Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Kanske syns att det är första gången jag gjorde det

Jaha, ja man lyckas ju inte första gången med allt. Mina första var goda och fullt ätbara, men jag skulle inte direkt kalla dom lyckade.

Skrivet av Radovic:

Jag trodde att soja var en sås bindare...för övrigt tycker jag att soja är mest salt i flytande form.

Nja. Sås bindare är det väl inte. Smaken beror på vilken typ av soja. Finns den där typen som i princip bara är färg, vet inte om det egentligen är riktigt soja. Sen är det väldig skillnad på t.ex. Kinesisk och Japansk soja. Ja, dom är rätt salta generellt, men har även bl.a. umami, så dom bidrar ju med mer än bara sälta.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här sojan, hittar inget på flaskan att det ska vara "low sodium" eller liknande iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag köpte den här sojan, hittar inget på flaskan att det ska vara "low sodium" eller liknande iaf.

<Uppladdad bildlänk>

https://japanskmat.com/produkt/yamasa-less-salt-1l/ är bra, finns även i små flaskor (150 ml). Köper ibland "Kikkoman less salt soy sauce" på "Japanska torget" på Tegnergatan i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

https://japanskmat.com/produkt/yamasa-less-salt-1l/ är bra, finns även i små flaskor (150 ml). Köper ibland "Kikkoman less salt soy sauce" på "Japanska torget" på Tegnergatan i Stockholm.

Tittade mest på KR/L, eftersom jag köpte en riskokare och tänkte käka lite mer ris i vardagen, så lär sojan nu börja gå åt lite fortare

Smakade även "rå" soja direkt från flaskan (via nån droppe på fingret), det smakar inte så salt, så det är nog en soja med lite salt i

Permalänk
Medlem

1h gräsklipp. Tänkte man skulle vara smart och starta innan det blev för varmt och jäkligt men avslutar ändå i 23°. Örk.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Folk som klagar direkt då det faktiskt är sol, samt över 20 grader. Så kul har inte den här våren varit så man fått ett överskott av värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

1h gräsklipp. Tänkte man skulle vara smart och starta innan det blev för varmt och jäkligt men avslutar ändå i 23°. Örk.

Grön asfalt gör trädgårdsarbetet mindre tidsödande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Nej, det missade jag tydligen inte alls

Håller inte med och så slutar vi tjafsa med varandra om det mer.

Permalänk
Medlem

Har säkert varit uppe tidigare något liknande men orkar inte leta igenom över 400 sidor, använde sök innehåll men det var något strul med den. Har en granne 70+, älskar att tjata om hur allt var bättre förr, man kunde ha dörren olåst, moralen var högre etc. Man kan ju be han fara åt fanders, men jag säger bara att jag har bråttom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

<Uppladdad bildlänk>

Lite sojagnäll då: häll ut den där vidriga sojan och köp japansk soja. Kikkoman eller Yamasa. Finns i nästan alla mataffärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Lite sojagnäll då: häll ut den där vidriga sojan och köp japansk soja. Kikkoman eller Yamasa. Finns i nästan alla mataffärer.

Varför? Man använder dom till olika saker ju.

Permalänk
Medlem

Plackers, utomhus. Intakta, mestadels.
Like, how'd they get there and why always almost everywhere in nature? Because plastic.
Plastic Isn't bio-degrade:able, pending on how many temp C you're pondering ofc.

Kids throwing stuff from heights. Träffade på några ikväll. De ville inte snacka, bara kasta från höga höjder. Försökte gå förbi bakom dem, ålder kanske 17-22.

Kul!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

<Uppladdad bildlänk>

Fin trädgård plus "tillbehör"/garnityr! ^^
Får man rekommendera nåt i trevlig ton i denna tråd?
If so then, uhm

Youtube, Crime pays but botany doesnt, "kill your lawn"
Mer matnyttigt än det låter, görs av en botaniker som svär rätt mycket.
Tänker högt i text: det finns nog Jättemycket man kan odla, eller anlägga som mer low maintenance skön trädgård för trevligt häng-ställe.

Starkt kämpat i värme btw, skönt att det gick bra!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

Kan man sluta köpa in bussar utan öppningsbara fönster och ibland även dito takluckor, samt fjösigt fläktsystem, när man inte bryr sig om att se till att AC:n fungerar? Att åka buss en varm sommardag nu är ofta sämre än det var på 90-talet när inte en enda buss hade AC (i teorin).

"Asså, folk kör jättemycket bil och det tycker vi är dåååååååååååååååååååliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigt!!!!one111" Mmm, det var jätteskönt och svalt på väg till verkstaden och hade AC:n varit paj så har bilen fortfarande fyra öppningsbara fönster plus en fläkt som blåser halv storm. Så icke när man åker buss. Då är det ett hermetiskt tillslutet växthus istället. Grrrrrrrrrrrrrrr!

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Folk som klagar direkt då det faktiskt är sol, samt över 20 grader. Så kul har inte den här våren varit så man fått ett överskott av värme.

Antingen är det för varmt eller så är det för kallt. Vår och höst är i princip ett minne blott.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Kan man sluta köpa in bussar utan öppningsbara fönster och ibland även dito takluckor, samt fjösigt fläktsystem, när man inte bryr sig om att se till att AC:n fungerar? Att åka buss en varm sommardag nu är ofta sämre än det var på 90-talet när inte en enda buss hade AC (i teorin).

"Asså, folk kör jättemycket bil och det tycker vi är dåååååååååååååååååååliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiigt!!!!one111" Mmm, det var jätteskönt och svalt på väg till verkstaden och hade AC:n varit paj så har bilen fortfarande fyra öppningsbara fönster plus en fläkt som blåser halv storm. Så icke när man åker buss. Då är det ett hermetiskt tillslutet växthus istället. Grrrrrrrrrrrrrrr!

Igenkänningsfaktorn är hög på denna. Kommer ihåg sommardagar där man svettas på jobbet hela dagen och så hamnar man i en sådan här kuvös när man ska åka hem. Vissa gånger övervägde jag att gå hem istället.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Varför? Man använder dom till olika saker ju.

Ja, jo, men är ens bättre hälft från Japan så är det bara Kikkoman som kommer innanför dörren

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Ja, jo, men är ens bättre hälft från Japan så är det bara Kikkoman som kommer innanför dörren

Visst, gör man bara japansk mat, så.

Permalänk

Internetet funkar inte kanske routern det är fel på? Tänkte spela Hearts of Iron IV genom Steam men det kan man glömma hela launchern hänger sig när man försöker starta i offline läge. Kul att man egentligen inte äger spelen som man faktiskt köpt och lagt pengar på..

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

När det ringer lurendrejare och påstår att dom är från Klarna, men det är robot röst som uttalar valutan Euro som Ojrå.
Hade ej handlat med Klarna, så la på luren... men antar att det är någon form av bluff!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

När det ringer lurendrejare och påstår att dom är från Klarna, men det är robot röst som uttalar valutan Euro som Ojrå.
Hade ej handlat med Klarna, så la på luren... men antar att det är någon form av bluff!

Ja, det är bluff! Jag har oxo fått några såna samtal, lägg bara på direkt.

Permalänk
Medlem

Utanför Ica butiken precis vid sidan av entrén finns det cykelställ, vissa slöa bilförare verkar fått en uppfattning av att det är bilparkering i cykelställen. Så less på slöhögarna som inte orkar ställa sig på de "riktiga" parkeringsplatserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Utanför Ica butiken precis vid sidan av entrén finns det cykelställ, vissa slöa bilförare verkar fått en uppfattning av att det är bilparkering i cykelställen. Så less på slöhögarna som inte orkar ställa sig på de "riktiga" parkeringsplatserna.

Då skulle jag parkera cykeln med ena hjulet i stället och andra på motorhuven

Permalänk
Medlem

Priset på de flesta begagnade bilar är ju helt käpp rätt åt helvete! Ett under att folk köper från bilaffärer en 15 år gammal begagnad bil, med 20.000 mil på mätaren för 100.000 kr+ när bilens livslängd är ungefär 20 år, snacka om riskera att tappa mycket pengar på få år plus det som är nästan en oskriven regel där mycket reparation måste börja göras efter 20.000 mil.
Tänkte att jag kanske skulle köpa mig en nyare bil då min Golf 6:a som varit mig trogen nu i åtta år nu (som jag köpte för ca 70.000 kr, var då sju år gammal och 16.000 mil på mätaren) och börjar närma sig 30.000 mil och reparationskostnaderna ökar, men i helvete heller då i jämförelse en likvärdig Golf, lika gammal bil idag med samma miltal kostar 60.000-100.000 kr mer!

Nope, behåller Golfen, bära eller brista!

Ärligt talat så blir jag riktigt jäkla förbannad också för fasiken om jag höjer priset i företaget på klädtryck med 10kr per tryck till 50kr istället för 40kr (exkl. moms), det fan tycker folk är dyrt! Men att gå och köpa en AMG merca för över en halvmiljon, det är inga problem (sann historia).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Alltså jag vet att det är midsommar och att man får tåla lite ljud om man inte bosätter sig i skogen osv. Men jag tänker ändå gubbgnälla lite över grannar i villaområdet som nu har annordnat fest och har allsång i sin trädgård med vad som låter som något typ av karaokemaskin som förstärker eländet. Att själv sitta ute och äta middagen går ju definitivt bort.

Vi är dock hittils väldigt förskonade från fester överlag här så det må väl vara. Begriper mig bara inte på det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

Skulle testa Ubuntu på en Dell laptop som är ubuntucertifierad.
Installerade senaste LTS. Funka fint förutom automatisk dim an skärmen som är värdelös.
Körde apt update + upgrade. Reboot. Kommer till login. Anger mitt lösen... black screen. Jaha... trött man blir.
Varför kan dem inte få till det tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Skulle testa Ubuntu på en Dell laptop som är ubuntucertifierad.
Installerade senaste LTS. Funka fint förutom automatisk dim an skärmen som är värdelös.
Körde apt update + upgrade. Reboot. Kommer till login. Anger mitt lösen... black screen. Jaha... trött man blir.
Varför kan dem inte få till det tro?

Kernel 6.15 verkar vara ett rätt stort fail.
Startar den om du väljer en äldre (om nu uppdateringen innehöll den)?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Alltså jag vet att det är midsommar och att man får tåla lite ljud om man inte bosätter sig i skogen osv. Men jag tänker ändå gubbgnälla lite över grannar i villaområdet som nu har annordnat fest och har allsång i sin trädgård med vad som låter som något typ av karaokemaskin som förstärker eländet. Att själv sitta ute och äta middagen går ju definitivt bort.

Vi är dock hittils väldigt förskonade från fester överlag här så det må väl vara. Begriper mig bara inte på det.

Ge igen genom att spela aggressiv och rejält bastung musik klockan sju i morgon! Lite Rammstein kanske sitter fint då ...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Ge igen genom att spela aggressiv och rejält bastung musik klockan sju i morgon! Lite Rammstein kanske sitter fint då ...?

Gräset klipper man kl 05:00 på lördagar, det är sen gammalt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kernel 6.15 verkar vara ett rätt stort fail.
Startar den om du väljer en äldre (om nu uppdateringen innehöll den)?

Nä 6.12 var nog kerneln i LTS verran. Körde in 25.04 och den funkade finfint. Kernel 6.14.0
Lappisen är inte jättegammal men har intel iGPU och nvidia så skulle gissa på att det är det som
strular till det som vanligt dem senaste 200 åren