Samsung stoppar möjlighet att flasha custom ROMs på framtida Galaxy-telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Ringde till en kompis som har custom rom på sin S8 för säkerhets skull , Bankid funkar klockrent i hans fall LineageOS 20

Trevligt! Har en Galaxy S8 (SM-G950F) med Exynos här, så kanske borde flasha min med.

Minns inte riktigt vad som stoppade mig tidigare från att lägga in LineageOS. Har trots allt en gammal S3:a med CyanogenMod.

Kanske bara var ren lathet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Trevligt! Har en Galaxy S8 (SM-G950F) med Exynos här, så kanske borde flasha min med.

Minns inte riktigt vad som stoppade mig tidigare från att lägga in LineageOS. Har trots allt en gammal S3:a med CyanogenMod.

Kanske bara var ren lathet

Utvecklaren av romen ifråga är väldigt aktiv & har sagt att arbetar på att ta fram LineageOS 22 till bla S8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jämfört med framtida Samsungtelefoner är Mac helt öppen.
Inget som helst problem att installera Fedora Asahi Linux på en Mac.

Inga som helst problem?

Ja, om vi bortser från att det bara fungerar på M1:or och M2:or och att då vissa saker fortfarande inte fungerar. Då är det inga som helst problem...

M1:orna släpptes i november 2020, saknar fortfarande tillräckligt med stöd.

M3:orna släpptes i oktober 2023, lycka till med att installera linux på någon av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fungerar BankID felfritt där nu?

Bank-ID har aldrig klagat på root eller custom rom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bank-ID har aldrig klagat på root eller custom rom

Får erkänna att det främst är Pokémon Go som hindrat mig tidigare. Men började använda PGSharp istället som rullar på obehindrat även utan root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inga som helst problem?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja, om vi bortser från att det bara fungerar på M1:or och M2:or och att då vissa saker fortfarande inte fungerar. Då är det inga som helst problem...

M1:orna släpptes i november 2020, saknar fortfarande tillräckligt med stöd.

M3:orna släpptes i oktober 2023, lycka till med att installera linux på någon av dessa.

Jag tror att du missuppfattat vad vi diskuterar.

Nej, det är inga som helst problem att BOOTA Asahi Linux på en Mac.

Det Samsung ska göra är att stänga ner bootloadern så du inte kan boota något annat än Samsungs version av Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ingen apple lur jag haft har behövt i närheten lika många medgivanden i varje fall. Inte android heller för den delen även om senaste luren jag hade var en htc one. Men visst, det kan ju vara så på alla moderna Android. Helt klart en iakttagelse som stack ut i varje fall.

Samsung är väl bara tydligare med vad dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag tror att du missuppfattat vad vi diskuterar.

Nej, det är inga som helst problem att BOOTA Asahi Linux på en Mac.

Det Samsung ska göra är att stänga ner bootloadern så du inte kan boota något annat än Samsungs version av Android.

Vad var det du skrev... vänta lite...

Här:

Citat:

Inget som helst problem att installera Fedora Asahi Linux på en Mac.

Fast du kanske menade en gammal intel-mac?

Kanske skulle fetmarkera och versalisera ordet installera.

Permalänk
Medlem

Custom ROM och ett liv fritt från Google, Apple, MS..... Det är den våta drömmen.

Tyvärr faller det ju på att 99% av alla appar inte går att få tag på legitimt utan att nyttja antingen Googles eller Apples "app-store".

Vi måste tillbaka till hur det var innan dessa "app-butiker" kom med i matchen. Det måste finnas ett sätt att få tag i mjukvara utan att vara tvungen att ingå användaravtal med 2 amerikanska företag.

Frågan jag ställer mig är varför det är totalt omöjligt att ladda ner installationsfilen direkt på tillverkarens hemsida, så som vi alla gjort i alla tider med mjukvara.... tills dessa butiker dök upp....

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Custom ROM och ett liv fritt från Google, Apple, MS..... Det är den våta drömmen.

Tyvärr faller det ju på att 99% av alla appar inte går att få tag på legitimt utan att nyttja antingen Googles eller Apples "app-store".

Vi måste tillbaka till hur det var innan dessa "app-butiker" kom med i matchen. Det måste finnas ett sätt att få tag i mjukvara utan att vara tvungen att ingå användaravtal med 2 amerikanska företag.

Frågan jag ställer mig är varför det är totalt omöjligt att ladda ner installationsfilen direkt på tillverkarens hemsida, så som vi alla gjort i alla tider med mjukvara.... tills dessa butiker dök upp....

Företagen har sina anledningar..
Sen har vi användare våra. Du kanske inte vet hur mycket skit det kan finnas i appar du laddar ned?
Så fort vi kan ladda ned appar så hamnar dom lite var stans på nätet och får massa skadlig kod i sig.
Om vi levde i en snäll värld där folk var lite mer.. låt oss säga mer eftertänksamma så kunde vi hade det som du föreslår.
Jag vill med ha det så. Det vore fint.

Jag rootade och lade in roms hela tiden förr. Med min S8+ så sket jag i det. Har en nyare Samsung nu efter den och samma där.
Kör stock. Det liksom funkar och lusten finns inte där längre.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasken:

Att ladda ner appar från appmakares hemsidor är en dålig idé eftersom det skulle göra det svårare att uppdatera alla apparna samtidigt, däremot bör det gå att få tag i appar i andra "appbutiker"/programförråd som t.ex F-droid.
De allra flesta appar jag har installerat kommer från F-droids programförråd, men tyvärr måste jag fortfarande ha ett par appar från googles programförråd (genom Aurora), som t.ex. BankID och liknande.
Det hade varit bra om fler appmakare släppte källkoden fri så att fria programförråd som F-droid hade kunnat ha även dessa appar hos sig.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Inte använt custom roms på typ 10 år. Oneplus har haft ett ganska clean stock rom. Så länge jag kan avinstallera all spyware med ADB är jag ganska nöjd. Orkar inte riktigt flasha roms hela tiden och installera om allt.

Köpte nyligen en Galaxy S25 till frugan. Jäklar vad mycket skit Samsung skickar med idag. Helt bissart. Kan tipsa om appen Canta, en app som använder en community byggd lista på appar som är installerade. Sen markerar man bara allt och avinstallerar dom med remote ABD, ingen dator behövs ens. Det är toppen. T ex

https://f-droid.org/en/packages/io.github.samolego.canta/

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Att ladda ner appar från appmakares hemsidor är en dålig idé eftersom det skulle göra det svårare att uppdatera alla apparna samtidigt, däremot bör det gå att få tag i appar i andra "appbutiker"/programförråd som t.ex F-droid.
De allra flesta appar jag har installerat kommer från F-droids programförråd, men tyvärr måste jag fortfarande ha ett par appar från googles programförråd (genom Aurora), som t.ex. BankID och liknande.
Det hade varit bra om fler appmakare släppte källkoden fri så att fria programförråd som F-droid hade kunnat ha även dessa appar hos sig.

Tyvärr är F-Driod rena j*a skräpet, funkar 50% av gångerna att uppdatera appar i den. Får nästan alltid APK-error av något slag på minst 1 av apparna när det är dags att uppdatera 20+.

Aurora Store är nån mix mellan f-droid och google play store, då den använder sig av googles saker, fast begär alltid en ny anonym(?) "butik", fast det installerar då via aurora istället för play store.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Tyvärr är F-Driod rena j*a skräpet, funkar 50% av gångerna att uppdatera appar i den. Får nästan alltid APK-error av något slag på minst 1 av apparna när det är dags att uppdatera 20+.

Aurora Store är nån mix mellan f-droid och google play store, då den använder sig av googles saker, fast begär alltid en ny anonym(?) "butik", fast det installerar då via aurora istället för play store.

Känner inte riktigt igen det du beskriver, jag har aldrig fått något APK-error i F-Droid, allt har funkat som det ska vid uppdateringarna.

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Inte alls några svårigheter att apparna själva kan uppdateras utanför någon appbutik, använder mer än en som gör det.