Vinn nätagg från Seasonic

Åsikter kring datorbygge åt en kompis.

Permalänk
Medlem

Åsikter kring datorbygge åt en kompis.

Halloj, ska hjälpa en kompis att bygga en dator för runt 15k.
Mestadels kommer datorn användas för spel, där allt möjligt kommer att spelas. Utöver att spela de mindre krävande spelen som LoL, CS osv. så kommer det spelas mycket av Cyberpunk, Elden Ring och liknande spel.

Utöver bara spel så skulle han vilja börja med videoredigering någon gång under tiden med datorn, så det är värt att ha åtanke att den optimalt ska fungera för det också.

Alla åsikter är gladeligen mottagna, då jag vet att ni är bra mycket mer kunniga än vad jag är.

Några frågetecken jag har just nu är, räcker en Ryzen 5 för videoredigering? Kommer datorn att bottleneckas på något sätt? Finns det bättre delar för ungefär samma pris? Är Radeon bättre eller sämre än Nvidia prismässigt och/eller prestandamässigt?

Som sagt, extremt tacksam för hjälpen, ha det gott!

Permalänk
Medlem

Strax under 16 000 kr men då med riktigt grym spelprestanda samt utmärkta uppgraderingsmöjligheter.

Vilken skärm använder han?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Strax under 16 000 kr men då med riktigt grym spelprestanda samt utmärkta uppgraderingsmöjligheter.

https://komponentkoll.se/bild/bZvJB.png

Skärm vet jag faktiskt inte, men kan med 99% säkerhet säga att spelen körs i 1080p.
Hur presterar det här kontra den förra jag skickade i videoredigering och liknande redigering? Vad är det egentligen som avgör hur bra den presterar i redigering kontra gaming?

Oavsett tack för inputen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Skärm vet jag faktiskt inte, men kan med 99% säkerhet säga att spelen körs i 1080p.
Hur presterar det här kontra den förra jag skickade i videoredigering och liknande redigering? Vad är det egentligen som avgör hur bra den presterar i redigering kontra gaming?

Oavsett tack för inputen!

I redigering kommer de prestera väldigt lika då processorerna är jämna. 7600X är bara lite snabbare.

9070 XT däremot är drygt 70 % snabbare än 9060 XT i 1080p. Dock är det nog väldigt overkill om han inte har minst 144-165+ Hz på skärmen.

Permalänk
Medlem

I redigering kommer de prestera väldigt lika då processorerna är jämna. 7600X är bara lite snabbare.

9070 XT däremot är drygt 70 % snabbare än 9060 XT i 1080p. Dock är det nog väldigt overkill om han inte har minst 144-165+ Hz på skärmen.

Skärmen vet jag har 180hz om jag inte minns helt fel. Så i hans fall så är det mer värt att nedgradera processorn för att få mer utrymme ekonomiskt för ett bättre grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lerklsh:

Skärmen vet jag har 180hz om jag inte minns helt fel. Så i hans fall så är det mer värt att nedgradera processorn för att få mer utrymme ekonomiskt för ett bättre grafikkort?

Eller så gör du såhär.

1000 watt PSU är aningen overkill
Samt chassi går det att spara in på, detta chassi är lite mer budget men inkluderar 6 fläktar till lägre pris vilket gör det OTROLIGT prisvärt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Eller så gör du såhär.

1000 watt PSU är aningen overkill
Samt chassi går det att spara in på, detta chassi är lite mer budget men inkluderar 6 fläktar till lägre pris vilket gör det OTROLIGT prisvärt.

https://komponentkoll.se/bild/ifrpl.png

850 W-versionen av den PSU:n är klart högljuddare än 1 000 W-versionen. Känns som en no-brainer att köra på 1 000 W när prisskillnaden är 100 kr.

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/bZvJB.png

Hmm, varför föreslå 7600 när 7600x verkar vara billigare just nu?
(var det nån tillfällig rea på Amazon igårkväll? )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, varför föreslå 7600 när 7600x verkar vara billigare just nu?
(var det nån tillfällig rea på Amazon igårkväll? )

7600 inkluderar en kylare. Hade nog kört på 9600X om man ändå köper till en separat kylare.

Permalänk
Medlem

850 W-versionen av den PSU:n är klart högljuddare än 1 000 W-versionen. Känns som en no-brainer att köra på 1 000 W när prisskillnaden är 100 kr.

Må så vara men 6 db kontra 25-30db kommer oavsett inte märkas under last då grafkkort och cpu garanterat kommer låta betydligt mer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Må så vara men 6 db kontra 25-30db kommer oavsett inte märkas under last då grafkkort och cpu garanterat kommer låta betydligt mer

100 kr extra för 1 000 W kontra 850 W känns ändå som en no-brainer.

Permalänk
Medlem

100 kr extra för 1 000 W kontra 850 W känns ändå som en no-brainer.

Gör det om de inte medför något?

Edit: mycket mer värt att lägga den hundralappen på en bättre ssd i sånt fall, med lite tur se gör det någon märkbar skillnad

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Gör det om de inte medför något?

Edit: mycket mer värt att lägga den hundralappen på en bättre ssd i sånt fall, med lite tur se gör det någon märkbar skillnad

Nätaggregat tappar lite effekt med tiden och grafikkort har på senare tid börjat dra alltmer ström. Så jag hade i alla fall betalat 8 % mer för nästan 18 % högre effekt.

Permalänk
Medlem

Jag hade utan tvekan rekommenderat något som det här med femårsgaranti på samtliga delar:

Elgiganten Build 331 - 15990kr (Ordinariepris 19990kr)
https://www.elgiganten.se/product/gaming/datorkomponenter/elg...

Billigast på prisjakt från en okej leverantör:

* Processor: AMD Ryzen 7 9700X - 3307kr
* Moderkort: ASUS TUF GAMING B650-E WIFI - 1689kr
* RAM-minne: Corsair Vengeance 2x16GB DDR5 RGB 6000MHz CL30 - 1463kr
* Grafikkort: ASUS PRIME RTX 5070 OC - 7971kr
* SSD-disk: Kingston NV3 2TB M.2 2280 PCI-E x4 Gen4 - 1283kr
* Chassi: Corsair 3500X - 1199kr
* Strömförsörjning: Corsair RM750e 750W ATX3.1 Gold - 1099kr
* Kylare: Corsair Nautilus 240 ARGB - 990kr

Total: 19001kr

Visa signatur

ASRock X870E Phantom Gaming NOVA WiFi | 9800X3D | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB, Samsung 870 QVO 8TB | Powercolor RX 9070 XT Red Devil | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | Lian Li V3000 Plus GGF Edition | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | 27GS95QE-B