Ok men de flesta nya mid-highend processorer som släpps från både Intel och AMD har ju redan integrerade NPU's. Räcker inte dessa eller?
De är väldigt barskrapade jämfört med behovet om man skall utnyttja potentialen med AI. De duger för lite Copilot.
Detta blir nog nya "Ageia PhysX", d.v.s. kort som försvinner relativt fort för man kommer på en annan lösning som känns bättre
Ja kanske försvinner tids nog, men rätt stor skillnad. Physx var relativt enkla beräkningar som parallelliserade kretsar kunde avlasta CPU på. Så det var inga problem att lägga beräkningarna som bisyssla på ett mycket starkare grafikkort och avveckla korten.
Just nu ser vi inte taket på hur mycket prestanda vi kan ha nytta av för AI-beräkningar, och de körs redan på grafikkort. Enklare NPU-kretsar kan byggas in i CPU-er eller ersättas av GPU-er. Men pratar de krafigare grejer så kan man inte bygga in det i något annat än en separat krets under lång tid. Går ju såklart att baka ihop allt i feting-SOCs som Apples kretsar, Ryzen AI Max eller AMD Instinct. Men det kostar också.
Så GeForce RTX 5070 Ti och RTX 5080 med 'bara' 896 GB/s respektive 960 GB/s är värdelösa för AI eftersom det är under 1TB/s minnesbandbredd ?
RTX 4090 då?
Det är över 1TB/s, men bara precis, 1.01 TB/s
Det kan väl inte vara så att RTX 4090 är fantastiskt med sin över 1TB/s minnesbandbredd och RTX 5080 är värdelöst med sin under 1TB/s minnesbandbredd, när skillnaden bara är ca 5.2% ?
Dagens professionella kort för AI ligger ofta runt 4-8TB/s
Får vi automagiskt bättre AI i våra spel då eller? Luktar som det gjorde om PhysX-korten.
Allt handlar inte om spel. Men, hur tror du man skall göra framtidens spel? Det blir exponentiellt mer krävande att göra trovärdigare grafik, vilket vi ser med hur "liten" skillnad det är på dagens spel och spel som är 10 eller rent av 15 år gamla som gick på en bråkdel av prestandan. Blir också exponentiellt mer omfattande att skapa spelen, åtminstone utan AI, vilket skapar svindyra jätteproduktioner, som dödar allt risktagande och därmed nyskapande.
Tänk nu, processor och grafikkort skapar bara ett skelett av en miljö, men inte den slutgiltiga grafiken. AI lägger på texturer, ljus och atmosfäreffekter fotorealistiskt. När du väl är där har du inte längre alls samma skalningsbehov av prestanda. Så länge du kan rendera tillräcklig upplösning i tillräcklig frekvens så blir snyggare grafik mer en fråga om AI-träning än snabbare grafikkort. Det revoluitionerar på samma sätt som OoO processing och parallelliserade 3D-acceleratorer. Detta är vad FSR och DLSS siktar på. 100% AI-frames med 100% AI-pixlar från en väldigt förenklad input, men med krävande AI-modeller.
Lägg på NPCs som styrs av AI, både i rörelser och dialog. Och du har en helt ny typ av spel. Tror du VR kommer bli populärt igen då kanske?
Kommer du ihåg vad som gjorde spel magiska? Känslan av att hitta hemligheter eller lösningar ingen annan hittat. Är du äldre så minns du säkert hur man alltid drömde om att upptäcka bakgrunden man såg i sidescrollers. Och hur spännande det var att hitta hemligheter innan allt spoilades genom internet. Hur kul det var att bygga något eget innan youtube svämmade över med 1000 gånger mer avancerade projekt från folk som spelar heltid. Den magin kommer tillbaka med AI, för varje spelupplevelse blir på riktigt unik.
Och precis som storskaligheten av mobilbatterier möjliggjorde elbilsrevolutionen så kommer den som först mästrar dessa spel ha ett övertag på utveckling av humanoida robotar vars motorik och beteende är 100% AI.
Vi skall nog inte underskatta potentialen här, och de stora jättarna i branschen vet om den.