Permalänk
Medlem

Hej.

Är med i styrelsen i en liten BRF på 10 lägenheter.

HSB ska inte längre hjälpa oss förhandla om lånen utan det ska separat HSB ekonomi bolag göra och då ska det plötsligt kosta 8000kr per år plus moms vilket är rätt mycket för 10 hushåll.

Är det svårt att sköta det själva? De andra i styrelsen vet inte hur man gör och vill betala men jag tänker att jag kan göra det.

Eller är det mycket mer komplicerat mot när man förhandlar om sina egna lån?

Tjänsten innebär att de håller koll på föreningens lån, kontaktar banker och förhandlar och byter bank om villkoren är bättre.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej.

HSB ska inte längre hjälpa oss förhandla om lånen utan det ska separat HSB ekonomi bolag göra och då ska det plötsligt kosta 8000kr per år plus moms vilket är rätt mycket för 10 hushåll.

Är det svårt att sköta det själva? De andra i styrelsen vet inte hur man gör och vill betala men jag tänker att jag kan göra det.

Tjänsten innebär att de håller koll på föreningens lån, kontaktar banker och förhandlar och byter bank om villkoren är bättre.

Jag sitter själv i en styrelse om 72 lägenhet och nej det är inte svårt. Det enda är att man får oftast bättre ränta än ens eget boende 😂
Vi hade, innan vi cashade lånet 0.42% ränta när man som privat hade 1.3-1.4

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag sitter själv i en styrelse om 72 lägenhet och nej det är inte svårt. Det enda är att man får oftast bättre ränta än ens eget boende 😂
Vi hade, innan vi cashade lånet 0.42% ränta när man som privat hade 1.3-1.4

Ok. Vi hade 0.99 som lägst i föreningen. Personligen hade jag 1.79 som lägst.

Vi är liten föreningen med ca 5 miljoner i lån totalt men fördelat på 2 lån. Var 3 förut men slog ihop två och senaste var det svårt för vi är i en liten håla och bankerna gav oss 4.39% fast HSB förhandlade åt oss då.

Ena är bundet i ett år till och andra är rörligt.

Gör man som ens eget? Kolla med ens bank sedan andra och jämför sedan skriva på lite papper?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ok. Vi hade 0.99 som lägst i föreningen. Personligen hade jag 1.79 som lägst.

Vi är liten föreningen med ca 5 miljoner i lån totalt men fördelat på 2 lån. Var 3 förut men slog ihop två och senaste var det svårt för vi är i en liten håla och bankerna gav oss 4.39% fast HSB förhandlade åt oss då.

Ena är bundet i ett år till och andra är rörligt.

Gör man som ens eget? Kolla med ens bank sedan andra och jämför sedan skriva på lite papper?

Ja, vi tog in offerter från 3 banker och jämförde och sen tog beslut. Typ som ens eget.

Vi tog offerter från handelsbanken, Nordea, SBAB

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Då stängde jag precis årets förhandling med Swedbank. Inte så mycket tjat om tjänstepension i år. 1,57% rabatt, vilket ger en rörlig ränta på 2,67% just nu. 6,6 MSEK i lån, 66% belåningsgrad.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch 2 | Playstation 5 Pro | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Då stängde jag precis årets förhandling med Swedbank. Inte så mycket tjat om tjänstepension i år. 1,57% rabatt, vilket ger en rörlig ränta på 2,67% just nu. 6,6 MSEK i lån, 66% belåningsgrad.

Snyggt! Skönt att kunna få till såna rabatter fortfarande.
Jag har skrivit det tidigare men ligger på 1,55% ränterabatt till efter sommaren någon gång. Ser inte helt fram emot en ny förhandling men det bådar ju gott att det fortfarande går att lösa så pass bra rabatt.

Har inte lika högt lån som dig men lägre belåningsgrad. ca 3,4miljoner i lån och 51% belåningsgrad.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Snyggt! Skönt att kunna få till såna rabatter fortfarande.
Jag har skrivit det tidigare men ligger på 1,55% ränterabatt till efter sommaren någon gång. Ser inte helt fram emot en ny förhandling men det bådar ju gott att det fortfarande går att lösa så pass bra rabatt.

Har inte lika högt lån som dig men lägre belåningsgrad. ca 3,4miljoner i lån och 51% belåningsgrad.

Ja, de var väldigt medgörliga faktiskt. Men det varierar väl säkert beroende på bankman och helhetsbild. Vi är bra kunder för banken (stort lån, många försäkringar, låg risk) så ska ha bra ränta för att stanna.

Hoppas du får en bra deal när det blir aktuellt!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |32GB Corsair DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar det närma sig slutet på vårat just nu ganska förmånliga lån...

Ser att några banker har börjat sänka på 2-5 års räntorna men de är fortfarande inte på nån nivå som gör att jag vill ta det rakt av utan att tveka.

Planen är därför att köra rörligt men det som stör mig där är hur lågt intresset för nya kunder är hos en del banker. Kan få straxt under 3% hos Skandia och lite över 3% hos nuvarande bank. Med tanke på att Skandia vill ha en "riktig" värdering av en mäklare så blir krångel + kostnad inte lönsamt på 2-3 år.

Hur hade ni resonerat?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ser att några banker har börjat sänka på 2-5 års räntorna men de är fortfarande inte på nån nivå som gör att jag vill ta det rakt av utan att tveka.

Planen är därför att köra rörligt men det som stör mig där är hur lågt intresset för nya kunder är hos en del banker. Kan få straxt under 3% hos Skandia och lite över 3% hos nuvarande bank. Med tanke på att Skandia vill ha en "riktig" värdering av en mäklare så blir krångel + kostnad inte lönsamt på 2-3 år.

Hur hade ni resonerat?

Jag hade sagt till nuvarande bank vad andra erbjuder och sagt att om du ska bli kvar långsiktigt så ska de matcha det. Mitt utgångsläge är att ska jag förhandla om räntan varje år så börjar förhandlingen på strax under den bästa räntan som de utan förhandling erbjuder, har hittills fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej.

Jag har suttit i en styrese för 240 lägenheter, och sitter nu i styrelsen för en brf med 99 lägenheter. Det är inte alls svårt att förhandla om bolån när man är i en BRF.

Fungerar precis som på samma sätt som när man är enskild innehavare. Dvs man skickar en förfrågan, och sen skall två i styrelsen attestera och lägga om lånen.

Något som kanske sammanlagt för er kommer ta... 2-4 timmar, och det är ju frågan då om ni värdesätter er tid eller vill lägga ut det på tex HSB för 8000:-

Enda viktiga är väl att man i styrelsen är överens om bindningstider, riskspridning osv innan man tecknar lånen.

"hålla koll" på lånen, gör ni väl redan? Ni har väl en årsredovisning där det står när de förfaller, och ni jobbar väl med ett årshjul eller liknande i styrelsen så att ni inte missar när andra avtal / lån förfaller?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Hur hade ni resonerat?

Vad har du för storlek på lån och belåningsgrad?

Om du vill se statistik på färdigförhandlade räntor finns det här: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aktsu:

Jag hade sagt till nuvarande bank vad andra erbjuder och sagt att om du ska bli kvar långsiktigt så ska de matcha det. Mitt utgångsläge är att ska jag förhandla om räntan varje år så börjar förhandlingen på strax under den bästa räntan som de utan förhandling erbjuder, har hittills fungerat.

Jag tänkte försöka med den taktiken vid nästa samtal och se hur de ställer sig till det. Hittills har de visat ganska god vilja att ha kvar oss som kund.

Skrivet av Waliant:

Vad har du för storlek på lån och belåningsgrad?

Om du vill se statistik på färdigförhandlade räntor finns det här: https://www.byggahus.se/ekonomi/borantor/

Det är inget jättestort lån, 1,2 miljoner ungefär och belåningsgrad 55-60% i nuläget. Så för att jaga sista tiondelen ränta så får det inte vara för mycket jobb.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Hej.

Såg detta också, att HSB börjat erbjuda denna typ av tjänst - Oklart om hur deras modell för vad de debiterar tar hänsyn till men om det är 8000kr/år för 10 hushåll så låter det som väldigt mycket pengar och säkerligen mycket mer för större föreningar.

Det är inte svårare att ställa en formell förfrågan till ett antal banker (kontaktuppgifter) till deras BRF avdelningar eller företagsfolk som sysslar med detta går att hitta helt öppet på deras hemsida. Du skulle kunna sammanställa en förfrågan via ChatGTP om du så önskar om er totala kapitalskuld, samt respektive lån och vilka lån en eventuell förhandling avses för och se om de är intresserade av att lämna anbud.

Bankerna utgår från räntemarknaden där samtliga banker lånar pengar på olika löptider för just i samma stund som de ställer ut en offert till er. Om du ställer en förfrågan till 1-5 banker så gäller det att du begär att de ska ställa ut en offert till er på samma datum och tidstämpel hos samtliga för att få en schysst överblick om vad de avser att offerera er + bankens marginal.

Det är alltså så att räntorna du får utställda för fastigheter ej är densamma som räntemarknaden vi lånar de ordinarie bolånen på. Dessa lån är utställda enligt räntemarknaden enligt denna länk (https://sebgroup.com/our-offering/reports-and-publications/ra...) och därefter läggs bankens marginal på detta. Denna skiftar minut för minut och är påverkad av den globala marknaden.

De flesta banker förutom SBAB erbjuder även ordinarie STIBOR 3-mån räntor också, dvs det vi i folkmun kallar för rörlig ränta. Om du önskar veta vad STIBOR är får du Googla fram detta.

Du kommer att märka ganska så snabbt att de flesta banker ligger ganska så nära varandra. Vi har lån på ca 35mkr i vår fastighet och hela vår lånestock ligger hos Nordea. Vi begärde in och fick från SBAB, Swedbank & SEB och samtliga låg lite lika eller aningen billigare. Det fanns inget motiverbart till att faktiskt flytta något av lånen.

Det du ska veta är att när du väl godkänner en offert för en eventuell flytt eller att stanna hos nuvarande bank och enkom binda om lånet/lånen så kan de fortsatt inte ens garantera dig räntan ni i styrelsen tog/tar beslut på pga att då de ställer ut lånet (utbetalningsdagen) så utgår dom från den dag, tidpunkt som lånet upphandlas på.

Du kan räntesäkra ett lån, men då tillkommer ju en kostnad i form av att deras marginal ökar en aning.

Lycka till! Betala inte en krona extra till HSB - Hade de kunna garantera att de lånar upp stora belopp till flertalet föreningar i t.ex. i deras samarbete med Danske Bank så kanske det vore intressant att flytta lånestocken dit men tro mig, inte ens detta kommer de kunna garantera er.

Danske Bank ville inte ens lämna offert för vår förening fastän vi är en så kallad HSB medlemsförening.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Hej på er!

Min sambo och jag går i hustankar. Bor för närvarande i en hyresrätt. Något som verkar passa oss är ett radhus, gärna med en liten tomt med gräs, uteplats osv.

Jag har en del frågor:

1. Vi har ingen kontantinsants och egentligen inga nära eller kära som vi skulle kunna låna av. Vi har hyfsat välbetalade jobb, men har tyvärr prioriterat resor och dylikt under många år utan att egentligen har sparat något större. Kan man låna till en kontantinsats, är det värt det?

2. Vi har ingen stress med att skaffa hus och kan lika gärna vänta några år om det skulle vara så. Vad spås det om marknaden då? Svårt att svara på kanske, men jag är någon som vill "strike the best deal possible".

3. Vad är en bra ränta i dagsläget, om man exempelvis skall låna 2.5 mil? Låt oss säga, vad är en JÄVLIGT bra ränta i dagsläget att få? Jag har kontakter inom bankbranchen som ev skulle kunna hjälpa till.

Ja och nu står vi äntligen här med en kontantinsats och har börjat buda på ett hus! 🏠 Vi har fått ett lånelöfte på 3.4% från SBAB. Min fråga till er och som jag förstått efter att läst på - så bör jag kontakta flera banker för att få ned räntan. Vad kan man förvänta sig att få, ish? Belåningsgrad kommer vara 85% och parhuset förväntar vi oss gå för 2.4MSEK.

Tack!

Permalänk

Ja och nu står vi äntligen här med en kontantinsats och har börjat buda på ett hus! 🏠 Vi har fått ett lånelöfte på 3.4% från SBAB. Min fråga till er och som jag förstått efter att läst på - så bör jag kontakta flera banker för att få ned räntan. Vad kan man förvänta sig att få, ish? Belåningsgrad kommer vara 85% och parhuset förväntar vi oss gå för 2.4MSEK.

Tack!

Bundet på runt 3% bör väl vara ett bra riktmärke. Kolla vad andra fått i boräntedatabasen på byggahus.se med liknande förutsättningar.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Bundet på runt 3% bör väl vara ett bra riktmärke. Kolla vad andra fått i boräntedatabasen på byggahus.se med liknande förutsättningar.

Efter att ha hört runt har vi fått 2.89% 1 år bundet från Länsförsäkringar. Efter att ha kollat på byggahus med samma belåningsgrad så känns det spontant ganska bra?

Permalänk

Efter att ha hört runt har vi fått 2.89% 1 år bundet från Länsförsäkringar. Efter att ha kollat på byggahus med samma belåningsgrad så känns det spontant ganska bra?

Ja det får man nog vara nöjd med idag, beroende på förutsättningarna förstås, men med en genomsnittligt god ekonomi iaf.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga det. Känns som ett rimligt alternativ.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har man skrivit på kontrakten för hus, kul! 🏡

I samband med detta sade mäklaren att Swedbank kör en drive med Fastighetsbyrån. Köper man hus via dem (som vi gjort) erbjuder Swedbank en ränta på 2.29%(!) bundet i ett år. Ska ringa min egna bank, LF, för att se ifall de matchar.

Permalänk
Medlem

I samband med detta sade mäklaren att Swedbank kör en drive med Fastighetsbyrån. Köper man hus via dem (som vi gjort) erbjuder Swedbank en ränta på 2.29%(!) bundet i ett år. Ska ringa min egna bank, LF, för att se ifall de matchar.

Det var onekligen ett bra erbjudande. Chansen att LF matchar det där är väl ca 0,01%.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns säkert svar på detta men ställer frågan ändå.
Om en äldre person tar ett bolån och köper en villa, sedan avlider innan lånet är betalt. Vad händer med villan? Går den till banken eller efterlevande?

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Om en äldre person tar ett bolån och köper en villa, sedan avlider innan lånet är betalt. Vad händer med villan? Går den till banken eller efterlevande?

Följer arvsordning/testamente, men förenklat så ja efterlevande ärver fastigheten men banken vill ju ha betalt så antingen för övertagande söka nytt lån/lösa lånet eller sälja fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Villan blir en tillgång i dödsboet och lånet på den en skuld. Hur detta sedan hanteras är upp till dödsbodelägarna. Dödsboet kan t ex sälja den och lösa lånet och sedan fördela eventuellt överskott på dödsbodelägarna när boet skiftas. Man kan även skifta ut villan i sig, men skulden måste då finansieras på något sätt, förstås, plus hantering av dödsbodelägarna ekonomiska mellanhavanden om de är flera. En kan ju behöva lösa ut den andra, då villan ofta är den största tillgången och den går inte att dela på om man inte ska samäga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanb78:

Följer arvsordning/testamente, men förenklat så ja efterlevande ärver fastigheten men banken vill ju ha betalt så antingen för övertagande söka nytt lån/lösa lånet eller sälja fastigheten.

Skrivet av ztenlund:

Villan blir en tillgång i dödsboet och lånet på den en skuld. Hur detta sedan hanteras är upp till dödsbodelägarna. Dödsboet kan t ex sälja den och lösa lånet och sedan fördela eventuellt överskott på dödsbodelägarna när boet skiftas. Man kan även skifta ut villan i sig, men skulden måste då finansieras på något sätt, förstås, plus hantering av dödsbodelägarna ekonomiska mellanhavanden om de är flera. En kan ju behöva lösa ut den andra, då villan ofta är den största tillgången och den går inte att dela på om man inte ska samäga.

Tack till er båda.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB 6000MHz - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Jag fick 2.75%, 1 år, LF med tillträde i början på April så att få 2,89% är bra men inte kanon. (Mitt lån är större än ditt så de tjänar nog mer pengar på mig trots allt). Hade lånet varit större så kanske man kunna räkna med möjligheten att få lite lägre ränta hos LF.

Grattis till huset! 🥳

Min uppfattning med min kontakt på LF är att om man var påläst och ställde en massa vassa frågor vid bolånesamtalet så gav de bästa möjliga ränta utan att man ska kohandla efteråt. Finns dock ett gäng olika LF-bolag så de kan säkert agera olika.

Kan du få Swed 1 år med 2.29 så är det bara att köra!
Stibor ligger på mer än 2.29 och även om LF har låg inlåningskostnad (läs, urkass sparränta) så kommer de vilja tjäna pengar på affären.

Kolla bara om det där med Swedbank stämmer!

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack David!

Ja, LF matchade inte men jag kom ner till 2.79%, dock ingen räntefri månad som Swedbank erbjuder + sina 2.29% då såklart. Inväntar samtal från dem i dagarna (flyttar in i slutet av augusti så har fram tills dess att välja bank). Enligt mäklaren körs denna drive fram tills slutet av oktober.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Tack David!

Ja, LF matchade inte men jag kom ner till 2.79%, dock ingen räntefri månad som Swedbank erbjuder + sina 2.29% då såklart. Inväntar samtal från dem i dagarna (flyttar in i slutet av augusti så har fram tills dess att välja bank). Enligt mäklaren körs denna drive fram tills slutet av oktober.

I mitt tycke inte ett snack om saken, kan du få 2.29% på ett år och en räntefri månad så är 2.79% helt ointressant från LFs håll. Däremot kan man ju snacka med dem nästa gång för i isolation är 2.79% en bra räntesats.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tack David!

Dedär är ju ett helt galet bra erbjudande!

Permalänk
Medlem

Tack David!

2.29 med en räntefri månad på ett år är samma som 2.1% (2.099…)

En del tror att räntan kommer gå upp, så bör nog inte bli kraftiga sänkningar framöver

Tror det absolut är nära oslagbart

Permalänk
Medlem

För ca 3 år sedan köpte vi en villa, lån på 85% idag kanske vi ligger på 81% belåning från vad vi köpte för. Idag klarar vi inte bankens KALP. Vad finns det för risker med det? Ekonomin för oss är densamma idag, lite högre billån då vi bytt bil.