Kaos på Autobahn när Google Maps buggade

Permalänk
Melding Plague

Kaos på Autobahn när Google Maps buggade

”Avstängda” motorvägar ledde till trafikstockning på mindre vägar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ars Technica spekulerar att felen kan bero på att Google har börjat använda AI och att de avstängda vägarna kan vara så kallade hallucinationer.

Testa live har väl aldrig slagit fel förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Testa live har väl aldrig slagit fel förr.

Om du menar att testa om man kommer vidare på motorvägen trots avstängning så hallucinerar du själv vilt.
Har man någon gång upplevt "stau" så undviker man det kan jag lova. Kan bli timmar...

Men jag antar att du menar nåt annat här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Om du menar att testa om man kommer vidare på motorvägen trots avstängning så hallucinerar du själv vilt.
Har man någon gång upplevt "stau" så undviker man det kan jag lova. Kan bli timmar...

Men jag antar att du menar nåt annat här

Ja det är en kommentar till citatet som står precis ovanför min text.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte att folk kör efter en navigator mer än för enstaka riktigt komplicerade rutter, in på småvägar i en helt okänd stad. Vem fan använder navigator för motorvägar!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte att folk kör efter en navigator mer än för enstaka riktigt komplicerade rutter, in på småvägar i en helt okänd stad. Vem fan använder navigator för motorvägar!?

Trafikinformation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om du tänker dig alla på genomresa, främst genom Tyskland, så är det väl typ.. Alla? Resande, åkerier - betydligt fler än du tror förlitar sig på navigation, det är ju just för sådana här saker du har igång Google Maps, trafikinformation, se huruvida köbildning finns på rutterna din reseplanerare tar dig.

Jag vet inte hur många som bara stänger av navigationen bara för att de befinner sig på en motorväg där det "egentligen inte behövs".

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på trafikinformationen man får via radion automatiskt?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Vill du utveckla varför det är konstigt? För mig är det väldigt naturligt att använda bilens navigator på längre resor, både när jag kan vägen utantill och särskilt när jag inte gör det, vilket ofta är fallet utomlands.

Den visar hur jag ska köra, hur långt det är till nästa vägval, när jag beräknas anlända och med hur mycket laddning, var jag kan och bör ladda, var det är köbildning, och så vidare. Väldigt bra information att ha när man kör bil, tycker jag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

”Avstängda” motorvägar ledde till trafikstockning på mindre vägar.

Läs hela artikeln här

hahahaha..vad är det för fel på en vanlig fysisk karta

Det finns många människor idag som inte ens kan tyda en vanlig karta och är 100 % beroende av GPS..en katastrof nalkas för många människor..spec den unga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vill du utveckla varför det är konstigt? För mig är det väldigt naturligt att använda bilens navigator på längre resor, både när jag kan vägen utantill och särskilt när jag inte gör det, vilket ofta är fallet utomlands.

Den visar hur jag ska köra, hur långt det är till nästa vägval, när jag beräknas anlända och med hur mycket laddning, var jag kan och bör ladda, var det är köbildning, och så vidare. Väldigt bra information att ha när man kör bil, tycker jag.

Helt främmande för mig. Jag visste inte att folk höll på med sånt. Laddning, det kan jag förstå lite mer, för det är en mer dynamisk detalj under en längre resa. Men de flesta bilar är fortfarande bränsledrivna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vem fan använder navigator för motorvägar!?

I princip alla utom du?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Helt främmande för mig. Jag visste inte att folk höll på med sånt. Laddning, det kan jag förstå lite mer, för det är en mer dynamisk detalj under en längre resa. Men de flesta bilar är fortfarande bränsledrivna.

Kör du bara efter skyltar då eller hur hittar du rätt på längre resor? Det kan väl säkert funka i teorin, men till och med på en så relativt enkel långresa som Stockholm–Göteborg kan det exempelvis innebära att man tar avfarten mot "E20 Göteborg" i Södertälje istället för att fortsätta på E4:an. Det gjorde jag en gång iallafall.

Och hur tar du reda på beräknad ankomsttid, både innan men kanske framförallt under resan?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Clickbait titel! Det var ju endast på Autobahn det INTE var kaos

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Det finns många människor idag som inte ens kan tyda en vanlig karta och är 100 % beroende av GPS..en katastrof nalkas för många människor..spec den unga

Google Maps kommer att omdirigera dig till mindre vägar när det är trafikstockning på motorvägen, din fysiska karta kommer inte hitta bättre vägar och den klarar heller inte att se trafikproblem i realtid.

För övrigt, att stirra på en vägkarta när man kör kanske inte är den bästa idéen... Än mer när det är områden man inte kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du visste inte att folk använder gps för längre resor där man kör mycket på motorväg?

§ 1.1 - MOD
Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Motorvägarna i t.ex Tyskland är något annat än Sverige. I Sverige kör du in på E20 i Stockholm och tar av i Göteborg.

I Tyskland har du ofta flera alternativa vägar och måste passa på att byta väg på rätt ställe för att inte komma fel.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Du visste inte att folk använder gps för längre resor där man kör mycket på motorväg?

Nej, jag har själv aldrig sett behovet så jag hade ingen aning om att det verkar vara vanligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kör du bara efter skyltar då eller hur hittar du rätt på längre resor? Det kan väl säkert funka i teorin, men till och med på en så relativt enkel långresa som Stockholm–Göteborg kan det exempelvis innebära att man tar avfarten mot "E20 Göteborg" i Södertälje istället för att fortsätta på E4:an. Det gjorde jag en gång iallafall.

Och hur tar du reda på beräknad ankomsttid, både innan men kanske framförallt under resan?

Jag kollar på en karta innan och kör efter minnet. Med stöttning av skyltar.

Beräknad ankomsttid får jag genom körsträckan, i de ytterst sällsynta fall som det är relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag använder den även ibland för rutter jag känner, som vägen till fjällen t.ex. Man får dels en varning om vägkameror, men också om hastighetsbegränsningar om man råkat missa skylten, men inte minst hur lång tid det är kvar och när man är framme.

Permalänk
Medlem

Känns som att inte många har riktig erfarenhet av långa bilresor... Jag gillar inte att flyga, hatar att sitta still på flyplatser i timmar, så jag kör oftast även om jag tappar en dag på det. Det är kul! Har kört på Autobahn och angränsande motorvägar någon gång om året så länge jag haft körkort – det blir 40 år.

Det man vill ha är information. Man vill undvika köer, och man svär åt husvagnar och långtradare. Navigation har blivit allt viktigare, inte för att hitta förbi Hannover på A7 vid Kassel eller A1 vid Hamburg, utan för att hitta till de avfarter man ska till, så man faktiskt hamnar i Rostock, Mulhouse eller Passau beroende på vart man ska i Europa. Motorvägsnätet är på många ställen en arbetsplats. Vill man stanna till någonstans vill man hitta av och på motorvägen. Är det vägarbete vill man veta att det finns alternativ, att man kan köra av några timmar till en mindre stad och fika eller övernatta. Det är där navigationen gör nytta – inte för att bara köra rakt fram i minst 160 knyck på angiven motorväg.

Det är egentligen fantastiskt – du kan bara ta en avfart och köra utan att behöva bry dig om hur du hittar fram dit du ska. Oftast i alla fall. Allt man behöver tänka på är bränsle i tanken och en hyfsad tidsuppfattning. Navigationens tillförlitlighet gör att man åker till fler ställen man inte varit på, utan att bekymra sig för att köra vilse.

Men – nu använder jag heller inte Google Maps, utan Navigation (https://here.navigation.com/home/en_GB/HEREEMEA/SEK). Google Maps är inte riktigt lika tillförlitligt, men det ska man veta. Visst, jag plockar fram luren och kikar lite efter att jag parkerat någonstans och vandrar runt, eller för att kolla sevärdheter i närheten och liknande – då funkar Google Maps hyfsat bra. Men som ni redan skrivit ovan: det bygger på användardata, inte på att proffs lägger åratal på att utveckla ett navigationssystem åt dig och din bil.

Så visst, om du tycker det är ett tecken på teknisk briljans att din app lyckas tala om att du är på motorvägen och föreslår en bensinstation – grattis. Men kanske ska du hålla igen lite innan du jämför det med system byggda av folk som faktiskt kör bil på riktigt.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Av väldigt många anledningar.
1. Man ser aktuell ankomsttid som dynamiskt korrigeras beroende på aktuellt trafikflöde.
2. Den räknar om rutten till en snabbare om det är en olycka eller mycket trafik på den tidigare snabbaste rutten.
3. Den kan planera optimala bränslestopp och lägga till bensinmackarna för tankning i rutten om du tex åker på långresor till för dig okända vägar / städer.
4. Du kan lägga in flera stopp efter vägen innan du påbörjar resan vid behov för att enkelt bara följa GPS'en utan att behöva rodda i ny rutt efter varje stopp, detta är perfekt vid semesterresa etc.
5. Du ser fartkameror och kan även få information för medelhastighetskameror om du ligger inom accepterad hastighet.
6. Den kan varna om någon bil har hamnat i fel riktning och kör mot trafiken.
7. Den kan påminna dig om att lämna fri lejd för utryckningsfordon vid tät trafik i städer.
8. Du får en automatiskt sparad plats där du parkerade din bil så du lätt vet var den står om du är runt i en större ny stad exempelvis.

Finns för mycket att skriva gällande motiveringar varför det är bra med en GPS så jag får sluta här innan jag får skrivkramp

Jag kan dock som slutkläm rekommendera att använda annan app än Google Maps och Apple Maps.
Dessa är inte lika optimerade för bilkörning som ett par konkurrenter.
Har testat en massa genom åren, allt från Waze till Here WeGo.

Den bästa i dagsläget är helt klart Sygic. Näst bäst är TomTom Amigo.
Dessa fungerar även i Android Auto och CarPlay. Rekommenderar att testa båda dessa. Sygic kostar, TomTom Amigo är gratis.

Permalänk
Medlem

Företag som Google har blivit fullkomliga idioter. AI i trafikkartor? Sökresultat? Ända förklaringen är att dom tappat förståndet helt.

Hoppas verkligen att nystartade företag sparkar ut Google (Microsoft, etc) från sin dominanta position när dom lämnar målet helt öppet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Navigator har jag nästan alltid. Har 13km till jobbet, och kan alltså vägen bra såklart, men första biten har jag 2 rutt-alternativ, andra delen 3, och med tanke på köer, olyckor, trafikarbete etc så "räddar" Waze mig några gånger i månaden känns det som.
Har kört med Waze sedan 2011 tror jag. Numera uppköpt av Google, men verkar inte dela all data.

Navigator är verkligen jättebra i bilen, och det gör att man enklare kan göra avstickare när man är på roadtrip i okända marker oavsett om det är i Sverige eller utomlands.

Jag hade faktiskt länge KAKs bilatlas med mig, och har även från min tid som budbilschaufför haft med mig en "taxikartbok" över staden jag bodde i, men nu är det 100% navigering på vid resor längre än 10 minuter. Vid 'svårare" navigering kör jag Waze och Maps samtidigt sida vid sida.

Var på semesterresa i Skottland, och även om vi då hade med kartbok för backup och planering så visade sig Maps (både vid planering och körning) klart bättre lösning. Vi kunde hitta till fler sevärdheter, etc, och i ovan trafikmiljö där alla kör på fel sida vägen är det extra viktigt att fokusera så mycket som möjligt på körningen och låta navigationen sköta sig själv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Navigator har jag nästan alltid. Har 13km till jobbet, och kan alltså vägen bra såklart, men första biten har jag 2 rutt-alternativ, andra delen 3, och med tanke på köer, olyckor, trafikarbete etc så "räddar" Waze mig några gånger i månaden känns det som. Har kört med Waze sedan 2011 tror jag. Numera uppköpt av Google tror jag, men verkar inte dela all data.

Navigator är verkligen jättebra

Stämmer. Google köpte Waze runt 2013/2014 tiden. Länge sedan nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Påminner mig om fenomenet Death by GPS, också känt som "Death by Google Maps".

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

Då ska du bara veta hur det står till med den äldre generationen.

Det finns många som knappt är över medelåldern som inte ens kan stycka en gris eller skärpa en lie. Katastrof nalkas när de ska ta hand om sin egen gård.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Då ska du bara veta hur det står till med den äldre generationen.
skärpa en lie...

Trodde det hette att "bryna en lie", har jag hört och sagt hela livet. Fast jag måste nog erkänna att använder inte lien till grisen.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av naaw:

I princip alla utom du?

inkl mig + "några" miljoner till :-)..vs inte använder