Bygga egen AC, hobbyprojekt
Hej. Jag håller på bygga en egen 12V ac. Det är en minivariant som är tänkt rymmas i en 200x100x100mm låda. Den är tänkt fungera genom en pump som driver kylmediet genom radiatorer och kapillär som i sin tur skapar tryck och undertryck för att gasen ska ändra fas.
Mitt första test resulterade i att förångaren gick ner mot 18° och kondensatorn 28°. Detta är för låg temperatur, jag vill få bättre effekt.
Komponenter:
•Pump 12V
- 1A
- 12W
-0,5-2,2 bar
- 12-15 Q
•fläktar 2 st
-12 V
- 130mA
- 1,56 W
- 66 m3/h QV
•förångare
- ca 1800mm kopparrör med yd 4,76mm och id 3,3 mm.
•kondensator
-ca 2500mm kopparrör med yd 4,67 och id 3,3mm.
•kapillär
- 200mm kopparrör med yd 2mm och id 0,8mm.
•kylmedium
-R600a (Isobutan)
- mängd varierar (inte hittat rätt mängd än)
•pvc slang
-mellan kopparrör och pump ca 5-7 cm på vardera sida.
-id 5mm yd ca 6-7mm
Det kommer även tillkomma vissa komponenter för att jag lättare ska kunna evakuera luft och fylla på med gas. Samt även kunna mäta tryck på vardera sida om pumpen. Dessa komponenter är: 2-vägs ventiler, t-rör, skarvmuffar, manometer och andra rörkopplingar.
Jag skulle gärna vilja få tips och funderingar och motsägelser för att kunna få till ett bättre system som fungerar.
-mina framgångar är att jag lyckats hålla tätt, allt har fungerat och inget har gått sönder (än).
-mina motgångar är dålig kyleffekt, svår kontroll på tryck, svår kontroll på gasmängd/luftmängd.
- svårt med felsökning.
Det jag TROR kan förbättra kylförmågan är att ändra längden på kapillären, antingen längre ca 30cm som teoretisk ger högre motstånd (kanske 2,4 bar), men till kostnad av att pumpen inte orkar och Q blir lägre.
Alt 5 cm som ger högre Q men lägre motstånd (kanske 0,4 bar).
På något sätt måste jag balansera tryckskillnaden mellan kondensator och förångare. Jag behöver en tryckdifferens (🔺p) på ca 2 bar. Alltså runt 2-2,5 bar på kondensatorsidan och 0,1-0,5 bar på förångarsidan.
Jag försöker hålla ner kostnaden. Allt än så länge har kostat ca 1500kr.
Jag vet det finns pumpar eller kompressor som skulle vara bättre, men kostar mycket.
Så, vad har ni för tankar och idéer?