problem i 5 månader, nu är det lögn i helvete att skriva ut igen, funkar 1 gång på 20 kanske. Sätter i refurbade huvudet. Ofokuserad svart, övriga färger som funkar är Cyan. Suck.

Laser är inget alternativ då jag villhöver skriva ut bilder på optiska skivor då och då.

Gubbgnället är att skrivare tydligen inte är något som folk flest har hemma längre, så det finns inga bra erbjudanden och det fåtal modeller som passar mina krav är från typ 2016. Vilket ju inte behöver vara ett problem, men hur stor chans är det att kunna köpa skrivarhuvud om det går sönder? Canon säljer iaf inga till min bara några år (10? Vet inte) gamla skrivare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave