Kan inte installera windows på grund av påstådd avsaknad av drivers

Permalänk

Kan inte installera windows på grund av påstådd avsaknad av drivers

Hej allihopa! Jag håller på att försöka installera windows 11 från usb sticka på en laptop som tidigare hade linux (hade windows när den köptes men det togs bort). Först startar bootable stickan som vanligt men får bara upp att det saknas drivers för hårddisken. Har sökt på nätet och fick höra att man skulle installera intel rst drivers har provat det funkade inte. Hårddisken som datorn har är Micron 2450 har gått in på tillverkarens hemsida för att försöka hitta drivers men får bara 404 meddelanden när jag trycker på relevanta länkar. Har ni någon aning om vilken driver jag ska ha och vart man får tag på den alternativt vad för annat man ska göra? Har provat att använda flera olika usb och windowsnedladdningar så jag tror inte att problemet är där.

Permalänk
Hedersmedlem

Mest troligt är det inte drivers till hårddisken du i så fall ska ha, utan drivers till hårddisk-kontrollern på moderkortet.
Vad är det för dator du labbar med?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Vanligtvis behöver inte SSD eller HDD någon drivrutin, men laptoppens controller för SSD/NVMe kan behövas drivrutin för.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av giplet:

Mest troligt är det inte drivers till hårddisken du i så fall ska ha, utan drivers till hårddisk-kontrollern på moderkortet.
Vad är det för dator du labbar med?

Datorn är en Acer Aspire A314-23P

Permalänk
Medlem
Skrivet av enstordator:

Datorn är en Acer Aspire A314-23P

Här är supportsidan för din laptop. Det skulle kunna vara så att drivrutinen till hårddiskkontrollern är inbakad i "Chipset driver":
https://www.acer.com/se-sv/support/product-support/A314-23P/downloads?suggest=A314-23P;2

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Kolla att bios/uefi är satt i UEFI och AHCI läge. Hade nyligen detta problem och då var det för UEFI var inställd på Legacy läge.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem

Svårt att se att du skulle behöva några extra drivers under installationen för en såpass ny dator. Jag lägger snarare min röst på att hårddisken är partionerad/formaterad efter linux installationen. Se till att få bort alla synliga (och dolda) partioner och att hårddisken är formaterad i ntfs. Se också till att att det är GPT och inte mbr eller liknande.

Om jag inte minns fel så trycker du shift+F10 när du kommer till installationssidan. Sedan skriver du diskpart och kan börja fixa till det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av julgranen:

Svårt att se att du skulle behöva några extra drivers under installationen för en såpass ny dator. Jag lägger snarare min röst på att hårddisken är partionerad/formaterad efter linux installationen. Se till att få bort alla synliga (och dolda) partioner och att hårddisken är formaterad i ntfs. Se också till att att det är GPT och inte mbr eller liknande.

Om jag inte minns fel så trycker du shift+F10 när du kommer till installationssidan. Sedan skriver du diskpart och kan börja fixa till det.

Att datorn är ny är snarare det som är problemet i så fall. Om komponenterna i datorn är nyare än de som finns på Windows installationsmedia kan man hamna i denna situationen. Installationen hittar inte någon komponent i datorn som den förstår är diskkontroller och man har valet att skjuta in dessa drivers som en del av installationen.
Det var inte ovanligt innan Windows XP, sedan har problemet försvunnit, men jag har hört om något liknande case på senaste tiden, därav att jag frågade om detta.

Men efter att ha tittat på de olika drivrutiner som Acer tillhandahåller för datorn så tror jag inte att problemet är att det saknas drivrutiner. Det brukar vara väldigt tydligt vad man behöver ladda ner, men det ser inte ut som att Acer tillhandahåller dessa drivrutiner.

Jag skulle gärna se det exakta felmeddelandet som TS får upp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Att datorn är ny är snarare det som är problemet i så fall. Om komponenterna i datorn är nyare än de som finns på Windows installationsmedia kan man hamna i denna situationen. Installationen hittar inte någon komponent i datorn som den förstår är diskkontroller och man har valet att skjuta in dessa drivers som en del av installationen.
Det var inte ovanligt innan Windows XP, sedan har problemet försvunnit, men jag har hört om något liknande case på senaste tiden, därav att jag frågade om detta.

Men efter att ha tittat på de olika drivrutiner som Acer tillhandahåller för datorn så tror jag inte att problemet är att det saknas drivrutiner. Det brukar vara väldigt tydligt vad man behöver ladda ner, men det ser inte ut som att Acer tillhandahåller dessa drivrutiner.

Helt riktigt att det var vanligt förekommande på win95 tiden. Fast det var 30 år sedan. Sedan fanns det en kort övergångsfas några år efteråt. När man gick över från IDE till SATA. Fast det bakades in rätt fort i win installationsmedia.
Med andra ord så borde allt gå utan problem om han laddar ner en nyare version av win11?!

Nej, det finns generiska drivers för det mesta nuförtiden. Ska vara något väldigt udda och ovanligt isåfall. Mitt tips är att läsa ovanför och testa det som skrivits tidigare i tråden.

Edit: Du kan ju titta själv vad det står för årtal på din drivrutin för hdd. Om du kör MS så brukar den vara från 2006. Jag kör ms hdd drivrutin och den är från 2006. Fast det fungerar utan problem för en nvme disk på en laptop som är ett par år gammal.

Permalänk
Medlem

Är det en engelsk version av Windows du skall installera? I så fall betyder nog "drive" att den inte hittar kompatibelt lagringsmedia att installera på vilket kan bero på att Linux varit installerat innan och att man inte rensat bort allt från disken.

Om det inte finns något på disken du vill spara så rekommenderas en "diskpart clean" och sedan prova installera Windows.

Under installationen av Windows tryck Shift+F10 så bör du få upp en kommandoprompt.
Skriv "Diskpart" tryck Enter
Skriv "list disk"

"select disk" <nr> (välj det nummer i listan som motsvarar storleken på hårddisken och inte USB-minnet.)
"clean" (tar bort alla partitioner och "nollställer" disken)
"convert GPT" skriv detta om det inte fanns någon stjärna i sista kolumnen efter du körde kommandot "list disk".
Skriver du "list disk" igen så bör det nu finnas en stjärna i GPT-kolumnen

Om disken var i MBR-format, dvs, icke GPT-format så kommer du förmodligen även behöva gå tillbaka till BIOS och ställa om det till UEFI-format, CSM/Legacy ska vara deaktiverat.
Som nämnts så skall SATA-porten vara satt till AHCI såvida det inte är en NVMe-enhet.

Sedan ska det bara vara att installera Windows 11 såvida problemet inte är kopplat till TPM.
Har faktiskt ingen aning vad man får för felmedelande om det inte är aktiverat i UEFI/BIOS.

Jag låter det vara osagt då jag är osäker. Jag har svagt minne om att jag i vissa fall har behövt starta upp linux för att köra fdisk/cfdisk och där rensat bort partitioner på den vägen före jag fått disken att fungera i Windows.
Som sagt, jag är osäker på denna punkt men skulle det vara så, så går det alltid lägga tex Linux Mint på en sticka och boota upp med det för att utföra det som önskas.
Det kan mycket väl ha funnits särskilda omständigheter till att jag gjort så.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Här är felmeddelandet. Rubrik: load driver
Huvudtext: a mediadriver your computer needs is missing. This could be a dvd, usb or harddisk driver. If you have a cd dvd or usb flash drive with the driver on it please insert it now.
Note: if the installation media for windows is on a dvd drive or a usb drive you can safely remove it for this step.
Alternativ att klicka på: browse(när man trycker på denna kommer det fram en ruta där man ska välja filen) alternativ 2: OK alternativ 3: Cancel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det behövs drivrutiner för kontrollern helt enkelt, som nån ovan skrev kan den vara inbakad i chipsetdrivarna.

Permalänk
Medlem

Har du skapat installations-usb:t med Windows media creation tool (från en annan dator)? Annars prova det.

Att bara ladda ner en iso och bränna till usb gav exakt samma fel för mig, samma sits att hålla på försöka få in drivrutiner som inte funkade. Höll på bli galen. Går säkert den vägen också på nåt sätt men inte är det lätt, lite moment 22 också ifall man inte har tillgång till en dator som redan funkar att skapa mediat från.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av enstordator:

Här är felmeddelandet. Rubrik: load driver
Huvudtext: a mediadriver your computer needs is missing. This could be a dvd, usb or harddisk driver. If you have a cd dvd or usb flash drive with the driver on it please insert it now.
Note: if the installation media for windows is on a dvd drive or a usb drive you can safely remove it for this step.
Alternativ att klicka på: browse(när man trycker på denna kommer det fram en ruta där man ska välja filen) alternativ 2: OK alternativ 3: Cancel

Börja med att ladda ner chipset-drivrutinen från Acers sida.
Packa upp den.
Kopiera över den uppackade mappen till USB-minnet med installationsmediat.
Sedan under installationen när du kommer så långt att du behöver en drivrutin så väljer du att bläddra efter en och väljer en av mapparna i taget på USB-minnet tills du hittar rätt.
Det kommer att vara en av mapparna med en .inf-fil som kommer vara den korrekta.

Jag skulle börja med mappen PCI och sedan gå nerifrån och upp i mapp-listan.

Sedan har jag ingen aning vad följande drivrutiner är... kan eventuellt vara en god idé att ladda ner och packa upp till USB-minet också.
APP Base driver Application Base driver
DES Driver Device Enabling Service Driver

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Helt riktigt att det var vanligt förekommande på win95 tiden. Fast det var 30 år sedan. Sedan fanns det en kort övergångsfas några år efteråt. När man gick över från IDE till SATA. Fast det bakades in rätt fort i win installationsmedia.
Med andra ord så borde allt gå utan problem om han laddar ner en nyare version av win11?!

Nej, det finns generiska drivers för det mesta nuförtiden. Ska vara något väldigt udda och ovanligt isåfall. Mitt tips är att läsa ovanför och testa det som skrivits tidigare i tråden.

Edit: Du kan ju titta själv vad det står för årtal på din drivrutin för hdd. Om du kör MS så brukar den vara från 2006. Jag kör ms hdd drivrutin och den är från 2006. Fast det fungerar utan problem för en nvme disk på en laptop som är ett par år gammal.

Jag tänkte prova att försöka med dessa drivers från 2006 för att se om det funkar men jag har sökt på nätet och hittar ingenstans att ladda ned dom. Har du någon länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av enstordator:

Jag tänkte prova att försöka med dessa drivers från 2006 för att se om det funkar men jag har sökt på nätet och hittar ingenstans att ladda ned dom. Har du någon länk?

Nej för dom medföljer så du behöver inte ladda ned något. Jag får känslan av att du är fel ute. När jag fått upp liknande de senaste åren så har det berott på annat så inga drivrutiner har hjälpt.

Det var en som skrev en väldigt bra guide i tråden. Följde du den? Om du går in i diskpart och listar aktuella disken. Vad står det då? Ibland räcker det även med att radera partioner direkt på win installationssida. Hur ser diskvyn ut där?

Du får komma med lite mer input så slipper man famla i mörkret.

Kan även tänka mig att det finns en återställningspartion på din från acer eller asus (vad du nu hade). Det kombinerat med att du kört linux innan kan bli väldigt problematiskt. Se till att disken är HELT clean och du har GPT. Återkom när du försökt med detta.

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Har du skapat installations-usb:t med Windows media creation tool (från en annan dator)? Annars prova det.

Att bara ladda ner en iso och bränna till usb gav exakt samma fel för mig, samma sits att hålla på försöka få in drivrutiner som inte funkade. Höll på bli galen. Går säkert den vägen också på nåt sätt men inte är det lätt, lite moment 22 också ifall man inte har tillgång till en dator som redan funkar att skapa mediat från.

Prövade funkade inte tyvärr

Permalänk
Medlem

Du kan prova skapa ett bootmedia för linux mint, arch eller vilket dist som, som tillåter dig att boota till en linux-miljö så du kommer åt att köra fdisk/cfdisk eller vilket partitionsprogram som följer med disten.
Kontrollera att samtliga partitioner på disken verkligen är borttagna så det inte ligger kvar något skit som diskpart och Windows-installationen har problem att se.
Jag vet att jag haft något partitionsproblem tidigare på diskar där både Windows- och Linux-partitioner varit inblandade, även om det är länge sedan och tyvärr kommer jag inte ihåg om det gällde systemdisken eller någon annan disk.

Du kan även prova att installera Windows 10 istället. Skulle det fungera så är det nog någon UEFI/BIOS-inställning som är felkonfigurerad.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Är det en engelsk version av Windows du skall installera? I så fall betyder nog "drive" att den inte hittar kompatibelt lagringsmedia att installera på vilket kan bero på att Linux varit installerat innan och att man inte rensat bort allt från disken.

Om det inte finns något på disken du vill spara så rekommenderas en "diskpart clean" och sedan prova installera Windows.

Under installationen av Windows tryck Shift+F10 så bör du få upp en kommandoprompt.
Skriv "Diskpart" tryck Enter
Skriv "list disk"

"select disk" <nr> (välj det nummer i listan som motsvarar storleken på hårddisken och inte USB-minnet.)
"clean" (tar bort alla partitioner och "nollställer" disken)
"convert GPT" skriv detta om det inte fanns någon stjärna i sista kolumnen efter du körde kommandot "list disk".
Skriver du "list disk" igen så bör det nu finnas en stjärna i GPT-kolumnen

Om disken var i MBR-format, dvs, icke GPT-format så kommer du förmodligen även behöva gå tillbaka till BIOS och ställa om det till UEFI-format, CSM/Legacy ska vara deaktiverat.
Som nämnts så skall SATA-porten vara satt till AHCI såvida det inte är en NVMe-enhet.

Sedan ska det bara vara att installera Windows 11 såvida problemet inte är kopplat till TPM.
Har faktiskt ingen aning vad man får för felmedelande om det inte är aktiverat i UEFI/BIOS.

Jag låter det vara osagt då jag är osäker. Jag har svagt minne om att jag i vissa fall har behövt starta upp linux för att köra fdisk/cfdisk och där rensat bort partitioner på den vägen före jag fått disken att fungera i Windows.
Som sagt, jag är osäker på denna punkt men skulle det vara så, så går det alltid lägga tex Linux Mint på en sticka och boota upp med det för att utföra det som önskas.
Det kan mycket väl ha funnits särskilda omständigheter till att jag gjort så.

Nollställde disken fungerade inte. Hittar inget om sata i bios har kollat alla menyer bios har också uefi inställt men funkar fortfarande inte att installera windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enstordator:

Nollställde disken fungerade inte. Hittar inget om sata i bios har kollat alla menyer bios har också uefi inställt men funkar fortfarande inte att installera windows.

Det var en * vid GPT också?
Isåfall testa detta: https://www.youtube.com/watch?v=WZl0Xjg7aBM&list=PL_TwVJPRWQd...

Permalänk
Medlem

Vad betyder "Nollställde disken fungerade inte."?

Disken syns inte i diskpart eller det hjälpte inte med att köra "clean"-kommandot?
Diskpart klagar?

Om disken dyker upp i diskpart då bör nödvändiga drivrtuiner redan vara laddade och om clean-kommandot fungerade då blir nästa fråga:

I installationsprogrammet för Windows.
När du kommer till att välja vart Windows skall installeras.
Väljer du att skapa en partition i det opartitionerade utrymmet eller klickar du bara nästa?

Rekommendationen är att inte skapa några partitioner manuellt utan bara välja att klicka "nästa" och låta Windows-installationen skapa alla nödvändiga partitioner automatiskt. Det kommer skapas totalt 4 partitioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enstordator:

Drivrutiner med mera till din dator kan du hämta här:

https://www.acer.com/us-en/support/product-support/A314-23P

Rättstavning
Permalänk
Medlem

Hämta såväl Chipset driver och DES Driver. I DES Driver kan drivrutiner för kretsen som hanterar diskar (SATA/AHCI) finnas