Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Rami Malek är en sådan knepig skådis (spelar han autistisk eller är han sån irl?) så jag hade svårt att fullfölja filmen tyvärr. Han gör sig dock väldigt bra i Bohemian Rhapsody-filmen.

För egen del tycker jag han gör rollen bra och det känns som stereotypen för det jobbet han spelar.

Permalänk
Medlem

28 Years Later (2025)
Hur i helvete har denna 7/10 på IMDB? Hur?
Det är som ett högstadie filmprojekt. 30 minuter stod jag ut innan jag stängde av dyngan.
Totalt och fullständigt skräp.
1/10

Edit: I ren ilska såg jag klart den. "Intressant" nog var att det var massa Svenskar med som sa massa könsord och annat på Svenska. Incestfitta och liknande.
Va i helvete är detta för film? Och hur kan nån ha gett den 8/10 här. Jag är så förbryllad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

28 Years Later (2025)
Det är som ett högstadie filmprojekt. 30 minuter stod jag ut innan jag stängde av dyngan.
1/10

Edit: I ren ilska såg jag klart den. "Intressant" nog var att det var massa Svenskar med som sa massa könsord och annat på Svenska. Incestfitta och liknande.
Va i helvete är detta för film? Och hur kan nån ha gett den 8/10 här. Jag är så förbryllad.

Nyfiken har du sett de tidigare filmerna?

Incestfitta känns ju inte som något direkt svenskt skällsord? Har aldrig hört det även om det ju definitivt är svenska lol Tycker det är ofta man hör svenska i filmer. Man undrar ju om de inte lägger in strörepliker här och där för olika regioner för att flirta lite?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Nyfiken har du sett de tidigare filmerna?

Incestfitta känns ju inte som något direkt svenskt skällsord? Har aldrig hört det även om det ju definitivt är svenska lol Tycker det är ofta man hör svenska i filmer. Man undrar ju om de inte lägger in strörepliker här och där för olika regioner för att flirta lite?

Nej du har rätt, det är inte särskilt vanlig eller charmig Svenska de valde att ha med. Inga ord jag hör heller tack och lov.
Att Svenska referenser och Svenskt tal läggs in i filmer är väldigt vanligt och vanligtvis roligt och trevligt.
Det var ordagrant "äckliga fittor", "incesthoran" och lite andra svordomar som sades på Svenska i filmen.
Droger och låg ålder måste ha skapat detta skräp till film. Det är sällan man blir så här förbannad efter att ha sett en film.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

28 Years Later (2025)
1/10

Jag ger lätt filmen en 8a, älskar alla typer av skräckfilmer och tyckte den var bra. Smaken är som baken, jag kan inte förstå hur man kan ge den en 1a.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Jag ger lätt filmen en 8a, älskar alla typer av skräckfilmer och tyckte den var bra. Smaken är som baken, jag kan inte förstå hur man kan ge den en 1a.

Jag funderar på att se den inatt. Såg att den fanns på Tele2 Play. Ska bara se klart Flykten från Alcatraz och Hot summer nights först på V Film Action och V Film Hits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infelix:

Man får ge den nånting iaf. Att det verkar vara den mest polariserande filmen jag hört talas om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bestämde mig för att se om de två föregående filmerna nu när det blir en trilogi... var trots allt sedan rätt länge sedan jag såg dem

28 Days Later [2002]
7.5/10

Detta är 2000-talets Terminator, dvs en väldigt låg budget med en relativt "färsk" regissör vid namn Danny Boyle som med uppfinningsrikedom lyckas få till det ändå. Det är det råa, det verkliga och skitiga han lyckas förmedla på ett bra sätt där absolut inget lämnas till Special Effects direkt, utan det är smink och verkliga scener som gäller. Kultförklarad och det med all rätta. Om man ej sett denna innan bör man vara beredd på att den ser väldigt daterad ut.

28 Weeks Later [2007]
7/10
Netflix

Första filmen blev en fullständig succé och 5 år senare får Danny Boyle göra film nummer två. Budgeten är dubbelt så stor som mot första filmen... och det märks. Att Hollywood plötsligt vill vara med och casha in märks tydlig. Meeeen Boyle tycker jag ändå har lyckats behålla "andan" som sattes i första filmen även om det är högre budget denna gång. Även denna är kultförklarad när filmerna omnämns som en duo.

28 Years Later [2025]
4/10

Danny Boyle återvänder till serien för att göra en tredje film...Denna gång med en tio gånger högre budget än den första filmen, MEN han har försökt få den att se väldigt låg-budget ut... men lyckas inte riktigt med det. Han har även beslutat att istället lägga in mycket konstnärliga aspekter för att skapa den sorts känsla, men det märks tydligt att det var länge sedan han var tvungen att hitta olika vägar för att fixa det ekonomiska. Precis som Trainspotting 2 märks det även att han befinner sig på en HELT annan plats i livet... så denna film borde ha fått vila. Den saknar det mesta de båda andra filmerna hade gällande råhet och verklighet och här fokuserar man mer istället på "familjeäventyr/relation" med en hel del scener... som folk beskriver det... en drogtripp.

Det finns absolut bra delar i denna, när den håller sig lite lugnare från det psykedeliska, eller det intvingade "typical british lock stock and two smoking barrels" sekvenser. Utan att spoila slutet kan jag med säkerhet säga att det är något som kunde ha klippts bort helt och hållet.

Men den fallerar totalt med att leva upp till sina två äldre "bröder" och får faktiskt inte ens godkänt. Men når ändå en fyra för de stunder där filmen (som fristående) faktiskt är bra. Även utvecklingen hur viruset har utvecklats och "zombies" berör man lite grand, men helt bortser sedan från och... återkommer aldrig till det. Det skulle absolut fungera om detta var den andra filmen i en serie som är menad att fortsätta... denna KAN fortsätta... men det finns inget som talar för det.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

The Stepfather (1987) 4K Ultra HD, IMDb 6,7/10
https://www.imdb.com/title/tt0094035/?ref_=nv_sr_srsg_3_tt_8_...

After murdering his entire family, a man marries a widow with a teenage daughter in another town and prepares to do it all over again.

(Full Movie 1080p)

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Marvelrulle från 2025, okej film men inte så mycket mer.

Ger den 7 av 10

Permalänk

Gran Turismo
https://www.imdb.com/title/tt4495098/

Riktigt bra film. Rekommenderas varmt om ni gillar spelet Gran Turismo och alltid drömt om att faktiskt få möjligheten att tävla i ett riktigt GT-race. Baserad på en sann historia vilket gör filmen desto mer sevärd. Riktigt bra effekter och mycket häftig bilkörning vid sidan om en riktigt bra story.

Permalänk
Medlem

Såg Happy Gilmore 2 härom dagen.
Tycker den var riktigt bra, många skratt och hur många cameos som helst. Som uppföljare tycker jag den fungerar alldeles utmärkt!
7/10

Permalänk
Medlem

Thunderbolts* (2025)
Såg till slut den här jag med ikväll. Hade faktiskt halvstora förväntningar på den.
Känns tyvärr som en copy paste av The Boys/Gen V. Var inte riktigt beredd på det.
Älskar David Harbour så glad att han var med. Florence Pugh som Yelena, riktigt bra. Lär vara många roller för henne att välja på framåt. Gillade Lewis Pullman som Bob. Tyckte han gjorde ett jäkla bra jobb.
Resten är mellanmjölk och rätt tråkigt.
Tycker dom kan skippa en uppföljare på denna tyvärr. Bättre att se The Boys istället om man vill ha mer och bättre av detta.
6,5/10

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

28 Years Later (2025)
1/10

Jag tyckte den var ok förutom de sedvanliga apokalypsanakronismerna; någon bedriver ett aktivt skogsbruk och någon klipper gräset.
6/10

Permalänk
Medlem

28 years later - Inte alls så dålig som vissa försöker påvisa. Den är välspelad, väl filmad och den fortsätter storyn från de första två. Dock är den lite annorlunda då inget samhälle existerar. Storyn är även lite tom egentligen men egentligen handlar det ju bara om pojken. Slutscenen var även den väldigt konstig. Jag vet inte hur de tänkte där riktigt. Men 1 i betyg? Löjligt. Detta är en 5:a eller 6:a. Jag ger den nog en 6:a då jag inte nån gång inte ville se hur filmen fortsatte. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Årets bottennapp:

War of the Worlds med Ice Cube. 0/10
Prime.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

28 years later - Inte alls så dålig som vissa försöker påvisa. Den är välspelad, väl filmad och den fortsätter storyn från de första två. Dock är den lite annorlunda då inget samhälle existerar. Storyn är även lite tom egentligen men egentligen handlar det ju bara om pojken. Slutscenen var även den väldigt konstig. Jag vet inte hur de tänkte där riktigt. Men 1 i betyg? Löjligt. Detta är en 5:a eller 6:a. Jag ger den nog en 6:a då jag inte nån gång inte ville se hur filmen fortsatte. 6/10

Håller med dig i betygsättningen, rätt ofta man ser 9-10 som det vore de bästa filmerna som någonsin har gjorts eller 0-1 som skulle vara något av det värsta som har gjorts.

Jag vet med mig att jag är rätt snål med att gå 8+ t ex, för där börjar man nosa på blivande klassier.

Skalan enligt mig är ungefär:
0 = Varför gjordes denna? Den borde aldrig ha gjorts, filmad med mobilkamera i Stures källare.
1 = Som ovan, fast inte med mobilkamera.
2 = Riktigt kass, det skall mycket till för att man ska orka ta sig igenom den. Dvs inget förlåtande alls.
3 = Som ovan, men det kan finnas ett par förlåtande saker som t ex bra skådespelare etc.
4 = Ej godkänt, men absolut inte så dålig att man inte kan se den, kan ha/få en following. (missad potential)
5 = meh, varken bra eller dålig utan mest bara existerar. (missad potential)
6 = Godkänd och bra film.
7 = Mycket bra film som utan tvekan är sevärd.
8 = Riktigt bra film som med tiden kan nosa på att vara en blivande klassiker.
9 = Klassiker, inget snack om saken.
10 = Den perfekta filmen, existerar högst antagligen inte.

Som exempel kan jag ge min absoluta favorit The Lord Of The Rings Trilogy 9.5 i betyg. Labyrinth (1985) har jag av oförklarliga skäl fastnat helt för och den hamnar på en 9:a då jag köper den i varje format den än kommer i. Full Metal Jacket ligger på 8.5...
De flesta hamnar någonstans mellan 6-7.5 om de är bra och underhållande Sedan varierar det ju även lite på ens sinnesstämning och vart man befinner sig i livet

Värt att nämna att 1-3 kan inkludera B-filmer som tar sig själv på för stort allvar och försöker vara mer än vad de är, dvs så pretentiösa att det inte går att förlåta hur dåligt genomfört det är. Annars har jag B-filmer som en helt egen kategori som även har liknande betygssystem. Men 28 Days later är t ex en B-film (budet-film) precis som Terminator, men det visar bara att man kan nå höga höjder OM man gör rätt med dem när man vill att de skall tas på allvar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

John Wick 4 (blu-ray)

Ja, det här var ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Skulle säga att den helt klart är den svagaste filmen i serien. John Wick filmerna har väl aldrig varit kända för sitt djup och substans, men denna är verkligen bara yta utan i princip nåt annat. Visst kan det vara skönt ibland med en film som bara är ett actionspektakel, men då måste det göras med finess för att nå några högre höjder.

Filmens tekniska delar och det visuella är riktigt bra, men genomförandet känns lite oinspirerat. Plus att filmen är alldeles för lång och utdragen (nästan 3 timmar). Jag tror att filmen hade mått bra av att klippas ner till runt två timmar istället. För även om själva actionscenerna m.m. tidvis var riktigt underhållande, så blev det lite för mycket efter ett tag, så att man bara satt och väntade på att det skulle vara över. Jag har inga egentliga problem med att actionscenerna är väldigt "over the top", men ibland kändes dom inte ens trovärdiga för filmens stil. Man dras även ut ur inlevelsen lite när omgivningen (människorna) inte ens reagerar på vad som händer. Det är lite som att actionscenerna inte utspelar sig där det ska föreställa att dom utspelar sig.

Det blev mycket "negativ" kritik här, så det kanske låter som att jag inte gillade filmen alls i princip. Men jag tycker inte att den var urusel, det är bara det att det var en hel del som inte riktigt klickade för mig och som jag hade förväntat mig mer av. Förutom att den tekniska biten och det visuella var riktigt bra (som jag nämnt tidigare) så var det kul att se en hel del roliga/bra skådisar också, som t.ex. Clancy Brown, Bill Skarsgård, Donnie Yen.

Så trots en del gnäll så tycker jag att den var helt okej och kan kanske vara värd nåt i stil med 6 kevlarfodrade kostymer av 10.

Permalänk
Medlem

Kollar igenom Jurassic park filmerna med dottern.
Sett de fyra första innan men var många år sen.
Precis kollat klart Dominion.
Ettan fortsatt min favorit 7-8 i betyg av mig de andra runt en 5-6. Helt ok ändå sett både vättre och sämre filmer 😊

Får väl kolla 28 years later, av kommentarerna att döma så är det en vattendelare. Inte varit superfan men 28 dagar senare kommer jag ihåg som en sevärd film 😊

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

John Wick 4 (blu-ray)

Ja, det här var ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Skulle säga att den helt klart är den svagaste filmen i serien. John Wick filmerna har väl aldrig varit kända för sitt djup och substans, men denna är verkligen bara yta utan i princip nåt annat. Visst kan det vara skönt ibland med en film som bara är ett actionspektakel, men då måste det göras med finess för att nå några högre höjder.

Filmens tekniska delar och det visuella är riktigt bra, men genomförandet känns lite oinspirerat. Plus att filmen är alldeles för lång och utdragen (nästan 3 timmar). Jag tror att filmen hade mått bra av att klippas ner till runt två timmar istället. För även om själva actionscenerna m.m. tidvis var riktigt underhållande, så blev det lite för mycket efter ett tag, så att man bara satt och väntade på att det skulle vara över. Jag har inga egentliga problem med att actionscenerna är väldigt "over the top", men ibland kändes dom inte ens trovärdiga för filmens stil. Man dras även ut ur inlevelsen lite när omgivningen (människorna) inte ens reagerar på vad som händer. Det är lite som att actionscenerna inte utspelar sig där det ska föreställa att dom utspelar sig.

Det blev mycket "negativ" kritik här, så det kanske låter som att jag inte gillade filmen alls i princip. Men jag tycker inte att den var urusel, det är bara det att det var en hel del som inte riktigt klickade för mig och som jag hade förväntat mig mer av. Förutom att den tekniska biten och det visuella var riktigt bra (som jag nämnt tidigare) så var det kul att se en hel del roliga/bra skådisar också, som t.ex. Clancy Brown, Bill Skarsgård, Donnie Yen.

Så trots en del gnäll så tycker jag att den var helt okej och kan kanske vara värd nåt i stil med 6 kevlarfodrade kostymer av 10.

Rulla ned för en trappa i 20 minuter var jobbigast att se i den filmen tyckte jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Rulla ned för en trappa i 20 minuter var jobbigast att se i den filmen tyckte jag.

Ja, när han rullade ned för hela trappan, hela vägen ner till botten dessutom, så kröp det lite i kroppen på mig. Kändes som att dom försökte att mjölka den sekvensen till max.

Permalänk
Medlem

The Naked Gun (Bio) komedi från 2025

Jag gillar Liam Neeson som skådespelare, men i komedifilm verkar han inte passa i alls om man ska gå efter denna film. Thrillers/action passar han bättre i så som Taken/Taken2.
Va länge sedan jag såg de tidigte Nakna pistolen filmerna men vill minnas att jag tyckte de va roliga då iaf.

Men denna film va en stor besvikelse, typ alla skämt missade min humor, det roligaste hade man redan fått se i trailern…

Det här blir bara 6 av 10

Permalänk
Medlem

Mary (blu-ray)

Skräck med bl.a. Gary Oldman och Emily Motimer. Tycker att den var helt okej faktiskt. Tycker inte riktigt att den förtjänar så pass lågt betyg som genomsnittet (4.5 av 10) på imdb. Tycker att den var solid i dom flesta aspekterna. Inget stack ut som direkt dåligt, men jag hade gärna sett en lite längre film (filmen är 84 minuter), där man gick in lite mer på djupet. Det var heller inget som var direkt fantastiskt med filmen. Så det är ingen film som kommer att kommas ihåg som klassiker i framtiden. Men den underhöll för stunden iallafall.

Kanske kan vara värd nånstans runt 6.5-7 av 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

<Uppladdad bildlänk>

The Naked Gun (Bio) komedi från 2025

Jag gillar Liam Neeson som skådespelare, men i komedifilm verkar han inte passa i alls om man ska gå efter denna film. Thrillers/action passar han bättre i så som Taken/Taken2.
Va länge sedan jag såg de tidigte Nakna pistolen filmerna men vill minnas att jag tyckte de va roliga då iaf.

Men denna film va en stor besvikelse, typ alla skämt missade min humor, det roligaste hade man redan fått se i trailern…

Det här blir bara 6 av 10

Hädelse att försöka med The Naked Gun utan Leslie Nielsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Hädelse att försöka med The Naked Gun utan Leslie Nielsen.

Det en film man definitivt borde väntat tills den dykte upp på typ Netflix
Tror inte ens Leslie Nielsen kunde räddat denna film för mig….

Permalänk
Medlem

Final Desinations Blodlines
4/5
En film i min smak. Har man sett de andra så vet man...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Det en film man definitivt borde väntat tills den dykte upp på typ Netflix
Tror inte ens Leslie Nielsen kunde räddat denna film för mig….

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Leslie_Nielsen

Med tanke på att han dog för 15 år sedan hade det kunnat vara en lite spännande/morbid grej att se på dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Leslie_Nielsen

Med tanke på att han dog för 15 år sedan hade det kunnat vara en lite spännande/morbid grej att se på dock

Hade nog inte vart omöjligt med tanke på hur skrämmande bra AI är på att göra videos...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Hade nog inte vart omöjligt med tanke på hur skrämmande bra AI är på att göra videos...

Jag tänkte mer på någon form av marionett/exoskelett-robot som bara var där utan minsta kommentar

Permalänk
Medlem

Efter att härom dagen läst ut Dune (första boken) såg jag om ”Dune” och ”Dune: Part Two”.
Båda lika bra, eller kanske t.o.m. lite bättre efter att ha läst boken.
8/10 till båda filmerna.

/GC