alla ramslotar fungerar inte efter byte av kylpasta

Permalänk
Medlem

alla ramslotar fungerar inte efter byte av kylpasta

Asus strix z590 11700K rgb Corsair Dominator 3600mhz
Tog isär bytte gamla kylpastan (var sån som sitter förmonterad och hade "separerat" var liksom genomskinlig på halva och vit på halva efter 4 år), allt frid och fröjd trodde jag tills startade upp och datorn stannar innan bios laddar... finns såna dioder på moderkortet som fastnade på ram. Flyttade runt och fick det till slot 3+4 inte kan ha ram monterat då stannar uppstarten.
Försökt clear cmos hjälper inte. Tycker lite konstigt dock att 1+2 funkar men inte 3+4 är inte dual channel varannan men har kanske inte med saken att göra. Funderar "rollback bios" men lär väl inte heller funka mobo är väl paj helt enkelt. Nån med annat förslag?

Permalänk
Medlem

Dålig kontakt mellan cpu och moderkort kanske? Testa att montera om kylaren eller helt enkelt lossa/spänna skruvarna som håller fast kylaren.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Hedersmedlem

Utöver det ovan skulle jag passa på att plocka ur processorn ur sockeln, kolla pinnar/pads och sätta tillbaka den.

Rengör kylpastan ordentligt innan det så slipper man riskera att något ramlar ner.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Tycker lite konstigt dock att 1+2 funkar men inte 3+4 är inte dual channel varannan men har kanske inte med saken att göra.

Dual channel är oftast varannan, men poängen med dual channel är som namnet antyder att använda båda minneskanalerna. D.v.s. 1+2 brukar vara kanal A och 3+4 brukar vara kanal B, och med dual channel vill du ha minnen i båda.

Så troligtvis har något hänt med någon av pinnarna för den ena minneskanalen. Testa att montera om CPUn och kontrollera samtidigt att inga pinnar i sockeln är böjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Dålig kontakt mellan cpu och moderkort kanske? Testa att montera om kylaren eller helt enkelt lossa/spänna skruvarna som håller fast kylaren.

Jo provade lossa lite i taget tills var loss nästan helt hjälpte inte... till saken hör att känns som jag hade dragit lite onödigt mycket när jag lossade efter 4 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Jo provade lossa lite i taget tills var loss nästan helt hjälpte inte... till saken hör att känns som jag hade dragit lite onödigt mycket när jag lossade efter 4 år

Det ska sitta åt, men beroende på moderkort/cpu och kylar kombo, så kan hela vägen vara fört hårt åtskruvat. Löst ska det dock inte sitta.

Och som ovan nämnt, så ska inte minnena sitta precis bredvid varandra, du ska ha en tom slot emellan om du ska köra dem i dual channel. Oftast är plats 2+4 standard rekommendation på de flesta moderkort med 4 slots.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

kanske borde testa... har tagit isär igen rengjort med isopropanol, visst borde man kunna testa utan pasta? Lite jobbigt att kladda
hittade ett enkelt test "chassi" på temu för 205 inkl frakt... får ev sätta upp på det och försöka felsöka, piss i rymden jämfört med uppgr (9800x3d 850 DDR5) jobbigt att pula bla allt rgb och skit

Permalänk
Medlem

Jag skulle lyfta CPU-spännet, skjuta CPU:n "upp och ner" lite i sockeln, fälla spännet, sätta dit kylaren så hårt att man kan känna att den inte sitter löst, prova starta datorn med ett minne i vardera slot och se om den går förbi RAM, stäng sedan av.
Om den går förbi, ta bort kylaren, applicera kylpasta och montera tillbaka kylaren.

Kan vara så att CPU:n flyttat lite på sig i sockeln när du tog bort kylaren första gången och att CPU:n behöver flyttas någon tiondels millimeter åt något håll i sockeln.
Det är små marginaler mellan kontaktytorna i moderna CPU:er.
Även om detta inte ska vara ett problem så kan du ha något stift i sockeln som inte sitter helt rätt och som bidrar till att det hamnar utanför tolerans.

Som redan nämnts så kan det även vara en god idé att inspektera undersidan av CPU:n, var dock varsam när du lyfter ur och monterar tillbaka CPU:n så du inte råkar skada några av stiften i CPU-sockeln.

Permalänk
Skrivet av pattwall:

kanske borde testa... har tagit isär igen rengjort med isopropanol, visst borde man kunna testa utan pasta? Lite jobbigt att kladda
hittade ett enkelt test "chassi" på temu för 205 inkl frakt... får ev sätta upp på det och försöka felsöka, piss i rymden jämfört med uppgr (9800x3d 850 DDR5) jobbigt att pula bla allt rgb och skit

du kan testa utan pasta om kylaren har tillräckligt med värmebortföring men inte att rekommendera då den troligen kommer värmethrottla redan under boot pga dålig värmeöverföring till kylare.

bättre du isf skiter i att byta pastan mellan dina test använd pasta är bättre än ingen alls..

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Tog isär bytte gamla kylpastan (var sån som sitter förmonterad och hade "separerat" var liksom genomskinlig på halva och vit på halva efter 4 år), allt frid och fröjd trodde jag tills startade upp och datorn stannar innan bios laddar... finns såna dioder på moderkortet som fastnade på ram. Flyttade runt och fick det till slot 3+4 inte kan ha ram monterat då stannar uppstarten.
Försökt clear cmos hjälper inte. Tycker lite konstigt dock att 1+2 funkar men inte 3+4 är inte dual channel varannan men har kanske inte med saken att göra. Funderar "rollback bios" men lär väl inte heller funka mobo är väl paj helt enkelt. Nån med annat förslag?

Jag förstår inte riktigt vad du menar med slot 1+2 samt 3+4. Om det är så att du menar att slot 1+2 är de två som sitter närmast CPUn och 3+4 är de som sitter längst ifrån CPUn så innebär det att 1+2 är A1 och A2 där 3+4 blir B1 och B2.

Jag vet inte vilken version du har av ROG Strix Z590 eftersom det finns -A, -E och -F -versioner av detta moderkort. Jag har version F och en kompis har version A. Det spelar förvisso ingen roll i detta ärende då moderkorten fungerar likvärdigt.

Jag har en 10900K medan min kompis har en 11700K.

Om du använder en minnesmodul skall den företrädesvis sitta i A2. En minnesmodul fungerar oavsett vilken slot du populerar men kan ge lite olika tid i uppstarten. A2 ger en felfri och snabb uppstart

Använder du två minnesmoduler skall de sitta i A2 och B2. Sätter du minnesmodulerna i B1 och B2 (de två slotta som är längst ifrån CPUn) kommer datorn inte att starta upp. För att datorn skall starta upp när det sitter minnesmoduler i B1 och B2 måste även A2 ha en minnesmodul. Således krävs det minst 3 minnesmoduler om du skall använda B1 och B2.

Hela systemet är uppbyggt på sådant sätt att en minnesmodul fungerar i alla slottar men skall företrädesvis sitta i A2. När det sitter en minnesmodul i A2 aktiveras också funktionen för dubbla kanaler (dual channel) men körs inte förrän det sitter en modul i B2. Används två minnesmoduler eller fler måste en minnesmodul sitta i A2. Om inte, då startar inte datorn med undantag för att A1 och A2 kan ge en fungerande uppstart. Min erfarenhet är att när jag sätter i minnesmodulerna i A1 och A2 tar det längre tid för datorn att starta.

Datorn kan också ha svårigheter att starta om A2 är populerad samtidigt som A1 och B1 men den brukar starta.

Återigen, A2 måste vara populerad och lämpligast är att B2 populeras om 2 eller fler minnesmoduler används.

Permalänk
Medlem

Om vi ska gå in på det här med minnesportarna så kan jag ta upp ett problem jag hade när jag byggde min dator.
Begagnade komponenter.
RAM fungerade problemfritt i Port 1+2 (närmast CPU) men inte i port 3 eller 4.
Felet?
Två av kontaktytorna på CPU:n var smutsiga.
Rengöring av dessa två kontaktytor löste problemet.

Det är ofta skillnad på vad som är rekommenderat och vad som faktiskt fungerar.

Det här är orsken till att jag ofta rekommenderar att inspektera undersidan av CPU:n vid konstiga fel.
Det är även här jag misstänker att TS problem ligger, att något kontaktstift för minnesport 3+4 inte har tillräckligt bra kontakt.

Som TS beskriver det så har kylpastan separerat, kanske har endel av detta runnit till baksidan av CPU:n.
Om det visar sig ha runnit ner i CPU-sockeln så kan jag tyvärr inte ge något bra råd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Viita:

Fast svar 1, 2 och 3 i tråden är ju inne på detta spåret med dålig kontakt för CPU-pins.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Om vi ska gå in på det här med minnesportarna så kan jag ta upp ett problem jag hade när jag byggde min dator.
Begagnade komponenter.
RAM fungerade problemfritt i Port 1+2 (närmast CPU) men inte i port 3 eller 4.
Felet?
Två av kontaktytorna på CPU:n var smutsiga.
Rengöring av dessa två kontaktytor löste problemet.

Det här är orsken till att jag ofta rekommenderar att inspektera undersidan av CPU:n vid konstiga fel.
Det är även här jag misstänker att TS problem ligger, att något kontaktstift för minnesport 3+4 inte har tillräckligt bra kontakt.

Som TS beskriver det så har kylpastan separerat, kanske har endel av detta runnit till baksidan av CPU:n.
Om det visar sig ha runnit ner i CPU-sockeln så kan jag tyvärr inte ge något bra råd.

det där ska jag kolla..tumme upp, ska skaffa ett bra förstoringsglas tänkte jag, många bra förslag här på Sweclockers hur gjorde du rent?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

när jag säger 1+2 osv har jag räknat längst bort från cpu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kan testa utan pasta om kylaren har tillräckligt med värmebortföring men inte att rekommendera då den troligen kommer värmethrottla redan under boot pga dålig värmeöverföring till kylare.

bättre du isf skiter i att byta pastan mellan dina test använd pasta är bättre än ingen alls..

ok kanske ingen bra ide utan... får kladda vidare, kommer nog inte förlita mig på "förmonterad" i framtiden tyckte inga problem i början men i nåt år far fläkten/tempen upp och ner inte orkat ta tag i så hände det här

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

det där ska jag kolla..tumme upp, ska skaffa ett bra förstoringsglas tänkte jag, många bra förslag här på Sweclockers hur gjorde du rent?

Kommer inte ihåg om jag doppade hushållspapper i Isopropanol eller använde tops.
Något av det. (Använd inte toapapper, det löses upp för fort.)
Tänk på att låta det torka ordentligt innan du petar tillbaka CPU:n om du får Isopropanol i området med de ytmonterade komponenterna i mitten.

Även om det är trevligt med förstoringsglas så skulle jag inte säga att det är nödvändigt.
Har du hyffsad kamera på telefonen så kan du alltid ta en bild med denna, zooma in och titta men du bör se tydligt om det är några enstaka kontaktytor som blivit kontaminerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

när jag säger 1+2 osv har jag räknat längst bort från cpu

Man brukar räkna från cpu:n. Men oavsett så är 1+2 fel, det brukar vara 2+4 som rekommenderas vid 2 nunnesstickor.

Skrivet av pattwall:

ok kanske ingen bra ide utan... får kladda vidare, kommer nog inte förlita mig på "förmonterad" i framtiden tyckte inga problem i början men i nåt år far fläkten/tempen upp och ner inte orkat ta tag i så hände det här

Förapplicerad kylpasta brukar inte vara ett problem i sig, men kylpasta håller inte för evigt, så man kan behöva byta ut den efter några år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Satte även på såna "kammar" på psu kablarna till mitt rog strix 1200w för såg lite trassligt ut, men kan för fan inte ha med saken att göra...? en på atx ström 24 pin en på kabeln till 4070ti (600 w) och en till psu försörjning 12 pin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pattwall:

Satte även på såna "kammar" på psu kablarna till mitt rog strix 1200w för såg lite trassligt ut, men kan för fan inte ha med saken att göra...? en på atx ström 24 pin en på kabeln till 4070ti (600 w) och en till psu försörjning 12 pin

Har du testat 2+4 räknat från CPUn enligt de tidigare inläggen här? A1+A2 (första och andra slot från CPUn) fungerar alltså, men A2 (andra slotten) måste alltid vara isatt för att B-slotsen ska fungera (3+4 från CPUn) enligt @Modellören ovan.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Har du testat 2+4 räknat från CPUn enligt de tidigare inläggen här? A1+A2 (första och andra slot från CPUn) fungerar alltså, men A2 (andra slotten) måste alltid vara isatt för att B-slotsen ska fungera (3+4 från CPUn) enligt @Modellören ovan.

det var jag som räknade från fel håll, räknar man från cpu 1+2 är de slotar som datorn fastnar på... 3+4 funkar

Permalänk
Medlem

Ja nu fungerar/startar den upp med minnen i alla slotar, kan inte sätta fingret på vad som hände eg (tagit isär och gjorde rent cpu 2ggr) kollade kontaktytor på chipet och på sockeln
var noga sista gången att cpu satt verkligen rätt, bra stöd/hjälp här på forumet, hört så mycket neg om asus så hade gett upp, trodde moderkortet pajjat bara för att jag rörde skiten, får hoppas att stabilt men känns bra, verkar fått ner fladderfläkten/tempen också vilket var ett av målen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Jag skulle lyfta CPU-spännet, skjuta CPU:n "upp och ner" lite i sockeln, fälla spännet, sätta dit kylaren så hårt att man kan känna att den inte sitter löst, prova starta datorn med ett minne i vardera slot och se om den går förbi RAM, stäng sedan av.
Om den går förbi, ta bort kylaren, applicera kylpasta och montera tillbaka kylaren.

Kan vara så att CPU:n flyttat lite på sig i sockeln när du tog bort kylaren första gången och att CPU:n behöver flyttas någon tiondels millimeter åt något håll i sockeln.
Det är små marginaler mellan kontaktytorna i moderna CPU:er.
Även om detta inte ska vara ett problem så kan du ha något stift i sockeln som inte sitter helt rätt och som bidrar till att det hamnar utanför tolerans.

Som redan nämnts så kan det även vara en god idé att inspektera undersidan av CPU:n, var dock varsam när du lyfter ur och monterar tillbaka CPU:n så du inte råkar skada några av stiften i CPU-sockeln.

kanske var det som det handlade om...:) tack för input