Hemnätverk
Senast redigerat
Hej,
Jag ska bygga hemnätverk, har idag en noname all-in-router som är under all kritik.
Ett hus med två våningar + källare. Tänker att jag ska dra fasta anslutningar med Cat6 kabel till ett sovrum, TV-rum, kontor och ett till sovrum. Vill även dela upp det i olika VLAN. Ex Privat, hem, IoT, göst
Inkommande fiber, 1 gbit.
Router funderar jag på någon av Cloud Gateway, vet inte om jag kanske bara klarar mig med Ultra. Får bara in 1gbit som max.
Switch är jag sugen på Pro Max 16 Poe, vill kunna köra 10g mellan min PC och server, 2,5g till Accesspunkterna, borde räcka med ett på varje plan och sen 1g till vägguttag.
Accesspunkter funderar jag på U6+, våningsplanen är väl ca 90+70m2, kan ta två på entréplan om det behövs och två i källaren.
Tror ni att detta fungerar, missar jag något?
Ser bra ut, men skulle det funka med 1 st UCG-Fiber + 1 st Flex 2.5G PoE?
Bägge har det du vill ha samt UCG-Fiber har även den SFP/RJ45 10G.
Då blir du hyfsat framtidssäkrad iaf...
Fast om du ska rackmontera switchen är det kanske najsare med Pro Max:n.
Hej,
Jag ska bygga hemnätverk, har idag en noname all-in-router som är under all kritik.
Ett hus med två våningar + källare. Tänker att jag ska dra fasta anslutningar med Cat6 kabel till ett sovrum, TV-rum, kontor och ett till sovrum. Vill även dela upp det i olika VLAN. Ex Privat, hem, IoT, göst
Inkommande fiber, 1 gbit.
Router funderar jag på någon av Cloud Gateway, vet inte om jag kanske bara klarar mig med Ultra. Får bara in 1gbit som max.
Switch är jag sugen på Pro Max 16 Poe, vill kunna köra 10g mellan min PC och server, 2,5g till Accesspunkterna, borde räcka med ett på varje plan och sen 1g till vägguttag.
Accesspunkter funderar jag på U6+, våningsplanen är väl ca 90+70m2, kan ta två på entréplan om det behövs och två i källaren.
Tror ni att detta fungerar, missar jag något?
Tjena.
Jag har gjort nått liknande. Men planerade inte innan jag började.
Dream Router 7 samt två stycken ux7 på ovanvåningen. Tanken var först mesh. Men de blev inget bra så drog kabel.
I källaren sitter en ap7 pro.
Har en flex 2.5 poe 210watt samt en switch 8 lite.
Flex driver fyra switchar varav två är flex med poe passtrough som driver kameror och en utomhus ap.
Kulle jag börjat om hsde jag förmodligen satt två u7pro på ovanvåningen och en fiber eller liknade istället för dreamrouter.
Har en cloudkey 2+ som sköter kamerorna.
En viktig lärdom med. Sätt patchpanel med keystone kontakter. Det förenklar livet rejält.
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.