Permalänk
Medlem

Nätaggregat visar 10V på 12V linan.

Hejsan svejsan!

Det är så att min Nätedel visar 10V i Windows men +12V i BIOS. Jag har testat flera program som mäter spänningen men alla säger 10V.

Har även mätt ATX-kontakten samt CPU 8-pins med multimeter och allt visar rätt värden. Även GPU-Z visar +12V via PCIe.

Är det min sensor på moderkortet som visar fel? Eller är det dags att skaffa en ny nätdel?

Mitt moderkort.

Thanks! MVH \Mattias

Visa signatur

(>^.^)> Datorn: B450 - Ryzen 7 3700X - GTX 1080ti - 16GB 4000MHz <(^.^<)

Permalänk
Medlem

Det är som du är inne på troligtvis något galet med moderkortets sensor eller mjukvaruavläsningen, det är ganska vanligt. Om 12V-linan faktiskt låg på 10V så skulle datorn troligtvis inte fungera alls.

Ditt nätagg har sannolikt bara en 12V-lina också, så att du får 12V när du mäter själv samt att GPUn säger samma talar emot att det skulle vara något fel på nätagget. Det kan skilja lite p.g.a. spänningsfall i kablarna, men inte 2V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är som du är inne på troligtvis något galet med moderkortets sensor eller mjukvaruavläsningen, det är ganska vanligt. Om 12V-linan faktiskt låg på 10V så skulle datorn troligtvis inte fungera alls.

Ditt nätagg har sannolikt bara en 12V-lina också, så att du får 12V när du mäter själv samt att GPUn säger samma talar emot att det skulle vara något fel på nätagget. Det kan skilja lite p.g.a. spänningsfall i kablarna, men inte 2V.

Det är mycket underligt.. Jag uppdaterade BIOS för inte så där jättelänge sen, så det kanske har något med det att göra.
Hmm. Tack för snabbt svar!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1.5V core volt är ju också intressant 🙂

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en bugg i BIOS på just det moderkortet enligt skaparen av HWiNFO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

1.5V core volt är ju också intressant 🙂

Haha, du har inte sett något!
Tsensor 1 216C.... Allt är som det ska.

Skrivet av perost:

Det verkar vara en bugg i BIOS på just det moderkortet enligt skaparen av HWiNFO.

Aha, tack!

Visa signatur