Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

Köpes 2x32gb DDR5 akut!

Hej!

Köpte nytt minne begsgnat häromdagen som inte verkar funka med min burk, för någon anledning fungerar bara tre åt gången utan BSOD. Alla fyra stickor fungerar om jag kör två.

Söker därför efter 2x32gb istället så jag slipper denna huvudvärk. Kan hämta inom Halland eller betala för frakt.

Har en tajt budget så gärna inte dyrare än runt 1000kr

Väl mött

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Om burken är stabil med två stickor åt gången men inte fyra så är det troligtvis minneskontrollern som inte orkar med att driva fyra stickor i den frekvensen.
Om du vill slippa byta minnen skulle du kunna prova att sänka frekvensen på dem och se om den blir stabil.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X3D | NH-D15 | 4x16GB @ 3800c18 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | RM850x
HIDs>> 3x 27" 165Hz 1440p IPS | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wikai:

Om burken är stabil med två stickor åt gången men inte fyra så är det troligtvis minneskontrollern som inte orkar med att driva fyra stickor i den frekvensen.
Om du vill slippa byta minnen skulle du kunna prova att sänka frekvensen på dem och se om den blir stabil.

Skall testa! Kör 5200mhz redan som det är och vill helst inte gå lägre :/ prestandan jag tappar blir ganska markant då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extal:

Skall testa! Kör 5200mhz redan som det är och vill helst inte gå lägre :/ prestandan jag tappar blir ganska markant då.

Vad kör du för spänning? att öka spänningen upp mot 1.4v är också ett sätt att få det stabilt om du nu inte vill sänka frekvenserna.

Det och timings.

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Vad kör du för spänning? att öka spänningen upp mot 1.4v är också ett sätt att få det stabilt om du nu inte vill sänka frekvenserna.

Det och timings.

Kommer inte ihåg exakt. Bara kört med XMP. Kollar senare 👍