Samsung stoppar möjlighet att flasha custom ROMs på framtida Galaxy-telefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

Ringde till en kompis som har custom rom på sin S8 för säkerhets skull , Bankid funkar klockrent i hans fall LineageOS 20

Trevligt! Har en Galaxy S8 (SM-G950F) med Exynos här, så kanske borde flasha min med.

Minns inte riktigt vad som stoppade mig tidigare från att lägga in LineageOS. Har trots allt en gammal S3:a med CyanogenMod.

Kanske bara var ren lathet

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Trevligt! Har en Galaxy S8 (SM-G950F) med Exynos här, så kanske borde flasha min med.

Minns inte riktigt vad som stoppade mig tidigare från att lägga in LineageOS. Har trots allt en gammal S3:a med CyanogenMod.

Kanske bara var ren lathet

Utvecklaren av romen ifråga är väldigt aktiv & har sagt att arbetar på att ta fram LineageOS 22 till bla S8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jämfört med framtida Samsungtelefoner är Mac helt öppen.
Inget som helst problem att installera Fedora Asahi Linux på en Mac.

Inga som helst problem?

Ja, om vi bortser från att det bara fungerar på M1:or och M2:or och att då vissa saker fortfarande inte fungerar. Då är det inga som helst problem...

M1:orna släpptes i november 2020, saknar fortfarande tillräckligt med stöd.

M3:orna släpptes i oktober 2023, lycka till med att installera linux på någon av dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Fungerar BankID felfritt där nu?

Bank-ID har aldrig klagat på root eller custom rom

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Bank-ID har aldrig klagat på root eller custom rom

Får erkänna att det främst är Pokémon Go som hindrat mig tidigare. Men började använda PGSharp istället som rullar på obehindrat även utan root.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Inga som helst problem?

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ja, om vi bortser från att det bara fungerar på M1:or och M2:or och att då vissa saker fortfarande inte fungerar. Då är det inga som helst problem...

M1:orna släpptes i november 2020, saknar fortfarande tillräckligt med stöd.

M3:orna släpptes i oktober 2023, lycka till med att installera linux på någon av dessa.

Jag tror att du missuppfattat vad vi diskuterar.

Nej, det är inga som helst problem att BOOTA Asahi Linux på en Mac.

Det Samsung ska göra är att stänga ner bootloadern så du inte kan boota något annat än Samsungs version av Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Ingen apple lur jag haft har behövt i närheten lika många medgivanden i varje fall. Inte android heller för den delen även om senaste luren jag hade var en htc one. Men visst, det kan ju vara så på alla moderna Android. Helt klart en iakttagelse som stack ut i varje fall.

Samsung är väl bara tydligare med vad dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Jag tror att du missuppfattat vad vi diskuterar.

Nej, det är inga som helst problem att BOOTA Asahi Linux på en Mac.

Det Samsung ska göra är att stänga ner bootloadern så du inte kan boota något annat än Samsungs version av Android.

Vad var det du skrev... vänta lite...

Här:

Citat:

Inget som helst problem att installera Fedora Asahi Linux på en Mac.

Fast du kanske menade en gammal intel-mac?

Kanske skulle fetmarkera och versalisera ordet installera.