4070ti svart skärmflimmer

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en dator med ett 4070ti som flimrar svart. Har feltsökt en del, bland annat testat ställt överens hz på skärmen med nvidia iställningar. Jag har ingen överklockning igång, G sync är av. Det händer bara när displayporten till skärmen är inkopplad till grafikkortet men inte i moderkortet. Har även ominstallerat drivrutiner.

Video på problem
https://streamable.com/pmo2to

ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12GB OC
AMD Ryzen 7 7800X3D
Phanteks Glacier One 240 D30 RGB AIO
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
Kingston 32GB (4x8GB) DDR5 FURY Beast RGB Montech King 95 Pro
Montech RGB fläktar 5st reversed, 3st vanliga
MSI MAG A750GL PCIE5 II 750W 80+GOLD Kingston NV2 1TB Gen.4 m.2
Windows 11

Finns det någon som har någon idé på vad problemet kan vara, all hjälp uppskattas

TS två trådar om samma ämne sammanfogade (§ 3.3) - MOD
Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt en dator med ett 4070ti som flimrar svart. Har feltsökt en del, bland annat testat ställt överens hz på skärmen med nvidia iställningar. Jag har ingen överklockning igång, G sync är av. Det händer bara när displayporten till skärmen är inkopplad till grafikkortet men inte i moderkortet. Har även ominstallerat drivrutiner.

Video på problem
https://streamable.com/pmo2to

ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12GB OC
AMD Ryzen 7 7800X3D
Phanteks Glacier One 240 D30 RGB AIO
ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI
Kingston 32GB (4x8GB) DDR5 FURY Beast RGB Montech King 95 Pro
Montech RGB fläktar 5st reversed, 3st vanliga
MSI MAG A750GL PCIE5 II 750W 80+GOLD Kingston NV2 1TB Gen.4 m.2
Windows 11

Finns det någon som har någon idé på vad problemet kan vara, all hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Jag hade testat en annan DP kabel till att börja med. Rent spontant verkar den du ha inte orka med att skicka tillräckligt med data mellan grafikkortet och skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maddoxswe:

Jag hade testat en annan DP kabel till att börja med. Rent spontant verkar den du ha inte orka med att skicka tillräckligt med data mellan grafikkortet och skärmen

Jag har testat att byta, hade en gammal först men köpte ny idag.
Här är den jag köpte https://www.kjell.com/se/produkter/dator/kablar-adaptrar/disp...

Permalänk
Medlem

Vad kör du för upplösning och Hz? HDR?
Har du testat dom andra DP-portarna på GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Vad kör du för upplösning och Hz? HDR?
Har du testat dom andra DP-portarna på GPU?

1920x1080, 144hz (har testat med 60 hz också), Ingen HDR på, har testat de andra DP portarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av laranic:

1920x1080, 144hz (har testat med 60 hz också), Ingen HDR på, har testat de andra DP portarna

Då är det sannolikt inte kabeln i alla fall. Har din skärm en hdmi-ingång som du kan testa med?
Kolla även i Event Viewer -> Windows logs -> System om du hittar något med nvlddmkm eller något annat med rött utropstecken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Då är det sannolikt inte kabeln i alla fall. Har din skärm en hdmi-ingång som du kan testa med?
Kolla även i Event Viewer -> Windows logs -> System om du hittar något med nvlddmkm eller något annat med rött utropstecken.

Har nu kikat i Event viewer, inga röda flaggor eller varningar ÖHT kommer fram när problemet uppstår. Jag har testat HDMI kabel och får inga problem då. (Är locked på 60HZ).

Har testat DP i alla ingångar i GPU'n men samma problem oavsett ingång. När jag startar CS så är det så frekvent att det är mer svart än spel.

En till sak som jag noterat men inte säker på att det betyder något är att skalningsläge i Nvidia kontrollpanel endast visar GPU-enhet när jag har DP i kopplat, men vid användning av HDMI så kan jag skala på GPU och Monitor.

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av laranic:

Har nu kikat i Event viewer, inga röda flaggor eller varningar ÖHT kommer fram när problemet uppstår. Jag har testat HDMI kabel och får inga problem då. (Är locked på 60HZ).

Har testat DP i alla ingångar i GPU'n men samma problem oavsett ingång. När jag startar CS så är det så frekvent att det är mer svart än spel.

En till sak som jag noterat men inte säker på att det betyder något är att skalningsläge i Nvidia kontrollpanel endast visar GPU-enhet när jag har DP i kopplat, men vid användning av HDMI så kan jag skala på GPU och Monitor.

Tankar?

Har du annan skärm du kan testa med, eller låna av någon vän?
Det var rätt många träffar på "asus monitor goes black randomly" när jag googlade, och många av dom var kopplade till just DP.

hittade den här som kan vara värt att testa: https://www.youtube.com/watch?v=7e2srxfIN0I

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bytt kabel? Prövat HDMI? Bytt portar på Gkort och skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Har du annan skärm du kan testa med, eller låna av någon vän?
Det var rätt många träffar på "asus monitor goes black randomly" när jag googlade, och många av dom var kopplade till just DP.

hittade den här som kan vara värt att testa: https://www.youtube.com/watch?v=7e2srxfIN0I

Testade med ny skärm och problemet verkar ha löst sig, Tack!