Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Okej men vi börjar med skruvdragare + grästrimmer gärna en trimmer som man kan ha klinga för att döda lite buskar med

Jag skulle tagit makitas trimmer, den har röjsåg.

Permalänk
Medlem

Välj ett märke med utbud av maskiner och håll dig till det är mitt lilla tips. Prisnivå utifrån vad man anser utifrån ens behov, som vanligt, man får vad man betalar för. Har själv mycket bosch (18V konsumentlinjen) för sådant som inte är så frekvent använt och där jag inte riktigt kunde motivera dyrare prylar, men har bra dewalt skruvdragare och bra dewalt kap/ger-såg. D.v.s. de prylar som får mest användning i vårt hem.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Makita är populära i Sverige, men de har halkat efter både DeWalt och Milwaukee, framförallt när det kommer till batterier. Det duger förstås ändå, men vill man ha så mycket som möjligt för pengarna så tycker jag att man får betala för mycket för Makita.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk

Jag har handverktyg från Makita och lite trädgårdsredskap från Ryobi. Klar skillnad i kvalitét till förmån för Makita.

Ska du bygga trall eller något annat som kräver mycket skruv så blir livet enormt mycket lättare med slagskruvdragare, rekommenderar det verkligen. Kika in hornbach eller verktygsvaruhuset för bra paketpris. Du behöver inte köpa allt på en gång!

Permalänk
Medlem

Jag brukar numera köpa efter utseendet. Snygga verktyg = bra verktyg. Det kan låta lite fånigt, men, så får det vara. Har flera Bosch Professional då jag tycker de är snyggast, och de har funkat bra, har dessutom varit riktigt bra pris på dem på Amazon då och då.
Sedan är det klart att det är lite roligare att de äldsta är gjorda i Schweiz än att de nyare är gjorda i långbortiskogen, men, det är ju svårt att undvika.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk

Milwaukee för typ skruvdragare mm. DeWalt för mutterknack.

Buy once, cry once.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Jula säljer återigen Verktygspaket 12 delar från Ryobi för 6499kr. Kostade tydligen 5999 förra året på BF.

Jag slog till i alla fall, har väntat på detta.

Länk:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Någon som har koll på Julas egna verktyg?
Enligt Aftonbladet så är de ett bra köp men har inte tillgång till Aftonbladet Plus. Någon som kan hjälpa till?
https://www.aftonbladet.se/tester/a/Xb2MmE/test-av-verktygspa...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Enligt Aftonbladet så är de ett bra köp men har inte tillgång till Aftonbladet Plus. Någon som kan hjälpa till?

Helt ok för hemmafixaren skulle jag säga. Inga proffsgrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Dom skriver "mest för pengarna" men att dom inte lever upp till kvalitén hos Bosch Blå, Makita eller Ryobi. Det enda negativa dom tar upp är att batterier kan vara tröga att ta i och ur.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Det enda negativa dom tar upp är att batterier kan vara tröga att ta i och ur.

Det ska gudarna veta... Har förvisso bara en liten motorsåg, men man får slita batteriet både ur maskinen och laddaren.
Annars, den funkar bra när man inte vill dra igång bensinaren men ändå inte orkar yxa ner trädet.
Tänkte köpa mer prylar till trädgården, har förvisso Ryobi hemma, men hon-där-hemma har köpt Jula till semesternöjet, så jag får väl fylla på med Jula dit dårå.

Bekymret är att hon har köpt olika märken av allt... Skruvdragare, motorsåg, lövblås. Fruntimmer.....
Ett tips till folket: bestäm dig, och håll dig till det märket sen. Allt blir så mye enklare när det gäller batterier främst.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Helt ok för hemmafixaren skulle jag säga. Inga proffsgrejer.

Skrivet av 2000+:

Dom skriver "mest för pengarna" men att dom inte lever upp till kvalitén hos Bosch Blå, Makita eller Ryobi. Det enda negativa dom tar upp är att batterier kan vara tröga att ta i och ur.

Tack, jag jämför med Ryobi, men då är Ryobi bättre (men dyrare).

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Det ska gudarna veta... Har förvisso bara en liten motorsåg, men man får slita batteriet både ur maskinen och laddaren.
Annars, den funkar bra när man inte vill dra igång bensinaren men ändå inte orkar yxa ner trädet.
Tänkte köpa mer prylar till trädgården, har förvisso Ryobi hemma, men hon-där-hemma har köpt Jula till semesternöjet, så jag får väl fylla på med Jula dit dårå.

Bekymret är att hon har köpt olika märken av allt... Skruvdragare, motorsåg, lövblås. Fruntimmer.....
Ett tips till folket: bestäm dig, och håll dig till det märket sen. Allt blir så mye enklare när det gäller batterier främst.

Är du nöjd med Ryobi och Jula? Känns Jula som ok grejer ändå?
Har hus och tomt på 2000m2 som behöver tas omhand. Tänker mig att jag kan behöva en röjsåg och en motorsåg men då kanske man får gå på bensindrivna ändå...

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Har hus och tomt på 2000m2 som behöver tas omhand. Tänker mig att jag kan behöva en röjsåg och en motorsåg men då kanske man får gå på bensindrivna ändå...

Jag har häcksax, luftpump, trimmer och skruvdragare av Ryobi och är nöjd. Sedan kör jag bensindriven röjsåg med klinga och motorsåg för de större träden.
Jag tycker inte att Julas produkter känns lika bra som Ryobis. Jag har erfarenhet av alla proffsmärken genom jobbet och tycker att Ryobi duger mer än väl hemma.

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag har häcksax, luftpump, trimmer och skruvdragare av Ryobi och är nöjd. Sedan kör jag bensindriven röjsåg med klinga och motorsåg för de större träden.
Jag tycker inte att Julas produkter känns lika bra som Ryobis. Jag har erfarenhet av alla proffsmärken genom jobbet och tycker att Ryobi duger mer än väl hemma.

Tack! Kan nämna att jag köpte Biltemas grästrimmer men är inte nöjd med den, det fastnar för mycket i klingorna och de böjs lätt när jag går på lite äldre brännässlor och dylikt.
Hoppas att det är bättre med tråd som Ryobi har, men tråkigt att man ska skräpa ner trädgården med plast från tråden.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Tack! Kan nämna att jag köpte Biltemas grästrimmer men är inte nöjd med den, det fastnar för mycket i klingorna och de böjs lätt när jag går på lite äldre brännässlor och dylikt.
Hoppas att det är bättre med tråd som Ryobi har, men tråkigt att man ska skräpa ner trädgården med plast från tråden.

Jag avskyr tråd så jag har köpt blad till den:
https://www.amazon.se/-/en/Double-tooth-OLT1825M-OLT1831H-OLT...

Och även aluminiumhuvud:
https://www.amazon.se/-/en/Forever-Aluminum-Trimmer-Universal...

Visa signatur

MSi MPG B550 GAMING EDGE WIFI | AMD Ryzen 5600x | 32Gb Corsair DDR4
| X Radeon RX 7800 XT Dual OC Edition 16GB GDDR6 | Samsung SH-S203B| Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair HX 1000i | H212 Evo | Win11

Permalänk
Medlem

Den där bladvarianten ser ut som Biltemas lösning som jag inte är ett fan av, bladen är inte tillräckligt stabila och böjer sig. Vet dock inte hur kvaliteten är på Ryobis blad dock.

Visa signatur

RIPE LIR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomle:

Meec från Jula känns ju plastigare än Ryobi. Å andra sidan känns inte Ryobi som det stabilaste i världen heller...
Båda funkar... Vad nu det ska säga.
Vi eldade upp min gamla sladd-Ryobi-trimmer, och köpte en 500-kr Bosch för att jag trodde den skulle vara rejäl osv. Well... Den funkar. That's it.

Hade jag valet att bara köpa ett enda märke (har jag väl iofs), så hade jag nog köpt Makita faktiskt. Dyra, sure. Men det känns som om de inte vill ligga och slåss om budget-köparna, utan om de måste köpa in dyrare komponenter, så höjer de bara ut-priset. Alla andra känns som de hellre snålar i det läget.
Men jag bara spekulerar.

Hur som, röjsåg? Jag kör bara med klinga på den, linan går bara av hela tiden, trots typ 2,6mm tjocklek, eller vad det är.
Batteri eller bensin? Well... Har inte provat batteri. Men en tank bensin (30min körning?), motsvarar nog ett antal batterier.
Kom ihåg att en trädgårdstraktor med klippaggregat kan mycket väl köra i något grövre terräng än platt gräsmatta. Så, behövs röjsåg?
Kanske räcker med traktor och trimmer? Eller traktor, batteriklippare och trimmer?

Och motorsåg, well, ta ned trädet kan man ju fixa med batteri-maskin, men det ska kapas i längder osså... Bensin.
Å andra sidan, hur ofta ska det sågas och kapas? Batteri-maskinen fixar ju små-träd där bensinaren känns overkill.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga att valet beror mycket på hur mycket man kommer använda verktygen. Ingen mening att lägga en massa pengar på verktyg som används då och då.

Kör sedan många år med Boschs gröna serie med 18V batteri. De flesta av verktygen har fungerat bra, med undantag av sticksågen som jag lyckades ha sönder direkt. Skulle kanske inte köpa Boschs gröna serie igen, men det har kanske mer att göra med hur mycket jag faktiskt använt verktygen. Det hade inte varit fel att köpa något ännu bättre.

Min pappa har köpt på sig ett antal Ryobi verktyg, och det är alltid något strul med dem när jag ska hjälpa honom. Väldigt irriterande. Ryobi är frikostliga med att byta ut trasiga verktyg inom två år, vilket är väldigt bra dock, så man kanske kan ha överseende med kvaliteten. Fick en Ryobi tigersåg av honom som är det i särklass sämsta verktyget jag har.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Är väl som med allt annat, man får vad man betalar för. Själv har jag Ryobi. Började med en häcksax och batteri. Efter det så har jag nu trimmer, borstmaskin bla för att rengöra trall och fyra maskiner för hemmasnickeriet. Har nu totalt 4st batterier. Blir säkert nån till maskin framtiden. Att jämföra Rybobi med mer kvalitet/proffsmärken blir väl fel tycker jag, då det inte är samma peng. Kan väl tillägga att jag inte har några av Ryobis borstlösa och mer "premiummaskiner". Ryobis kit kan ju vara svåra att prisjämföra då kedjorna som Jula, Bauhaus m.fl verkar ha sina egna versioner. Jag har gjort 2st reklamationer under åren. Ett batteri la av ganska omgående. En multimaskin som ingick i ett kit gick sönder inom ett år, men det var dock en fördel för mig då ersättningsmaskinen var en nyare modell och bättre

Visa signatur

Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 - AMD Ryzen 5 7600X - Noctua NH-D15 - Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz - PowerColor Radeon RX 7800 XT - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - Samsung Odyssey G5 27´ - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett kit med Ryobi-verktyg när jag skaffade hus för 10 år sen även fast jag hade en del kvalitetsmaskiner med sladd och kan väl säga att sticksågen och cirkelsågen var riktigt usla medans skruvdragaren som varit med om mycket fortfarande fungerar felfritt och är sparad som extramaskin.

Har även lövblås, trimmer och häcksax som fungerar riktigt bra och köper gärna fler Ryobi-grejer för trädgårdsfix. Alla "bygg-verktyg" har dock bytts ut mot blå bosch (stor skillnad mot grön) och jag har en del Makita luft och sladdmaskiner som är riktigt robusta med bra kvalle. Aldrig haft några problem med Stihl, Dewalt och Husqvarna heller och hört mycket gott om Milwaukee som jag inte har någon direkt erfarenhet av, det blir lite av en smaksak med dessa tillverkare.

Rekommenderar nog att köpa något du slipper byta ut om några år men det är såklart en kostnadsfråga.

Visa signatur

Phanteks enthoo pro 2 server edition - Asus ProArt B650-CREATOR - AMD Ryzen 9 9950X - Thermalright Peerless Assassin 120 - Kingston 128GB DDR5 5200MHz - Nvidia 5090 FE - Corsair RM1000x - Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 2TB -Samsung 970 EVO Plus 1TB x2 - 4x WD Red WD30EFRX 64MB 3TB - Dell 27" UltraSharp U2724D IPS Black QHD 120

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av giplet:

Jag skulle säga att valet beror mycket på hur mycket man kommer använda verktygen. Ingen mening att lägga en massa pengar på verktyg som används då och då.

Kör sedan många år med Boschs gröna serie med 18V batteri. De flesta av verktygen har fungerat bra, med undantag av sticksågen som jag lyckades ha sönder direkt. Skulle kanske inte köpa Boschs gröna serie igen, men det har kanske mer att göra med hur mycket jag faktiskt använt verktygen. Det hade inte varit fel att köpa något ännu bättre.

Min pappa har köpt på sig ett antal Ryobi verktyg, och det är alltid något strul med dem när jag ska hjälpa honom. Väldigt irriterande. Ryobi är frikostliga med att byta ut trasiga verktyg inom två år, vilket är väldigt bra dock, så man kanske kan ha överseende med kvaliteten. Fick en Ryobi tigersåg av honom som är det i särklass sämsta verktyget jag har.

Jag har mentaliteten buy once cry once, saker såsom röjsåg, skruvdragare och mutterknack är nånting man kommer använda i många år och inte många kronor som är skillnaden mot ex Ryobi.

Skrivet av Bläjd:

Är väl som med allt annat, man får vad man betalar för. Själv har jag Ryobi. Började med en häcksax och batteri. Efter det så har jag nu trimmer, borstmaskin bla för att rengöra trall och fyra maskiner för hemmasnickeriet. Har nu totalt 4st batterier. Blir säkert nån till maskin framtiden. Att jämföra Rybobi med mer kvalitet/proffsmärken blir väl fel tycker jag, då det inte är samma peng. Kan väl tillägga att jag inte har några av Ryobis borstlösa och mer "premiummaskiner". Ryobis kit kan ju vara svåra att prisjämföra då kedjorna som Jula, Bauhaus m.fl verkar ha sina egna versioner. Jag har gjort 2st reklamationer under åren. Ett batteri la av ganska omgående. En multimaskin som ingick i ett kit gick sönder inom ett år, men det var dock en fördel för mig då ersättningsmaskinen var en nyare modell och bättre

Ryobi känns helt klart plastiga kontra bosch men kommer ev bli en adapter till Ryobi i framtiden då jag har många bosch batterier nu

Skrivet av pixel8:

Jag köpte ett kit med Ryobi-verktyg när jag skaffade hus för 10 år sen även fast jag hade en del kvalitetsmaskiner med sladd och kan väl säga att sticksågen och cirkelsågen var riktigt usla medans skruvdragaren som varit med om mycket fortfarande fungerar felfritt och är sparad som extramaskin.

Har även lövblås, trimmer och häcksax som fungerar riktigt bra och köper gärna fler Ryobi-grejer för trädgårdsfix. Alla "bygg-verktyg" har dock bytts ut mot blå bosch (stor skillnad mot grön) och jag har en del Makita luft och sladdmaskiner som är riktigt robusta med bra kvalle. Aldrig haft några problem med Stihl, Dewalt och Husqvarna heller och hört mycket gott om Milwaukee som jag inte har någon direkt erfarenhet av, det blir lite av en smaksak med dessa tillverkare.

Rekommenderar nog att köpa något du slipper byta ut om några år men det är såklart en kostnadsfråga.

Har utökat med slipmaskin och lövblås vilket jag kommer använda mycket framöver! Bosch verktyg blir riktigt bra deal när dom även skickar med batterier vid större köp.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 OLED | Quest Pro | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kör ryobi och har väldigt många av deras grejjer, Mutterdragare, 2xskruvdragare, grästrimmer, trallborstmaskin, myggjagare, campinglampa med usb laddare, cirkelsåg lös och en på stativ, tigersåg, eldriven motorsåg för grenar på hög nivå, vinkelkap, kompressor till bildäck eller tex en luftmadrass, bygglampa, häxsax, grenklippare, liten häcksax, batterier på 1.3 till 9 Ah, flera laddare.

Använder allt hemma men mycket när jag lagar bilar, dom lever ett mycket hårt liv och är förvånad över att en av skruvdragarna fortfarande lever efter 11 år. Byggt 2 altaner med den och meckat väldigt mycket bil med den också. pressat den så hårt ibland att det rykt ur den men den har överlevt.

Brorsan har makita och han imponerades ganska stort av vinkelslipen, mycket bättre än hans makita tyckte han, vet att många även hyllar deras spikpistol och klassas som en av de absolut bästa. har inte köpt den eftersom jag så sällan spikar.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Mattecoach

Jag har trädgårdsgrejer från Ryobi och verktyg från Bosch Blå. Tycker båda gör sitt jobb mycket bra! Verktygen känns som kvalitet men har ingen större erfarenhet.

Skrivet av cp_:

Det går att köpa batteri-adaptrar också. Jag har köpt adaptrar som gör det möjligt att använda batterier från Makita till Ryobi, Parkside och Dewalt. Så nu har jag utöver Makita, även billigare maskiner från Parkside och Ryobi, samt en från Dewalt. Maskiner som används mest är slagskruvdragare, cirkelsåg, borrmaskin och sticksåg. Där är alla maskiner från Makita.

Trädgårdsmaskiner samt "mutterknacken" är från Ryobi och fungerar bra med adaptern. De är också saker jag använder mer sällan. Sen köpte jag två sänksågar på lidl. En mini och en lite större. Duger med tanke på att jag inte använder dem så ofta.

Men det går nog att göra samma sak med Bosch- eller Miwaukee-batterier. Dock så är det sämre med adaptrar från Ryobi med tanke på hur de är utformade.

Skrivet av cp_:

Varför köper du inte batteriadaptrar så du kan använda samma batterier till maskinerna?
Kostar typ 300:-/st på amazon.

Jag har flest batterier till Bosch Blå, har någon erfarenhet av adapter för dessa till Ryobi-verktyg? Som jag förstår det är Ryobi ett av få märken som har urladdningsskydd i batterierna så är lite orolig att Bosch-batterierna skulle ta skada av att bli urladdade i Ryobi-verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Jag har trädgårdsgrejer från Ryobi och verktyg från Bosch Blå. Tycker båda gör sitt jobb mycket bra! Verktygen känns som kvalitet men har ingen större erfarenhet.

Jag har flest batterier till Bosch Blå, har någon erfarenhet av adapter för dessa till Ryobi-verktyg? Som jag förstår det är Ryobi ett av få märken som har urladdningsskydd i batterierna så är lite orolig att Bosch-batterierna skulle ta skada av att bli urladdade i Ryobi-verktyg.

När jag kört ryobi-trimmer med makitabatterier så lägger den av när batteriet är slut. Då indikerar batteriet en stapel, på samma sätt som maskiner av andra fabrikat beter sig. Vet inte om batterierna tar skada, men oftast så byter jag tidigare. Ex. trimmern blir slöare när batteriet går under 2 staplar. Men det skall nog mycket till att ladda ur batteriet till bortom räddning. Kanske om man har en lampa eller något som man glömmer påslagen? Eller om man fortsätter att köra trots att man märker att batteriet är urladdat. Annars tycker jag att det märks när det är dags att byta batteri, nä maskinen är för slö.
Det går väl också att hålla koll genom att se på batteriernas indikator och ladda när det nått den lägsta nivån.

För bosch så antar jag att det är en sånhär du vill ha? https://www.youtube.com/watch?v=egZZQVFYo-Y

Googla och se om du hittar någon som säljer i/till Sverige, välj den billigaste och testa. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Att olika fabrikat är märkta olika volt är bara marknadsföringsval. Det är lika många celler i batterier som är märkta 18, 20 eller 21 volt.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av cp_:

När jag kört ryobi-trimmer med makitabatterier så lägger den av när batteriet är slut. Då indikerar batteriet en stapel, på samma sätt som maskiner av andra fabrikat beter sig. Vet inte om batterierna tar skada, men oftast så byter jag tidigare. Ex. trimmern blir slöare när batteriet går under 2 staplar. Men det skall nog mycket till att ladda ur batteriet till bortom räddning. Kanske om man har en lampa eller något som man glömmer påslagen? Eller om man fortsätter att köra trots att man märker att batteriet är urladdat. Annars tycker jag att det märks när det är dags att byta batteri, nä maskinen är för slö.
Det går väl också att hålla koll genom att se på batteriernas indikator och ladda när det nått den lägsta nivån.

För bosch så antar jag att det är en sånhär du vill ha? https://www.youtube.com/watch?v=egZZQVFYo-Y

Googla och se om du hittar någon som säljer i/till Sverige, välj den billigaste och testa. Mer komplicerat än så behöver det inte vara. Att olika fabrikat är märkta olika volt är bara marknadsföringsval. Det är lika många celler i batterier som är märkta 18, 20 eller 21 volt.

Ja, känns värt att testa och ta det lite försiktigt. Är mest för en liten gräsklippare och den märker man tydligt på när spänningen sjunker.
Segt att adapter Bosch-Ryobi verkar vara en av de svårare att hitta med fann denna:
https://se.powertoolsadapters.com/products/bosch-18v-to-ryobi...