Vad är du mest stolt över med din dator?

Permalänk
Medlem

Mitt senaste bygge från förra våren (i sign) har inte haft en enda krasch, inte en frysning och inte ett enda problem överhuvudtaget. Inte en enda blåskärm.

Jag hör ju själv hur osannolikt det låter men det är faktiskt sant, har något svårt att få folk att tro på det. Men det är vad jag är mest stolt över när det gäller min dator.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Att den hållit i 14 år min Dell Inspiron 660S med i3-3220. Fördelen är inbyggd diagnostik i BIOS:et när det uppstår fel. Den har kostat mig 500 kr per år. Tre hårddiskar har jag fått byta dock.

Permalänk
Medlem

Pride / stolt är väl en av de största synderna? Inte för att jag är religiös.

Tror många är nöjda, få är stolta.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av Bobiri:

Får du verkligen ut full hastighet på kortet när du har det monterat I andra pcie lane?

Jadå, båda slotsen kör samma hastighet. Och anledningen till att jag flyttade ner det är att GPUn sprutade all hetluft dikt emot CPUns kylflens innan. Men tänkte då vid flytt, på det du nämner men dessa två slots ska vara lika.

EDIT: Fel av mig. Dom är inte alls lika, övre är som du säger PCIe 5 nedre PCIe 4. Men, här kommer det. Eftersom att nvidias 4000- serie är PCIe 4 så spelar det liksom ingen roll

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Allt köpt på diverse inetdropps och annat så jag fick tag på delarna till mycket lågt pris på alltihopa. Det är knappt man kan köpa delarna billigare ett halvår senare och det är jag stolt över. Gjorde ett riktigt bra jobb där med att jaga dom billigaste priserna

RGBbliknket som en tysk porrklubb "blä" döljs när man sätter på luckan turligt nog. Sjukt nöjd med just den här lådan. Så här ska det se ut.
Fraktal Define Nanno s (Den lådan är bäst) jag avskyr stora lådor och det här är vad man max kan stå ut med.

Sen så får jag väl vara stolt över mitt serverlabbdatorbygge. Med Moderkort Asus prime n100i-D D4 inklämt i en COMPAC CQ1000 /1140sc med två HHD i Raid1, fansn inget för nätagget i en sån gammal låda, borrade lite hål för kylig av nätagg, sågat upp baktill och borrat hål för fästskruvarna. och banka plåt. blev ett jäkla mek och inte så snyggt men men, nu sitter nätagget där idet ska i vilket fall.

Får väl även stoltsera med att ha listat ut att man kan köra med betydligt mer ram än vad alla specifikationer säger, Kör 32GB RAM i denna. Tänkte först prova med 64 men 32 fick duga, tillverkaren säger 16GB men det är inget att bry sig om.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Jadå, båda slotsen kör samma hastighet. Och anledningen till att jag flyttade ner det är att GPUn sprutade all hetluft dikt emot CPUns kylflens innan. Men tänkte då vid flytt, på det du nämner men dessa två slots ska vara lika.

EDIT: Fel av mig. Dom är inte alls lika, övre är som du säger PCIe 5 nedre PCIe 4. Men, här kommer det. Eftersom att nvidias 4000- serie är PCIe 4 så spelar det liksom ingen roll

Toppen, då hade jag också haft det där nere.

Permalänk
Medlem

Att jag har lyckats överklocka och/eller undervolta både CPU, grafikkortet och minnena, och fått det stabilt.

Jag har inte riktigt gjort några vetenskapliga jämförelser mellan original och manuella inställningar än (förutom vissa syntetiska tester), men jag funderar på det eventuellt. Jag har jämfört prestandan i GRID; 2021 mot 2023, men jag minns inte om jag använde exakt samma inställningar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Om vi pratar om min huvuddator så är det en Intel i9 av elfte generationen – den fungerar fint. Jag har en Philips 49-tums och en Philips 27-tums skärm kopplade till den, samt ett mekaniskt tangentbord från Asus. Datorn kör Ubuntu 24.04 LTS.

Jag kan köra några virtuella maskiner, och den duger bra för mig.

Just nu är jag nog mest stolt över hur jag har byggt om en gammal HP-laptop till en internetradio. Laptopen fungerar som högtalare, medan man styr allt via webbläsare på sitt LAN.
(Här kan ni läsa hur: [https://www.linux.se/aterbruka-en-gammal-dator-som-webb-styrd...] )

Datorn i fråga är en HP-laptop från 2008 som ursprungligen levererades med Windows Vista. Den är inte ens en laptop – snarare en bärbar stationär dator med en 20-tums skärm.

Jag funderar på att köpa en liten skärm som klarar 480×1900, där jag kan ha mina "webbappfönster".

Jag har också gjort en webbapp som gör om en gammal laptop till en diskraderare, så håller systemtisk på att radera gamla hårddiskar jag har samlat på mej genom åren.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk

Utan tvekan storleken!

Jag har alltid haft en akut allergi mot fullstora chassin som ser ut som futuristiska julgranar – fönster här, LED-lampor där, som om de försöker konkurrera med Times Square. Nej tack, en dator ska vara som en fin whiskey: stilren, sofistikerad, och inte skrika åt dig mitt i natten.

Med måtten 18 x 14 x 32 cm kan jag med obeskämd självbelåtenhet meddela att min dator inte bara är kompakt – den är värdig. Den tar inte plats, den tillför klass. Ingen onödig energislukande dekadens här inte, bara ren, raffinerad datorkraft.

Suck it, RGB-riddare. 😎

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I, AMD Ryzen 5 3600 3,6 Ghz, Corsair 32GB DDR4 2666MHz, GeForce GTX 1660 Super 6GB OC, Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Mest stolt är jag över Swec's suveräna medlemmar, som jag gjort affärer med. Allt funkar och går som en dröm.
Ingen nämnd och ingen glömd.

Även alla fina inlägg som gjorts när problem uppkommit med system i trådar av nya och gamla medlemmar.

off-topic, I know.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RandomUser:

Utan tvekan storleken!

Jag har alltid haft en akut allergi mot fullstora chassin som ser ut som futuristiska julgranar – fönster här, LED-lampor där, som om de försöker konkurrera med Times Square. Nej tack, en dator ska vara som en fin whiskey: stilren, sofistikerad, och inte skrika åt dig mitt i natten.

Med måtten 18 x 14 x 32 cm kan jag med obeskämd självbelåtenhet meddela att min dator inte bara är kompakt – den är värdig. Den tar inte plats, den tillför klass. Ingen onödig energislukande dekadens här inte, bara ren, raffinerad datorkraft.

Suck it, RGB-riddare. 😎

Det lät ju intressant men vi andra undrar om det är det en skokartong eller någon pianolackad "sak/grej" med detaljer i valnöt. Berätta vad du är stolt över.

Håller så klart med om det övriga Blink kan man ha på Julafton eller för att skoja med polaren som då undrar om det har brunnit inuti huvet.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Att den är tyst.
Och då menar jag tyst, dvs noll rörliga delar.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Stabil, tyst och minimal värmeutveckling och inte allt för mkt bling bling även om en del är ok.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Att den inte brinner upp varje gång jag startar den trots att jag byggt den själv (samt bytt delar efter hand).. 😅
Man får vara glad för det lilla.

Permalänk
Medlem

Det är väl i så fall att jag i princip haft samma "dator" (Theseusdator) sedan 2013. Har bytt ut delar allteftersom vilket blivit mycket billigare än att köpa en helt ny dator. Just nu är t.ex. kylaren från 2013, moderkortet från 2017, processorn köpt 2024 och grafikkortet 2025...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk

Printade ett gpu-stöd i PETG. Dammigt chassi som byttes ett par dagar senare och då passade inte hållaren längre.... Har inte orkat fixa en ny.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Tuf 3080 oc
Anycubic kobra 3 kombo

Permalänk
Medlem

Att den är tyst, svart och utan RGB.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lellebror:

<Uppladdad bildlänk>

Printade ett gpu-stöd i PETG. Dammigt chassi som byttes ett par dagar senare och då passade inte hållaren längre.... Har inte orkat fixa en ny.

Ska erkänna att den där GPU stödet var mycket kreativt, funktionellt och rätt snyggt faktiskt.

Permalänk
Medlem

Helt klart mest stolt över att jag lyckades med viss envishet att klämma in såpass mycket hårdvara på liten yta, som officiellt inte ska kunna rymmas enligt tillverkaren. Vid byggets tillfälle kunde jag dessutom inte hitta någon annan på Google som lyckats klämma in två AIO-radiatorer i ett Ghost S1, vilket möjligen gör mitt bygge en smula unikt!

https://www.sweclockers.com/galleri/15578-project-perfection-...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk

Att jag lyckats hitta ett chassi utan fönster 😃

Permalänk
Medlem

Är ett Inet-bygge, så det finns inget jag ta åt mig äran utav.

Det skall väl vara valet utav komponenter möjligen. Den flög igenom testerna efter montering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus Rog Strix B850-A | Thermalright Peerless Assassin 120 SE Vit ARGB | G.Skill Trident Z5 Royal Silver 32GB @6400Mhz | Crucial P3 M.2 NVMe SSD 4TB | WD Black 7200RPM 4Tb| Fractal Torrent Compact Vit RGB | Thermaltake 850W Snow | LG 1440p @144Hz | Radeon RX 9070 XT Reaper

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeterP57:

Mest stolt är jag över Swec's suveräna medlemmar, som jag gjort affärer med. Allt funkar och går som en dröm.
Ingen nämnd och ingen glömd.

Även alla fina inlägg som gjorts när problem uppkommit med system i trådar av nya och gamla medlemmar.

off-topic, I know.

Same! Köpte exempelvis ett grafikkort, till och med kartongen var välvårdad... silikontutarna satt på kontakterna för det hade personen sparat och satt tillbaks. Det enda som visade att det var begagnat var att plomberingen var bruten, fast snyggt och rakt. Helt galet, alla affärer och byteshandlar har bara varit med dom bästa personer tänkbara.

Permalänk
Medlem

Ja,visst. Många mirakel har inträffat här hos oss.
Sprid budkapet, till nära och kära, så att dom inte går vilse i djungeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Att den är tyst, svart och utan RGB.

Samma här.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Medlem

Varför skulle jag vara stolt över produkter jag köpt? Även om jag bygger ihop datorerna själva och väljer produkterna är de ju i princip legobyggen.
Är ni så hjärntvättade av företagen att ni låter det ni köper definiera er?

Nej det jag är mest stolt över är att jag tagit mig till en plats i mitt liv då jag kan välja vad jag vill ha så länge jag inte tappar huvudet helt.
Produkterna i sig är inget jag är stolt över, snarare tvärtom. Jag kan ibland känna lite skam över att jag köper mycket dyrare saker än vad jag behöver när jag egentligen hade klarat mig alldeles utmärkt med något billigare. Jag är dock allt för nyfiken för att låta bli.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rebben:

Varför skulle jag vara stolt över produkter jag köpt? Även om jag bygger ihop datorerna själva och väljer produkterna är de ju i princip legobyggen.
Är ni så hjärntvättade av företagen att ni låter det ni köper definiera er?

Tråden ligger ju i "modifikationer och egna byggen", och en del av introinlägget är "Har du kanske bygget en egen vattenkylningsloop som du känner dig extra stolt över eller har du modifierat ditt chassi på ett särskilt fiffigt vis?".

Så tanken är nog att åtminstone främst fokusera på saker man faktiskt har gjort själv, inte bara satt ihop.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

Som rubriken lyder undrar jag vad du är mest stolt över med din dator. Har du kanske bygget en egen vattenkylningsloop som du känner dig extra stolt över eller har du modifierat ditt chassi på ett särskilt fiffigt vis? Kanske har du bara färgmatchat alla komponenter väldigt snyggt eller äntligen byggt din drömburk. Oavsett hur stort eller litet får du gärna berätta och visa något som du är stolt över med din dator!

Att jag har byggt den själv, 2ggr dessutom ( uppgraderat ) och att det inte blev några direkt större fel än att Windows strulade liten första gången det begav sig.

Visa signatur

- MSI GeForce RTX 5090 32GB VENTUS 3X OC
- AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS TUF Gaming X870-E
- G.Skill 2x32GB DDR5 6400Mhz - Samsung 990 PRO 2TB SSD
- Arctic Liquid Freezer III Pro 360 - Lian Li Lancool 217
- MSI 321URX QD-OLED 4K/240Hz - MSI 1250W PSU

Permalänk
Medlem

Att den är väldigt tyst även under hårdare belastning.
Och prestandan fast det inte är en amd.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tråden ligger ju i "modifikationer och egna byggen", och en del av introinlägget är "Har du kanske bygget en egen vattenkylningsloop som du känner dig extra stolt över eller har du modifierat ditt chassi på ett särskilt fiffigt vis?".

Så tanken är nog att åtminstone främst fokusera på saker man faktiskt har gjort själv, inte bara satt ihop.

"Berätta eller visa upp vad du är särskilt stolt över med din dator! Alltifrån snygga komponeneter till modifieringar är välkommet."

Det var kontexten jag skrev efter från Swec's framsida.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Mitt magum opus

Det jag är mest stolt över är att planen gick ihop. Hade bara höftat och uppskattat på förhand att det skulle funka att massera in ett Artic Freezer 240 III (med T30-fläktar) och ett RTX 5090 med 360mm rad. i ett Lian Li A3 Wood.

Ljudnivå och temperaturer är även det imponerande bra, givet formatet och smidigheten i genomförandet. Och ja, det är en tempsensor som sitter där vid 12VHPWR-kontakten.

Visa signatur