John Wick 4 (blu-ray)
Ja, det här var ju inte riktigt vad jag hade förväntat mig. Skulle säga att den helt klart är den svagaste filmen i serien. John Wick filmerna har väl aldrig varit kända för sitt djup och substans, men denna är verkligen bara yta utan i princip nåt annat. Visst kan det vara skönt ibland med en film som bara är ett actionspektakel, men då måste det göras med finess för att nå några högre höjder.
Filmens tekniska delar och det visuella är riktigt bra, men genomförandet känns lite oinspirerat. Plus att filmen är alldeles för lång och utdragen (nästan 3 timmar). Jag tror att filmen hade mått bra av att klippas ner till runt två timmar istället. För även om själva actionscenerna m.m. tidvis var riktigt underhållande, så blev det lite för mycket efter ett tag, så att man bara satt och väntade på att det skulle vara över. Jag har inga egentliga problem med att actionscenerna är väldigt "over the top", men ibland kändes dom inte ens trovärdiga för filmens stil. Man dras även ut ur inlevelsen lite när omgivningen (människorna) inte ens reagerar på vad som händer. Det är lite som att actionscenerna inte utspelar sig där det ska föreställa att dom utspelar sig.
Det blev mycket "negativ" kritik här, så det kanske låter som att jag inte gillade filmen alls i princip. Men jag tycker inte att den var urusel, det är bara det att det var en hel del som inte riktigt klickade för mig och som jag hade förväntat mig mer av. Förutom att den tekniska biten och det visuella var riktigt bra (som jag nämnt tidigare) så var det kul att se en hel del roliga/bra skådisar också, som t.ex. Clancy Brown, Bill Skarsgård, Donnie Yen.
Så trots en del gnäll så tycker jag att den var helt okej och kan kanske vara värd nåt i stil med 6 kevlarfodrade kostymer av 10.