AMD lanserar Radeon RX 9060

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar Radeon RX 9060

Kommer inte säljas direkt till konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag förväntade inget 9060 så inte chockad att det är endast för oem och ej diy.

Åja, väck mig om 2 år när näste generation kommer, ännu en gång ska jag hoppas att AMD faktiskt försöker ta marknadsandelar istället för bara tomt prat som de 3 sista generationerna...

Permalänk
Medlem

Men varför gör dom så ? ruttet

Permalänk
Hjälpsam

Spelar ingen roll hur prisvärde de är, de flesta köper ändå Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Knappast, men ett par 100 på en 5-10.000kr produkt är inte nog för att få folk att pröva ett för dem okänt kort. Hade 90XX korten legat 25% under motsvarande Nvidia kort hade de garanterat sålt, men antingen är amd nöjda med hur marknaden ser ut eller så har de inte råd att konkurrera med Nvidia på riktigt.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Blir aldrig AMD igen! Hur de fullständigt lämnar förra generationen åt sitt öde, eller inte helt men åtmistone RT-sidan av den. Jämför det med Polaris korten som de gett stöd i nästan tio år! Och härmar Nvidia att släppa ett XT-kort med 8gb minne. Gamla AMD hade inte gjort så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Får dom gärna göra. Det gör så jag får amd kort med samma prestanda för halva priset.

Permalänk
Redaktion
Teknikredaktör
Skrivet av HazZarD:

Får jag lägga fram en gissning så är det för att det blir betydligt lättare att undvika priskrig om kortet inte når ut i konsumenthandeln. Som en bonus skyddar det XT-modellens status som lite mer premium, och det minskar risken för konsumentförvirring. Just nu finns det två varianter som heter något med 9060, det kräver mer av konsumenter om fler dyker upp. Dessvärre kvarstår den risken för köpare av färdigbyggda datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Blir aldrig AMD igen! Hur de fullständigt lämnar förra generationen åt sitt öde, eller inte helt men åtmistone RT-sidan av den. Jämför det med Polaris korten som de gett stöd i nästan tio år! Och härmar Nvidia att släppa ett XT-kort med 8gb minne. Gamla AMD hade inte gjort så!

Vet inte vad du menar eller förväntar dig?

Ai kapaciteten i förra generationen är väldigt dålig.
Det var den när det var den nya generationen också.

Dom kan liksom inte trolla fram retroaktiv fysisk hårdvara.

Mitt 7700xt har mer ren kraft än 9060 men satsningen var minimal på ai då och det är väl inte mycket att göra åt.

Permalänk
Skrivet av Rehnzy:

Vet inte vad du menar eller förväntar dig?

Ai kapaciteten i förra generationen är väldigt dålig.
Det var den när det var den nya generationen också.

Dom kan liksom inte trolla fram retroaktiv fysisk hårdvara.

Mitt 7700xt har mer ren kraft än 9060 men satsningen var minimal på ai då och det är väl inte mycket att göra åt.

Jag är också nöjd med mitt 7800 XT allmänt sätt förutom att den drar lite mycket. Men besviken på AMD gällande RT-prestandan. De gjorde inte ens det halvhjärtat med RDNA2 eller 3.

Tyvärr!

Förr var de innovativa idag härmar de bara Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag är också nöjd med mitt 7800 XT allmänt sätt förutom att den drar lite mycket. Men besviken på AMD gällande RT-prestandan. De gjorde inte ens det halvhjärtat med RDNA2 eller 3.

Tyvärr!

RT var iof. Helt värdelöst i allmänhet under dom generationerna så det beror ju på hur man ser det. Att inte kunna köra Nvidias gimmicklägen var inte hela världen.

Nu är dock RT här på riktigt och att vara en generation (snällt sagt) bakom Nvidia är inte direkt bra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tyvärr!

Hårdvaran för RT var en generation efter Nvidia, och är väl det fortfarande egentligen. RDNA 2 var som Turing, RDNA 3 som Ampere och RDNA 4 som Ada Lovelace. Tror inte att det fanns mycket mer att hämta, speciellt inte i RDNA2. Den sitter ju i konsolerna, och det finns definitivt en efterfrågan på lite bättre RT där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Finns efterfrågan hos oem

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosenvik:

Får jag lägga fram en gissning så är det för att det blir betydligt lättare att undvika priskrig om kortet inte når ut i konsumenthandeln. Som en bonus skyddar det XT-modellens status som lite mer premium, och det minskar risken för konsumentförvirring. Just nu finns det två varianter som heter något med 9060, det kräver mer av konsumenter om fler dyker upp. Dessvärre kvarstår den risken för köpare av färdigbyggda datorer

De vill absolut undvika priskrig, men mer troligt är nog att frakt och tariffer ger ganska dåliga marginaler på det billigare spektrat.

Då kunde dom ha skippat RX 9060 XT 8GB istället, men att minska risken för konsumentförvirring är nog raka motpolen till vad de vill åstadkomma.

Troligen har de lurat så många att köpa 9060 XT 8GB att de vill göra om samma lureri en gång till och nu till de ännu mer oinsatta OEM-köparna. I allra minsta fall så testar dom i varje fall dessa grumliga farvatten och analyserar.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.