Permalänk

Är de någon mer som lagt märke till att om man går in på tcl hemsida så står det att de bara får välja t8b model upp till 85 tum alltså 98 tum som finns på Netonnet verkar inte finnas på tcl hemsida ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Hellow166:

Är de någon mer som lagt märke till att om man går in på tcl hemsida så står det att de bara får välja t8b model upp till 85 tum alltså 98 tum som finns på Netonnet verkar inte finnas på tcl hemsida ?

Japp, det är vanligt att det skiljer sig på vad som står på tillverkarnas hemsida och vad som faktiskt säljs i butiker. Så även det omvända där modeller listas på hemsidan men ingen känd butik säljer dem.

Permalänk

Okej yes då förstår ja.

Permalänk

Tcl 98

Har läst igenom tråden men blir inte klok vilken man ska välja 😂 jag kollar mestadels sport och filmer/serier på netflix,disney osv med HDR/4K.
Har idag en philips 8 serie 70'. Tror de är 60hz uppdateringsfrekvens så sport har inte varit optimalt.

Dom ja funderar på är dessa 98' och undrar vilken som är bäst. Alla är på samma kostnad 19990kr.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/tcl-98-qled780-4k-qled-smart-tv-2024/769392

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98p745/1034857.16252/

https://www.netonnet.se/art/tv/75tumochstorre/tcl-98t8b/1034369.16252/

Vilken ska jag gå för? Är det T8B? Tacksam för svar

Länkar städade - MOD
Permalänk
Bildexpert 📺

P745 är den äldsta och enklaste 98-tummaren. Den har förmodligen en lägre maximal ljusstyrka än den nyare
QLED870 = C655
T8B = C655 med 120 Hz-panel

98-tummarna är alltid 120 Hz-panel + bättre reflexfilter. Därför är T8B och C655 i 98-tum samma apparat, vilket också bekräftades på sida två i tråden där en 98-tums T8B kallades för just C655 i menyerna.

Permalänk

Jag köpte T8B. Nöjd över helheten. Duger absolut för mitt tv tittande. Det enda jag år missnöjd över/stör mig på är något som tydligen kallas för ”banding/ dirt screen effect” som visserligen enbart träder fram tydligt när jag kollar hockey. För att förklara det i text så kan man säga att det ser ut som att det är ett gäng vertikala skuggor som syns när kameran sveper över isen

Vet inte om detta är en reklamationsgrej eller om dom inte produceras bättre än såhär? @laxpudding kanske kan detta? När man äntligen fått upp aset på väggen så skulle det ju va sjukt omständigt att paketera ner allt igen.

Verkar som att man kan ”bränna” bort detta på oledskärmar, men misstänker att så inte är fallet här?

Permalänk
Medlem

Finns det något man bör tänka på om tanken är att sätta en sådan här i en konferanslokal? Lokalen i fråga är ett helt vanligt, lite större, rum. Normalt ljusinsläpp. Idag sitter där en gammal projektor (720p eller 1080p) som iofs funkar men det vore skönt med något som rimligtvis är ljusstarkare men också, garanterat, tystare. Bildkvalitén är i detta fall ganska sekundärt men visa excelark med tydliga linjer och liknande är av vikt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svantesson666:

Finns det något man bör tänka på om tanken är att sätta en sådan här i en konferanslokal? Lokalen i fråga är ett helt vanligt, lite större, rum. Normalt ljusinsläpp. Idag sitter där en gammal projektor (720p eller 1080p) som iofs funkar men det vore skönt med något som rimligtvis är ljusstarkare men också, garanterat, tystare. Bildkvalitén är i detta fall ganska sekundärt men visa excelark med tydliga linjer och liknande är av vikt.

Inga problem med det användningsområdet. Ljusstyrkan i 98 tum lär också vara flerfaldigt över vad man får ut från en äldre projektor, särskilt ifall den är lampbaserat och har gått flera tusen timmar. Är nog rent av så att ni måste dra ned ljusstyrkan en del och även få ned färgtemperaturen så den inte är så blå som det brukar vara ur kartong.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bergstroom:

Jag köpte T8B. Nöjd över helheten. Duger absolut för mitt tv tittande. Det enda jag år missnöjd över/stör mig på är något som tydligen kallas för ”banding/ dirt screen effect” som visserligen enbart träder fram tydligt när jag kollar hockey. För att förklara det i text så kan man säga att det ser ut som att det är ett gäng vertikala skuggor som syns när kameran sveper över isen

Vet inte om detta är en reklamationsgrej eller om dom inte produceras bättre än såhär? @laxpudding kanske kan detta? När man äntligen fått upp aset på väggen så skulle det ju va sjukt omständigt att paketera ner allt igen.

Verkar som att man kan ”bränna” bort detta på oledskärmar, men misstänker att så inte är fallet här?

OLED-skärmar är lite mer föränderliga de första hundratalet timmar så med tiden brukar ojämnheter släppa, eller förstärkas om man har otur, men där brukar i alla fall LG:s OLED ha en generös garanti.

De ojämnheter du ser är med LCD ofta där för att stanna. Det är alla lager av filter som inverkar. Du kan också experimentera med inställningarna, allt som påverkar ljus och rörelse i bilden och se om det påverkar. Dokumentera också med kamera ifall du planerar att reklamera.

Permalänk

Jag körde på en 98MQLED85 (TCL98C765) har ju 2400 nits och 1536 dimmingzones. För 29 990 sek. Helt klart det mest prisvärda enligt mig

Permalänk
Medlem

Trodde inte jag skulle nörda i detta så mycket och skapa konto på forum.. men nu är man här. Väldigt intressant läsning som jag är tacksam för! Var helt inställd på en TCL 98T8B men svängde över till 98 MQLED80 för nu 28.000:- hos giganten. Då jag läser här att det ska finnas en nyare 98 MQLED85 också för 30k men den verkar spårlöst försvunnen från svenska återförsäljare. För den lilla prisskillnaden vill man ju ha den senare.

Sålde den slut? Någon som vet om 98 MQLED85 är på ingång igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akrobaten:

Efter mycket velande fram och tillbaka så klickade jag hem TCLs 870/C745 85 tummaren.

Fick den för 14 300kr hos Elon efter att jag köpte den genom "Refunder" med 5% cashback.

Dock har jag några funderingar kring specsen på den. Hos både Elgiganten och Elon så står det på själva bilden på tvn att den klarar 1300 nits i HDR samt att den har AiPQ Pro processor samt 2.1 ljudsystem från Onkyo.

Men i själva texten står det 1000 nits etc, mao samma info som på 75 och 65 tummaren. Går jag in på TCLs svenska hemsida så hittar jag inte 85 tummaren heller.

Det jag jag lärt mig när jag klickat runt mellan massa TV-apparater hos TCL är att deras största modeller har bättre specs än sina mindre syskon vilket jag tror är fallet här också nämligen.

När jag söker på TCL C745 1300 nits så hittar jag denna från deras brittiska sida som stämmer in med infon som finns på bilderna hos Elgiganten och Elon:

https://www.tcl.com/eu/en/tvs/c745

Visst är det väl ändå prestanda skillnad mellan 85 tummaren och de övriga om man skulle jämföra dem med varandra?

Har haft tvn nu ett tag och här kommer en kort sammanfattning:

Precis som Laxpudding skrivit tidigare i flera olika trådar så blir nog de flesta nöjda när de lämnar en skärm som de haft i 10+ år, vilket är fallet även för mig.

Det blev än viktigare nu att kika på content i 4K, HDR, Dolby Vision nu än vad jag tyckt tidigare, chockerande?

Jag upplevde också att bilden och färgerna blev än bättre efter att jag justerade den efter den här guiden: TCL c745 picture settings

Det är inte lika pricksäkert som en proffsinställd men kan varmt rekommendera klippet ovan. Den rekommenderas också för de som har C805/MQLED80.

Men hur var det nu med den här 85" modellen? Efter ytterligare gräv och diskussioner på Reddit så fick jag reda på att 85" modellen är en 2024 års modell. När jag klickar mig in i menyerna på tvn så heter den dessutom C745 Pro.

Hur skiljer sig denna mot övriga C745 modeller? Framförallt så har den samma processor som i förra årets värstingmodell X955, Pentonic 700. Vilket gör att gränssnittet känns "snappy", stor skillnad mot min gamla chromecast 4k. Sen stödjer den fler codecs, HDR10+, Dolby vision i 4K@144hz m.m.

Sen har den här modellen 2.1 ljud från Onkyo, funkar bra/ok men kan såklart inte jämföras externt ljud.

När allt kommer omkring så är jag super nöjd!

Permalänk
Medlem

Funderar på följande TCL. Nån som har erfarenhet av den? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
TCL 85" QLED870 4K QLED TV

Permalänk
Skrivet av KELSKY:

Har någon möjligtvis köpt TCL 98MQLED85/C765?
Vore onekligen intressant att höra!
När jag upptäckte den så tyckte jag den på pappret verkade tillräcklig, men specifikationer är långt ifrån allt.
Dessutom undrar jag hur väl den klarar äldre material så det åtminstone är bra att se på (utan mycket "snö").

Fick hem den precis och är svin-nöjd! Bra svärta och ljusstyrka och otrolig storlek.
Hade en Philips oled innan som fick inbränning.
Köpte den med extra garanti 5 år hos elgiganten

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Jäklar vad sugen jag är på 98" MQLED80. Är dock rädd eftersom jag enbart kört OLED tidigare.
När svart är grått blir det alltid något jag stör mig på.

Kör på en 98MQLED85 istället (98C765)
2400 nits i ljusstyrka och 1535 dimmingzones. Är mycket bättre och nyare TV

Permalänk
Skrivet av Boisare:

Funderar på följande TCL. Nån som har erfarenhet av den? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...
TCL 85" QLED870 4K QLED TV

Denna är mycket bättre val isåfall:

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk
Medlem

75" MQLED80 för 16.000 kr eller 75" C845 för 13.000 kr

Tack för grym info, Laxpudding!

Jag missade precis den stora rean på TCL's MQLED80-serie, men ser nu att C845 finns till vad som verkar vara ett riktigt bra pris?
TCL 75" C845 4K MiniLED Smart TV (2023) för 13.000 kr standardpris?
Är det värt att slå till eller borde jag vänta till nästa rea-sväng på MQLED-serien?

Permalänk

Jag köpte en TCL 98C955 förra året. Tog hem en expert på bildklalibrering och bilden är fantastisk. Speciellt i Dolby Vision. Supernöjd.

Permalänk
Medlem

Finns det någon Svensk/Europeisk säljare som tagit in Hisense lite bättre 100" modeller U8N/U9N?
Om man letar bra deal på >= midrange TV på minst 98" är det bara TCL 98C955/98C855 man spanar efter?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjirn:

Finns det någon Svensk/Europeisk säljare som tagit in Hisense lite bättre 100" modeller U8N/U9N?
Om man letar bra deal på >= midrange TV på minst 98" är det bara TCL 98C955/98C855 man spanar efter?

Finns enstaka som säljer E7NQ Pro i 100 tum som är en enklare modell som får FALD och 120/144 Hz-panel. Men den är inte helt jämförbar med de TCL:er du nämner. U7K verkar också säljas i 100 tum och den är inte särskilt långt ifrån E7NQ Pro. Det är vad som listas på prsijakt.

Tyvärr ont om dem. Hisense har inte riktigt lyckats etablerat sig i norden och de som tar in dem, likt Power, verkar sortera bort 100 tummarna. 85:orna är enklare att få tag på.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Ja då får jag nog fokusera på 98” modellerna, synd för tror min ”ideal” storlek är runt 108” och kör duk på 100” idag, lite löjligt kanske när det handlar om några centimeter men skulle gärna hitta en bra TV på 100” hellre än 98”…

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bjirn:

Tack för svar. Ja då får jag nog fokusera på 98” modellerna, synd för tror min ”ideal” storlek är runt 108” och kör duk på 100” idag, lite löjligt kanske när det handlar om några centimeter men skulle gärna hitta en bra TV på 100” hellre än 98”…

TCL har också 115-tummare. Ligger dock för närvarande på ett annat plan rent ekonomiskt.

Permalänk
Medlem

Hej,

någon som vet vad Elgigantens TCL 98" QLED810K 4K QLED TV (2025) heter officiellt hos TCL?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Jag köpte en TCL 98T8B 98 som hade en felande panel så jag tänkte uppgradera 5-10k så jag håller på att kolla på alternativ, max 30k för en 98 tummare. Förslag tas gärna emot.

/ Joakim

Permalänk
Bildexpert 📺

QLED810K skiljer sig från QLED810 (utan K, även känd som C655 Pro) med att det är en 2025-modell.

Modellserien kallas C6K för 2025 och jag gissar, har inte bekräftat, att QLED810K är C6K-serien i annat namn för att följa El-gigantens vilja att ha egna produktnamn. Nytt för C6K är FALD, mini-LED och 120/144 Hz som standard. Därför ska det vara ett lyft mot T8B som endast bockar för 120/144-panelen på den checklistan. Även om FALD:en inte har allt för många zoner är det ändå specat till 512 zoner på 98:n. Vad som är oklart är ljusstyrkan och det lägger sig rimligen över T8B men under modeller som bygger på C7-chassina (MQLED-serien, C805, C765, C7K etc.).

Permalänk
Medlem

Hej,

någon som har några erfarenheter av TCL MQLED80 98, TCL 98 QLED810K eller Samsung Q80C 98?

'Köpte en TCL 98T8B för någon månad sedan men var tvungen att skicka tillbaka den pga av panelfel. Tänkte gå upp ett litet snäpp i pris och ovan är just nu nedsatt i pris och tänkte slå till på någon av dem.

Hur skulle ni ranka ovan modeller om man tar bort priset?

Mvh
Joakim

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cirpen:

Hej,

någon som har några erfarenheter av TCL MQLED80 98, TCL 98 QLED810K eller Samsung Q80C 98?

'Köpte en TCL 98T8B för någon månad sedan men var tvungen att skicka tillbaka den pga av panelfel. Tänkte gå upp ett litet snäpp i pris och ovan är just nu nedsatt i pris och tänkte slå till på någon av dem.

Hur skulle ni ranka ovan modeller om man tar bort priset?

Ungefär samma. MQLED80/C805 är TCL C7-serien från 2024 och QLED810K är troligtvis den något enklare C6-serien i sin 2025-variant som fått moderniserad med instegs-mini-LED-FALD och 120/144 Hz. Samsungen är från 2023 och brukar vara byggd på samma hårdvara som dessa TCL:er fast med Samsungs bildbehandling som brukar vara något mer sofistikerad än i hur den skapar kontrast i bilden.

Alla tre bör vara en förbättring mot en T8B som har vare sig ljusstyrka eller FALD:en här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ungefär samma. MQLED80/C805 är TCL C7-serien från 2024 och QLED810K är troligtvis den något enklare C6-serien i sin 2025-variant som fått moderniserad med instegs-mini-LED-FALD och 120/144 Hz. Samsungen är från 2023 och brukar vara byggd på samma hårdvara som dessa TCL:er fast med Samsungs bildbehandling som brukar vara något mer sofistikerad än i hur den skapar kontrast i bilden.

Alla tre bör vara en förbättring mot en T8B som har vare sig ljusstyrka eller FALD:en här.

Ok tack för info. Köpa den nyare TCL 98" QLED810K för 25k nu eller den äldre TCL 98" MQLED80 för 23K? Känns bättre att köpa en nyare modell men om du rankar den äldre som lite bättre så tar jag den.

/ Joakim

Permalänk
Medlem

Xiaomi har ju en 100" för 23k för dom som är på jakt efter en större TV, jag vet inte hur den står sig mot TCL, men...

Permalänk
Medlem

Misstänker att TLC MQLED80/C805 har lite bättre ljusstyrka än denna Xiaomi TV Max 2025 100. Sitter själv och hovrar på köpknappen i detta nu. Just ljusstyrka kan definitivt vara en fördel ibland men storlek är alltid en fördel. Blir villrådig hur jag ska göra nu. TV:n ska sitta i ett konferensrum.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Xeonist:

Xiaomi har ju en 100" för 23k för dom som är på jakt efter en större TV, jag vet inte hur den står sig mot TCL, men...

Xiaomi är en rebrand och adderar inget eller väldigt lite eget till tekniken utan är i praktiken OEM.

100 tum = Hisense-tillverkning
98-tum = TCL-tillverkning