Begagnad speldator åt sonen, pengar i sjön? (Snowrunner, ETS2, Roblox)

Permalänk

Begagnad speldator åt sonen, pengar i sjön? (Snowrunner, ETS2, Roblox)

Hej!

Har fått möjligheten att komma över en begagnad dator för 1000:- med följande spec:

i5-6500
8GB DDR4 RAM
GTX 1050Ti (low profile, 4gb)

Detta gäller en stationär dator i SFF - optimalt för honom.

Han är 8 år och har aldrig haft en egen dator, den här kostar som sagt tidigare 1000kr och är väl en perfekt instegsdator tänker jag. Jag inser att prestandan är inte optimal, men i den här åldern känns det inte aktuellt att köpa ut nya delar. Skärm, tgb och mus finns redan.

Frågan är väl, är det dumt att tro att det här kan duga, även om den är billig?

Permalänk
Medlem

För en tusenlapp så är det ett okej pris men det är trots allt en tio år midrange-dator så räkna med att det blir att spela på lägsta grafik.
Glöm inte heller att den datorn inte stödjer Windows 11 så efter årsskiftet så får nog barnet ditt vänja sig vid Linux efter det om den ska gå att använda.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Ja, att det inte är ett prestandamonster har jag koll på.

Den har win 10 installerat, tänker att det går att uppdatera med Rufus om man vill köra win 11. Annars kanske jag får en chans att testa Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ankeanke1212:

Den har win 10 installerat, tänker att det går att uppdatera med Rufus om man vill köra win 11. Annars kanske jag får en chans att testa Linux.

Ja, Windows 11 genom att kringgå krav är absolut ett alternativ. Någon variant av Windows 10 LTSC är ett annat.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Sötast

Frågan är vad du hade hoppats att han skall spela på den? Kanske han har vänner som redan spelar vissa spel?

Kan vara bra att kolla lite vad planen är så du inte köper något som sedan bara leder till "nej, det funkar inte heller" "nä... samma sak här"

Kan bli rätt trist för er båda rätt snabbt isåfall..

Permalänk
Medlem

Jag anser att 1000kr är för mycket.
Detta såldes på SweC marknad för ett tag sedan. 1000kr för två datorer, båda bättre än den du frågar om.

https://www.sweclockers.com/marknad/252929-asus-m32cd-k-i5-74...

Permalänk
Medlem

Spela något på ett 1050ti kort?
Magkänslan känns det som pengar i sjön. Speciellt när du inte har så många enkla val att uppgradera saker i en SFF

Permalänk

Summan av det här verkar rätt tydligt, att det är onödigt för det är för gamla och dåliga grejer. Jag förstår, och troligtvis har ni rätt. RAM går ju att uppgradera, såg att den bästa CPU som var kompatibel är i7-7700 men de verkar alldeles för dyra begaganade för att det skulle vara värt en uppgradering. Och low profile GPU är väl 3050 kanske närmast till hands men med dom uppgraderingarna är man nog uppe i 5000 vilket verkar närmast idiotiskt att lägga på en så gammal maskin. Vi letar vidare efter något lite bättre, kanske får man ha lite is i magen.

Tack för att ni tog er tid