Nätagg på väg att ge upp? Fläktar får ström, men ingen bild från grafikkortet

Permalänk
Medlem

Nätagg på väg att ge upp? Fläktar får ström, men ingen bild från grafikkortet

Jag hade lite problem med att få igång datorn igår och var rädd att jag hade dödat två grafikkort eftersom jag inte fick bild på skärmen från nån av dem.

Slutligen löste det sig när jag bytte nätaggregat.

Men det konstiga var att det första nätaggregatet gav ström, exempelvis så snurrade både chassifläktarna och fläktarna på grafikkorten. Men grafikkortet gav ingen bild på skärmen. Vid byte av nätaggregat fick jag bild direkt.

Kan detta tyda på att nätaggregatet är på väg att ge upp? Typ att det är starkt nog att ge ström åt fläktarna, men inte tillräckligt för alla komponenter?

Det är ett Seasonic Focus GX 750W och det är knappt 3 år sedan jag köpte det, så det vore underligt om det redan ger upp.

Visa signatur

AI-BURKEN: NZXT H7 Flow 2024 | MSI B550 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 5700X + Noctua DH-15 | Gainward RTX 3090 Phoenix 24GB | 64GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Be Quiet! Straight Power 12 1000W 80+ Platinum | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | 43" Philips The One 43PUS8949 4K/144MHz | Logitech G703 | Logitech MX Keys S | HyperX Cloud III Wireless

LAPTOPEN: Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Black SN850X 2TB + WD Green SN350 2TB | Logitech G703

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Jag hade lite problem med att få igång datorn igår och var rädd att jag hade dödat två grafikkort eftersom jag inte fick bild på skärmen från nån av dem.

Slutligen löste det sig när jag bytte nätaggregat.

Men det konstiga var att det första nätaggregatet gav ström, exempelvis så snurrade både chassifläktarna och fläktarna på grafikkorten. Men grafikkortet gav ingen bild på skärmen. Vid byte av nätaggregat fick jag bild direkt.

Kan detta tyda på att nätaggregatet är på väg att ge upp? Typ att det är starkt nog att ge ström åt fläktarna, men inte tillräckligt för alla komponenter?

Det är ett Seasonic Focus GX 750W och det är knappt 3 år sedan jag köpte det, så det vore underligt om det redan ger upp.

Du har ingen möjlighet att se på moderkortet om det ger några felkoder vid start?
Eller om du kan koppla skärmen till moderkortet ?

Seasonic brukar ju ha väldigt skänenrösa garantitider (10år i ditt fall ser det ut som) så det är väll bara att höra av sig till de i annat fall

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.