Hur får jag tillgång till sekundär disk i Windows?

Permalänk
Medlem

Hur får jag tillgång till sekundär disk i Windows?

Jag har bytt systemdisk från Linux till Windows men hittar inte sekundära hårddidsken i Windows. Den är formaterad i FAT och har bara vanliga filer på sig så Windows ska kunna läsa den. När jag går till kontrollpanelen så kan jag se den under lagringsutrymmen men där ska jag skapa en pool vilket jag inte vill göra, då jag inte vill radera det som finns på hårddisken. Hur får jag tillgång till hårddisken i Windows?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ge den en enhetsbokstav i Diskhanteraren?
Om det inte går, använd tredjepartsprogram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ge den en enhetsbokstav i Diskhanteraren?
Om det inte går, använd tredjepartsprogram.

Hittade inte Diskhanteraren först men nu gjorde jag. Hårddisken syns inte i Diskhanteraren. Däremot hittar jag den under Enhetshanteraren > Diskenheter. Tryckte "Egenskaper" på den och hörde då hur den gick igång, men hittar den fortfarande inte i Diskhanteraren.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för slags disk och hur är den kopplad till datorn?
Syns alltså enbart bara systemdisken i diskhantering som disk 0, och ingen disk 1 alls? (I den grafiska delen där nere, under listan.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rivqah:

Hittade inte Diskhanteraren först men nu gjorde jag. Hårddisken syns inte i Diskhanteraren. Däremot hittar jag den under Enhetshanteraren > Diskenheter. Tryckte "Egenskaper" på den och hörde då hur den gick igång, men hittar den fortfarande inte i Diskhanteraren.

Det låter väldigt märkligt, finns det bara en disk i Diskhanteraren och vad menar du med "i kontrollpanelen" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Vad är det för slags disk och hur är den kopplad till datorn?
Syns alltså enbart bara systemdisken i diskhantering som disk 0, och ingen disk 1 alls? (I den grafiska delen där nere, under listan.)

En HDD sitter i datorn utöver en SSD som är systemdisken. Intressant nog ser jag ingen Disk 0 utan det är Disk 1 som är systemdisken (SSDn). Jag har precis bytt till en SSD med Windows (tidigare en SSD med Linux).

Upptäckt att datorn inte väljer rätt disk vid uppstart (trots att jag valt boot order mer än en gång), så jag möts av understreck vid uppstart. Stänger då av, startar om och trycker på esc och boot order igen. Antar jag missar nån inställning här?

Skrivet av tcntad:

Det låter väldigt märkligt, finns det bara en disk i Diskhanteraren och vad menar du med "i kontrollpanelen" ?

Precis, bara en disk. Med Kontrollpanelen menade jag Start > Windows-systemet > Kontrollpanelen. Det var när jag inte förstod hur jag hittade Diskhanteraren men det förstår jag nu alltså, att man högerklickar på start...

Permalänk
Medlem

Nu har jag fixat så den väljer rätt disk vid uppstart. Systemdisken är fortfarande Disk 1 i Diskhanteraren och jag hittar ej andra disken (HDD) som jag hittade i Linux. Ska jag kanske göra nått i BIOS? För den syns där.

Permalänk
Medlem

När jag går till Enhetshanteraren (där diskens syns) och dubbelklickar på den så står där "Plats: Bus Number 0, Target Id 0, LUN 0" under fliken Allmänt. Övriga flikar är: Principer, Drivrutin, Information, Händelser. Ska jag kanske klicka på uppdatera drivrutin under Drivrutin?

Permalänk

Jag brukar köra diskpart i dos när det inte hittar. Googla på diskpart.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Rivqah:

En HDD sitter i datorn utöver en SSD som är systemdisken. Intressant nog ser jag ingen Disk 0 utan det är Disk 1 som är systemdisken (SSDn). Jag har precis bytt till en SSD med Windows (tidigare en SSD med Linux).

Upptäckt att datorn inte väljer rätt disk vid uppstart (trots att jag valt boot order mer än en gång), så jag möts av understreck vid uppstart. Stänger då av, startar om och trycker på esc och boot order igen. Antar jag missar nån inställning här?

Precis, bara en disk. Med Kontrollpanelen menade jag Start > Windows-systemet > Kontrollpanelen. Det var när jag inte förstod hur jag hittade Diskhanteraren men det förstår jag nu alltså, att man högerklickar på start...

Att det är Disk1 kanske beror på var den är inkopplad på moderkortet men tror inte det borde vara det.
Jo, jag tänkte lite mer på vart i Kontrollpanelen:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfving88:

Jag brukar köra diskpart i dos när det inte hittar. Googla på diskpart.

Listat volymer och diskar i DiskPart och den listas ej. Den listar bara systemdisken. Den syns dock under Enhetshanteraren > Diskenheter.

Permalänk
Medlem

OBS: om den heter Disk 0, 1, 2, 3, 4 har ingen som helst inverkan på dess funktionalitet så det kan vi helt släppa.

En disk får sitt nummer baserat på vilken anslutning som används (SATA_1, SATA_2, M.2_1, M2_2 m.fl.) och är väl egentligen helt godtyckligt. Men inte relevant för detta

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

OBS: om den heter Disk 0, 1, 2, 3, 4 har ingen som helst inverkan på dess funktionalitet så det kan vi helt släppa.

En disk får sitt nummer baserat på vilken anslutning som används (SATA_1, SATA_2, M.2_1, M2_2 m.fl.) och är väl egentligen helt godtyckligt. Men inte relevant för detta

Tack för info, då behöver jag inte öppna burken och byta plats på diskarna. Tänkte att det inte vore logiskt heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo, jag tänkte lite mer på vart i Kontrollpanelen:)

Start > Windows-systemet > Kontrollpanelen > System och säkerhet > Lagringsutrymmen. Där listas den under fysiska enheter som lagringspool.

Permalänk
Medlem

Disken hade tydligen redan blivit raderad/en pool. Upptäckte det via Linux. Formaterade om den till FAT igen och nu syns den. Dock visar disken bara 2 TB utrymme trots att den är på 4 TB. Förstår nu att det är en begränsning av FAT i Windows. Tydligen är det ju exFAT jag ska ha. Hur formaterar jag till exFAT i Windows? Alternativet finns inte i File Explorer eller Diskhantering, endast NTFS.

Edit: Fixat med MiniTool Partition Wizard Free.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Disken hade tydligen redan blivit raderad/en pool. Upptäckte det via Linux. Formaterade om den till FAT igen och nu syns den. Dock visar disken bara 2 TB utrymme trots att den är på 4 TB. Förstår nu att det är en begränsning av FAT i Windows. Tydligen är det ju exFAT jag ska ha. Hur formaterar jag till exFAT i Windows? Alternativet finns inte i File Explorer eller Diskhantering, endast NTFS.

Edit: Fixat med MiniTool Partition Wizard Free.

Du ville ju inte bli av med filerna som låg på disken, löste du det innan du formaterade den?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Du ville ju inte bli av med filerna som låg på disken, löste du det innan du formaterade den?

Måste råkat skapa en pool/radera när jag pillade under lagringsutrymmen i kontrollpanelen. Hade dock backup på extern hårddisk så ingen skada skedd men ville ändå undvika att behöva kopiera över allt igen men det gick ju inte.

Permalänk

nu är det ju löst men varför vill du ha den i FAT eller exFat?

varför inte bara köra den med NTFS?

NTFS vad jag vet stöds både under windows och Linux och har väl en del fördelar över både fat och exfat har jag för mig även om exfat (typ avsett för externa hårddiskar) iaf stödjer filer över 4GB i storlek vilket inte FAT (16/32) gör och FAT har jag för mig har en max lagringskapasitet på 2TB i samma partition och borde inte skilja mellan windows och linux från varandra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Diskpart

Skrivet av Rivqah:

Listat volymer och diskar i DiskPart och den listas ej. Den listar bara systemdisken. Den syns dock under Enhetshanteraren > Diskenheter.

När formatet är fel som tex linux partioner. Behöver man nog köra ”clean disk” innan diskpart. Men du verkar ha löst det igen. Formatera hårddisken igen igenom windows till tex ntfs eller pröva diskpart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nu är det ju löst men varför vill du ha den i FAT eller exFat?

varför inte bara köra den med NTFS?

NTFS vad jag vet stöds både under windows och Linux och har väl en del fördelar över både fat och exfat har jag för mig även om exfat (typ avsett för externa hårddiskar) iaf stödjer filer över 4GB i storlek vilket inte FAT (16/32) gör och FAT har jag för mig har en max lagringskapasitet på 2TB i samma partition och borde inte skilja mellan windows och linux från varandra.

Egentligen spelar det ingen större roll då disken kommer formateras om snart igen när den åker in i en NAS. Däremot har jag en extern hårddisk som jag vill ska vara i exFAT just för att den ska vara läsbara i alla system.