Permalänk

Bygga egen AC, hobbyprojekt

Hej. Jag håller på bygga en egen 12V ac. Det är en minivariant som är tänkt rymmas i en 200x100x100mm låda. Den är tänkt fungera genom en pump som driver kylmediet genom radiatorer och kapillär som i sin tur skapar tryck och undertryck för att gasen ska ändra fas.
Mitt första test resulterade i att förångaren gick ner mot 18° och kondensatorn 28°. Detta är för låg temperatur, jag vill få bättre effekt.

Komponenter:
•Pump 12V
- 1A
- 12W
-0,5-2,2 bar
- 12-15 Q

•fläktar 2 st
-12 V
- 130mA
- 1,56 W
- 66 m3/h QV

•förångare
- ca 1800mm kopparrör med yd 4,76mm och id 3,3 mm.

•kondensator
-ca 2500mm kopparrör med yd 4,67 och id 3,3mm.

•kapillär
- 200mm kopparrör med yd 2mm och id 0,8mm.

•kylmedium
-R600a (Isobutan)
- mängd varierar (inte hittat rätt mängd än)

•pvc slang
-mellan kopparrör och pump ca 5-7 cm på vardera sida.
-id 5mm yd ca 6-7mm

Det kommer även tillkomma vissa komponenter för att jag lättare ska kunna evakuera luft och fylla på med gas. Samt även kunna mäta tryck på vardera sida om pumpen. Dessa komponenter är: 2-vägs ventiler, t-rör, skarvmuffar, manometer och andra rörkopplingar.

Jag skulle gärna vilja få tips och funderingar och motsägelser för att kunna få till ett bättre system som fungerar.

-mina framgångar är att jag lyckats hålla tätt, allt har fungerat och inget har gått sönder (än).
-mina motgångar är dålig kyleffekt, svår kontroll på tryck, svår kontroll på gasmängd/luftmängd.
- svårt med felsökning.

Det jag TROR kan förbättra kylförmågan är att ändra längden på kapillären, antingen längre ca 30cm som teoretisk ger högre motstånd (kanske 2,4 bar), men till kostnad av att pumpen inte orkar och Q blir lägre.
Alt 5 cm som ger högre Q men lägre motstånd (kanske 0,4 bar).

På något sätt måste jag balansera tryckskillnaden mellan kondensator och förångare. Jag behöver en tryckdifferens (🔺p) på ca 2 bar. Alltså runt 2-2,5 bar på kondensatorsidan och 0,1-0,5 bar på förångarsidan.

Jag försöker hålla ner kostnaden. Allt än så länge har kostat ca 1500kr.
Jag vet det finns pumpar eller kompressor som skulle vara bättre, men kostar mycket.

Så, vad har ni för tankar och idéer?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Applåderar till att du faktisk försöker experimentera och faktiskt bygger saker, det är för få som gör det IMHO...

Men vad är det för kompressor du använder? , jag skulle använda en riktig kylskåpskompressor för denna typ av labb, dvs en R600a-kompressor från någon gammal kylskåp... - när jag labbade på liknande sätt för en massa år sedan så lyckas jag få tag på gammal R12-kompressor och den kunde ge tryck lång över 12 Bar på sin utgång. den andra orsaken att är att dessa är hermetiskt täta.

Vill du labba med bra utgångspunkt systemmässigt så skulle jag titta på en ismaskin, leta rätt på en 'trasig' sådan i bekantskapskretsen, men kompressorn fortfarande fungerar och ger kyla - dom som ligger som nya runt 1000:- att köpa, med en söt liten kompressor, riktig fläktad kondensor och den sidan du kan labba med är evaporatorsidan med att löda in andra arragemang. De är också R600-baserade

och utöver det, läs lite om kylteori också så att du vet vad du skall titta efter i ditt labbande

Ta och ladda hem coolpack https://www.ipu.dk/products/coolpack/ och kör lite simuleringar (ja de tar R600a) så att du får lite känsla vad som förväntas och tex kan jämföra temperaturen på utgående gaser ur kompressorn, gentemot inmatad effekt, temperatur på olika punkter, tryck på hög och lågtrycksidan etc. och sedan försöka jämföra med modellen som simuleras. ju närmare du kan få siffrorna från att stämma över rens med modellen - ju mer optimerad är systemet med dom förutsättningar som fins.

En sådan lite kompressor ha troligen inte högre isentropisk verkninsgrad är runt 0,45 - 0,5. så börja med 0,45- för kompressorns verkninsgrad i simuleringen. - när du labbar så är det ganska jobbigt med en kapillärstrypning - för labb kan vara bättre att ersätta denna med en gasolkran som kan skruvas eller lödas in på båda sidorna och så får man justera manuellt efter behoven - i moderna LLVP så har man princip denna lösning med en kran som med en stegmotor skruvar upp och stänger till kran efter behov, och temperatursensorer på strategiska platser som ger återkoppling som öppnar eller stänger till kranen, termiska expansionsventiler användes innan dess, medans kapillärrör används för en ganska specifik arbetsområde typisk i vitvaror

En bra grej när man labbar såhär är att ha permanent inkopplad manometer på högtrycksidan respektive lågtrycksidan, att kunna mäta temperaturen på flera ställen samtidigt parallellt

och slutligen en kompressor som drar 12 W så kan du inte förvänta dig ger speciellt mycket kyla i kapacitet.

En ismaskin brukar dra ganska exakt 100 Watt och det är ungefär så mycket den orka ge i kyla med kanske -5 - -6 grader på tapparna som fryser vatten och det roliga är att de har en 4-vägsventil för hetgastining så att istapparna släpper när det skall tömmas för en ny sats isbitar - har man sett vad en sådan 4-vägsventil kostar som reservdel för en LLVP, så är det ett under att man får allt detta i en ismaskin för under 1000:-

En portabel AC ligger mellan 750 W till 1 kW till kompressorn under drift, så det är helt annan skala...

Permalänk

Det är ingen kompressor det är en pump. Pumpen har en tryckkapacitet på 2,2 bar. Och vakuumkapacitet på 0,54 bar.
Detta borde vara tillräckligt för att gasen ska växla i fas (men bara precis).
Om det blir ca 2 bar på kondensatorsidan så blir mediumet till vätskeform. Genom kapillären till förångaren som jag hoppas går till ca 0,5-0,9 bar så blir mediumet gas.
Som jag förstått det blir det genom dessa tryck jag måste förhålla mig till, åtminstone i mitt system.
Jag kan använda andra saker, men till en högre kostnad.
Jag försöker justera det jag har just nu. Jag kan ändra längden på kapillären, som ökar eller sänker tryckdifferensen.
Jag kan anpassa mängden r600.

Jag ska koppla på 2 st manometrar på vardera sida om kapillären för att kunna läsa av trycket när jag fyller på gasen.

Permalänk
Medlem

Intressant bygge. Är själv bara insatt i det teoretiska från termodynamiken i plugget. Finns dock många källor till ett ickeoptimalt system.

Har du något datablad på din pump?
- Om den är gjord för luft kan det nog bli lite problem då kylmediet troligtvis är mycket tyngre.
- Gäller att den kan leverera 2.2 bar (antar absoluttryck) VID 0.54 bar på sugsidan?

Sen kanske någon form av justerbar ventil på "turbinsidan" för att justera undertrycket är vettigt.

Oavsett så är nog diverse manometrar vägen framåt, tvivlar på att du får perfekt fasförändring och därför sämre prestanda.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.