Permalänk

Headset för viskande småbarnspappa

Hej,
Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett "gamingheadset" (väl medveten om att de finns headset som inte heter gaming som passar utmärkt för gaming ändå) där mikrofonen tar upp ljud bra när man är tvungen att viska. Vår lägenhet är relativt liten och jag sitter vägg i vägg med min äldsta dotter som är lättväckt/svårt att somna.
Jag söker då ett headset för att kunna viska i, gärna med bra suround då en del CS spelas och viktigt att höra stepps i spelet och lokalisera var dessa kommer ifrån.

Har idag ett arctis 7 wireless som jag vart relativt nöjd med men mina vänner jag spelar med hör mig ofta inte när vi spelar ett gäng ihop, även om jag boostat micken och de har ökat min volym till 200% i discord.

Budget 1500kr

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mangemcfly:

Hej,
Som rubriken lyder så är jag på jakt efter ett "gamingheadset" (väl medveten om att de finns headset som inte heter gaming som passar utmärkt för gaming ändå) där mikrofonen tar upp ljud bra när man är tvungen att viska. Vår lägenhet är relativt liten och jag sitter vägg i vägg med min äldsta dotter som är lättväckt/svårt att somna.
Jag söker då ett headset för att kunna viska i, gärna med bra suround då en del CS spelas och viktigt att höra stepps i spelet och lokalisera var dessa kommer ifrån.

Har idag ett arctis 7 wireless som jag vart relativt nöjd med men mina vänner jag spelar med hör mig ofta inte när vi spelar ett gäng ihop, även om jag boostat micken och de har ökat min volym till 200% i discord.

Budget 1500kr

Problemet är nog att du nog skulle behöva en separat kondensatormikrofon snarare än den monterad på ett billigt headset, nån usbansluten kondensatormikrofon på en bordsarm så du kan få den nära munnen "podcast mikrofon" och så behåller du headsetet men använder det bara som en hörlur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är nog att du nog skulle behöva en separat kondensatormikrofon snarare än den monterad på ett billigt headset, nån usbansluten kondensatormikrofon på en bordsarm så du kan få den nära munnen "podcast mikrofon" och så behåller du headsetet men använder det bara som en hörlur.

Skulle kunna vara öppen för sådana förslag också faktiskt, frågan är bara hur frugan ställer sig till denna detalj inredningsmässigt

Visa signatur

Asus tuf 9070xt deshrouded, 7800x3d, 32gb Kingston fury, 650b asus tuf gaming wifi+, peerless assasin, phanteks xt black, noctua x6, arctic x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangemcfly:

Skulle kunna vara öppen för sådana förslag också faktiskt, frågan är bara hur frugan ställer sig till denna detalj inredningsmässigt

Frugan kan inte få allt gubben. Antingen ett sovande barn och en ny möbel, eller ingen ny möbel och ett vaket barn.

Permalänk

Kollat lite på fristående mikrofoner, vilken djungel man ger sig in i. Finns det något "värde" man ska leta efter när det gäller upptagningsförmåga eller liknande?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mangemcfly:

Kollat lite på fristående mikrofoner, vilken djungel man ger sig in i. Finns det något "värde" man ska leta efter när det gäller upptagningsförmåga eller liknande?

Egentligen låg brusnivå om du ska prata väldigt tyst/viska men såna mikrofoner blir dyra och jag tror inte heller det finns nån som har usbanslutning utan det är riktiga studioprylar som kräöver ytterligare elektronik som pressar upp priset väldigt långt över vad du du troligen är villig att betala, mikrofoner är riktigt dyrt, en bra studiosångmikrofon kostar mer än ett 5090 kort.
Logitech har nyligen köpt Blue så de finns under båda märkesnamnen och så finns ju Röde, de har en del mickpaket med bordsarma som kan vara vettiga i rimliga prisklasser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Mangemcfly:

Hej,

Budget 1500kr

Köpte nyligen AceZone's headset A-Blaze av ungefär samma anledning som dig. Dock sover ingen vägg-i-vägg med rummet där datorn finns men lägenheten är i övrigt ganska lyhörd. Behöver kanske inte viska direkt under nätterna men får prata väldigt väldigt lågt.
Än så länge har de funkat väldigt bra och är nöjd med köpet så kan verkligen rekommendera dem. Fotsteg hörs väldigt tydligt enligt mig. Hade dock inga värsting lurar innan så har väl inte jättemycket att jämföra med direkt, men jag hör tydligt vart fotstegen kommer i från. Och stor bonus för mig är att de inte har någon RGB och ser rätt diskreta ut.

Dessa kostar ungefär 2190 kr, men ett tips är att köpa dom direkt från AceZone. Man får typ 40 euro i rabatt genom att anmäla sig till deras nyhetsbrev, så totalt gick dem för ca 1700 kr