Permalänk
Medlem

Laptop till plugg/gaming

Tänkte köpa en laptop till en 5 års utbildning och tänkte därför fläska på med en dyrare modell. Undrar om den här laptopen är bra. Är lite osäker för att jag inte kan hitta tgp på den eller några reviews. Alla åsikter och invändningar är uppskattade!

https://www.proshop.se/Baerbar-dator/HP-OMEN-16-RTX-5060-Ryze...

Permalänk
Medlem

ska du verkligen bära runt på den där tegelstenen och sen kriga för ett eluttag varje lektion?

Permalänk
Medlem

Skulle batteritid vara ett problem ifall man använder igpu och sätter på ett mer batteri snålt läge på laptopen? Är det inte värt det att bära runt en tegelsten? istället för en billigare sämre laptop som jag skulle behöva ersätta efter 3 år. Har du några specifika laptops du skulle rekommendera?

Permalänk

Problemet med den laptopen TS funderar på är inte enbart batteritid och vikt, utan den troligen även låter som ett jetplan vid tomgång. Det är inget bra att ha i ett tyst klassrum.
Vanligaste laptopen är nog en MacBook, spelutbudet anser jag där vara riktigt grymt, värre är det med programutbudet inom andra området.. Så ens val beror på vilken utbildning man går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozha:

Tänkte köpa en laptop till en 5 års utbildning och tänkte därför fläska på med en dyrare modell.

Vad är det för utbildning? Det kan ha inverkan på vilken prestanda datorn behöver ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozha:

Skulle batteritid vara ett problem ifall man använder igpu och sätter på ett mer batteri snålt läge på laptopen? Är det inte värt det att bära runt en tegelsten? istället för en billigare sämre laptop som jag skulle behöva ersätta efter 3 år. Har du några specifika laptops du skulle rekommendera?

Asså iGPU eller inte, den kommer sluka ström. Som andra sa är det bäst att du säger vad du ska plugga, det finns betydligt bättre val av just LAPTOPS för att plugga, vill du spela kan du spara ihop pengar till en stationär som du spelar på eller en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är det för utbildning? Det kan ha inverkan på vilken prestanda datorn behöver ha.

Jag ska gå civilingenjör och lärare på kth.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vetulus:

Asså iGPU eller inte, den kommer sluka ström. Som andra sa är det bäst att du säger vad du ska plugga, det finns betydligt bättre val av just LAPTOPS för att plugga, vill du spela kan du spara ihop pengar till en stationär som du spelar på eller en konsol.

Jag vet att en stationär dator är 100 ggr bättre men jag har redan en stationär dator. Och min tanke var då att köpa en gaming laptop som jag kan ha på mitt landställe, när jag är iväg och till skolan. Kanske smartare att köpa en billigare laptop och sedan bygga en stationär till landstället dock🤷.