Bytat nvme disk och nu går det inte att installera windows 11

Permalänk
Medlem

Bytat nvme disk och nu går det inte att installera windows 11

Har bytat nvme disk då den tappat farten helt känns det som, men som vanligt ska det inte gå enkelt.

Installera windows installationsprogram på en usb, klickar i windows 11 och fortsätt utan produktnyckel, men då poppar det upp att den inte uppfyller kraven?!

Har kollat i bios och tpm är enable. Har försökt googlea och blir inte klokare, letat efter trådar här men finner inga svar där heller. Någon som vet vad som kan vara fel? Bios är uppdaterat för ca 5 veckorsen.

Så nu står jag här med en dator jag inte kommer in på haha.

Specs:
Moderkort: Asus B570-f
Processor: Amd Ryzen 7 5800x
Ram: Corsair 3600 32mb
Grafikkort: Pallit Rtx 5080
Nvme: Crucial P310 1TB
Ssd: Samsung evo 970 1TB
Psu: Asus Rogstrix Thor 1000w

!! Lösningen !!
Inaktivera ”CSM”

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din GPU är egentligen din PSU.
Bara ta reda på W11-kraven och se vad du har kvar att aktivera:) Står det inget mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Din GPU är egentligen din PSU.
Bara ta reda på W11-kraven och se vad du har kvar att aktivera:) Står det inget mer?

Oj haha ändrar det, går fort ibland

Hade W11 på den gamla nvme disken, så gissar på något som krånglar med tpm eller liknande?

Skrev fel
Permalänk
Hedersmedlem

Ta bort alla andra diskar utom din nya SSD om det finns fler diskar.
Se till att TPM är aktivt i BIOS samt Secure Boot.
Din disk måste vara formaterad som GPT, men skulle tro att en ny SSD är tom, så det är nog inget problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Din disk måste vara formaterad som GPT, men skulle tro att en ny SSD är tom, så det är nog inget problem.

Efter timmars googlande fick jag fram att ”csm” ska vara inaktiverat vilket löste mitt problem!

Vet inte hur jar tar bort denna tråden men kanske kan vara till hjälp om någon råkar ut för samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Inget krav att ha Secure Boot aktiverat! Bara att moderkortet ska stödja Secure Boot

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig